راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کلمبیا / جنگ و صلح

آمریکای جنوبی را خیلی‌ها گل سرسبد فوتبال می‌دانند؛ قاچاق مواد مخدر هم که در این خطه بی‌بروبرگرد نقش مهمی در اقتصاد آنها ایفا می‌کند. کلمبیا در هر دو دسته قرار می‌گیرد، هم ستاره فوتبالی دارد و هم به پولشویی و مواد مخدر شهره است. علاوه بر این، سال‌ها با درگیری داخلی دست‌وپنجه نرم کرده و جالب اینکه این جنگ داخلی 50ساله برای کلمبیایی‌ها از صلح قابل قبول‌تر است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به ۳۱ کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک پرو» در شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

 

کلمبیا

کلمبیا سومین کشور پرجمعیت در آمریکای لاتین بعد از برزیل و مکزیک است. کلمه «کلمبیا» از نام کریستف کلمب گرفته شده که فرانسیسکو میراندای انقلابی از آن برای اشاره به دنیای جدید، خصوصا به قلمروی آمریکایی و مستعمرات اسپانیایی و پرتغالی استفاده کرد. این کشور از همان زمان که مستعمره اسپانیایی‌ها بود تا زمانی که سیمون بولیوار، آنها را بیرون کرد و رئیس‌جمهور این کشور شد، درگیری‌ها و تنش‌های گوناگونی را به خود دیده است؛ از ارتش آزادیبخش ملی در این کشور گرفته که هیچ‌وقت حاضر به مذاکره با دولت مرکزی نشده و بیش از پنج هزار چریک مسلح دارد تا نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا که به فارک معروف هستند و یک سازمان چریکی انقلابی مارکسیست ـ لنینیستی تشکیل داده‌اند.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کلمبیا / جنگ و صلح
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کلمبیا / جنگ و صلح

اما دولت مرکزی از در صلح درآمد و ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۶، رئیس‌جمهوری کلمبیا و رهبر گروه فارک با امضای یک توافقنامه به بیش از نیم قرن رویارویی خونین پایان دادند. روی دیگر سکه از آن مردم بود؛ نتایج نهایی همه‌پرسی نشان داد که آنها با این توافق مخالف هستند. هرچند این تلاش‌ها رئیس‌جمهوری کلمبیا را برنده جایزه صلح در سال 2016 کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

پدر روزنامه‌نگاری کلمبیا

مانوئل رودریگر یک روزنامه‌نگار کوبایی بود. او به عنوان بنیان‌گذار روزنامه‌نگاری در کلمبیا شناخته می‌شود. در سال ۱۷۸۵ زمین لرزه‌ای در این کشور به وقوع پیوست و مانوئل این زمین لرزه را در نشریه «آویسا دل ترماتو»منتشر کرد. انتشار این خبر باعث تولد روزنامه‌نگاری در کلمبیا شد.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد کلمبیا

کلمبیا چهارمین قدرت اقتصادی باثبات و روبه‌رشد آمریکای لاتین است. این کشور عضو سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، سازمان ایالات آمریکا و سازمان اتحاد اقیانوس آرام است. عمده صادرات کلمبیا شامل نفت، قهوه، زغال‌سنگ، داروسازی، فولاد، میوه، قند، نساجی و غیره است. علاوه بر این، 90 درصد از سرمایه‌گذاران خارجی سرمایه خود را با امنیت کامل در قسمت توسعه میدان‌های نفتی و زغال‌سنگ این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. اقتصاد کلمبیا موقعیت خود را مرهون فراوانی مواد اولیه، جمعیت بالای باسواد و واحد پولی باارزش است.

مطابق آمار، رشد تولید ناخالص ملی کلمبیا در سال 2016، دو درصد بوده، نیروی کار کلمبیا در سال 2015 بالغ بر 24 میلیون نفر شناسایی شده، میانگین نرخ بیکاری ملی این کشور، در سال2017، بالغ بر 5.7 درصد برآورد شده، تورم سالانه کلمبیا در سال 2017 معادل چهار درصد بوده و سهم گردشگری این کشور نیز در سال 2017 بالغ بر 3.8 میلیون نفر تخمین زده شده است.

