راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی بر بازار خرده‌فروشی ایران / بازار خرده‌فروشی و نرم‌افزارهای فروشگاهی مالتی پلتفرم

در ایران به ازای هر 38 نفر یک واحد خرده‌فروشی وجود دارد و از این نظر کشور ما رتبه نخست را در جهان داراست و البته از نظر تعداد واحدهای خرده‌فروشی در رتبه سوم قرار دارد! افزایش خرده‌فروشان در کشور، سالانه به طور متوسط 12 درصد رشد دارد و به جرات می‌توان گفت هیچ فعالیت اقتصادی در کشور رشدی با این حجم و تا این حد پایدار را تجربه نکرده است!

با این حساب، شبکه خرده‌فروشان شبکه بزرگی را در اصناف تشکیل داده‌اند و این تعداد زیاد دارای دستگاه‌ها و پلتفرم‌های متنوعی برای مدیریت کسب‌وکارهای خود هستند و به تبع آن نیز هر کدام دارای نیازهای متنوعی در ارتباط با مشتریان و کارمندان خود هستند. این نیازها شامل صندوق‌های فروشگاهی و نرم‌افزارهای حسابداری و نرم‌افزارهای صندوق فروش می‌شوند و راهکارهای مرتبط با صنعت خرده‌فروشی می‌شود.

 

تأثیر سیستم‌های عامل بر بازار خرده‌فروشی

در گذشته سیستم‌عامل ویندوز سهم زیادی از بازار سیستم‌عامل جهان را به خود اختصاص داده بود و به دلیل گستردگی کاربرد این سیستم‌عامل، اکثر سخت‌افزارها و نرم‌افزارها متناسب با این سیستم‌عامل تولید شده و فراوانی زیادی داشتند، ولی امروزه با ظهور گوگل و اپل انقلاب تکنولوژی جدیدی پدید آمده و بازار از انحصار ویندوز خارج شده است. امروزه برخلاف گذشته در کنار دستگاه‌های ویندوزی، شاهد دستگاه‌ها و صندوق‌های فروشگاهی مبتنی بر سیستم‌عامل‌های دیگری نظیر اندروید، مک و iOS هستیم که روز به روز فراگیرتر نیز می‌شوند.

این تنوع سیستم‌عامل‌ها به طبع تنوع سخت‌افزارها و دستگاه‌ها مرتبط با کاربری‌های گوناگون را در پی داشته و حق انتخاب برای مصرف‌کنندگان را به وجود آورده است. اینکه مصرف‌کنندگان امروزه خود را در انحصار پلتفرم خاصی نمی‌بینند دارای مزیت بالای برای آنهاست اما امروزه همین حق انتخاب مشکلات عدیده تصمیم‌گیری برای مصرف‌کنندگان را نیز در بر داشته است.

همان‌طور که می‌دانیم مصرف‌کننده یک سخت‌افزار و یا سیستم‌عامل به تنهایی خریداری نمی‌کند بلکه خریدار به دنبال یک راهکار است. راهکاری که متشکل از سخت‌افزار، سیستم‌عامل و نرم‌افزار کاربردی مورد نیاز اوست. به‌طور کلی خریدار به دنبال سخت‌افزاری می‌شود تا بتواند اپلیکیشن های مورد نیاز خود را خریداری و روی آنها نصب کرده و بهره‌برداری کند و غایت نهایی یک خریدار بهره‌برداری از اپلیکیشن های کاربردی مورد نیاز است.

نرم‌افزارهای صندوق فروش و حسابداری از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های صنعت خرده‌فروشی هستند که تاکنون به‌واسطه سابقه ویندوز در ایران، عموماً تحت ویندوز هستند.

 

ورود صندوق‌های فروش اندرویدی به بازار خرده‌فروشی

اما به تازگی صندوق‌های فروش اندرویدی نیز به بازار ایران وارد شده‌اند و از آنجا که تنوع سخت‌افزاری زیادی از صندوق فروش تا کارت‌خوان اندرویدی دارند، با استقبال خوب مصرف‌کنندگان روبرو شده‌اند.

 

مزایای صندوق‌های فروشگاهی اندرویدی

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که آیا دستگاه‌های اندرویدی قصد دارند کل سهم بازار را به خود اختصاص دهند؟ آیا با ورود اندروید و سیستم‌عامل‌های دیگر می‌توان دستگاه‌های ویندوزی و مایکروسافتی را نادیده گرفت؟ آیا می‌شود فقط به یک پلتفرم خاص توجه کرد و بقیه پلتفرم‌ها را نادیده گرفت؟

به سؤال‌های بالا از دو منظر می‌توان پاسخ داد.

