راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره پاول دوروف، بنیان‌گذار پیام‌رسان تلگرام بیشتر بدانید

ماهنامه عصر تراکنش / پاول والریویچ دوروف، مهندس کامپیوتر و کارآفرین اهل روسیه است که در اکتبر سال 1984 در شهر سن‌پترزبورگ به دنیا آمد. در حال حاضر اکثرا او را به‌خاطر راه‌اندازی شبکه اجتماعی وی‌کی و پیام‌رسان تلگرام می‌شناسند.

در سال 2011 و پس از انتخابات پارلمانی بحث‌برانگیز در روسیه، این دولت خواستار حذف صفحات سیاسی مخالفان روی شبکه وی‌کی شد و دوروف این خواسته آنها را رد کرد. دو سال بعد و در دسامبر 2013، دوروف 12 درصد از سهام وی‌کی را به صاحب بزرگ‌ترین شرکت اینترنتی روسی فروخت و در سال 2014، رسما از شرکت وی‌کی استعفا داد.

دوروف که حاضر به انتقال داده‌های معترضان اوکراین به سازمان امنیتی روسیه نشده بود، پس از استعفایش، در صفحه رسمی وی‌کی خودش پستی نوشت و اعلام کرد که درخواست دولت از او کاملا غیرقانونی بوده است. پس از این اتفاقات دوروف روسیه را ترک کرد و بعد از آن توانست شرکت بعدی خود به نام تلگرام را تاسیس کند. این شرکت به‌طور رسمی در برلین تاسیس و به‌عنوان یک سرویس پیام‌رسان رمزنگاری‌شده معرفی شد.

به پاول دوروف القاب مختلفی داده‌اند؛ برخی او را «مارک زاکربرگ» روسیه خطاب کرده‌اند. در آگوست 2014، نوردیک بیزنس ریپورت، پاول دوروف را متعهدترین رهبر اروپای شمالی زیر 30 سال معرفی کرد و در سال 2017 هم از او برای پیوستن به رهبران جوان مجمع جهانی اقتصاد دعوت شد.

او در سال 2016 و به مناسبت دستیابی به یکصد میلیون کاربر فعال در تلگرام، جشن بسیار بزرگی در شهر بارسلون برپا کرد. با اینکه کسانی از جمله؛ «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا و «ادوارد اسنودن» کارشناس کامپیوتر آمریکایی از مخالفان و منتقدان تلگرام هستند، اما دوروف قصد دارد تا دو میلیارد دلار در عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده برای تلگرام به دست آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.