راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دومینوی دریافت مجوزها به مشتریان استارت‌آپ‌ها هم رسید!

میلاد جهاندار؛ دبیر انجمن فین‌تک ایران / اگر قرار باشد مشتری پرداخت یارها مجوز بگیرند، این کسب‌وکارها نابود می‌شوند. دیجی‌کالا که وارد حوزه فین‌تک شده است، چرا حرفی نمی‌زند؟ آیا از این بابت که اطلاعات رقابتی پذیرنده‌های ما باید در اتحادیه ثبت شود، نگرانی ندارد؟ اطلاعاتی که تمام دارایی ما به‌حساب می‌آید، پذیرندگانی که با هزاران مشکل و سختی، آن‌ها را جذب کردیم.

در جلسه‌ای که نمایندگان دادستانی با بانک مرکزی و انجمن فین‌تک داشتند، تأکید شده است که مشتریان فین‌تک‌ها برای دریافت سرویس از پرداخت یارها ملزم به دریافت جواز کسب از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی هستند. در این جلسه علاوه بر نمایندگان انجمن فین‌تک و بانک مرکزی و دادستانی، شاپرک، پلیس فتا، بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات هم حضور داشتند. در رابطه با این تصمیم، گفتگوی کوتاهی با میلاد جهاندار، بنیان‌گذار باهمتا داریم.

جهاندار در رابطه با این تصمیم که کاربران فین‌تک‌ها برای دریافت مجوز از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی باید اقدام کنند، می‌گوید: «در چنین شرایطی، کاربر من برای استفاده از سرویسی که به او ارائه می‌دهم می‌آید و من باید به او بگویم شما نمی‌توانید از سرویس‌های من استفاده کنید! این همان کاربری است که من برای او زمان زیادی گذاشتم، هزینه متحمل شدم و با تبلیغات او را جذب کردم؛ حالا نباید اجازه دهم که از خدمات من استفاده کند تا زمانی که از اتحادیه مجوز دریافت نکرده باشد. در چنین شرایطی که ما در کشورمان با مشکلات اقتصادی و اشتغالی زیادی روبرو هستیم چنین تصمیماتی اتخاذ می‌شود و چنین اقداماتی باید صورت گیرد.»

او در ادامه اشاره می‌کند: «علاوه بر تمام این موارد، قوانین زیادی وجود دارد که بر مجوز زدایی تأکید می‌کند، در چنین شرایطی من باید به مشتری خودم بگویم که باید مجوز بگیری تا سرویس به تو ارائه دهم.»

مؤسس باهمتا در مورد نتیجه این اقدام هم می‌گوید: «اتفاقی که درنهایت میفتد این است که کاربر من رها می‌شود چون باید مبلغ یک‌میلیون تومان پرداخت کند و روال زمان‌بری را پشت سر بگذارد تا بتواند از اتحادیه، مجوز موردنظر را دریافت کند. آیا دلیل و منطقی وجود دارد که طبق آن گفته شود چنین امری مفید و انجام‌شدنی است و ضربه‌ای متوجه کسب‌وکارها نمی‌شود؟»

 

از اشتباهات گذشته درس گرفته نمی‌شود

او می‌گوید: «آیا نباید به این مسئله فکر کرد که با چنین تصمیمی، کسب‌وکارهای پرداختی که بدون حمایت و کاملاً با هزینه و زحمت‌های شخصی رشد کردند و به‌تنهایی موفق به جذب سرمایه شدند و با مشکلات زیاد و فیلترینگ‌ها بالاخره توانستند حالا به‌جایی برسند و مقبولیت و محبوبیت نسبی به دست آورند. مسلماً به این صورت اگر عمل کنیم، اولین اتفاقی که خواهد افتاد این است که این کسب‌وکارها را نابود می‌کنیم. احتمالاً در یک سال آینده هم یک سرویس‌دهنده خارجی آمده و همین سرویس‌ها را داخل کشور ما ارائه می‌دهد و هیچ‌کدام از این محدودیت‌هایی که پیش پای فین‌تک‌های داخلی گذاشته شد را نمی‌توانند در مورد او اعمال کنند. پس از مدتی هم دوستان دوباره می‌خواهند با مصرف بیت‌المال پروژه فین‌تک ملی راه‌اندازی کنند تا اشتباهی که صورت گرفته را جبران کنند.»

جهاندار در ادامه اشاره می‌کند که متأسفانه از اشتباهاتی که در سال‌های گذشته و تابه‌حال انجام‌شده درس گرفته نمی‌شود و باعث تأسف است جایی که حامی و نماینده کسب‌وکارها معرفی می‌شود، خود اعتراضی به این تصمیم ندارد.

