راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نسخه جدید اپلیکیشن ایوا چه قابلیت‌هایی را برای کاربران در نظر گرفته است؟

شرکت پرداخت الکترونیک سداد، نیمه دوم سال 1395 از اپلیکیشن پرداخت خود با نام «ایوا» رونمایی کرد. در این اپلیکیشن علاوه بر امکانات مشابه سایر اپلیکیشن‌های پرداخت، سرویس‌هایی نظیر استعلام و پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور و قبض‌های دولتی تعبیه شده است تا آن را از سایرین متمایز کند. ایوا تاکنون چندین نسخه به‌روزرسانی داشته است اما جدیدترین و متفاوت‌ترین خدمات این اپلیکیشن، در به‌روزرسانی اخیر در اختیار کاربران قرار گرفته است.

حمیدرضا ریحانی، مدیر محصول اپلیکیشن ایوا، به مزایای متعدد این اپلیکیشن اشاره می‌کند. او معتقد است: «خدمات پرداخت سازمانی، پرداخت عوارض خروج از کشور، پرداخت خلافی خودرو به صورت تکی و دسته‌ای و امکان پرداخت مبتنی بر کد کیوآر از جمله مواردی هستند که باعث می‌شود در هر تلفن همراهی از ایوا استفاده شود.»

ایوا تاکنون بیش از 500 هزار کاربر جذب کرده است اما طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این اپلیکیشن در انتهای سال 1397 هشت تا 10 درصد از بازار پرداخت موبایلی را در اختیار بگیرد. مشروح گفتگوی ما با حمیدرضا ریحانی را در ادامه بخوانید.

 

اپلیکیشن ایوا چه قابلیت‌هایی دارد که آن را از سایر اپلیکیشن‌های پرداخت متمایز می‌کند؟

رویکرد ما در توسعه اپلیکیشن ایوا استفاده از توانایی‌های مجموعه پرداخت الکترونیک سداد و توسعه توانایی‌های رقابتی است. از آنجایی که سداد به نهادها و سازمان‌های بزرگ راه‌حل‌های تخصصی ارائه می‌دهد یکی از خدمات ایوا «پرداخت سازمانی» است، با فراهم کردن این خدمت، دریافت وجه سازمان‌ها از مشتریان که اغلب به شیوه سنتی انجام می‌شود کاملاً الکترونیکی شده است و مشتریان با ورود شناسه قبض صادر شده توسط سازمان مربوطه از پرداخت الکترونیکی وجوه سازمانی بهره‌مند می‌شوند.

در این خدمت سازمان اوقاف و امور خیریه، قوه قضائیه، صندوق امداد ولایت و سازمان بنادر و دریانوردی طرف قرارداد ما هستند، سازمان‌های بیشتری نیز به‌تدریج به ایوا اضافه می‌شوند.

همچنین خدمت متمایز دیگری که در ایوا وجود دارد، «پرداخت عوارض خروج از کشور» است که با همکاری ما با بانک ملی ایران و سازمان امور مالیاتی فراهم شده است. با این خدمت کاربران برای خروج از کشور نیازی به حضور در شعب بانکی ندارند و صرفاً با وارد کردن نوع سفر و کد ملی خود و همراهان، عملیات پرداخت را انجام می‌دهند؛ عملیات پرداخت باید 30 دقیقه قبل از خروج از کشور صورت بگیرد که به صورت خودکار در سامانه‌های خروج از مرز ثبت می‌شود، علاوه بر این، کد عبور برای کاربر پیامک می‌شود که در ایوا نیز قابل مشاهده است. این خدمت با توجه به قانون بودجه سال 1397 کل کشور به‌روزرسانی شده است و علاوه بر سفرهای هوایی، سفرهای دریایی و زمینی را نیز شامل می‌شود.

ناگفته نماند که خدمات متنوع و کاربردی در هر به‌روزرسانی برای کاربران مهیا می‌شود. به گونه‌ای که هم اکنون از نظر جامعیت خدمات، ایوا جزو سه اپلیکیشن برتر پرداخت است.

 

نسخه جدید اپلیکیشن ایوا چه قابلیت‌هایی را برای کاربران در نظر گرفته است؟

در نسخه جدید، علاوه بر توسعه بخش عوارض خروج از کشور که توضیح داده شد، «استعلام و پرداخت قبوض» تلفن ثابت کشوری و خطوط همراه اول نیز اضافه شده است. مشترکین تلفن ثابت کشوری و همراه اول با استفاده از این خدمت می‌توانند با ورود شماره تلفن یا موبایل، بدهی میان‌دوره یا پایان دوره خود را مشاهده و پرداخت کنند. خدمت دیگر فروش «بلیت اتوبوس» است که امکان خرید فوری بلیت اتوبوس از شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری سراسر کشور را برای کاربران فراهم کرده است. «پرداخت موبایلی فطریه» نیز از جمله خدماتی است که در ماه مبارک رمضان با همکاری کمیته امداد امام (ره) ایجاد شد.

علاوه بر خدمات اشاره شده بهبود رابط کاربری و ایجاد تجربه کاربری غنی و تعاملی در نسخه‌های جدید مورد توجه است. بهبود رابط کاربری در صفحات مختلف اپلیکیشن از جمله بخش مهربانی و توسعه صندوق پیام و بخش جشنواره که با جام جهانی 2018 استارت خورد در راستای تعامل با کاربران توسعه داده شده است.

