راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونگی تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی

یکی از کارهایی که ممکن است در ارتباط با دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود با آن مواجه شوید این است که قبل از اتمام اعتبار دفترچه، برگه‌های آن تمام شود که برای تعویض آن باید به یکی از کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی مراجعه کنید و با در دست داشتن مدارک لازم، دفترچه بیمه خود را تعویض کرد؛ اما بیمیتو برای اولین بار امکان تمدید، تعویض و صدور آنلاین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی را فراهم کرده است. در ادامه‌ی این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اینکه برای تعویض آنلاین دفترچه بیمه تأمین اجتماعی چه مراحلی را باید طی کرد و تعویض آنلاین از بیمیتو چه شرایطی دارد.

توجه داشته باشید که مراحل تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده اصلی و بیمه‌شده فرعی متفاوت است، همچنین مدارک لازم برای ارائه به سامانه آنلاین بیمیتو نیز برای بیمه‌شده اصلی و فرعی و افراد مختلف متفاوت است.

برای تمدید آنلاین دفترچه تامین اجتماعی خود ابتدا باید به سایت بیمیتو به آدرس «bimito.com» مراجعه کنید و روی گزینه «تأمین اجتماعی» در وسط صفحه و سپس روی گزینه «تعویض دفترچه تامین اجتماعی» کلیک کنید.

سپس باید انتخاب کنید که «بیمه شده اصلی (سرپرست)» یا «تحت تکفل (سرپرستی) فرد دیگری» هستید و گزینه «مرحله بعد» را انتخاب کنید.

در ادامه باید اطلاعات خواسته شده اعم از مشخصات فردی، کد ملی و تعداد صفحات باقیمانده از دفترچه را وارد می‌کنید. سپس اطلاعات شما به یکی از کارگزاری‌های بیمه تامین اجتماعی ارسال می‌شود تا فرآیند تعویض دفترچه بیمه از این طریق ادامه پیدا کند و دفترچه جدید شما صادر شود.

 

مراحل تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی از بیمیتو عبارت است از:

تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده اصلی

درصورتی‌که فرد، بیمه‌شده اصلی باشید و بخواهید از سامانه بیمیتو دفترچه بیمه خود را تعویض کنید، ابتدا باید «نام و نام خانوادگی»، «نام پدر»، «کد ملی» و «تعداد صفحات باقیمانده از دفترچه» را وارد کنید.

سپس درصورتی‌که شرایط لازم برای تعویض دفترچه بیمه خود را داشته باشید، وارد مرحله بعدی می‌شوید. در این مرحله باید «عکس آخرین صفحه استفاده شده دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود» و «تصویر صفحه اول شناسنامه یا کارت ملی خود» را در سامانه بارگذاری کنید.

مراحل انجام تعویض دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده اصلی در اینجا به پایان می‌رسد.

 

تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده فرعی

اگر بیمه‌شده فرعی هستید و بخواهید دفترچه بیمه خود را از طریق بیمیتو به‌صورت آنلاین تعویض کنید، ابتدا باید «نام و نام خانوادگی»، «نام پدر»، «کد ملی»، «سن»، «جنسیت»، «شماره بیمه» و «تعداد صفحات باقی‌مانده از دفترچه خود» را در سامانه بیمیتو وارد کنید.

پس‌ازآن سیستم بررسی می‌کند که آیا فرد شرایط لازم برای تعویض دفترچه بیمه را دارد یا خیر. درصورتی‌که شرایط لازم را برای تعویض دفترچه بیمه خود داشته باشید، ادامه مراحل تعویض برای بیمه‌شده فرعی پسر و دختر تفاوت دارد و بسته به جنسیت فرد و سایر شرایط وابسته، مراحل تعویض آنلاین ازاینجا به بعد متفاوت است.

 

تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده فرعی پسر

درصورتی‌که فرد بیمه‌شده فرعی و جنسیت او پسر باشد، بسته به اینکه سن او چقدر باشد مراحل تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی او متفاوت می‌شود.

درصورتی‌که سن او کمتر از 19 سال باشد، برای تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود باید در این مرحله «تصویر آخرین صفحه استفاده شده دفترچه بیمه خود»، «یک قطعه عکس 4*3» و «تصویر صفحه اول شناسنامه خود» را بارگذاری کند تا مراحل تعویض آنلاین دفترچه بیمه انجام شود.

