راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس‌های پستی، تجارت الکترونیکی را به ۶۷ میلیارد تومان رساند

مدیر کل پست مستقیم و سرویس‌های نوین پستی گفت: حجم تجارت الکترونیکی (خرید و فروش اینترنتی) کشور که از طریق شرکت پست انجام شده است به ۶۷ میلیارد تومان رسید.

جواد کیوانی افزود: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۲ مطالعه در زمینه تجارت الکترونیکی را دستور کار خود قرار داد و در سال ۱۳۸۶ بعد از اجرای آزمایشی، خرید و فروش اینترنتی را آغاز کرد.

طبق گفته وی مجموع تراکنش مالی فروشگاه‌های اینترنتی ایران که از ابتدای این طرح (سال۸۶) تاکنون نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان و تنها در سال گذشته (۸۹) نزدیک به ۲۲ میلیارد تومان بوده است، نشان‌دهنده رشد استفاده از این فروشگاه‌ها است.

وی گفت: در این مدت شرکت پست شش میلیون و ۲۰۰ هزار سفارش خرید اینترنتی گرفته و حجم تجارت الکترونیکی که به واسطه این شرکت انجام شده، به ۶۷ میلیارد تومان رسیده است.

کیوانی افزود: در حال حاضر ۲۲ شرکت بخش خصوصی طرف قرارداد شرکت پست هستند که فعالان عرصه خرید و فروش الکترونیکی محسوب می‌شوند و هشت هزار فروشگاه مجازی را تحت پوشش دارند.

وی در مورد نقش شرکت پست در خرید و فروش اینترنتی اظهار داشت: شرکت پست محصولات سفارش شده را از فروشگاه‌های جمع آوری و به متقاضیان کالا تحویل و با ارایه فاکتور، وجه آن و هزینه پستی مربوطه را دریافت می‌کند.

کیوانی با اشاره به راه اندازی پورتال بازار الکترونیک شرکت پست به آدرس www. ebazaar. post. ir از سال گذشته گفت: عرضه کنندگان کالا و محصول می‌توانند از فضای این سایت برای معرفی و فروش محصولات خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: خریداران نیز می‌توانند پس از ثبت نام در این سایت، اجناس مورد نیاز خود را انتخاب و سفارش دهند.

وی خاطر نشان کرد: مشتری همچنین می‌تواند پرداخت بهای کالای خریداری شده را به شیوه الکترونیکی انجام دهد یا بعد از تحویل کالا، وجه مربوطه و هزینه پستی را به صورت نقد به مامور پست پرداخت کند.

کیوانی افزود: اگر جنس مطابق سلیقه مشتری نباشد، می‌تواند محصول را رایگان برگرداند و هزینه‌ای متوجه خریدار نخواهد بود.

وی اظهار امیداوری کرد که در سال ۱۳۹۱ با توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سامانه بازار الکترونیکی، نمایشگاه کتاب و فروشگاه رسانه‌های دیجیتال و انواع سی دی راه اندازی شود.

وی افزود: خرید و فروش اینترنتی فرصتی برای دفا‌تر خدمات ارتباطی روستایی است تا سفارش‌های خرید روستاییان را با استفاده از گسترده پست و شبکه توزیع مویرگی و خدمات پشتیبانی و بیمه‌ای قویی شرکت پست در اختیار روستاییان قرار دهد.

کیوانی با اشاره به اینکه، دفا‌تر خدمات ارتباطی در ۱۰ هزار روستای کشور فعال هستند، گفت: یعنی ۳۰ هزار نقطه روستایی به دفا‌تر خدمات ارتباطی دسترسی دارند و امکان خرید اینترنتی برای اهالی این روستا‌ها فراهم است.

وی افزود: توسعه تجارت الکترونیک ضمن کم کردن از میزان تردد در کلان شهر‌ها در کاهش آلودگی هوا و کمک به سلامت عمومی شهروندان نیز موثر است.

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.