نگاه اول می‌تواند بر مبنای نگرش تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری و تولیدکنندگان نرم‌افزارها باشد. در این نگاه، این دسته از افراد فارغ از نوع پلتفرم سعی دارند تا قابلیت‌ها سخت‌افزاری، سیستم‌عامل و قیمت راهکاری که خود در آن زمینه فعالیت می‌کنند را بر دیگری ارجح نشان دهند. به‌طور مثال شرکت نرم‌افزاری که نرم‌افزارهای ویندوزی تولید می‌کند، سعی می‌کند بر غیرقابل اعتماد بودن نرم‌افزارهای اندرویدی پافشاری کند و در مثالی دیگر شرکت ارائه سخت‌افزار اندرویدی، قیمت مناسب و کارایی ساده صندوق‌های اندرویدی را به رخ صندوق‌های ویندوزی بکشد. لذا در این نگاه انتخاب مصرف‌کننده در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

نگاه دوم اما مبتنی بر سلایق و اولویت مصرف‌کننده است. در دنیای تکنولوژی، امروزه باید به سلایق همه اقشار مردم احترام گذاشت و بخشی از این احترام مربوط به دستگاه‌ها و پلتفرم‌هایی است که مردم به آن علاقه داشته و یا از آن استفاده می‌کنند. نمی‌توان مردم را مجبور به استفاده از دستگاه یا پلتفرم خاصی کرد بلکه باید راهکاری برای پلتفرم‌های مختلف تولید و عرضه نمود.

 

نقش مصرف‌کنندگان در راهکارهای نرم‌افزاری

قطعاً از منظر اکثر کارشناسان ارائه راهکارهای مبتنی بر پلتفرم‌های مختلف مانند نرم‌افزارهای متناسب برای سیستم‌عامل‌های مختلف، راه‌حل برآورده کردن نیازهای مصرف‌کنندگان است.

خوشبختانه به‌واسطه حضور نمایندگی‌های معتبر شرکت‌های سخت‌افزاری در ایران ما امروزه شاهد حضور صندوق‌های فروش مبتنی بر همه سیستم‌های عامل‌ها هستیم اما نکته قابل تأمل عدم وجود نرم‌افزارهایی است که برای همه این پلتفرم‌ها نرم‌افزار مناسب را داشته باشند هر چند که نرم‌افزارهای اختصاصی هر پلتفرم تاکنون تولید شده است.

امروزه باید مصرف‌کننده در انتخاب صندوق فروش ویندوزی و یا اندرویدی مختار باشد و این شرکت‌های نرم‌افزاری هستند که باید نرم‌افزارهای صندوق فروشگاهی خود را مبتنی بر این پلتفرم‌ها تولید کنند. با گشت‌وگذاری در اینترنت می‌توانیم نرم‌افزارهای متنوعی را در این حوزه تحت ویندوز و نرم‌افزارهای کمتری را تحت اندروید پیدا کنیم.

 

نقش نرم‌افزارهای مالتی پلتفرم در یک شبکه کاری

اما نیاز کاربران برای وجود نرم‌افزار برای پلتفرم‌های خاص به همین‌جا ختم نمی‌شوند و آنها انتظارات بیشتری دارند. آنها به دنبال نرم‌افزارهایی هستند که مبتنی بر سیستم‌های عامل مختلف بوده اما در یک شبکه کاری مورد استفاده قرار گیرند.

به‌طور مثال آنها تمایل دارند هم‌زمان فروش را روی صندوق‌های فروش ویندوزی و اندرویدی انجام داده و حتی برخی از فروش خود را مبتنی بر کارت‌خوان‌های اندرویدی اما در یک شبکه کاری انجام دهند. این نیاز مصرف‌کنندگان توسط نرم‌افزارهای مالتی پلتفرم برطرف خواهد شد. این نرم‌افزارها برای سیستم‌عامل‌های مختلف دارای نسخه مخصوص می‌باشند اما می‌توانند در یک بستر مشترک با هم در ارتباط باشند و اینجاست که نرم‌افزارهای مالتی پلتفرم فروشگاهی اهمیت خود را نشان می‌دهند.

اما نکته مهم این است که تولید نرم‌افزارهای مالتی پلتفرم نیاز به دانش فنی و هزینه‌های تولید بسیار بالا هستند که حتی در سطح شرکت‌های مطرح نرم‌افزاری خارجی، شرکت‌های بسیار معدودی وجود دارند که نرم‌افزارهای خرده‌فروش مالتی پلتفرم را داشته باشند. حال با این تفاسیر آیا می‌توان انتظار داشت در این ایران ما شاهد چنین راهکاری باشیم؟ جواب این سؤال بله است! شرکت فناوری اطلاعات پارمیس برای اولین بار در ایران توانسته این نوآوری را در محصولات خود ارائه کرده و خیال تأمین‌کنندگان سخت‌افزاری و مصرف‌کنندگان را از بابت دستگاه و پلتفرم مورد استفاده راحت کند. پارمیس در حال ارائه راهکار مالتی پلتفرم خرده‌فروشی است که در مقاله‌های بعدی سعی می‌کنیم تا شما را با امکانات بی‌نظیر این راهکار آشنا کنیم. پس مقاله‌های بعدی ما را دنبال کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.