درصورتی‌که فرد بیش از 19 سال سن داشته باشد فقط اگر دانشجو یا ازکارافتاده باشد، می‌تواند بیمه‌شده فرعی بماند و تحت پوشش کسی از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کند.

درصورتی‌که فرد دانشجو باشد باید در این مرحله «یک قطعه عکس 4*3»، «گواهی اشتغال به تحصیل خود»، «تصویر آخرین صفحه استفاده شده دفترچه بیمه» و «تصویر صفحه اول شناسنامه خود» را در سامانه بیمیتو بارگذاری کند.

در صورتی که فرد ازکارافتاده باشد باید «یک قطعه عکس 4*3»، «تصویر صفحه اول شناسنامه»، «تصویر آخرین صفحه استفاده شده دفترچه بیمه» و «گواهی ازکارافتادگی خود» را در سامانه بیمیتو بارگذاری کند تا بقیه مراحل تعویض دفترچه بیمه انجام شود.

 

تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی برای بیمه‌شده فرعی دختر

درصورتی‌که فرد بیمه‌شده فرعی و جنسیت او دختر باشد برای تعویض آنلاین دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود از بیمیتو باید در این مرحله «تصویر آخرین صفحه استفاده شده دفترچه بیمه خود»، «یک قطعه عکس 4*3»، «تصویر صفحه اول شناسنامه» و «تصویر صفحه مشخصات همسر خود» را در سامانه بیمیتو بارگذاری کند تا روند تعویض آنلاین دفترچه انجام شود.

پس از طی کردن تمام این مراحل و بارگذاری مدارک لازم، شما باید زمان و مکان تحویل دفترچه جدید خود را در سامانه وارد کنید تا پس از تعویض، دفترچه تأمین اجتماعی شما به محل موردنظر ارسال شود.

بیمیتو پس از طی کردن تمام این مراحل، مدارک شما را به یکی از کارگزاری‌های تامین اجتماعی ارسال می‌کند تا فرآیند تعویض دفترچه بیمه از این طریق ادامه پیدا کند و دفترچه جدید شما صادر شود.

14 دیدگاه
  1. محمد خالقی فر می‌گوید

    بسیار عالی است فوق العاده

  2. محمد می‌گوید

    خیلی سرکاری و چرت هستش این چه کاریه کلی اسکن و پول کافی نت بدی تا دفترچه ای تمدید بشه ، یعنی اینقدر سختشونه آنی و حضوری کار ملت رو راه بندازن

  3. محمد می‌گوید

    ازکارگربدبخت ماهیانه چقدرپول کم میشه واسه بیمه؛حالا برای تعویض دفترچه کارگربدبخت میزارن سرکار

  4. سیما حیدری می‌گوید

    باسلام تفاضای تعویض دفترچه دارم

  5. جواد می‌گوید

    طرح مزخرفیه . این همه کارمند وتشکیلات دارن اونوقت یکسری مردم پیر و بی سواد روتو شهرها سرگردان کردن برای تهیه یه جلد دفترچه که از جیب خودشان سالیان سال پولشو دادن .واقعا برا تصمیم گیرندگان یه همچین طرحهایی باید تاسف خورد .

    1. ناشناس می‌گوید

      یعنی اینقدر سرشون شلوغه

  6. محمد می‌گوید

    واقعا که این چه کاریه

  7. محمد می‌گوید

    واقعا که این چه کاریه

  8. ناشناس می‌گوید

    بخاطر پیشگیری از بیماری کار درستیه ولی باید راحت واسون باشه و مردمو گیج نکنه

  9. علی شنونده می‌گوید

    باسلام .چند ماه پیش دفترچه را میبردیم به اداره بیمه.یکنفرکارمند میگفت برو دوساعت دیگر دفتر چه حاضر است آلان چه عوض شده است ؟در بیمه میتوانند با اسکن بارکد دفتر چه همه اطلاعات را به دفترچه دیگر انتقال دهند.من که دلیلی برای این همه گردش اداری نمی بینم .اول باید شرایط فراهم بشه.بقیه راشما بهتر میدانید .با حرف من هم آب از آب تکان نمی خورد.

  10. منمد می‌گوید

    بسیار طرح مزخرفیه
    متاسفانه بجای توسعه و راحتی عقبگرد و مسخره بازی درآوردن

  11. ناشناس می‌گوید

    واقعا طرح بسیاربسیار مزخرفی هست چرا مردم بیچاره ای که شایدسوادی ندارند را در به در کافی نت میکنند.وهزینه بردار برای اونا.پس کارمندان ادرات بیمه میخوان چکار کنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.