راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فین‌تک چگونه ضعف سیستم بانکداری و پرداخت در هند را پر کرد؟ / پرش از هیچ به همه‌چیز

هفته‌نامه شنبه / سال گذشته بود که گزارشی با عنوان «شاخص پذیرش فین‌تک در سال 2017» منتشر و در آن عنوان شد که کشور هند ممکن است چین را به‌عنوان کشور پیشرو جهان در به‌کارگیری سرویس‌های فناوری مالی کنار بزند. این گزارش از نرخ بالای پذیرش فناوری‌های مالی در کشورهایی مانند هند با اصطلاح «قهرمان پرش» یاد می‌کند. استفاده از این اصطلاح به دلیل این است که چنین کشورهایی از زیرساخت‌های بانکداری مانند زیرساخت‌های آمریکای شمالی و اروپا برخوردار نیستند و درنتیجه اشتیاق بیشتری به سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها نشان می‌دهند، زیرا ایجاد زیرساخت‌های الکترونیک نسبت به زیرساخت‌های بانکداری فیزیکی ارزان‌تر است.

استارت پیشرو شدن هند در حوزه پذیرش فین‌تک با اتفاقی که در ماه نوامبر سال 2016 رخ داد، زده شد. در نهم نوامبر سال گذشته نارندا مدی، نخست‌وزیر هند در یک اقدام غافلگیرکننده اسکناس‌های 500 و 1000 روپیه‌ای را از رده خارج کرد و 86 درصد از چرخه ارزی کشور را حذف کرد.

همین موضوع باعث شد تا میلیون‌ها نفر از کسانی که حتی تا امروز از هیچ کارت‌بانکی استفاده نکرده بودند به‌شدت به سمت پرداخت‌های موبایلی هجوم آورده‌اند و اکنون دیگر وضعیت هند طوری شده است که اپلیکیشن‌های موبایلی خیلی بیشتر و راحت‌تر از کارت‌های بانکی در دسترس افراد قرار دارد.

ارائه کیف پول‌های موبایلی هم ازجمله دیگر اقدامات هند برای پیشروی و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های دنیا بود و از همان زمان‌ها بود که نام Paytm در این کشور بیشتر و بیشتر شنیده شد و اخبار و به‌روزسانی‌های جدیدی از این سیستم پرداخت الکترونیکی در هند منتشر شد.

همان‌طور که گفتیم Paytm سیستم پرداخت تجارت الکترونیک و کیف پول دیجیتالی کشور هند است که در سال 2010 و توسط ویجای شخار شارما راه‌اندازی شد. این سرویس به 10 زبان محلی هندی قابل‌استفاده است و ژانویه سال 2018 بود که  Paytm، که تنها با یک سرمایه‌گذاری اولیه 2 میلیون دلاری کارش را آغاز کرده بود، با ارزشی معادل 10 میلیارد دلار رکورد تازه‌ای برای خودش زد.

اگر بخواهیم نگاهی به نقاط عطف Paytm داشته باشیم، می‌توانیم ببینیم که در ژانویه سال 2014، کیف پول Paytm  نیز به این سرویس تجارت الکترونیکی اضافه شد و راه‌آهن هند و اوبر نیز آن را به‌عنوان یک گزینه پرداختی به سرویسشان اضافه کردند.

در سال 2016، امکان خرید بلیت سینما، رویدادها و پارک‌های تفریحی، رزرو بلیت هواپیما و Paytm QR  نیز به این سرویس اضافه شد که امروز بیش از 7 میلیون پذیرنده در سراسر هند از این کدها برای پذیرش پرداخت‌های مشتریان استفاده می‌کنند.

در سال 2017 و با جذب مجوز از بانک مرکزی هند،Paytm  توانست بانک پرداختی خودش را با هدف ارائه خدمات مالی و بانکی به نیم میلیارد نفر از مردم هند، که هیچ‌گونه دسترسی به سرویس‌های بانکی ندارند، ارائه کند.

