راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی کارت اعتباری ونمو تحت برند مسترکارت

ونمو (Venmo) در تاریخ بیست و پنجم ژوئن سال جاری، راه‌اندازی کارت اعتباری خود را با همکاری مسترکارت رسما اعلام کرد. این کارت اعتباری جدید که سال گذشته آزمایشات بتا را تحت کارت‌های اعتباری برند ویزا طی کرده بود، به کاربران ونمو اجازه می‌دهد تا در تمام نواحی پذیرنده مسترکارت ایالات متحده آمریکا پرداخت‌های کارتی خود را انجام دهند. به علاوه، با ذخیره‌سازی تراکنش‌های صورت گرفته برای حساب‌های کاربری ونمو، اشتراک سریع‌تر و آسان‌تر با دوستان را میسر می‌سازد. هم‌چنین، نسخه جدید کارت اعتباری ونمو قابلیت استفاده در دستگاه‌های خودپرداز و برداشت وجه از موجودی حساب‌های کاربری را دارا است.

پی‌پال (PayPal) به عنوان صاحب اپلیکیشن ونمو، با طفره رفتن از توضیح علت صرف نظرش از کارت اعتباری ویزا بعد تست بتا و روی آوردن به مسترکارت، تنها به پاسخی کوتاه و غیر قابل قبول بسنده کرده است که «ما سعی‌ می‌کنیم همکاری‌های ارزشمندی با هر دو شرکت داشته باشیم.»

منظور از تست بتا تست خارجی نمونه اولیه‌ی یک محصول (معمولاً یک نرم‌افزار) قبل از تجاری‌سازی آن با استفاده از کاربران است.

به دلیل این تغییر روند، کاربرانی که در آزمون بتا شرکت کرده‌اند، زین پس قادر به استفاده از ونمو کارت‌های تحت برند ویزا نخواهند بود. از این رو، به جای ویزاکارت، از این کاربران برای استفاده از کارت اعتباری ونمو تحت برند مسترکارت دعوت به عمل آمده است، که می‌توانند برای دسترسی از طریق بانکورپ بانک (Bancorp Bank) ثبت‌نام کنند.

کارت اعتباری ونمو
کارت اعتباری ونمو (تحت برند مسترکارت)، ارائه شده در شش رنگ

البته جهش از ویزاکارت به مسترکارت حداقل می‌تواند از جنبه‌های ظاهری مثبت باشد. شوخی توپ خمیری که در  کارت‌های ونموتحت برند ویزا در مقابل دیدگان کاربران قرار می‌گرفت، اکنون در برند مسترکارت با پس زمینه‌های رنگی مختلف و جذابی که می‌تواند در شش رنگ متفاوت ارائه شود جایگزین شده است. کاربران می‌توانند رنگ‌های سیاه و سفید یا حتی رنگ‌های روشن و زیبایی مانند زرد، صورتی، آبی یا سبز را برگزینند.

این شرکت به استناد آموخته‌هایی که از کاربران آزمون بتا کسب کرده است، پارامترهای ظاهری ساده‌تر و همچنین ویژگی‌ها و گزینه‌های شخصی‌سازی بیشتری را به کارت‌های خود افزوده است.

کارت اعتباری ونمو
کارت اعتباری ونمو تحت برند ویزا، در مقایسه با کارت اعتباری شرکت اسکوئر

رده‌های سنی جوان مهم‌ترین کاربران ونمو هستند و با توجه به این‌که این رده سنی بر روی ظاهر کارت‌های خود حساس هستند. بتا کارت‌های ونمو تقریبا از جنبه‌های ظاهری نیاز کاربران را برآورده نساختند. به ویژه که شرکت اسکوئر، به عنوان رقیبی سرسخت برای ونمو، با ارائه کارت‌های اعتباری سیاه و سفید و چاپ لیزری امضای شخصی کاربران روی آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

کارت اعتباری ونمو
کارت اعتباری ونمو

هم‌اکنون کارت‌های ونمو از لحاظ ظاهری بسیار جذاب‌تر هستند. البته مزیت اصلی نسخه‌های جدید کارت اعتباری ونمو شکل ظاهری آن‌ها نیست بلکه ویژگی‌هایی هم‌چون تسهیل خرید غذا، نوشیدنی و سایر مواردی است که می‌توان این ویژگی‌ها را علت اصلی استقبال از این کارت‌ها دانست. در گرو استفاده از این کارت‌ها، می‌توانید به جای پرداخت سهم خود در هر خرید، به صورت مشارکتی با دوستان‌تان هزینه‌های خرید (برای مثال در رستوران) را بپردازید (سیستم به‌صورت پیش‌فرض در حالت شخصی قرار دارد ولی می‌توانید در صورت نیاز از گزینه‌های اشتراک آن با دوستان استفاده کنید.)

