راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اپل استخراج ارز رمزنگاری‌شده را در دستگاه‌های iOS ممنوع کرد

استخراج پنهانی ارز رمزنگاری‌شده از مدت‌ها پیش به معضل بزرگی تبدیل‌شده است و اپل در همین راستا، معدن‌کاوی این نوع ارز را در دستگاه‌های iOS ممنوع می‌کند.

به گزارش زومیت، اپل به‌تازگی محدودیت‌های تازه‌ای برای استفاده از ارز رمزنگاری‌شده در آیفون و آی‌پد وضع کرده است. در حال حاضر در دستورالعمل‌های اپ‌ستور اپل آمده است؛ اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند ارز رمزنگاری‌شده استخراج کنند؛ مگر آنکه این فرآیند در خارج از دستگاه‌ها انجام شود. این شرط جدید در سند مشابهی که چند هفتهٔ پیش منتشر شد، غایب بود.

اپل ظاهراً تا حدودی به دلیل نگرانی در مورد اثرات استخراج ارز رمزنگاری‌شده ازجمله کاهش عمر باتری دستگاه‌های موبایل، این خط‌مشی تازه را در پیش‌گرفته است. بر اساس سیاست جدید این شرکت اپلیکیشن‌ها و تبلیغات شخص ثالث نمایش داده‌شده در آن‌ها نباید پردازش‌های نامرتبط پس‌زمینه همچون استخراج ارز رمزنگاری‌شده را اجرا کنند.

وب‌سایت‌ها از مدت‌ها پیش مشغول مقابله با معضل رمزگشا ربایی (Cryptojacking) هستند؛ بدین‌صورت که افراد تبلیغات کلاه‌برداری را در شبکه‌های تبلیغاتی مشخصی قرار می‌دهند که قدرت پردازشگر مرکزی کاربر را به‌منظور استخراج ارز رمزنگاری‌شده به سرقت می‌برند و درآمد حاصله را به سازندهٔ تبلیغ بازمی‌گردانند. یوتیوب به مدت کوتاهی مشغول سرویس‌دهی به این‌گونه تبلیغات بود؛ اما گوگل به این موضوع پی برد و اقدام به مسدودسازی آن‌ها کرد.

بااین‌حال، به نظر می‌رسد که خط‌مشی جدید اپل از موارد مشخص سوءاستفاده از کاربران در استخراج پنهانی ارز رمزنگاری‌شده فراتر می‌رود. درواقع دستورالعمل‌های تازهٔ اپ‌ستور هرگونه استخراج را در دستگاه‌ها ممنوع می‌کند؛ حتی اگر کاربران آگاهانه اپلیکیشنی دانلود کرده باشند که هدف اصلی آن استخراج ارز رمزنگاری‌شده است.

دستگاه‌های اجراکنندهٔ iOS سخت‌افزار مناسبی برای استخراج به‌حساب نمی‌آیند و معدن‌کاوی ارز رمزنگاری‌شده بیت‌کوین مدت‌ها است تحت سلطهٔ تراشه‌های سفارشی ASIC قرار دارد. برخی از دیگر ارز رمزنگاری‌شده به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که در مقابل دستگاه‌های ASIC مقاوم هستند؛ اما حتی این نوع ارزها نیز به‌صورت گسترده به‌وسیلهٔ کارت‌های گرافیک پیشرفته باقدرت پردازش و حافظهٔ بالا استخراج می‌شوند.

یک آیفون یا آی‌پد قدرت رایانشی خام چندانی به ازای هر دلار ارائه نمی‌دهد؛ درنتیجه منطقی نیست که خریداران آیفون یا آی‌پد از دستگاه خود برای استخراج ارز رمزنگاری‌شده استفاده کنند.

دستورالعمل‌های اپل همچنین اکنون بیان می‌دارند که اپلیکیشن‌های ارز رمزنگاری‌شده نباید برای انجام وظایفی ازجمله دانلود دیگر اپلیکیشن‌ها و ترغیب کاربران برای دانلود یا ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی، ارز ارائه دهند.

سیاست جدید اپل زمانی اجرا می‌شود که نگرانی دربارهٔ رفتار کلاه‌برداران در دنیای ارزهای رمز پایه در حال افزایش است. ابتدای سال ۲۰۱۸ گوگل و فیس‌بوک هر دو تبلیغات ارز رمزنگاری‌شده را در شبکه‌های تبلیغاتی خود مسدود کردند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز برای توقف عرضهٔ اولیهٔ سکه (ICO) که کلاه‌برداران یا به طریقی دیگر قانون‌شکنان باشد، با جدیت بسیار عمل می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.