راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آمادگی وزارت کار برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وزیر کار با اشاره به آمادگی وزارت کار و تأمین اجتماعی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «در حوزه حق بیمه قرارداد و ایجاد شعبه تخصصی برای انجام کل امور بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان، دستور ویژه‌ای صادر می‌شود.»

به گزارش تسنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان که ظرفیت ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و فراگیر داشته باشند با اعطای تسهیلات بانکی حمایت می‌شوند این موضوع یکی از برنامه‌های اصلی وزارت کار در طرح‌های توسعه‌ای است. تسهیلات اشتغال فراگیر، در راستای آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (18) قانون بودجه سال 1396 کل کشور به متقاضیان اعطا می‌گردد که بخشی از این تسهیلات قرار است به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق گیرد.

پیش‌ازاین علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد تسهیلات اشتغال فراگیر برای شرکت‌های دانش‌بنیان سخن گفته است.

او اعلام نموده است که این تسهیلات در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، طرح‌های اشتغال‌زای مربوط به بخش‌های خصوصی و تعاونی که البته در چارچوب رسته‌های منتخب برنامه اشتغال فراگیر باشند، در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد. قرار است این شرکت‌ها در قالب اعطای تسهیلات بانکی موردحمایت قرار گیرند.

 

اهمیت پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا به متقاضیان

علیرضا دلیری نیز بر اهمیت پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر به سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و متقاضیان بخش خصوصی و تعاونی تأکید نمود و اعلام کرد که پرداخت تسهیلات از طریق مؤسسات عامل پرداخت انجام می‌گیرد.

به گفته او این مؤسسات شامل بانک ملی، سپه، رفاه کارگران، ملت، صادرات، تجارت و توسعه تعاون و همچنین کشاورزی هستند که به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

دلیری در ادامه صحبت‌های خود در مورد اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر به متقاضیان اعلام نمود که این تسهیلات به طرح‌های اقتصادی بخش غیردولتی تعلق می‌گیرد. به گفته وی ارائه این تسهیلات با اولویت رسته‌های اقتصادی پراشتغال مانند حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات خواهد بود.

 

رسته‌های اقتصادی پراشتغال مشمول طرح تسهیلات اشتغال فراگیر

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در مورد طرح تسهیلات اشتغال فراگیر سخن گفت و به رسته‌های اقتصادی پراشتغال مشمول این طرح اشاره نمود.

به گفته او فعالیت‌های رسته کشاورزی شامل گیاهان دارویی، آبزی‌پروری، کشت گلخانه‌ای، دام‌پروری، صنایع تبدیلی و تکمیلی، خدمات فنی و مشاوره‌ای و … است که البته سایر رسته‌های حوزه کشاورزی نیز ازجمله رسته‌های پراشتغال تحت پوشش این طرح به شمار می‌روند.

او همچنین علاوه بر پرداختن به رسته‌های کشاورزی در مورد فعالیت‌های رسته صنعت نیز سخن گفت.

به گفته او پوشاک، مصنوعات چرمی، خدمات فنی و مهندسی، مبلمان، مصنوعات چرمی، فرش دستباف و صنایع‌دستی و همچنین فعالیت‌های خدماتی شامل خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات، اصناف، آموزش و گردشگری سلامت، صنایع‌دستی روستایی، مراکز تفریحی و سرگرمی، اکو کمپ‌های بیابان‌گردی، گردشگری روستایی، خدمات حمل‌ونقل، مدیریت انرژی، خدمات سلامت و پزشکی و کسب‌وکارهای صنعت ورزش، فناوری اطلاعات تولید محتوا، خدمات شهری و اجتماعی عمومی از طرح‌های اقتصادی بخش غیردولتی هستند آن‌هم با اولویت رسته‌های اقتصادی.

 

بررسی نرخ سود طرح تسهیلات اشتغال فراگیر

دلیری در مورد نرخ سود طرح تسهیلات اشتغال فراگیر اعطایی به سرمایه‌گذار و متقاضیان سخن گفت و اعلام نمود که نرخ سود این تسهیلات 18 درصد است که برای طرح‌های دانش‌بنیان، نوآورانه و نخبگان در مناطق مختلف شهری، روستایی، محروم، مرزی و محروم مرزی، یارانه سود تسهیلات اعطا می‌گردد.

او ادامه داد که نرخ سود تسهیلات طرح‌های دانش‌بنیان در مناطق شهری 15 درصد، در مناطق روستایی 12 درصد، در مناطق محروم شهری و روستایی 12 درصد، در مناطق مرزی روستایی 10 درصد و درنهایت در مناطق محروم مرزی شهری و روستایی 10 درصد محاسبه می‌شود.

او ادامه داد که لازم است متقاضیان پس از دریافت تسهیلات اشتغال فراگیر، بعد از مدت حداکثر یک سال، تسهیلات اعطایی را حداکثر در مدت 6 سال بازپرداخت کنند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی در ادامه در مورد نحوه نظارت بر طرح‌های تسهیلات اشتغال فراگیر سخن گفت و ادامه داد که تمامی طرح‌های سرمایه‌گذاری، در چارچوب نظام نظارت، مدیریت و کنترل طرح‌های سرمایه‌گذاری، با ابزارهای مختلف نظارت می‌شوند و طرح‌ها به ترتیب به تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ربط، کارگروه اشتغال استان و موسسه عامل خواهند رسید.

در همین راستا چند روز گذشته به‌منظور تسهیل کسب‌وکارهای دانش‌بنیان جلسه‌ای مشترک با حضور علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، برگزار و تصمیماتی برای حل مشکلات و موانع کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتخاذ شد.

 

آمادگی وزارت تعاون و سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

ربیعی، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اهمیت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، گفت: «موضوع اشتغال یکی از مسائل اصلی کشور است و باید به‌صورت ویژه برای اشتغال فارغ‌التحصیلان در برنامه توسعه اشتغال فراگیر و برنامه توسعه اشتغال روستایی و عشایری مسیر ویژه‌ای را تدارک دید.»

ربیعی با اشاره به تجربیات گذشته کشور درزمینهٔ توسعه اشتغال، بیان کرد: «باید از زنجیره‌های صنعتی و تولیدی و شرکت‌های بازاریابی و فروش حمایت کرد تا تعداد زیادی از بنگاه‌ها و افراد را به تحرک وادار کند.»

او با اشاره به آمادگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان افزود: «در حوزه حق بیمه قرارداد و ایجاد شعبه تخصصی برای انجام کل امور بیمه‌ای شرکت‌های دانش‌بنیان، دستور ویژه‌ای صادر می‌شود، سعی می‌شود مشکلات در این زمینه با همکاری معاونت علمی به حداقل برسد.»

 

شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت حق بیمه پیمانکاری معاف شدند

ربیعی از معافیت شرکت‌های دانش‌بنیان از پرداخت حق بیمه پیمانکاری خبر داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تسهیل در کار شرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: «تمامی بردادهایی کاری که مجری آن‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان هستند و در حوزه فعالیت این شرکت تعریف‌شده باشند، از پرداخت حق بیمه پیمانکاری معاف می‌شوند. این شرکت‌ها با معرفی و تأیید از طرف معاونت علمی و فناوری از محاسبه ضرایب و پرداخت حق بیمه پیمانکاری معاف خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.