راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای: تنها کاری که نمی‌توانیم به هوش مصنوعی بسپاریم

در اواخر فیلم جادوگر شهر آز (The wizard of Oz)، دوروتی برای پی بردن به دلیل ترس خود، به شهر امرلند سفر می‌کند تا قدرتمند‌ترین جادوگر را ملاقات کند که درنهایت متوجه می‌شود که این جادوگر چیزی جز یک ماشین ساده و غیر پیشرفته‌ی قدیمی است که توسط مردی هدایت می‌شود. این صحنه از فیلم ثابت‌کننده‌ی این حقیقت است که

هرچقدر هم که تکنولوژی پیشرفته و هوشمند باشد، درنهایت دست‌ساز بشر بوده و تحت سلطه‌ی انسان است.

جادوگر شهر آز
فیلم جادوگر شهر آز

بازاریابان شرکت‌های مالی نیز باید روابط خود و همکاری با هوش مصنوعی را از این لنز ببینند. تیم‌های بازاریابی داخلی شرکت‌های مالی و بانک‌ها برنامه‌های متعددی برای استفاده از هوش مصنوعی دارند، این برنامه‌ها اغلب برای جذب مشتری، تعامل و حفظ مشتریان به کار گرفته‌ می‌شوند. اما در عین حال که از هوش مصنوعی استفاده می‌شود، بازاریابان باید مطمئن شوند که همه‌ی کارها مطابق با برنامه‌ها پیش می‌رود و هیچ اشتباهی در حین کار صورت نگرفته است.

در میان تلاش‌های صندوق پول سنگاپور و مجلس نمایندگان انگلستان که برای توسعه‌ی استانداردهای اخلاقی هوش مصنوعی تلاش می‌کنند تا داده‌های مصرف‌کنندگان و حریم خصوصی آن‌ها مورد تجاوز قرار نگیرد، بازاریابان نیز باید تلاش کنند تا اعتماد مصرف‌کنندگان را به سازمان‌های‌شان جلب کنند.

در ادامه ۳ وظیفه‌ای که بازاریابان در قبال همکاری با هوش مصنوعی دارند تا فضایی مسئولیت‌پذیر، فراگیر و شفاف بسازند، آورده شده است.

بازاریابان باید آموزش‌دهندگان خوبی نیز باشند

تیترهای خبری اخیر در مورد سوء‌استفاده از داده‌های مشتریان توسط شرکت‌های تکنولوژیک و افشای اطلاعات حساب‌هایی در مقیاس‌های وسیع، نگرانی‌های شدیدی از جهت حفظ امنیت اطلاعات‌شان برای مشتریان بانک‌ها ایجاد کرده است. در پی تصمیم انگلستان برای اقدام به عملی کردن سیستم بانکداری باز، نگرانی‌های وسیعی در سطح جامعه به وجود آمده است؛ این نگرانی‌ها از طرف شهروندان در جهت حفظ اطلاعات حساب‌های‌شان است. طبق تحقیق صورت گرفته توسط موسسه ایپسوس (Ipsos) مشخص شد که:

دو‌سوم صاحبان حساب‌های بانکی از چگونگی حفظ و نگهداری اطلاعات حساب‌های مالی خود نگران هستند.

در میان این احساسات و عواملی که سبب‌ساز به وجود آمدن بی‌اعتمادی از طرف شهروندان به مؤسسات مالی شده است؛ بنابراین راهکاری که به نظر می‌رسد این است که بازاریابان اقتصادی باید براساس اصل مسئولیت‌پذیری حرفه‌ای اطلاعاتی در مورد چگونگی حفظ اطلاعات و محافظت از آن‌ها را به‌صورت شخصی انجام دهند و آن‌ها را به مشتریان خود نیز آموزش دهند.

همکاری با هوش مصنوعی نواقص خاص خود را دارد

الگوریتم‌های هوش مصنوعی توسط انسان‌ها نوشته می‌شوند. از همین رو، امکان رخ دادن خطاهای انسانی هم‌چون قضاوت‌های نادرست، تعصبات ضمنی و سایر خطاهای مشابه بسیار زیاد است. تاکنون شکست‌های بسیاری نیز در زمینه‌ی هوش مصنوعی رخ داده است، به عنوان مثال، احتمالا جریان جالب صحبت‌های دو ربات فیسبوک با یکدیگر با یک زبان فوق‌العاده پیچیده را شنیده باشید که در نهایت منجر به از بین رفتن‌شان شد یا سایر فناوری‌های تشخیص چهره که شدیدا می‌توانند آسیب‌زننده باشند. برای اطمینان از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و اطمینان از این‌که تصمیم‌گیری‌های غیرمنصفانه‌ای انجام نخواهند داد، بازاریابان باید محدودیت‌های ابزارهای هوش مصنوعی را مدنظر قرار دهند و کنترل نهایی را به انسان‌ها بسپارند.

شخصی‌سازی داده‌ها

امروزه بازاریابان مجهز به آخرین و پیشرفته‌ترین فناوری‌های حوزه‌ی تکنولوژی هستند که اگر از آن‌ها به‌طور صحیح استفاده کنند، می‌توانند فرایند شخصی‌سازی تکنولوژی را به علم فوق‌العاده دقیق و ارزشمندی تبدیل کنند. بازاریابان با توجه به علم و تجربه‌ی خود قادرند تا زمان و مکان و چگونگی اثرگذاری اقدامات خود را در جامعه و بر روی افراد بسنجند و بهترین عملکرد را داشته باشند. با این‌که بازاریابان قادرند تا خدمات بی‌نظیری را به مشتریان خود ارائه دهند اما باید دقت زیادی را صرف کنند تا مرز باریک‌ بین شخصی‌سازی و تجسس در اطلاعات شخصی افراد را رعایت کنند و از این مرز تجاوز کنند که مشتریان را نسبت به خود و تکنولوژی‌های جدید بدبین کنند.

ورای تمامی مقررات و قوانین، بازهم بازاریابان می‌توانند با ابزارهای متفاوتی و با کمک تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی، رفتار‌های مشتریان و تمایلات‌شان را درک کنند و بتوانند به شیوه‌ای بهتر پاسخگوی نیاز‌های‌شان باشند.

با توجه به مسائل مطرح‌شده می‌توان نتیجه گرفت که با افزایش آگاهی بازاریابان از پیشرفت‌های تکنولوژی‌های جدید مانند آنالیز داده‌ها و اعتماد بر یادگیری ماشینی که حتی رفتار خود را نیز کنترل می‌کنند، متقابلاً باید مسئولیت‌پذیری نیز افزایش یابد و به این حقیقت می‌رسیم که همکاری با هوش مصنوعی چندان هم آسان نیست و همه‌چیز را هم نمی‌توان به آن سپرد.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.