ناگفته نماند بخش اصلی قدرت اقتصادی کلمبیا در سال‌های اخیر، ناشی از تلاش جدی دولت برای کاهش معاملات مواد مخدر و انجام صلح با گروه نظامی فارک بوده است. به گفته یک اقتصاددان کلمبیایی این پیشرفت‌ها مدیون صلح در این کشور بوده و هرچند این فرایند بسیار پرهزینه خواهد بود، ولی صلح کلی به پیشرفت اقتصادی کلمبیا در بلندمدت کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، در سال 2016 اوباما اعلام کرد برای پیشرفت صلح و پایان دادن به جنگ داخلی کمکی 450 میلیون دلاری به این کشور خواهد کرد. این کمک تنها سیاسی نبود، سیلیکون‌ولی، شرکت‌های خودروساز و هواپیمایی‌ها همگی به کمک بوگوتا آمدند. نخستین نشست بین‌المللی مارک زاکربرگ به‌عنوان مدیر اجرایی فیس‌بوک در ژانویه 2015 در کلمبیا رخ داد. فورد و جنرال موتورز نیز در کلمبیا مشغول به کار هستند؛ در حالی ‌که هواپیمایی‌های جت‌بلو، آمریکن،‌ اسپریت و دلتا نیز پروازهای خود را به کلمبیا در سال‌های اخیر افزایش داده‌اند.

در مقایسه با این کشور، همسایه دیوار به دیوار کلمبیا، ونزوئلا با بحران بشری و اقتصادی شدیدی مواجه است و برزیل نیز در بدترین رکود یک دهه اخیر خود قرار دارد. انتظار می‌رود اقتصادهای اکوادور و آرژانتین نیز در سال جاری با افت مواجه شوند.

البته کلمبیا عاری از مشکلات اقتصادی نیست. تورم این کشور اخیرا به‌شدت بالا رفته و واحد پولی این کشور در سال گذشته 25 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. سقوط قیمت کالاهای اساسی نیز به اقتصاد این کشور ضربه زده است. با این حال، صندوق بین‌المللی پول، اعتبار اضطراری 11 میلیارد دلاری را در اختیار کلمبیا قرار داد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

خوآن گابریل واسکس

خوآن گابریل واسکس نویسنده اهل کشور کلمبیا است. او پیش از انتشار رمان معروفش «خبرچینان» که شهرتش را دو چندان کرد، از طریق نوشتن مقاله‌ها و ترجمه‌های آثار نویسندگانی چون ویکتور هوگو، جان هرسی و فاستر چهره‌ای شناخته شده بود. در سال ۲۰۱۱ اثر مشهورش صدای افتادن اشیاء که در باره تجارت مواد مخدر در کلمبیاست، جایزه ادبی «پرمیو آلفا گووارا ده نوولا» را نصیب او کرد. در سال ۲۰۱۴ نیز همین اثر، جایزه ادبی ایمپک بین‌المللی که از گرانترین جایزه‌های دنیاست را از آن او کرد. او اولین نویسنده آمریکای لاتین است که برنده این جایزه می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت کلمبیا

رایج‌ترین روش‌های پرداخت در کلمبیا حساب باز، اعتبارنامه، پیش پرداخت پول، مجموعه مستندات، فاکتور، کارت اعتباری و… است. وام‌های بلندمدت و کم‌بهره نیز یکی از ابزارهای مهم فروش در این کشور به ویژه برای دولت و مناقصه‌های عمومی است. تجارت مالی عمومی نیز در این کشور، آزاد است و اعتبارنامه‌ها به‌طور گسترده استفاده می‌شود. روش‌ها و شیوه‌های پرداخت هم با توجه به نوع اعتبار متفاوت هستند.

انتظار می‌رود فروش از طریق تجارت الکترونیک در این کشور از 2015 تا 2018 با نرخ رشد مرکب سالانه 18 درصد، همراه باشد، اما با توجه به پیشرفت این فرایند ممکن است این نرخ بیشتر از اینها باشد. البته نفوذ گوشی‌های هوشمند و دسترسی به اینترنت تاثیر زیادی بر این موضوع داشته و شرکت‌ها هم در حال حاضر به توسعه کانال‌های آنلاین خود علاقه‌مند هستند. البته کلمبیایی‌ها هنوز برای استفاده از کارت‌های اعتباری آنلاین مشتاق نیستند و همین موضوع نشان می‌دهد که یک پتانسیل بزرگ کشف‌نشده دیگر هم برای توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد.