این بانک پرداختی با پشتیبانی شرکت‌های علی‌بابا و سافت‌بانک و با سرمایه اولیه 400 کرور روپیه راه‌اندازی شد. با این راه‌اندازی Paytm توانست بعد از شرکت مخابرات Airtel و India Post، عنوان سومین شرکتی که در هند بانک پرداختی خودش را راه‌اندازی کرده، به دست آورد.

اما Paytm به همین دستاوردها دلخوش نبود و باتوجه به اینکه بازار پرداخت‌های موبایلی و بانکداری دیجیتال در این کشور روزبه‌روز رشد و توسعه پیدا می‌کرد و کم‌کم رقبای خارجی هم پایشان به این کشور و بازار رو به رشدش کشیده می‌شود، این شرکت هم دست روی دست نگذاشت و تلاشش را برای حفظ جایگاه رقابتی خود در این حوزه چند برابر کرد.

دیگر قابلیتی که Paytm در اختیار کاربرانش قرار داد این بود که افراد می‌توانستند علاوه بر کدهای Paytm QR، هرگونه کد QR دیگر را هم اسکن کنند. درواقع مدیران این شرکت امیدوار بودند تا با کمک این ویژگی بتوانند عادت اسکن کردن کدهای QR را کم‌کم در میان هندی‌ها جا بیندازند چراکه معتقدند استفاده از کدهای QR راحت‌ترین روش برای پیدا کردن و خرید محصول موردنظر برای افراد است.

با آمدن رقبای خارجی ازجمله گوگل، آمازون و پی‌پل، زنگ خطر برای بزرگترین پلتفرم تجارت موبایلی هند به صدا درآمد و باعث شد تا برای جذب کاربران بیشتر و حفظ کاربران کنونی و در کل ماندن در این بازار به‌شدت رقابتی،Paytm  قابلیت پیام‌رسانی را هم، به سرویسش اضافه کند تا کاربران علاوه بر ارسال پول، بتوانند فیلم و عکس هم برای همدیگر بفرستند.

البته در کشور هند اپلیکیشن واتس‌اپ قرار بود مسئولیت ارسال پیام‌ها را بر عهده داشته باشد و سرویس Paytm هم مسئولیت ارسال پول را. اما از آنجایی که برای حفظ برتری آن هم در بازاری که روزبه‌روز بازیگران جدید با ویژگی‌های جدیدتری به آن اضافه می‌شوند، باید جنگید، به همین خاطر هر روز شاهد اضافه شدن امکانات و قابلیت‌های کاربردی به سرویس‌های مورد استفاده مردم هستیم.

سرویس «Inbox» هم پلتفرم پیام‌رسانی با قابلیت انجام پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای است که در سال 2017 به دیگر ویژگی‌های Paytm اضافه شد و اتفاقاً اخیراً قابلیت‌های جدید دیگری ازجمله مشاهده برنامه‌های تلویزیونی، اخبار، مسابقات کریکت، انجام بازی و دیدن ویدیوهای سرگرم‌کننده نیز به Inbox اضافه شده است تا افراد دلایل بیشتری برای استفاده روزانه از این سرویس داشته باشند.

اما Paytm که واقعاً دنبال این بود که عنوان «بزرگ‌ترین» را تمام و کمال و در تمام حوزه‌ها از آنِ خود کند، بار دیگر دست‌به‌کار شد و این بار سرویس‌های فیلیپ‌کارت و آمازون را هدف قرار داد و اپلیکیشن خرید آنلاین خودش با عنوان «Paytm Mall» را راه‌اندازی کرد که از پایگاه داده عظیم علی‌بابا استفاده می‌کند.

تمامی این‌ها باعث شد تا Paytm در سال 2017 بتواند عنوان اولین اپلیکیشن پرداخت کشور هند با بیش از 300 میلیون دانلود را به دست آورد.

 

درباره Paytm

کاربران ثبت‌شده: 300 میلیون

کاربران فعال: 80 میلیون

کاربران اندروید: 70 درصد

کاربران آی‌اواس: 4 درصد

کاربران دیگر سیستم‌عامل‌ها: 26 درصد

میانگین تعداد تراکنش‌های روزانه: 5 میلیون تراکنش

پذیرندگان: بیش از 7 میلیون

پذیرندگان آفلاین: 850 هزار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.