راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۱۰ روشی که کسب‌وکارها می‌توانند از بلاکچین استفاده کنند

با این‌که کاربرد فناوری بلاکچین سر و صدای بسیاری به راه انداخته، اما روند رشد آن بسیار کند بوده و هنوز که هنوز است جایگاه واقعی خود را در دنیای تکنولوژی بدست نیاورده است. اما براساس پیش‌بینی‌هایی که انجام شده، احتمالا بسیاری از ابتکارات تجاری چند سال آینده بر پایه‌ی بلاکچین صورت گیرد.

هم‌اکنون بلاکچین در مقیاس بسیار محدودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. براساس تحقیقاتی که توسط گارتنر (Gartner) انجام شده:

هم‌اکنون تنها ۱ درصد از شرکت‌ها در تلاش هستند که خودشان را با فناوری بلاکچین سازگار کنند. ۸ درصد نیز اذعان داشته‌اند که در حال برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت برای استفاده از این تکنولوژی یا آزمایش آن هستند.

دیوید فورلونگر معاون گارتنر می‌گوید: «در حال حاضر، همه می‌توانند در مورد این تکنولوژی تحقیق کرده و آن را مورد آزمایش قرار دهند. آن‌ها باید مدل‌های کسب‌وکاری مختلف بر پایه‌ی بلاکچین، معماری و مدیریت داده‌ها، امنیت و نحوه‌ی تاثیر آن‌ها بر کسب‌وکار را مورد بررسی قرار دهند و سپس تصمیم نهایی را اتخاذ نمایند.»

مارتا بنت تحلیلگر اصلی فارستر (Forrester) می‌گوید: «تعداد زیادی از شرکت‌ها در حال حاضر در مورد این تکنولوژی تحقیق می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارهایی که من با آن‌ها صحبت می‌کنم، پروژه‌ی خود را به خوبی توضیح می‌دهند. اما آن‌چه که در این مرحله باید ذهن ما را درگیر کند، اینست که آیا این پروژه‌ها قابلیت اجرایی دارند یا نه؟ چندین پروژه‌ی بلندپروازانه در حال اجرا هستند، اما هنوز که هنوز است، زنده مانده‌اند و به کار خود ادامه می‌دهند.»

مایکل منتینگ مدیر تحقیقات امنیتی شرکت ABI گفت: «علیرغم وضعیت نامعلوم بلاکچین، بسیاری از کسب‌وکارها به دنبال پیاده‌سازی ایده‌های خود بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای هستند. من فکر می‌کنم بسیاری از پروژه‌هایی که هم‌اکنون روی آن‌ها کار می‌شود، ناکام خواهند ماند. به نظر من در این شرایط تنها کسب‌وکارهایی موفق خواهند بود که از خود می‌پرسند چه مشکلاتی را می‌توانیم با بلاکچین حل کنیم که با راه‌حل‌های موجود قابل حل نبودند و نیستند؟!»

 

در ادامه ۱۰ کاربرد فناوری بلاکچین در کسب‌وکارها آورده شده است.

 

۱) مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management)

بنت می‌گوید: «مدیریت زنجیره‌ی تامین یکی از بهترین حوزه‌ها برای ابتکارات بلاکچین است.»

زنجیره‌ی تامین (Supply chain) به همه‌ی مردم، فعالیت‌ها، اطلاعات و منابعی گفته می‌شود که در انتقال یک کالا از عرضه‌کننده به مشتری درگیر هستند. کمک بزرگی که اضافه شدن بلاکچین به زنجیره‌ی تامین می‌کند، اینست که طرفین را قادر به دیدن آن‌چه می‌کند که در پشت پرده‌ها رخ می‌دهد. منتینگ می‌گوید: «این بدان معنا نیست که هر داده‌ای برای همه قابل مشاهده خواهد بود، بلکه بدین معناست که اطلاعات یک محصول خاص در صورت نیاز می‌تواند در اختیار اشخاص مشخصی قرار بگیرد.»

در واقع، این بدین معناست که کیفیت، کنترل و اعتماد در زنجیره‌ی تامین به حداکثر میزان خود خواهد رسید.