مهم‌ترین بانک‌های کلمبیا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”بانکلمبیا“]

مدیرعامل: ژان کارلوس مورا اریب

تعداد پرسنل: 25672 نفر

تعداد شعبه: 921

بانکلمبیا بزرگ‌ترین بانک تجاری کلمبیایی است که طیف وسیعی از خدمات بانکی شامل بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، بانکداری سرمایه‌گذاری و خدمات بیمه را ارائه می‌کند. بانکلمبیا در سال ۱۹۴۵ راه‌اندازی شد و در حال حاضر دارای عملیات در کشورهای پاناما، السالوادور، پورتوریکو، پرو، برزیل، ایالات متحده آمریکا، اسپانیا، استرالیا، مالزی و سریلانکاست و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های مستقر در آمریکای لاتین شناخته می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”دی بوگوتا“]

مدیرعامل: آلژاندرو فیگارو

تعداد پرسنل: 9926 نفر

تعداد شعبه: 650

بانکو دی بوگوتا قدیمی‌ترین بانک تجاری در کلمبیاست که در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، بانکداری اختصاصی، بانکداری شرکتی، عرضه انواع وام و وام مسکن فعالیت می‌کند. شعبه مرکزی این بانک در شهر بوگوتای کلمبیا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس کلمبیا معامله می‌شود. گروپو اول اکثریت سهام بانک بوگوتا را در اختیار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”داویویندا“]

مدیرعامل: آفرین انریکه فوررو فونسکا

تعداد پرسنل: 9395 نفر

تعداد شعبه: –

بانک داویویندا خدمات خود را به افراد، شرکت‌ها و بخش‌های روستایی در کلمبیا ارائه می‌دهد. خدمات این بانک در زمینه بانکداری خرد، کارت‌های اعتباری، بانکداری شرکتی و عرضه وام مسکن است. بانک داویویندا در سال ۱۹۷۲ راه‌اندازی شد و در حال حاضر پس از بانکلمبیا و بانکو دی بوگوتا، سومین بانک بزرگ کلمبیاست. شعبه مرکزی این بانک در شهر بوگوتا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس کلمبیا معامله می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”آتودا هورا“]

مدیرعامل: کارلوس بولیوار

تعداد پرسنل: 1000 نفر

تعداد شعبه: –

آتودا هورا یک شبکه بین بانکی است که دستگاه‌های خودپرداز موسسات مالی مختلف در کلمبیا را به یکدیگر پیوند می‌دهد. آتودا هورا همچنین به عنوان یک کارت اعتباری و کارت نقدی در دستگاه‌های خودپرداز مورد استفاده قرار می‌گیرد. آتودا در شهر بوگوتا مستقر است و مالکیت و مدیریت آن بر عهده اول گروپ است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”اکسیدنت“]

مدیرعامل: آفرین اوترو الوارز

تعداد پرسنل: 6828 نفر

تعداد شعبه: –

بنکو دی اکسیدنت یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کلمبیاست. این بانک، بخشی از خدمات مالی اول گروپ و متعلق به لوئیس کارلوس آنگولو، سرمایه‌دار پرنفوذ در این کشور است. او در فهرست فوربس در سال  2009، رتبه دویست و هشتاد و پنجمین میلیاردر دنیا را به خود اختصاص داد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

گابریل گارسیا مارکز

گابریل خوزه گارسیا مارکز؛ رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. گارسیا مارکز یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی بود. او برنده نوبل ادبیات در سال 1982 است و از جمله کتاب‌هایی  که از مارکز در ایران ترجمه شد، رمان صد سال تنهایی و پاییز پدر سالار است.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک کلمبیا

با توجه به اطلاعات ارائه‌شده در پنل ادغام فین‌تک با تجارت الکترونیک که سال 2017 در کلمبیا برگزار شد، رئیس انجمن فین‌تک کلمبیا اعلام کرد: «در این کشور بیش از 150 شرکت در این بخش فعالیت می‌کنند. در بسیاری از کشورهای منطقه آمریکای جنوبی فناوری‌های مالی در حال راه‌اندازی است تا نیازهای این بخش را مرتفع کند و در این میان کلمبیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. انجمن فین‌تک کلمبیا به‌دنبال این بوده است که با ارائه محصولات قابل اعتماد استارت‌آپ‌ها به مصرف‌کنندگان در این کشور، رضایت خاطر آنان را جلب کند.»

