راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری تعاملی / سبقت پیام‌رسان‌‌ها از شبکه‌های اجتماعی

شاید بتوان بانکداری تعاملی را جدیدترین و جذاب‌ترین چشم‌انداز بانکداری در سال‌های آتی دانست. سیستمی که می‌تواند پرسش و پاسخ، استعلام موجودی، پرداختی‌ها و … را به سهولت یک تعامل و گفت‌وگو با ربات یا از طریق پیام‌رسان‌ها برای کاربران میسر سازد.

 

بانکداری و تعامل از طریق پیام‌رسان‌ها

در سال ۱۹۶۷ ما به دنبال توسعه‌ی دستگاه‌های خودپرداز بودیم و این دستگاه‌ها نیز به نوبه‌ی خود تکنولوژی بسیار بزرگی محسوب می‌شدند. اما ما از این دوره گذر کردیم، به سمت تلفن بانک‌ها، بانکداری آنلاین و بانکداری موبایلی حرکت کردیم، به اندازه‌ی کافی پیشرفت کردیم و با اشباع مواجه شدیم. از سال ۲۰۱۷ تاکنون با اصطلاح بانکداری تعاملی مواجه شدیم که هدف آن تعامل با مشتری و خودکارسازی هر چه بیشتر فعالیت‌های بانکی است.

پیام‌رسان‌ها در بانکداری تعاملی

بانکداری تعاملی و شکل‌گیری تعاملات خودکار بهترین وسیله برای پاسخ‌گویی بانک‌ها به نیازهای روزمره‌ی مشتریان هستند که بر سه اصل اساسی استوارند:

اولویت پیام‌رسانی و پیام‌رسان‌ها در بانکداری تعاملی

پیام‌رسان‌های تلفن همراه اعم از واتس‌آپ، پیام‌رسان فیسبوک، ویچت، تلگرام و اسنپ‌چت و …، اینک دامنه وسیعی از تعاملات گوشی‌های هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند. بسیاری از کاربران این برنامه‌ها را در گوشی خود نصب کرده و از آن استفاده می‌کنند. این برنامه‌ها بهترین وسیله برای استفاده‌های متنوع از گوشی‌های تلفن همراه، سهولت در تعاملات و سپری کردن اوقات فراغت هستند. رابط‌های متنی یا مبتنی بر صوت مورد استفاده در این برنامه‌ها بسیار کارآمد بوده و مورد پسند کاربران هستند و می‌توانند نیاز مشتریان به تعامل را پاسخ‌گو باشند.

به همین خاطر نیز کاربران به پیام‌رسان‌ها علاقه بیشتری نسبت به سایر کانال‌های دیجیتالی نشان می‌دهند. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در برقراری ارتباط بهتر با کاربران و تامین نیازهای تعاملی و عاطفی آنها بسیار موثر باشد.

پیام‌رسان‌ها در بانکداری تعاملی
پیشی گرفتن برنامه‌های موبایل از شبکه‌های اجتماعی
بهره‌مندی از هوش مصنوعی در تعاملات کسب وکار با مصرف کننده (B2C)

رشد بی‌وقفه، هزینه کم محاسباتی و پیشرفت‌های شگرفی که در یادگیری ماشین و یادگیری عمیق رخ داده است، بدین معنی است که ربات‌ها اینک می‌توانند با قابلیت‌های بسیار قدرتمندی طراحی و ساخته شوند. این موضوع می‌تواند در پیشبرد خودکار فعالیت‌های مراقبت از مشتریان و ارائه خدمات مشاوره‌ای به آن‌ها بسیار موثر باشد. اگر هوش مصنوعی به همین منوال به سیر تکاملی خود ادامه دهد، شاهد ربات‌هایی با قابلیت‌های انسانی در زمینه تعاملات خواهیم بود.

شخصی‌سازی و انتظارات سیال

با توجه به داده‌های منتشره توسط فیورد (Fjord)، بازیکنان بزرگ عرصه دیجیتال در حال توسعه مرزهای خدمات شخصی و تجربه‌های منحصر‌به‌فرد دیجیتالی هستند. آن‌ها می‌توانند با نفوذ کلان داده‌ها، تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته، مدل‌های پیچیده تعاملات مشتریان و الگوریتم‌های پیش‌گویانه، خدمات دیجیتال شخصی‌سازی‌شده خود را در سطح وسیعی ارائه دهند. این خدمات می‌توانند سبب تاثیرپذیری انتظارات کاربران از تجارب نامتعارف یک مشتری در تمام زمینه‌های خدمات مالی شوند.

این پدیده را انتظارات سیال می‌نامیم. طی این پدیده، مشتریان بر اساس تجربیات گذشته خود انتظار بهترین عملکرد را از تعاملات دیجیتالی دارند بدون این‌که برند یا صنعت را مدنظر قرار دهند. در نتیجه این پدیده، صنایع در کنار رقابت‌های صنفی خود، برای جلب توجه کاربران نیز رقابت خواهند کرد.

پیام‌رسان‌ها در بانکداری تعاملی
تاثیرات پیام‌رسانی بر تجارت

آن‌چه که بانکداری تعاملی به بانک‌ها می‌بخشد، قابلیت استفاده از تمام گرایشات نظیر برنامه‌های پیام‌رسانی، رابط‌های کاربری تعاملی، هوش مصنوعی، بزرگ داده‌ها و ترکیب آن‌ها به روشی هوشمندانه است. چنین رویکردی را می‌توان راهکاری بسیار مقرون به صرفه برای ارائه تعاملات خودکار و دیجیتال دانست. از همه مهم‌تر، حاشیه اطمینان بانک‌ها از انتظارات و نیازهای مشتریان را چه برای موافقان دیجیتال و چه برای مخالفان آن توسعه می‌دهد.

 

مزایای پیام‌رسان‌ها برای بانک‌ها و مشتریان آن‌ها
  • تعاملات دوطرفه مبتنی بر متن یا صوت را پشتیبانی می‌کنند.
  • این برنامه‌ها بومی گوشی‌های تلفن همراه هستند و کاملا با سیستم موبایل تطابق دارند (بنابراین برای جلسات طولانی مدت یا تعاملات در حال حرکت مناسب هستند)
  • ارتباطات یک به یک و چند به چند را پشتیبانی می‌کنند.
  • مجهز به هوش مصنوعی بوده و به سهولت برای تعاملات کلی یا جزئی با موتورها و چت‌بات‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند.
  • ذاتا با رسانه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک و غیره پیوند دارند.
  • مکانیزم‌های اکتشاف مخصوص به خود را دارند (به این معنی که پیدا کردن کانال‌های برند شده و چت‌بات‌ها در فروشگاه‌های آنلاین دشوار است ولی در پیام‌رسان فیسبوک یا محیط ویچت به سهولت قابل دسترسی است).
  • این برنامه‌ها به تدریج به سراسر جهان رواج می‌یابند. نه فقط بین طرفداران که حتی در بین کاربران و مشتریانی که نسبت به استفاده از فضای اینترنت و برنامه‌های بانکداری علاقه‌مند نیستند نیز می‌توان این رشد و رواج را مشاهده کرد.

منبع: accenture

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.