راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی کتاب تاریخ پولی ایران؛ از صفویه تا قاجاریه

ماهنامه عصر تراکنش / مانند بسیاری از کتاب‌های خوب تاریخ که درباره ایران است و غیرایرانی‌ها آن را نوشته‌اند، این بار هم با کتابی نوشته غیرایرانی‌هایی به نام رودی مته و ویلم فلور و کلاوسون مواجه می‌شویم. پول و شکل غالب آن در گذر تاریخ، یعنی سکه از زمره دستاوردهای بااهمیت و تاثیرگذار در زندگی بشری است که اهمیت و اثرگذاری آن در طول هزاران سال همچنان پابرجا مانده است.

از قضا ایران از جمله سرزمین‌هایی است که به‌دنبال فتح لیدی؛ یعنی جایی که به خاستگاه سکه در معنای متعارف آن شناخته شده بود، از حدود دو هزار و پانصد سال پیش دارای تجربه و تاریخ پولی به معنای خاص آن شد و از این رهگذر خود را در میان کشورهای کهن در تاریخ جهان جای داد. از آن پس پول و سکه هم نماد قدرت سیاسی و وسیله مبادله‌ای مهم و یکی از ارکان مهم مالی و اقتصادی کشور شد.

هر دودمان و فرمانروایی یکی از مهم‌ترین و فوری‌ترین اولویت‌هایش را ضرب سکه قرار داد و اقتصاد سیاسی با پول و سکه پیوندی تنگاتنگ یافت. جنس سکه نمادی از وضعیت اقتصادی حکومت و کشور شد و کمیابی و فراوانی آن بر توان مالی حکومت و وضعیت اقتصادی کشور اثرگذار شد. برای قرن‌ها و تا پیش از آغاز دوران جدید در تاریخ جهان، پول و سکه بیشتر کاربرد و کارکردی داخلی و حداکثر منطقه‌ای داشت و کمتر جنبه بین‌المللی به معنای گسترده آن پیدا می‌کرد. با قرار گرفتن ایران در کانون تحولات جهانی از عهد صفویه، موضوع پول و مسائل پیوسته با آن نیز ابعاد پیچیده‌تری به خود گرفت.

پول ایران در معرض رقابت با دیگر پول‌ها از شبه‌قاره هند و بعد ژاپن در مشرق تا مغرب اروپا قرار گرفت و حتی از تاثیر سرازیر شدن فلزات قیمتی از قاره تازه‌شناخته‌شده آمریکا نیز به دور نماند. بدین ترتیب بود که اهمیت پول در اقتصاد و حتی سیاست ایران بیش از پیش شد و مسائل مرتبط با آن به دغدغه‌ای با اهمیت بیشتر برای فرمانروایان تبدیل شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.