در حال حاضر بیش از 1500 شرکت و فرد به بخش فین‌تک این کشور، متصل هستند و از خدمات ارائه‌شده بهره می‌برند. همچنین انجمن فین‌تک کلمبیا با متخصصان خود در حال بررسی رگولاتوری در این بخش است. این موضوع به نظر بسیار مهم می‌آید؛ چراکه رگولاتوری می‌تواند موجب توسعه فعالیت‌های فین‌تک و تسهیل آن شود، همچنین از سوی دیگر می‌تواند آن را متوقف کند و مانع از ادامه مسیر شود.

هدف انجمن فین‌تک کلمبیا ایجاد یک اکوسیستم فعال برای توسعه کسب‌وکار فین‌تک در کشور از طریق گفت‌وگو، ارتباط و همکاری با تمام بازیگران مربوط به سیستم مالی و خلق رقابت، برای رشد این بخش است. به‌طور کلی فین‌تک در آمریکای لاتین با رشد 40درصدی همراه بوده و روند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این قسمت در حال افزایش است.

کلمبیا از این قاعده مستثنی نیست و نرخ رشد فین‌تک در این کشور، حدود 60 درصد است که 20 درصد بیشتر از میانگین منطقه است. این کشور سومین دارنده شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک پس از برزیل و مکزیک در آمریکای جنوبی است. این شرکت‌ها از فناوری‌های جدید برای توسعه انواع محصولات و خدمات برای بخش مالی و کاربران کشور استفاده می‌کنند.

در حالی که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند هنوز حجم منابع برای حمایت از این سرمایه‌گذاری‌ها در کشور کم است، عده‌ای درباره خطرات قانونی و هنجاری می‌گویند که با رشد سریع این شرکت‌ها به وجود می‌آیند. در کلمبیا کنگره جهانی بوگوتا همه‌ساله کارآفرینان، موسسات مالی و سرمایه‌گذاران را گرد هم می‌آورد تا مسائل این حوزه را مورد بررسی قرار دهد.

آندرس فانتو، برگزارکننده این کنگره در سال 2018 اعتقاد دارد: «شرکت‌های حوزه فین‌تک‌ مسائلی را حل می‌کنند که بازیگران سنتی مانند بانک‌ها توانایی انجام آن را نداشته‌اند. آنها می‌توانند سرویس‌های مطلوبی را پیشنهاد بدهند و افراد را به بسیاری از خدمات مالی که پیش از این نداشته‌اند، نزدیک کنند.»

ناگفته نماند در کلمبیا هنوز فین‌تک رگولاتوری نشده، اما این موضوع در وزارت امور مالی این کشور در حال بررسی است. بخش عمده ایجاد فین‌تک در این کشور به این دلیل است که جمعیت کلمبیا به خدمات مالی بیشتری دسترسی داشته باشند. مطابق با آمار بانک توسعه اسلامی، 703 مورد کسب‌وکار فین‌تک در این کشور شناسایی شده است که 25.6 درصد از آنها راهکارهای مالی ارائه می‌دهند و 25.2 درصد از آنها راه‌حل‌های پرداخت هستند.

انجمن فین‌تک کلمبیا در حال کار روی قوانین، بهترین شیوه‌ها و آخرین فناوری‌‌ها برای ارائه امنیت بیشتر است. بخش مقررات مالی در وزارت دارایی کلمبیا، قاعده‌ای را در سال  2017 وضع کرد تا این کشور به یک طرفدار فین‌تک در آمریکای لاتین تبدیل شود.

