راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یکپارچگی پرداخت، تجارت الکترونیک و خدمات فروشگاهی / هدف POS 2.0 یا Cloud POS رونق کسب‌وکار فروشگاهی است

ماهنامه عصر تراکنش / آرش حسین‌پور اخیرا مدیرعامل شرکت شاپ شده است. شاپ برای فعالان فناوری‌های مالی ایران نام جدیدی است. حسین‌پور در این زمینه می‌گوید: «شاپ راهکاری یکپارچه برای هوشمندسازی فروش کسب‌وکارهای خرد است. تکامل صنعت پرداخت بعد از پول نقد با ظهور کارت‌های بانکی ادامه یافت و در ادامه در بستر تجارت الکترونیک شکل جدیدی به خود گرفت.

با افزایش ضریب نفوذ تلفن‌های همراه و نیز ظهور شبکه‌های اجتماعی، نیاز به توسعه پلتفرم‌های پرداخت در این بسترها احساس شد. تا به امروز عمده تمرکز بازیگران صنعت بر الکترونیکی کردن پرداخت‌های فروشگاه بوده است و همین حالا نیز کارکرد کارت‌خوان‌ها به همان چهار عمل اصلی معروف محدود است.

با بررسی تحولات کسب‌وکارها شاهد ادغام حوزه‌های پرداخت، تجارت الکترونیک و فروشگاهی هستیم. همان‌طور که با ظهور فین‌تک‌ها تغییرات اساسی در زمینه‌ بانکداری ایجاد شده است، هم‌اکنون شاهد ایجاد تحول در صنعت پرداخت نیز هستیم. فروشگاه‌ها می‌توانند با استفاده از فناوری، هوشمندی را در نقطه فروش به کار بگیرند. با این نگاه، شرکت تراکنش همراه ایمن با نام تجاری «شاپ» تاسیس شده است.»

شاپ حول مفهوم POS 2.0 یا Cloud POS شکل ‌گرفته است. این مفهوم به‌دنبال ایجاد رونق در کسب‌وکار فروشگاهی است. شاپ می‌خواهد یکی از بازیگران مهم این تحول باشد. در حال حاضر شیوه کاری فروشگاه‌های خرد به این شکل است که به‌صورت تجربی می‌دانند وقتی مقدار موجودی‌شان برای کالاها به مقدار مشخصی رسید، باید به تامین‌کننده یا بازار مراجعه و موجودی‌شان را تکمیل کنند.

در کنار این موضوع مسائلی مانند تاخیر در تحویل کالا، مسائل مربوط به پرداخت و… هم وجود دارد. یک فروشگاه آفلاین تقریبا با مشتریانش ارتباط مشخصی ندارد. از یک‌سو ارتباط فروشگاه با تامین‌کننده به شکل سنتی پیش می‌رود و از طرف دیگر با مشتری نیز هیچ ارتباط خاصی وجود ندارد و شاید به چند ارتباط سنتی محدود شود؛ از جمله اینکه چه کسانی بدهکار هستند.

حسین‌پور در این زمینه می‌گوید: «برای اینکه بتوانیم این هوشمندی را با مفهوم POS 2.0 یا Cloud POS ایجاد کنیم، باید بتوانیم از طریق راهکاری یکپارچه و جامع، فروشگاه را به مشتریان و شبکه تامین‌کنندگان متصل کنیم؛ فروشگاهی که وقتی موجودی کالایش به مقداری مشخص رسید، به‌صورت اتوماتیک فرایند سفارش‌دهی‌اش انجام شود یا هشدارهای خاصی دریافت کند و درباره مشتریانش نیز به اطلاعات خوب و قابل قبولی دسترسی داشته باشد. در چنین فروشگاهی ارائه پیشنهادهای شخصی یا Personal Content Offering نیز نمود عینی پیدا می‌کند.

در این حالت، فروشگاه می‌تواند همزمان با خرید مشتریان، پیشنهاد خرید کالاهای مرتبط دیگر نیز به آنها ارائه دهد و از این طریق، تجربه خرید مشتری نیز بهبود یابد. با این حال، عادات خرید مصرف‌کننده نیز همواره از تراکنش‌های قبلی ثبت‌شده در سامانه‌ ابری قابل دسترسی است.»

