راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیدواری طرفداران بیت‌کوین و دوستان برای به رسمیت شناخته شدن

ارزهای رمزنگاری‌شده که بیشتر از بین آن‌ها بیت‌کوین را می‌شناسیم در یک دهه اخیر با کشف یک الگوریتم ریاضی پا به عرصه اقتصاد جهان گذاشته است. این پول بی‌پشتوانه و غیرقابل ردگیری هرچند در کشورهایی که برق آن در آن ارزان است،‌ به راحتی تولید می‌شود اما هنوز در زمینه خرید و فروش آن موانعی وجود دارد. بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورهای جهان ارزهای رمزنگاری‌شده را به رسمیت نمی‌شناسد چرا که در مورد آن‌ها ثبت تحولات در کار نیست.

عدم تشخیص منشأ و مبدأ ارزهای رمزنگاری‌شده باعث شده نهادها در دنیای مالی علاقه‌مند به ثبت و ضبط جریان پول روی خوش به این ارزها نشان ندهند. بانک‌های مرکزی به دلیل نقض قانون پولشویی در ترویج استفاده از ارزهای رمزنگاری‌شده با آن مخالف‌اند می‌کنند اما در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهایی که انرژی و نرم‌افزار در آن ارزان است،‌ تولید بیت‌کوین طرفدارانی دارد. در سراسر جهان صرافی‌هایی مجاز به خرید و فروش ارزهای مجازی‌اند و در ازای آن به مشتریان دلار و یورو می‌دهند. بررسی‌های سایت آماری استاتیستا نشان می‌دهد که قیمت بیت‌کوین از سال 2009 یعنی سال ایجاد آن تا ژانویه سال 2013 پایدار ماند و تقریباً به محدوده 20 دلار آمریکا رسید.

قیمت ماهانه بیت‌کوین تا اکتبر 2013 به 198 دلار آمریکا افزایش یافت و در نهات قیمت بیت‌کوین در آوریل 2017 به 1939 دلار آمریکا رسید. میزان بیت‌کوین از سال 2009 به بعد به طور ماهانه افزایش پیدا کرد و در مارچ 2018 به 17 میلیون رسید. تا آوریل 2018 2 هزار و 668 خودپرداز بیت‌کوین در سراسر جهان برقرار بود و بیشترین آمار خودپرداز ارز مجازی متعلق به ایالات متحده آمریکا بود.

کانادا،‌ استرالیا، انگلستان و اسپانیا به ترتیب 420،‌136،‌116 و 40 خودپرداز بیت‌کوین دارند با این وجود اما هنوز نگرانی‌های زیادی در مورد دادوستد آنلاین ارزهای رمزنگاری‌شده به دلایل امنیتی وجود دارد با این حال در آخرین اظهارنظر لوید بلاکفین مدیرعامل شرکت گلدمن ساکس نسبت به آینده بیت‌کوین خوشبینانه صحبت کرده است.

به گفته بلاکفین زمانی با حمایت دولت‌ها مردم از طلا به پول بی‌پشتوانه و اعتباری روی آورده‌اند و آینده‌ای که در آن ارزهای رمزنگاری‌شده به رسمیت شناخته شود، دور از ذهن نیست. اخیراً البته بیت‌کوین به دلیل حباب قیمت در سال اخیر و سقوط قیمت مورد انتقاد قرار گرفته است. با این وجود اما طرفداران بیت‌کوین امیدوارند که این ارز رمزنگاری‌شده رسمیت پیدا کند. مدیرعامل توییتر، جک دورسی از حامیان بیت‌کوین است و بینیانگذار اپل هم به سیان بی سی گفته امیدوار است روزی بیت‌کوین جهانی شود.

منبع: اتاق تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.