بلاکچین هم‌چنین می‌تواند در ردیابی و پیگیری محصولات نیز کاربرد داشته باشد. میتینگ می‌گوید با حضور بلاکچین می‌توانید زنجیره‌ای از اعتماد را از اولین فردی که وارد زنجیره تامین می‌شود، مشاهده کنید. خواه این زنجیره برای محصولات یک مزرعه ایجاد شده باشد، یا یک تولیدکننده در شرکت چین.

 

۲) صنعت پرداخت (Payments)

برت کونگیگ مشاور شرکت HMB می‌گوید:«یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از بلاکچین در صنعت خدمات مالی و پرداخت است.» براساس گزارشات IDC، در سال جاری مقدار بسیاری از بودجه‌ی بلاکچین در حوزه‌ی مالی و پرداخت‌ها صرف خواهد شد. آن‌ها اشاره کردند که بیش از ۷۵۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ در این بخش سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این بدین دلیل است که بانک‌ها از جمله بارکلیز، جی پی مورگان و سایرین از ابتکارات بلاکچین استفاده می‌کنند، این تکنولوژی می‌تواند پرداخت‌های آن‌ها را آسان‌تر سازد.

 

۳) مدیریت داده‌ها (Data Governance)

بلاکچین می‌تواند برای کشورهایی که به دنبال حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات هستند، بسیار مفید باشد، به عنوان مثال چارچوبی که اتحادیه اروپا (GDPR) برای حفاظت از داده‌های مردم در سراسر اروپا ایجاد کرده است. با بلاکچین سیستمی خواهیم داشت که در آن کنترل داده‌های کاربر در دست خود کاربران باشد و سپس آن‌ها تصمیم بگیرند که چه کسی به این اطلاعات دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال، رضایت برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود با اشخاص ثالث و یا لغو این دسترسی.

هم‌چنین به کاربران اجازه می‌دهد به جای خواندن سیاست‌های حریم خصوصی شرکت‌ها به راحتی بدانند که کدام شرکت‌ها اطلاعات و داده‌های آن‌ها را با اشخاص ثالث به اشتراک می‌گذارد.

منتینگ می‌گوید:«من فکر می‌کنم در حوزه‌ی مدیریت داده‌ها اتفاقات بسیار جالبی می‌تواند رخ دهد. به عنوان مثال، شرکت‌های مبتنی بر شبکه‌‌های اجتماعی می‌توانند با بلاکچین سازگار شوند یا نوع جدیدی از این شرکت‌ها به وجود بیایند که کنترل نهایی داده‌ها و اطلاعات بر عهده‌ی کاربر نهایی باشد.»

 

۴) قراردادهای هوشمند (Smart Contracts)

براساس آن‌چه که در ویکی پدیا آمده است:

قراردادهای هوشمند یک پروتکل کامپیوتری برای ایجاد یا بهبود قراردادها هستند. قراردادهای هوشمند امکان ایجاد تراکنش‌های معتبر بدون واسط را فراهم می‌کنند.

با استفاده از بلاکچین کسب‌وکارها می‌توانند پرداخت، تحویل و حمل‌ونقل کالا را به یک قرارداد هوشمند تبدیل کنند. به عنوان مثال، یک بازوی رباتیک در یک کارخانه را تصور کنید که از وجود یک ایراد در پیچ‌های خریداری شده خبر می‌دهد. آن‌گاه اپراتور کارخانه به قرارداد هوشمند نگاه می‌کند و متوجه می‌شود که در قرارداد منعقد شده که در چنین شرایطی خرید جایگزین صورت خواهد گرفت، لذا روند خرید این جایگزین‌ها به صورت خودکار و هوشمند انجام خواهد شد.

منتینگ می‌گوید: «قراردادهای هوشمند می‌تواند مصرف‌کنندگان شخصی نیز قابل استفاده باشد. به عنوان مثال، اگر شما به مسافرت بروید و خانه‌ای را اجاره کرده باشید، یک قرارداد هوشمند بین شما و آژانس امضا خواهد شد و پس از پرداخت وجه قفل درب منزل به صورت خودکار برای شما باز خواهد شد.»

.

۵) احراز هویت (Identification)

مایکروسافت (Microsoft) و اکسنچر (Accenture) اخیرا اعلام کردند که با همکاری هم به دنبال بهره‌گیری از تکنولوژی بلاکچین برای ارائه‌ی یک شکل قانونی از احراز هویت برای ۱.۱ میلیارد نفر در سراسر جهان هستند که با عنوان ID2020 شناخته می‌شود.  ID2020 جمعی از متحدان جهانی که متعهد به بهبود زندگی از طریق هویت دیجیتال هستند و به حل چالش‌های این حوزه می‌پردازند.