حسین‌پور ادامه می‌دهد: «اطلاعات فروشگاه‌ها از مشتریان آفلاین و سنتی بسیار محدود است. وقتی از وب‌سایت‌های خرید آنلاین مانند آمازون خرید می‌شود، آنها رفتارهای خرید مشتری را بررسی می‌کنند؛ مانند اینکه می‌دانند مشتری به چه چیزهایی علاقه‌مند است و اگر کالایی را خریداری می‌کند، احتمالا به چه حوزه‌های دیگری تمایل دارد. این اتفاق در حوزه فروشگاهی هم می‌تواند پیاده‌سازی شود. هدف ما در شاپ این است که فرایند کسب‌وکار فروشگاه را هوشمند ‌کنیم؛ به عبارتی هوشمندسازی کسب‌وکار در نقطه فروش.»

 

شاپ؛ مکمل زنجیره کسب‌وکار فروشگاهی و راهکار تجمیع سرویس در نقطه فروش

شاپ از طریق ارائه Business App در کنار Payment App به ایجاد ارزش افزوده برای فروشگاه می‌پردازد. در واقع همگام‌سازی و یکپارچه کردن فرایند کسب‌وکار فروشگاه از نقطه تامین کالا تا نقطه فروش، راهکار جامع و یکپارچه شاپ است. اپلیکیشن کسب‌وکار از یک‌سو و اپلیکیشن پرداخت از سوی دیگر؛ شرکتی که از یک اپلیکیشن کسب‌وکار استفاده می‌کند دیگر نباید دغدغه شیوه‌های پرداخت و استانداردهای این حوزه را داشته باشد و درگیر آنها شود. این دو اپلیکیشن با پروتکل‌های استاندارد به هم متصل می‌شوند و تراکنش با سرعت و سهولت انجام می‌شود.

این نیاز در حال حاضر در بازار وجود دارد و برای رفع آن کاری انجام‌ نشده است. حسین‌پور برای روشن شدن این موضوع مثالی می‌زند؛ «اجازه دهید یک شرکت پخش را به‌عنوان یک مثال کاربردی بررسی کنیم. ویزیتورهای یک شرکت پخش یک تبلت دارند که با آن کالاهایشان را معرفی می‌کنند، یک پرینتر کوچک همراه و در بهترین حالت یک کارت‌خوان موبایلی.

شاپ، یک راهکار جامع است که می‌تواند همه اینها را یکپارچه کند. البته این ‌یک مثال در حوزه پخش است و می‌توان مثال‌های بهتر و بیشتری را در حوزه‌های دیگر بررسی کرد. طراحی سخت‌افزارهای هوشمند اندرویدی راهکار شاپ برای شرکت‌های پخش نیز به صورتی است که به‌راحتی می‌توانند در دست قرار بگیرند.

 

همکاری با شرکای نوآور

از آرش حسین‌پور پرسیدیم که آیا در شاپ اقدام عملی انجام داده‌اید، یا برای گرفتن شریک تجاری وارد مذاکره شده‌اید، یا اپلیکیشن خاصی را برای این فضا در نظر دارید؟ او پاسخ می‌دهد: «ما چند مرحله فراخوان داشتیم. اولین مرحله حدود یک سال و چند ماه پیش انجام شد؛ به این منظور که کسب‌وکارهای کوچک و کسانی که ایده دارند، بیایند تا راهی پیدا کنیم که بتوانیم ایده‌هایشان را عملیاتی کنیم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

ویژگی‌های سری دستگاه‌های ‌E

سری دستگاه‌های ‌E شرکت شاپ به وای‌فای، پورت شبکه و اینترنت موبایل مجهز هستند. اطلاعات به صورت ابری ذخیره می‌شود و حتی در حالت قطعی وقت اینترنت تعداد مناسبی از تراکنش‌ها روی حافظه ابزار ذخیره می‌شود و به محض اتصال به اینترنت اطلاعات به سایر تراکنش‌ها در فضای ابری اضافه و پردازش می‌شوند.

