راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی: چه کسی از هوش مصنوعی می‌ترسد؟!

آیا دوست دارید یک روبات پول‌های شمارا مدیریت کند؟ آیا شما با کامپیوتری که می‌تواند فکر کند و یاد بگیرد راحت هستید؟  اگرچه ممکن است این مسائل بخشی از یک داستان علمی تخیلی به نظر برسند، اما هم‌اکنون هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی به کار می‌رود. طبق گزارش اکسنچر (Accenture) درباره تشخیص ارزش واقعی هوش مصنوعی، ربات‌ها و کامپیوترهای هوشمند در مدیریت پول‌های شما به بانک یاری می‌رسانند و در طی ۵ سال آینده استفاده از هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی این صنعت را قادر خواهد ساخت تا درآمد و نیروی کار خود را افزایش دهند.

طبق نظرسنجی اخیر گرینویچ اسوشیتس (Greenwich Associates) اکثر بانک‌ها هوش مصنوعی را در امور خود پیاده‌سازی کرده‌اند، یا برنامه‌ای جهت اجرای آن در سال آینده دارند.

در بانک‌هایی مانند جی پی مورگان (JP Morgan)، بنک آو امریکا (Bank of America) و ولز فارگو (Wells Fargo) استفاده از هوش مصنوعی برای مشتریان خرد و شرکت‌ها در حال افزایش است.

اکثر کارمندان بانک بر این عقیده‌اند که فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی به آن‌ها در مسیر شغلی‌شان یاری خواهند رساند.

هوش مصنوعی به معنی سیستم‌های کامپیوتری است که قادر به انجام وظایفی هستند که در نگاه تاریخی مختص به هوش انسانی بوده‌اند. وظایفی مانند تشخیص تصاویر، فهم گفتار، ترجمه زبان‌ها و تصمیم‌گیری.

ازجمله کارکردهای هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی می‌توان به این موارد اشاره کرد: حساب‌های جاری سیار با قابلیت خواندن چک‌ها، هشدارهایی که می‌توانند پرداخت‌های با مبلغ بالا را مشخص کنند و یادآوری انتقالات خاص.

اخیراً بانک جی‌پی‌مورگان‌چیس اعلام کرد که در حال آماده‌سازی یک دستیار هوش مصنوعی در بخش خدمات خزانه‌داری است که روزانه به حدود ۵ تریلیون دلار رسیدگی خواهد کرد. اگرچه این دستیار مختص به مشتریان شرکتی خواهد بود، برای مردم و مشتریان خرد هم دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی خواهد شد.

«هوش مصنوعی به مشاورین کمک خواهد کرد که تصمیمات بهتری بگیرند و زمان کمتری را برای انجام کارهای خسته‌کننده صرف کنند.»

– پال دراویس، از شرکای مجموعه فیوچر پرفکت ماشین

طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۷ گرینویچ اسوشیتس، شرکت خدماتی مشاوره و اطلاعات بازار جهانی در استنفورد کانتیکات، اکثر بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مالی، پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی خود را شروع کرده‌اند، یا برنامه‌ای جهت اجرای آن را در سال آینده دارند.

بیش از نصفی از ۱۰۰ نفر مدیری که در این نظرسنجی شرکت داشتند در حال مطالعه این فناوری بودند و قصد داشتند تا در ۱۲ ماه آینده آن را در زیرمجموعه خودشان عملیاتی کنند و ۱۸ درصد قبلاً شروع به استفاده از فناوری هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی کرده بودند.

مشاوران مالی و کارکنان بانک‌ها می‌گویند پیشرفت‌های جدید در هوش مصنوعی چیز ترسناکی نیست. درواقع اکثر آن‌ها بر این عقیده‌اند که هوش مصنوعی به آن‌ها در انجام مؤثرتر وظایفشان یاری خواهد رساند.

پال دراویس (Paul Dravis)، از شرکای مجموعه فیوچر پرفکت ماشین (Future Perfect Machine)، می‌گوید: «هوش مصنوعی به مشاورین کمک خواهد کرد که تصمیمات بهتری بگیرند و زمان کمتری را برای انجام کارهای خسته‌کننده صرف کنند.»

 هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین تاثیرگذاران است

مثال‌های زیادی از چگونگی تأثیر هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی و بهبود ‌مدیریت پولی وجود دارد.

بنک آو امریکا و ولز فارگو دستیارهای مجازی برای مشتریان خرد ارائه می‌دهند. استارت‌آپ‌های فین‌تک که استفاده از نوآوری برای بهبود خدمات مالی سرلوحه‌ی کارشان است، بعضاً به‌صورت اختصاصی به کاربرد هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی می‌پردازند.

چنین نوآوری‌هایی رابط کاربری به‌مراتب بهتری از روبو-ادوایزرها (robo-advisors) (سرویس‌های نرم‌افزاری مشاوره سرمایه‌گذاری) دارند. ارتباط با این دستیاران هوش مصنوعی راحت‌تر است چراکه با تقلید ویژگی‌های انسانی قادر به مکالمه و چت با کاربران هستند.

شرکت کاسیستو (Kasisto) که با جی‌پی‌مورگان برای راه‌اندازی موتور هوش مصنوعی‌اش همکاری کرده برای خرده‌فروشی هم راهکارهایی دارد. پلتفرم مکالمه هوش مصنوعی «کای» در شرکت‌هایی مانند مسترکارد و ولز فارگو برای ارائه خدمات دستیار مجازی (که چت بات (chatbot) هم نامیده می‌شوند) به‌کاررفته است.

درور اورن (Dror Oren)، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد محصول در شرکت کاسیستو، می‌گوید:

«کاری که ما در حقیقت انجام می‌دهیم فعال کردن امکان گفت‌وگو است؛ اما نگاه ما این است که گستره کاربرد هوش مصنوعی در بانکداری به‌مراتب وسیع‌تر است و می‌تواند از برنامه‌ریزی و مشاوره گرفته تا مبارزه با کلاه‌برداری به کار رود.»

علاوه بر مکالمه، هوش مصنوعی در شخصی‌سازی و کامپایل داده‌ها هم می‌درخشد. اورن می‌گوید می‌توانید یک سؤال مشخص از هوش مصنوعی بپرسید؛ مانند «امسال برای غذا خوردن در رستوران چقدر خرج کرده‌ام؟» و آن می‌تواند تقریباً بلافاصله به شما پاسخ دهد. علاوه بر این می‌تواند به شما کارهای دیگری که از دستش ساخته است را هم پیشنهاد دهد؛ مثلاً تنظیم یک اعلان که در صورت بیشتر شدن خرج رستوران رفتن‌های‌تان به شما هشدار دهد.

برای بانک‌ها و هر کس دیگری که به دنبال مدیریت پول است، هوش مصنوعی ابزاری کاربردی برای تعامل و یادگیری است.

اورن می‌گوید مشاوران مالی هم از کای برای افزایش دقت و بهره‌وری استفاده می‌کنند.

پفین (Pefin)، یک استارت‌آپ فین‌تک دیگر است که متوجه شده علاوه بر مردم عادی، مشاوران مالی هم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. کاترین فلَکس (Catherine Flax)، مدیرعامل پفین می‌گوید:

«ما فکر نمی‌کنیم هوش مصنوعی جای مشاوران مالی را بگیرد، چراکه همواره امکان آن هست که موقعیت‌های بی‌نهایت پیچیده‌ای بروز کنند که فقط انسان‌ها قادر به حل آن‌ها باشند.»

پفین قابلیت مدل‌سازی پیشرفته بر اساس متغیرهای مختلف را دارد؛ مانند این‌که به شما نشان دهد چطور منتقل شدن به یک ایالت دیگر روی پس‌انداز بازنشستگی‌تان اثر خواهد گذاشت. پفین داده‌های بسیاری از رفتارهای کاربران را در محاسباتش لحاظ می‌کند.