قانون جدید، اهمیت قانون‌گذاری در ساختارهای مالی و به طور عمده کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را در یک محیط امن، برای مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند. همچنین، دولت بررسی استانداردهای بین المللی و بهترین روش‌ها را برای بهبود تراکنش‌های تجارت الکترونیکی در کلمبیا بررسی خواهد کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

لوئیس کارلوس سارمینتو

لوئیس کارلوس سارمینتو، کارآفرین، بانکدار، سرمایه‌گذار و مدیر ارشد اجرایی کلمبیایی است، که در حال حاضر به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره شرکت گروپو اول فعالیت می‌کند. سارمینتو در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربس به‌عنوان ثروتمندترین فرد کلمبیا شناخته شد. گروپو اول، هلدینگ کلمبیایی است که در زمینه ارائه خدمات مالی و بانکداری، مدیریت سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی، مخابرات و املاک و مستغلات فعال است.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف کلمبیا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”آفلور“]
استارت‌آپ فین‌تک آفلور، وام‌هایی را از طریق مشاوران مالی غیررسمی به ساکنان آمریکای لاتین که هنوز به سیستم بانکی متصل نشده‌اند، ارائه می‌دهد. این استارت‌آپ در کلمبیا مستقر است، اما به تمام افراد در این قاره سرویس‌های خود را ارائه می‌دهد. در سال 2014 آفلور به‌عنوان یکی از متعهدترین استارت‌آپ‌ها در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی انتخاب شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=” الگرا“]
استارت‌آپ الگرا که در شهر مدلین کلمبیا قرار دارد، در حال حاضر به یک استارت‌آپ جهانی فین‌تک تبدیل شده، از آمریکای لاتین فراتر رفته و به افرادی در ایالات متحده و اسپانیا هم سرویس‌های خود را ارائه می‌دهد. آنها حسابدای و فاکتور ابری را برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فراهم می‌کنند. الگرا در حال حاضر به بیش از 50 هزار کاربر ثبت‌شده دسترسی دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بیگمانی“]
لیتل بیگمانی، استارت‌آپ کرادفاندینگ کلمبیایی‌ها و یک پلتفرم برای همکاری میان افراد، در مناطق مختلف کشور است. آنها با همکاری یکدیگر پروژه‌هایی با تاثیر اجتماعی یا محیطی را به بهره‌برداری می‌رسانند که این کار به توانمندسازی اقتصادی کمک می‌کند و برای انجمن‌های گوناگون این شانس را به وجود می‌آورد تا به اهداف خود برسند. مخاطبان این استارت‌آپ می‌توانند به انتخاب خود به کمپین‌های لیتل بیگمانی بپیوندند، یا پروژه خود را برای آنها ارسال کنند؛ همچنین می‌توانند یک کانال برای سازمان خود ایجاد کنند و ابتکار عمل را به دست بگیرند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”آفلوئنتا“]
استارت‌آپ آفلوئنتا اولین شرکت سرمایه گذاری مشارکتی در آمریکای لاتین است. آفلوئنتا مردم را برای سرمایه گذاری و خدمات اعتباری با سرمایه گذاران پیوند می‌دهد. آفلوئنتا مراکزی در آرژانتین، پرو، مکزیک، کلمبیا، برزیل، اروگوئه و شیلی دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ایی‌پیکو“]
استارت‌آپ ایی‌پیکو یک درگاه پرداخت دیجیتال است که برای بازرگانان این امکان را فراهم می‌کند تا خدمات و تولیدات خود را به وسیله شبکه‌های اجتماعی تجاری کنند. در این استارت‌آپ بازرگانان می‌توانند محصولات خود را به شیوه سریع و آسان، در پلتفرم‌های مختلف توزیع کنند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

پادشاه کوکائین

با کوچک‌ترین جست‌وجو درباره کلمبیا به دو کلمه کلیدی می‌رسیم؛ سرزمین پولشویی و مواد مخدر. بیراه هم نیست؛ چون کلمبیا تولیدکننده اصلی کوکائین در جهان است و در سال 2010، 350 تن کوکائین صادر کرد. ویویان مورالس، یکی از مسئولان قضایی کلمبیا در مجمعی درباره پولشویی اعلام کرد:‌ «واحد اطلاعات و تحلیل مالی دولت کلمبیا محاسباتی انجام داد که بر اساس آن تخمین زده می‌شود هر سال هشت میلیارد دلار در کلمبیا پولشویی انجام می‌گیرد که معادل سه درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.» او در عین حال به سهمی که پولشویی درآمد حاصل از قاچاق کوکائین در این مبلغ دارد، اشاره نکرد.