افزون بر این ایوا خدمات کاملی برای «خرید شارژ و پرداخت قبوض» ارائه می‌کند. خرید رمز شارژ و شارژ مستقیم برای تمامی اپراتورها و پرداخت قبوض شناسه دار آب، برق، گاز، شهرداری، مالیات و دارایی، تلفن ثابت، تلفن همراه و جریمه‌های راهنمایی و رانندگی از این جمله هستند.

حمیدرضا ریحانی، مدیر محصول اپلیکیشن ایوا
حمیدرضا ریحانی، مدیر محصول اپلیکیشن ایوا

در سرویس «کارت به کارت» انجام تراکنش از مبدأ اکثر بانک‌های کشور نظیر بانک ملی ایران، ملت، تجارت، شهر، پارسیان، سامان و اقتصاد نوین فراهم شده است. در مجموع امکان کارت به کارت از مبدأ 19 بانک در ایوا فراهم شده است که این تعداد در نسخه‌های بعدی بیشتر می‌شود.

در کنار «پرداخت خلافی خودرو» با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت، روش دیگری نیز برای پرداخت خلافی درنظر گرفته شده است که با ورود کد هشت رقمی بارکد پشت کارت خودرو، گزارشی از خلافی خودرو به کاربر ارائه می‌شود و او می‌تواند به صورت تکی یا دسته‌ای خلافی خودرو را پرداخت کند.

امکان پرداخت مبتنی بر کد کیوآر در منوی «خرید» ایوا از دیگر خدمات مهم ما در حوزه پرداخت‌های خرد برای کاربران ایوا و پذیرندگان پرداخت الکترونیک سداد است. در این سرویس، پذیرندگان ما، کدکیوآر منحصربه فرد خود را از طریق دستگاه کارتخوان چاپ می‌کنند و مشتریانشان با استفاده از ایوا، کدکیوآر را اسکن می‌کنند و پرداخت خود را انجام می‌دهند. چاپ رسید تراکنش با استفاده از تکنولوژی NFC و سایر روش‌های متداول نیز برای کاربران فراهم شده است.

بخش دیگری در ایوا با نام «مهربانی» وجود دارد که امکان پرداخت به مؤسسات خیریه را فراهم می‌کند. موضوع دیگری که برای کاربران جذابیت دارد بخش پاداش‌دهی با نام «شارژ رایگان» است که کاربران با معرفی ایوا به دوستانشان یا انجام تراکنش پاداش‌هایی با نام طلا دریافت می‌کنند که قابل تبدیل به شارژ رایگان است.

 

برنامه‌های توسعه‌ای ایوا برای نسخه‌های آتی چیست؟

خدمت «خرید اینترنت» برای تلفن‌های همراه به زودی در ایوا برای کاربران فراهم می‌شود. همچنین «فروش بیمه» در به‌روزرسانی‌های بعدی اضافه خواهد شد. تسهیل ارتباط با کاربران و تعاملی شدن فضای ایوا نیز موضوع مهمی است که در هر نسخه به آن توجه بیشتری خواهد شد. متناسب با بخش بندی بازار و نیازهای مشتریان قابلیت‌هایی را برای نسخه‌های بعدی در نظر داریم.

این قابلیت‌ها همان‌طور که گفته شده مبتنی بر توانایی‌های پرداخت الکترونیک سداد، نیازهای مشتریان، ایجاد هم‌افزایی با خدمات فعلی و شرایط رقابتی است. برای مثال، بیمه مسافرتی در کنار خدماتی مانند پرداخت عوارض خروج از کشور، خرید آنی بلیت اتوبوس، پرداخت خلافی خودرو طیف کاملی از خدمات مسافرت و گردشگری را برای کاربران ایوا فراهم می‌کند. بهبود رابط و تجربه کاربری همیشه برای ما مهم بوده و در نسخه‌های آتی به این موضوع توجه ویژه‌ای داریم.

 

تعداد کاربران ایوا در حال حاضر چقدر است؟

ما در مدتی کوتاه تلاش کردیم که میان محصول و بازار تناسب ایجاد کنیم و با توجه به اهمیت موضوع پرداخت، سرویسی مطمئن برای کاربران فراهم کنیم. در حال حاضر ایوا بیش از 500 هزار کاربر دارد که با توجه به امکاناتی که به اپلیکیشن اضافه می‌شود کاربران آن بیشتر خواهد شد. نام پرداخت الکترونیک سداد با خلاقیت و پیشرو بودن گره خورده است و امسال برنامه‌های ارتباطی خلاقانه‌ای را برای نگهداری و جذب کاربران در نظر داریم به طوری که برآورد ما این است که تا پایان سال، سهم هشت تا 10 درصدی از بازار پرداخت موبایلی را در اختیار بگیریم.

 

ایوا در چه نسخه‌هایی ارائه می‌شود؟

ایوا در دو نسخه اندروید و iOS ارائه می‌شود. نسخه اندروید ایوا در کافه بازار و گوگل‌پلی قابل دسترس است اما به دلیل مسائل مربوط به تحریم نسخه iOS از طریق سایت sadadpsp.ir قابل دسترس است. دانلود پیامکی ایوا با ارسال عدد 1 به سرشماره 2000444 یا گرفتن کد دستوری #737* ممکن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.