راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ادوارد اسنودن: دفتر کل عمومی بیت‌کوین بزرگ‌ترین نقص آن است!

ادوارد اسنودن (Edward Snowden) که در سال ۲۰۱۳ بافاش کردن جاسوسی آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده (NSA) از شهروندان بر سر زبان‌ها افتاد، گفته است نه محدودیت‌های نرخ تراکنش، بلکه احتمالاً دفتر کل عمومی بیت‌کوین (public ledger)  نقص مرکزی آن است .

وی که در ماه مارس در رویداد بلاک‌استک (Blockstack) در برلین از طریق وب کم با مخاطبان صحبت می‌کرد، برای اولین بار دیدگاه خود را به‌طور مفصل در این مورد بیان داشت. وی اذعان کرد که بیت‌کوین زمان زیادی با ما خواهد بود ولی معتقد نیست که «بیت‌کوین تا ابد دوام بیاورد.»

«همه روی محدودیت‌های نرخ تراکنش بیت‌کوین تمرکز کرده‌اند و می‌گویند نقص اساسی بیت‌کوین همین است؛ اما درواقع نقص ساختاری و به‌مراتب بزرگ‌تر بیت‌کوین که مدت‌زمان زیادی هم با آن بوده، دفتر کل عمومی بیت‌کوین (Public Ledger) است.»

وی توضیح داد مشکل مکانیسم کنونی بلاک‌چین بیت‌کوین آن است که باید سوابق تمامی تراکنش‌ها را ثبت کند و سعی کند ظرفیت خود را برای پردازش این تراکنش‌ها افزایش دهد.

«چنین چیزی با داشتن مکانیسمی پایدار برای معاملات ناسازگار است. شما نمی‌توانید یک تاریخچه مادام‌العمر از خرید‌های همه داشته باشید و این اطلاعات در اختیار همه باشند و انتظار داشته باشید همه‌چیز در مقیاس بزرگ آن‌گونه که باید کار کند.»

وی در مورد ترجیح شخصی خود در ارزهای رمزنگاری‌شده افزود:

«وقتی در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده محبوب من صحبت می‌کنیم، قبلاً گفته‌ام و اکنون هم می‌گویم که زی‌کش (Zcash) برای من جالب‌ترین آن‌ها است، چراکه ازنظر ویژگی‌های حفظ حریم خصوصی واقعاً بی‌همتا است؛ اما هر روز پروژه‌های بیشتری می‌بینیم که سعی در تقلید این ویژگی دارند و من این را امر مثبتی می‌دانم.»

اسنودن ابراز نگرانی کرد که دفتر کل عمومی بیت‌کوین که تمام تراکنش‌ها را ثبت می‌کند اگرچه اقبال جهانی داشته باشد، می‌تواند نظر دولت‌ها را هم به‌منظور مقاصد خودشان جلب نماید.

 

آزانس امنیت ملی آمریکا

 

این گفته اسنودن هم‌زمان شد با گزارش جدیدی که خبر از اسناد افشاشده‌ای می‌دهد که نمایانگر آن است که احتمالاً آژانس امنیت ملی ایالات‌متحده با استفاده از ابزارهای پیشرفته خود به رهگیری دفتر کل بیت‌کوین مبادرت ورزیده و از کاربران هم در شبکه توزیع یافته جاسوسی نموده است.

در جای دیگری اسنودن در مورداستفاده دیکتاتورها از فناوری ارزهای رمزنگاری‌شده در پروژه‌های دولتی هم هشدار داد؛ مانند توکن‌های پترو (Petro token) که توسط دولت ونزوئلا صادرشده است.

اسنودن در پاسخ به این سؤال که آیا نگران استفاده دیکتاتورها، نهادهای قدرتمند و نهادهای فاسد از فناوری‌های نوین مانند بلاک‌چین است، گفت:

«شکی در این‌که آن‌ها این کار را انجام خواهند داد ندارم، اگرچه زمان دقیقش مشخص نیست. سؤال این است که ما چطور سامانه‌هایی طراحی کنیم که با ساخته‌های دولتی رقابت کنند و جذابیت جذب کاربران جهانی را داشته باشند و درعین‌حال دولت‌ها که رقیب آن‌ها محسوب می‌شوند نتوانند آن‌ها را ممنوع کنند.»

منبع: Coindesck

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.