راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دامن زدن به بلبشوی ارزی با تصمیم‌های ناگهانی دولت

سیدحسین سلیمی؛ نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران / تصمیمات فی‌البداهه دولت که با هدف ساماندهی بازار ارز انجام می‌شود، بیش از اثر مثبت، اثر منفی خواهد داشت. دولت می‌خواهد از انتقال ارز به خارج جلوگیری کند اما در شرایط بلبشوی ارزی به‌ویژه شرایط دو روز گذشته که ارزش پول ملی به‌شدت کاهش پیدا کرده، بحث مالیات بر معاملات ارزی را مطرح می‌کند. مالیات بر معاملات ارزی در حالی مطرح می‌شود که صادرات از مالیات معاف است و چنین اقدامی به افزایش دوباره نرخ ارز می‌انجامد. دولت به‌جای تصمیمات ناگهانی باید یک تصمیم عقلانی و اثرگذار در طولانی‌مدت بگیرد.

بخشی از سرمایه‌ها به بورس هدایت شده و امروز بورس بالای هزار میلیارد تومان خریدوفروش سهام داشته که سه برابر سطح معمول است. این نشان می‌دهد که در کشور بازاری وجود دارد که سرمایه‌گذار می‌تواند با اطمینان در آن سرمایه‌اش را برای کمک به تولید به کار بیندازد. مشخص نیست چرا دولت به چنین ظرفیت‌هایی توجه نمی‌کند و با اعلام و اجرای تصمیم‌های ناگهانی بازار را بر هم می‌زند. پس از اعلام نرخ 4 هزار و 200 تومان برای ارز در 21 فروردین‌ماه، نرخ‌های مختلفی از بازار غیررسمی برای ارز اعلام شده است. اکنون برای تولیدکننده صرف ندارد که ارز را با نرخ بیش از هشت هزار تومان خریداری کند و مواد اولیه‌اش را بخرد.

بهترین راه‌حل در شرایط فعلی عرضه اطلاعات شفاف به مردم است. مردمی که نیاز ارزی دارند و صنعتگران به دلیل نگرانی از وضعیت آینده برای تقویت توان خرید مواد اولیه و جلوگیری از تعطیلی واحدهایشان مازاد نیاز ارز خریداری کرده‌اند. به‌طورمعمول تولیدکننده برای دو سه ماه مواد اولیه وارد می‌کند اما اکنون برای یک سال است مواد اولیه وارد کرده‌اند. این تصمیم غلطی نیست اما موجب می‌شود که ارز به دیگران نرسد. منابع ارزی ایران در حد صادرات آن است و رقم مشخصی است که اگر به صنایع اختصاص پیدا نکند، مشکلات تولید و اشتغال عمیق می‌شود. نگرانی کنونی مردم به این دلیل است که اطلاعات شفافی نسبت به یک سال آینده و طولانی‌مدت در اختیار ندارند و وقتی بحث تحریم پیش می‌آید، همه بیشتر احتیاط می‌کنند. گروه اقتصادی دولت باید با مردم شفاف سخن بگوید. بی‌برنامگی دلیل اصلی ایجاد مشکلات کنونی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.