 

تجربه‌ای ناموفق به نام ای‌نماد

بنیان‌گذار با همتا ادامه می‌دهد: «ما تجربه ای‌نماد را درگذشته داشتیم؛ آیا این تجربه واقعاً تجربه موفقی بود؟ سؤال اصلی اینجاست که الآن اتحادیه و وجود این مجوز جدید چه کمکی می‌خواهد یا می‌تواند بکند که ای‌نماد قادر به انجام آن نبود. باوجود ای‌نماد این‌همه درگاه مشکل‌دار و قمار فعالیت می‌کردند چرا کسی نتوانست این‌ها را پیدا کند؟ این اتحادیه می‌خواهد چه تدبیری داشته باشد که ای‌نماد نداشت؟ در کنار تمام مسائل باید بگویم ای‌نماد همان‌جایی است که تمامی اطلاعات پذیرنده‌هایش فاش شد. اتحادیه چه اقدامی انجام می‌دهد که اطلاعات پذیرندگان ما که نزد آن‌هاست، فاش نشود؟»

جهاندار دوباره به تجربه ای‌نماد برمی‌گردد و می‌گوید: «ای‌نماد به‌نوعی یک مجوز خودساخته در کشور بود. چند نفر توانستند این مجوز را بگیرند؟ بعد از ۱۰ سال فعالیت، ای‌نماد تنها ۲۰ هزار نفر را ثبت کرده است ولی واقعاً پتانسیل کشور ما این تعداد بود؟ خود ما پرداخت یارها بالای ۲۰۰ هزار پذیرنده داریم. آن دسته از کاربرانمان که نتوانستند ای‌نماد بگیرند چه کردند؟ واضح بود که به دنبال راه‌کار جایگزین گشتند حتی خیلی از آن‌ها کسب‌وکار را تعطیل کردند و خیلی دیگر روی بستر کارت به کارت فعالیت کردند. باید بدانیم که نیاز را نمی‌شود از بین برد. هدف چه بود؟ این بود که از تعدادی یک هزینه سالیانه‌ای دریافت شود باوجود تمام این سیاست‌های کلانی که برای اشتغال‌زایی و مبارزه با بیکاری در کشور انجام می‌شود.»

جهاندار در ادامه به دیجی‌کالا اشاره می‌کند و می‌گوید: «دیجی‌کالا که وارد حوزه فین‌تک شده است، چرا حرفی نمی‌زند؟ آیا از این بابت که اطلاعات رقابتی پذیرنده‌های ما باید در اتحادیه ثبت شود، نگرانی ندارد؟ اطلاعاتی که تمام دارایی ما به‌حساب می‌آید، پذیرندگانی که با هزاران مشکل و سختی، آن‌ها را جذب کردیم.»

 

علت این تصمیم چیست؟

او اشاره می‌کند: «علت این کار چیست؟ دوستان برای وجود این مجوز، استناد می‌کنند به بند قانون. در مقابل آن‌هم قانون برای مجوز زدایی کم نداریم؛ چرا آن‌ها را نمی‌بینند؟ چرا قانون را سلیقه‌ای انتخاب می‌کنند؟ چرا آنجایی که قانون شرایطی برای انحصاری شدن به وجود می‌آورد که به هر عنوانی که شده است از کاربر من پول بگیرند دیده و لازم‌الاجرا می‌شود؟ واضح است که کاربر من این پول را نمی‌دهد و قطعاً از سرویس خارجی و غیر شفاف یا سرویس دیگری استفاده می‌کند و این روند قطعاً هزینه زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند.»

 

آیا امنیت می‌تواند تضمینی داشته باشد؟

بنیان‌گذار باهمتا اشاره می‌کند یکی دیگر از مواردی که به آن اشاره می‌کنند، مسئله امنیت است. باوجوداینکه هیچ‌کدام از مواردی که وجود دارد، ناقض بحث امنیت نیست؛ در این کشور بیشتر از هر قشری، امنیت برای ما مهم است. تنها بازی با کلمات و الفاظ است اگر بگوییم مسئله حفظ امنیت است، آیا اتحادیه مسئولیت امنیت را بر عهده می‌گیرد؟ آیا می‌توانیم باوجود این‌همه درگاه مشکل‌دار بگوییم که ای‌نماد توانست امنیت را بر عهده بگیرد؟ به‌صورت مستند آمار هست که بیشترین نرخ درگاه‌های قمار روی ای‌نماد بود. اگر واقعاً اقتصاد و رشد و پیشرفت در کشور برایمان مهم است باید از تجربیات گذشته درس بگیریم نه اینکه در ظاهر ژستی بگیریم و سیاست ما پشت پرده به‌صورت دیگری باشد.