فراتر از این آمار و ارقام، سلطان مواد مخدر جهان که اتفاقا دست به خیر هم داشته و از زندگی او چند سریال و فیلم سینمایی ساخته‌اند، اهل این کشور است. کارتل مواد مخدر پابلو امیلیو اسکوبار گاویریا حدود 80 درصد از کوکائین خود را در زمان اوج فعالیتش به ایالات متحده آمریکا قاچاق کرد و این کار برای او حدود 29 میلیارد دلار درآمد داشت.

همین باعث شده که او را ثروتمندترین جنایتکار تاریخ بنامند. سال 1989 نشریه فوربس وی را به‌عنوان هفتمین مرد ثروتمند دنیا معرفی کرد. ثروت او بر اساس اخبار این نشریه چیزی نزدیک به 35 میلیارد دلار برآورد شد.

در سال 1982 او به‌عنوان عضو جایگزین، وارد اتاق نمایندگان کلمبیا شد و مسئولیت ساخت خانه و زمین‌های فوتبال در غرب کلمبیا را بر عهده گرفت. همین موضوع به محبوبیتش در میان مردم افزود تا جایی که به او لقب رابین‌هود می‌دادند.

اسکوبار در ادامه راهش برای پیشتازی در قاچاق مواد، کلمبیا را به پایتخت قتل در جهان تبدیل کرد و بیش از هفت هزار قتل سازماندهی‌شده در سال 1991 توسط مافیای او انجام گرفت. او حتی در این راه به بیش از 600 جوان فقیر پاداش‌های زیادی برای کشتن و کنار زدن افسران پلیس پرداخت کرد.

اسکوبار همچنین مالک باشگاه اتلتیکو ناسیونال بود، اما ماجرای اسکوبار بعد از ترور «لوئیس کارلوس گالان» که نامزد ریاست‌جمهوری کلمبیا بود، برای دولت این کشور جدی شد و آنها سعی کردند به‌نوعی او و کارتلش را تحت کنترل قرار دهند. در نهایت او که از سوی دولت کلمبیا و آمریکا به فردی بدنام مشهور شده بود، توسط دولت کلمبیا کشته شد.  درباره زندگی اسکوبار، چند فیلم و سریال تلویزیونی ساخته شده است.

«اسکوبار: بهشت گمشده» در سال ۲۰۱۴ و بر مبنای برهه‌ای از زندگی پابلو اسکوبار قاچاقچی کلمبیایی مواد مخدر ساخته شده است. «اسکوبار: خدای مخدر» دیگر مجموعه تلویزیونی کلمبیایی بود که تولید و پخش شد.

دیگر سردسته گروه مافیایی در کلمبیا «گریسیلدار بلانکو» بود که به خانم مافیایی، مادرخوانده کوکائین و بیوه سفید، معروف شده بود. او نه‌تنها قاچاق مواد مخدر؛ بلکه 200 قتل را در کارنامه خود داشت. مسیر کاری گریسیلدار از کلمبیا تا نیویورک، میامی و جنوب کارولینا بود. در 20 فوریه 1985، گریسیلدار دستگیر و به تحمل بیش از 10 سال حبس محکوم شد، اما از همان زندان هم گروهش را هدایت کرده و قاچاق کوکائین را انجام می‌داد.

با وجود آزاد شدن گریسیلدار بلانکو از زندان، پلیس همچنان به‌دنبال پیدا کردن مدارک بیشتری بود تا بتواند او را باز هم پشت میله‌های زندان نگه دارد. پلیس که یکی از سردسته‌های اعجوبه کوکائین را دستگیر کرده بود، توانست با تحت فشار قرار دادنش، مدارک کافی برای محکوم کردن این زن جنایتکار به دست بیاورد.

با وجود تمام این تکاپوها که چندین سال طول کشید، پلیس فقط توانست مدارکی از دخالت او تنها در سه قتل را به دست بیاورد؛ اتهامی که گرچه سنگین به نظر می‌رسید، اما باز هم مجازات چندانی برایش به‌دنبال نداشت. سرانجام او وقتی داشت از فروشگاه قصابی به سمت خودرویش می‌رفت، توسط یک موتورسوار ناشناس به قتل رسید. علت قتل او هیچ‌گاه به روشنی مشخص نشد و سرنخی از قاتل موتورسوار هم به دست نیامد.

 

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.