راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزن به این کارت / نگاهی به چند شگرد جدید کلاهبرداری پیامکی

با ورود فناوری‌های جدید، شیوه‌های کلاهبرداری هم تغییر کرده است. در کلاهبرداری پیامکی کلاهبرداران با فرستادن متن‌های فریبنده سعی می‌کنند اطلاعات بانکی افراد را به‌دست آورند یا به طریقی مبالغی را به حساب‌های خود انتقال دهند.

از پیامک‌هایی که با مضمون‌هایی مانند «مشترک گرامی: شما در قرعه‌کشی هزاران لبخند پاییزی، همراه اول ۸۰۰ امتیاز دریافت کرده‌اید. شما برنده هدیه کمک هزینه سفر زیارتی به مبلغ ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال شده‌اید. برای دریافت هدیه خود با اپراتور ۶۲۱ تماس حاصل فرمایید!» که تماس گرفتن یا ارسال پیامک یعنی مرحله اول کلاهبرداری به‌درستی انجام شده و طعمه آماده است.

یا پیامک‌هایی با متن «مشترک گرامی: شما در قرعه‌کشی طرح نوید همراه اول، برنده مبلغ پنجاه میلیون ریال شدید. برای دریافت وجه، شماره کارت و رمز دوم کارت خود را به این شماره شرکت ارسال نمایید.» شاید فکر کنید هیچ‌کس رمز بانکی یا دوم کارت خود را به کسی نمی‌دهد، ولی اشتباه می‌کنید.

بعد از این کلاهبرداری‌ها، پیامک‌ها کمی پیچیده‌تر شدند. مانند پیام‌هایی که از طرف یک کشاورز، چوپان یا فردی بی‌سواد از روستا ارسال می‌شد و درخواست کمک می‌کرد. البته برای کمک هم درصد قابل‌توجهی سهم در نظر می‌گرفت.

«سلام برادر من سید رسول هستم، راننده تراکتور. داشتم زمین شخم می‌زدم، مقداری سکه با مجستمه پیدا شود، استخار گرفتم، به اباالفظل شمار شما خوب آمد، پیام دادم کمک کنی، بفروشی، اباالفظلی هرچه بردن، نصم نصم، تو را به فاطمه زهرا کمک کن، به کسی نگو، اگر پلیسی بگو.»

 

بزن به این کارت

همه این موارد از عدم آگاهی و کافی نبودن دانش افراد ناشی می‌شود. مثل تماس‌هایی که این روزها برای دریافت کارت هوشمند بیمه سلامت با افراد گرفته می‌شود و از آنها می‌خواهد در ازای مبلغی پول آنها را تحت پوشش کارت هوشمند بیمه سلامت در آورد. افراد هم به علت عدم آگاهی و شاید شتابزدگی برای از دست ندادن شرایط ویژه بیمه‌ای این وعده را می‌پذیرند و در دام می افتند.

حالا بعد از این روش‌ها که این روزها دیگر از مد افتاده روش‌های جدید دیگری جایگزین شده است.

«سلام بزن به این کارت 5569875045461548 محمد رشیدی، ممنونم.»

شاید در ابتدا به نظر برسد که این پیامک خیلی شیوه جالب و به‌دردبخوری برای کلاهبرداری نیست و اصلاً چرا باید برای کسی که اسم و شماره کارتش را فرستاده پول واریز کرد و غالباً افراد شماره و نام کسی را که می‌خواهند برایش پول واریز کنند را می‌دانند.

حالا در نظر بگیرید شما جلوی عابر بانک هستید و می‌خواهید برای کسی پول واریز کنید. حتی برای افراد خانواده یا کسانی که به‌خوبی می‌شناسید. همان لحظه پیامی با این مضمون دریافت می‌کنید و از آنجایی ذهنتان درگیر واریز پول است با این فرض که کارت شخصی که می‌خواهید برای او پول واریز کنید دچار مشکل شده است و او شماره دیگری را به عنوان جایگزین کارت خودش فرستاده و بدون اینکه شماره فرستنده را چک کنید، مبلغ را به شماره کارت یا حسابی که دریافت کردید، واریز می‌کنید.

 

کلاهبرداران پولدار می‌شوند

روند کلاهبرداری‌های پیامکی و متنی یک روند افزایشی است و هر روز روش‌های جدیدی برای آن ابداع می‌شود. افراد زیادی به دلیل اینکه اطلاع و دانش کافی ندارند یا به دلیل بی‌دقتی در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند و کلاهبرداران با همین روش‌های ساده پول زیادی به جیب می‌زنند.

جالب است بدانید در سال گذشته تعداد مشترکین تلفن همراه در کشور به بیش از 86 میلیون رسید، از هر سه نفر، دو نفر از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و از هر سه نفر، دو نفر از پیام‌های متنی در طول روز استفاده می‌کنند و بیش از 90 درصد از پیام‌های متنی یک دقیقه پس از ارسال خوانده می‌شود.

همه این اطلاعات، کلاهبرداری در این حوزه را تقویت می‌کند. از آنجایی که اقدام مؤثر یا بازدارنده جدی از سوی نهادهای قانون‌گذار برای پیشگیری و برخورد با این دست مجرمان در نظر گرفته نمی‌شود و هرچند وقت یک‌بار پلیس فتا به هشدار دادن درباره این این پیام‌ها بسنده می‌کند، متن این پیام‌ها هر چند وقت یک‌بار به‌روز شده و شیوه‌های جدیدی برای کلاهبرداری ابداع می‌شود.

3 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    سلام جالبتربن قسمتش اینه که مراجع محترم به راحتی میتونن از روی شماره کارت ارسالی یا شماره موبایل این افراد دزد رو پیدا کنند ولی ظاهرا هیچ مرجعی تمایلی به این کار نداره و تنها به هم پاس میدهند. در چنین مواقعی ادم واقعا شک میکنه…….

    1. ناشناس می‌گوید

      معمولا تماسها از سیم کارتهای سرقتی است که هنوز نسوخته است، کارت بانکی هم مربوط به افراد دیگر میباشد.

  2. ناشناس می‌گوید

    دقیقن حرف حق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.