 

متولی امور فین‌تک‌ها کیست؟

او ادامه می‌دهد: «من یک کسب‌وکار هستم و باید فعالیت اقتصادی داشته باشم و امنیت را هم به‌صورت کامل لحاظ می‌کنم و استانداردهایی که در کشور و در دنیا وجود دارند را به‌صورت کامل رعایت می‌کنم ولی درنهایت هدف من فعالیت اقتصادی و کسب درآمد است. متولی فین‌تک‌ها به‌صورت کامل بانک مرکزی است و برای آن‌ها چهارچوب خاصی مشخص کرده و تمامی قوانین مربوط به آن مشخص‌شده است. بر اساس قوانین پولی کشور هر فعالیت پولی در کشور باید زیر نظر بانک مرکزی باشد. اگر بخواهم مثالی بزنم، مثل این است که به رانندگان اسنپ و تپسی بگوییم اگر راننده‌ای می‌خواهد در آن سرویس‌ها فعالیت کند باید مجوزی دریافت کند و به ازای هر مجوز یک‌میلیون تومان پرداخت کنند. اینجا ضرر اصلی متوجه چه کسی می‌شود؟ مطمئناً اسنپ و تپسی!»

منبع: شنبه‌پرس

1 دیدگاه
  1. یک شهروند می‌گوید

    ما جزو استارتاپ های مالی هستیم و از اواخر سال 94 هم درحال فعالیت هستیم. در دوم اردیبهشت 97 متوجه شدیم بدون هیچ اخطاری یکی از شماره حسابهای ما بلوکه شده بعد از پیگیری متوجه شدیم پلیس فتا دستور توقیف داده و بعد از تماس با پلیس فتا اعلان شد حتمن باید حضوری بیائید تهران . جدای از برخورد بسیار بسیار بی ادبانه و توهین آمیزی که داشتند گفته شد شما با چه اجازه و مجوزی دارید فعالیت میکنید؟
    گفتم طبق تعهدنامه محضری که مرکز نماد از ما گرفت معرفی شدیم به شاپرک و شاپرک طی یک نامه ای به شرکت های PSP اجازه تنظیم قرارداد جهت دریافت درگاه رو برای ما صادر کرده و همزمان هم مدارک کتبی مثل تعهدنامه محضری نماد و قرارداد های انجام گرفته با PSP ها رو هم تقدیم پلیس فتا کردم . در عین ناباوری بدون خواندن یا مشاهده هیچ یک از آنها مدارک رو گرفت و پرت کرد روی زمین و گفت ما نه نماد رو قبول داریم ، نه شاپرک و نه PSP هارو فقط مجوز از بانک مرکزی برای ما مهم هست. کلی بهش توضیح دادم که شاپرک و PSP مگر زیر مجموعه بانک مرکزی نیست و…. ولی متاسفانه هیچ توجهی نکردند و با همان توهین هایی که از اول داشتند جز حرف خودشان هسچ چیزی رو قبول نکردند.
    جالب اینجاست که مدارک پرداخت کننده و دریافت کنند تراکنشی که مد نظر داشتند هم با تمامی مستندات دقیق ارائه شد ولی اصلا توجهی به موضوع نداشتند و مبلغ همان تراکنش هنوز هم که هنوز هست در حساب ما بلوکه شده.
    به پلیس فتا گفتم این مبالغی که شما مسدود کردید پول مردم هست و با بلوکه شدن پول علاوه بر نابود کردن ما و اعتباری که کسب کردیم ، کلی پرونده قضائی و شکایت برای ما صورت میگرد در حالی که اینجا مشخصاتی که دنبال آن هستید در اختیار شما قرار گرفته و به راحتی به شخص مجرم دسترسی دارید. ولی در جواب گفت هدف ما هم همین است که انقدر برای شما و امثال شما پرونده قضائی صادر بشه تا کسی جرات نکنه دنبال چنین کسب و کاری بره یا راه اندازی کنه.
    با شاپرک تماس گرفتم جریان رو توضیح دادم در کمال تعجب شاپرک گفت اصلا خود ما هم ( متمرکزکنددگان واسط ) رو قبول نداریم و مخالف هستیم . و در مقابل سوالی که پرسیدم پس چرا برخی PSP ها دارند قرارداد ( پرداخت یاری ) از ما میگیرند هم گفت ما خود ( پرداخت یار ) رو هم قبول نداریم . گفتم اگر قبول ندارید مگر شما بنابر اون تعهد نامه محضری که نماد از ما گرفت چرا ما و هم صنفی های مارو به PSP ها معرفی کردید با اینکه میدونید نوع کسب و کار و فعالیت ما چه بوده و چه هست ؟ که در مقابل هیچ توضیحی ندادند و گفته شده با PSP هماهنگ کنید .
    متاسفانه در کشور ما همه نهادها همه کاره هستند و در زمان مشکل هم همه آنها هیچ کاره.
    هر روز یک بخشنامه صادر میشه ، هر روز یک یک قانونی نوشته میشه و جالب هم اینجاست همه در کار همدیگر دخالت میکنند . نهادهایی ایجاد میشوند جهت کمک به کسب و کار ها و دقیقا همان نهاد صبح تا شب تلاش میکنند جهت نابودی کسب و کارها

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.