برای این‌که بهتر بتوانید از این ویژگی‌ها استفاده کنید، می‌توانید با فعال‌سازی گزینه ریلودز (Reloads)، از منبع تامین پیش فرض خود که همان حساب کاربری‌تان است، پول به موجودی ونمو اضافه کرده و به راحتی خرید کنید.

بر خلاف نسخه بتا، ونمو کارت‌های تحت برند مسترکارت قابلیت برداشت تا سقف 400 دلار روزانه را از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های پذیرنده‌ای چون مسترکات، پالس (PULSE)، سیراس (Cirrus) یا مانی‌پس (MoneyPass) ارائه می‌دهند. گفتنی است که هیچ‌گونه تعرفه‌ای برای دستگاه‌های خودپرداز مانی‌پس در ایالات متحده آمریکا تعیین نشده است، ولی سایر دستگاه‌های خودپرداز مبلغ 2.50 دلار بابت کارمزد کسر می‌نمایند.

نسخه جدید کارت اعتباری ونمو ارائه شده به کاربران را می‌توان با استفاده از اپلیکیشن ونمو مدیریت کرد. امکان فعال‌سازی کارت جدید، مسدودسازی و غیرفعال‌سازی کارت‌های گم شده یا دزدیده شده و یا تغییر رمز کارت‌ها با استفاده از اپلیکیشن ونمو وجود دارد.

هیچ‌گونه کارمزدی برای استفاده از کارت‌ها در هنگام خرید وجود ندارد حتی اگر در محل خرید وجه نقد دریافت کرده باشید. البته در صورتی که برای دریافت وجه نقد از بانک‌ها امضا داده باشید، ملزم به پرداخت مبلغ 3.00 دلار بابت کارمزد خدمات بانکی ارائه شده در پیشخوان خواهید بود.

اگرچه ونمو کارت‌ها جایگزین مناسبی برای کارت‌های اعتباری در کیف پول کاربران هستند اما هرگز نمی‌توانند جای کارت بانکی شما را بگیرند. هیچ راهی برای سپرده‌گذاری یا ارائه چک از طریق این کارت‌ها وجود ندارد و مجبورید از کارت‌های بانکی سابق استفاده کنید. به علاوه، توابع پرداخت قبوض و فیش‌ها نیز در این کارت‌ها وجود ندارند.

زمان راه‌اندازی و ارائه این کارت‌ها با تغییر روند استفاده کاربران جوان از کارت‌های اعتباری و خدمات بانکی مصادف شده است. بسیاری از این کاربران که عموما در بازه‌های سنی پایین نیز قرار گرفته‌اند، به سمت بانک‌های آنلاینی چون سیمپل (Simple)، وارو (Varo) و چایم (Chime) روی آورده‌اند و پرداخت‌های خود را از طریق اپلیکیشن‌های آنلاین همتا به همتایی نظیر پی‌پال، ونمو و اپلیکیشن نوظهور زل (Zelle) انجام می‌دهند. شرکت‌های فن‌آور مانند گوگل و اپل نیز با خدمات ویژه خود همچون اپل پی کش (Apple Pay Cash) یا گوگل پی سند (Google Pay Send) به سمت فضای همتا به همتا کشیده شده‌اند.

طبق اظهارات ونمو، کارت جدید این شرکت از تاریخ بیست و پنجم ژوئن سال جاری در نسخه‌های محدود قابل ارائه است. بدین منظور کاربران بتا می‌توانند در سیستم ثبت‌نام کرده و سایر کاربران نیز برای رزو، فرم‌های مربوطه را پر کنند.

منبع: techcrunch

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.