فلکس می‌گوید: «همه متغیرها در فرایند تصمیم‌گیری بر روی تصمیم‌های آینده اثر می‌گذارند. سؤالات ترکیبی که پاسخ دادن به آن‌ها برای مردم دشوار است، درزمینه‌ی این پلتفرم ساده به نظر می‌رسند.»

کاترین فلَکس
کاترین فلَکس (Catherine Flax)، مدیرعامل پفین

فلکس می‌گوید اگرچه این پلتفرم در اصل برای کسانی طراحی‌شده بود که امکانات لازم برای استخدام مشاور مالی را ندارند، اما توانست به افرادی که مشاور داشتند هم در درک بهتر امور مالی‌شان کمک کند. چراکه گزارش‌های روزانه و نمایش اطلاعات به‌طور واضح یک ابزار عالی برای هرکسی است که خواهان مدیریت پول است.

هوش مصنوعی در سرویس‌های مالی کنار انسان‌ها است، نه علیه آن‌ها

کارکنان بانک و مدیران فکر می‌کنند هوش مصنوعی آینده شغلی‌شان را تغییر خواهد داد. نظرسنجی که در مورد نیروی کار آینده توسط اکسنچیر از ۱۰۰ مدیر و مدیرعامل و ۱۳۰۰ کارمند بانک صورت پذیرفت نشان داد تقریباً دو سوم از مدیران بانکی باور دارند که هوش مصنوعی صنعت‌شان را به‌کلی زیرورو خواهد کرد.

هوش مصنوعی و بانکداری

جیم شاگاوات (Jim Shagawat)، برنامه‌ریز مالی در شرکت ویندفال‌ولث (Windfall Wealth) در پاراموس نیوجرسی، می‌گوید:

«همین الآن هم هوش مصنوعی در زمینه‌ی  تبادلات، تخمین ریسک و بسیاری از حوزه‌های دیگر به کار می‌رود. فکر می‌کنم به‌زودی شاهد کمک هوش مصنوعی در یافتن مشتری‌های جدید هم باشیم.»

علاوه بر این بیشتر از نصف مدیران اظهار کردند که تعامل و همکاری انسان و ماشین جهت رسیدن به نتایج عالی و دقیق است. اکثر مشاوران نگران این نیستند که هوش مصنوعی جای آن‌ها را خواهد گرفت.

چارلز ویکس (Charles Weeks)، بنیان‌گذار و مدیر بریر ولث منجمنت (barrister Wealth Management) در فیلادلفیا، می‌گوید:

«در خدمات مالی عنصر انسان هیچ‌وقت به‌طور کامل حذف نخواهد شد. هر چیزی ظریف‌کاری‌های خودش را دارد که فقط انسان قادر به انجام آن‌هاست.»

مشاوران معتقدند فناوری راه‌حلی برای تمام مشکلات نخواهد داشت.

اشلی اوکرلی (Ashley O’Kurley)، برنامه‌ریز مالی رسمی در فلوریدای جنوبی، می‌گوید:

«به فناوری چنان تکیه نکنید که به آن وابسته شوید. هنوز هم نیاز به قضاوت هست و قضاوت فقط از شهود و تجربیات انسانی برمی‌خیزد.»

مشاوران می‌گویند فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی آن‌ها را قادر ساخته زمان بیشتری را صرف بهبود ارتباط با مشتری و اعتمادسازی کنند. آن‌ها اکنون می‌توانند به‌جای صرف انرژی‌شان برای تحقیقات، روی انجام کارهایی تمرکز کنند که در کیفیت زندگی مشتریان‌شان مهم‌تر است.

جاش نلسون (Josh Nelson)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت خدمات مالی کی‌استون (Keystone) در لاولند کلورادو، می‌گوید:

«یکدلی و ارتباط احساسی چیزی است که ما را قادر به مشاوره دادن می‌کند.» او معتقد است هوش مصنوعی حذف نخواهد شد و آن را چیز بدی هم نمی‌داند. وی افزود:

«هوش مصنوعی کمک‌حال و بهتر کننده کار ما است و چیزی نیست که از آن بترسیم.»

 

منبع: CNBC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.