[/mks_pullquote]

 

راهکار شاپ به گونه‌ای طراحی شده است که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات فروشگاه در فضای ابری اختصاصی وجود دارد. از این طریق امکان گزارش‌گیری فروش و تحلیل روی آمارهای عملکردی آن میسر می‌شود. سری دستگاه‌های E شرکت شاپ به وای‌فای، پورت شبکه و اینترنت موبایل مجهز هستند.

اطلاعات به‌صورت ابری ذخیره می‌شود و حتی در حالت قطعی موقت اینترنت تعداد مناسبی از تراکنش‌ها روی حافظه ابزار ذخیره می‌شود و به ‌محض اتصال به اینترنت، اطلاعات به سایر تراکنش‌ها در فضای ابری اضافه و پردازش می‌شوند.

 

برنامه‌های عملیاتی شاپ چیست؟

حسین‌پور در زمینه برنامه‌های عملیاتی شاپ می‌گوید: «در فراخوان‌هایی که دادیم با چند شرکت و استارت‌آپ شروع به همکاری کردیم. از میان استارت‌آپ‌ها، شرکتی که در حوزه صندوق فروشگاهی اندرویدی فعالیت می‌کند و شرکتی دیگر که در حوزه صندوق فروشگاهی و اپلیکیشن کیف پول فعال هستند، نتایج خوبی داشته‌اند. اخیرا با شرکتی در حوزه پخش نیز مذاکراتی داشتیم و به تفاهم‌های خوبی نیز رسیده‌ایم.

این شرکت‌ها در حوزه پرداخت و بانکی شناخته‌شده نیستند، ولی پتانسیل خوبی برای ایجاد ارزش افزوده در فروشگاه‌ها و نقاط فروش دارند. آنها کارایی اپلیکیشن ما را به‌خوبی درک کردند. اپلیکیشن کسب‌وکار از یک طرف روی دستگاه نصب می‌شود و از طرف دیگر اپلیکیشن پرداخت شاپ به‌صورت یکپارچه با آن عمل می‌کند.»

آیا این طرح در حال حاضر عملیاتی شده است؟ حسین‌پور می‌گوید تست‌های اولیه با موفقیت انجام ‌شده و در حال حاضر مشغول کار روی چند پروژه هستیم که به‌زودی به مرحله عملیاتی و بهره‌برداری می‌رسند.

 

داشبورد پذیرندگان، TechStore و اپلیکیشن شاپ

داشبورد پذیرندگان بخشی از این راهکار است که با استفاده از آن، فروشندگان می‌توانند از هر نقطه‌ای با توجه به ابری بودن راهکار، به طیف وسیعی از اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار خود دسترسی داشته باشند؛ از اطلاعات خریدوفروش گرفته تا اطلاعات مشتریان و ارائه تحلیل‌های جامع.

فارغ از پیاده‌سازی و ایجاد یکپارچگی اپلیکیشن‌های فروشگاهی با اپلیکیشن‌های کیف پول، پرداخت فرد‌به‌فرد، پخش، تحویل و…، سامانه TechStore به‌عنوان اولین پلتفرم توزیع اپلیکیشن تخصصی پرداخت و فروشگاهی، تکمیل‌کننده این خدمت است. در واقع TechStore بخشی از راهکار جامع شاپ است و در این سامانه علاوه بر توزیع اپلیکیشن‌های تخصصی پرداخت و فروشگاهی، صحت و امنیت ابزارهای پرداخت موجود در سامانه نیز به‌صورت آنی در حال بررسی هستند و اپلیکیشن‌های نامناسب حذف می‌شوند.

کنار این دو ابزار؛ یعنی داشبورد پذیرندگان و سامانه TechStore، اپلیکیشن شاپ که یک اپلیکیشن جامع فروشگاهی است، به‌صورت پیش‌فرض روی ترمینال‌های سری E و A موجود است که نیازهای معمولی و روزانه یک پذیرنده را به‌راحتی پاسخ می‌دهند. امکان یکپارچه‌سازی راهکار شاپ با سایر راهکارهای موجود در بازار، از جمله در بخش‌های انبارداری، حسابداری، فروشگاهی، پخش، تحویل و… از دیگر مزایایی است که شاپ برای تسهیل فرایند کسب‌وکارهای خرد در نظر گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.