فرلانگر از گارتنر می‌گوید:

«شما فرصتی بی‌نظیر در اختیار مردم قرار می‌دهید تا در بازاری تعامل و فعالیت داشته باشند که قبل از آن نمی‌توانستند.»

سازمان ملل متحد(UN) نیز در حال حاضر از ۱۶ صندوق برای اهداف بشردوستانه، از جمله تهیه‌ی غذا برای پناهندگان تنها با یک اسکن چشم استفاده می‌کند.

.

۶) فرآیندهای مشترک (Shared Processes)

فولانگر می‌گوید: «بلاکچین می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا همکاری و مشارکت در داخل سازمان هماهنگ‌تر شکل گیرد.»  او افزود اگر شرکت‌ها بتوانند سیستم‌های موجود را تغییر داده و از سیستم‌های جامع‌تری استفاده کنند، این امر منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های آن‌ها خواهد شد.»  اما سوالی که باقی می‌ماند اینست که آیا شرکت‌ها این صرفه‌جویی یا سود اضافی را به مشتریان خود نیز منتقل می‌کنند؟

.

۷) مدل‌های کسب‌وکاری برهم‌زننده (Disrupting Business Models)

فورلانگر می‌گوید: «مهم‌ترین ویژگی بلاکچین حذف واسطه‌ها، هزینه‌های مرتبط با واسطه‌ها و اصطکاک است که شکل جدیدی از کسب درآمد و توسعه‌ی اقتصادی شرکت‌ها را منجر می‌شود.»

 

۸) ایمنی مواد غذایی (Food Safety)

آی‌بی‌ام (IBM) با تامین‌کنندگان موادغذایی از جمله نستله (Nestlé)، دوله (Dole) و والمارت (Walmart) همکاری می‌کند تا ایمنی هر چه بیشتر مواد غذایی را با استفاده از بلاکچین تامین کند.

این بدین معناست که تولیدکننده، تامین کننده، توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشان، قانون‌گذاران، عوامل اجرایی تولید و مصرف‌کنندگان دسترسی مجازی به اطلاعات مربوط به مبدا و وضعیت موادغذایی مورد معامله‌ی خود داشته باشند. تمام اعضای اکوسیستم می‌توانند از یک شبکه‌ی بلاکچین برای یافتن موادغذایی آلوده استفاده کنند و به سرعت آن‌ها را از سبد فروشگاه‌ها حذف کنند.

کوئینگ هم‌چنین گفت که «با استفاده از بلاکچین قادر خواهیم بود اطلاعات مختلف مربوط به محصولات هم‌چون درجه‌ی حرارتی که در آن پخته شده، شیوه‌‌ی حمل‌ونقل، استانداردهای غذایی و … را مشاهده کنیم.»

.

۹) دسترسی حقوق دیجیتال (Digital Rights Access)

کوئینگ می‌گوید:

«بلاکچین هم‌چنین می‌تواند به حرفه‌ای‌ها کمک کند تا مالکیت معنوی آثار خود را پیگیری کنند.»

به عنوان مثال کوداک(Kodak) روی بستری به نام کوداک وان(Kodak One) فعالیت می‌کند که به عکاسان و هنرمندان کمک می‌کند تا حقوق دیجیتال خود را مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند به راحتی پیگیری کنند که کسی از تصاویر آن‌ها استفاده نکرده و محدودیت‌های کپی رایت را نقض نکرده است.

.

۱۰) سوابق پزشکی (Medical Records)

هر فردی معمولا پرونده‌های پزشکی مختلفی از بیمارستان‌ و پزشکان مختلف دارد، چرا که افراد اغلب انواع مختلف بیماری‌ها و انواع مختلف پزشکان را در طول عمر خود شاهد هستند. کوئینگ می‌گوید با بلاکچین هر فرد می‌تواند یک پرونده‌ی پزشکی داشته باشد که تمامی سوابق بیماری‌های قبلی وی همراه با تشخیص و داروی پزشک موردنظر در داخل آن قرار گرفته باشد.

منبع: Zdnet

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.