راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ایسلند / وایکینگ‌ها

ایسلند کم‌جمعیت‌ترین کشور حاضر در جام جهانی است. کمتر کسی تصور می‌کرد این کشور که حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، به جام جهانی راه یابد. هرچند اهالی شمالی‌ترین کشور اروپا را کمتر کسی با فین‌تک به یاد می‌آورد؛ اما تمام کسانی که فوتبال را دنبال می‌کنند، تشویق متفاوت ایسلندی‌ را به‌خوبی می‌شناسند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ایسلند و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ایسلند» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

ایسلند

شمالی‌ترین کشور قاره اروپا، ایسلند نام دارد. می‌توان گفت که ماهی‌گیری نماد این کشور است. ماهی‌گیری نه‌تنها یک تفریح، بلکه صنعت اصلی اقتصاد این کشور قطبی است. در دهه‌های ۵۰ و ۷۰ میلادی، اختلاف درباره حق ماهی‌گیری در آب‌های ساحلی ایسلند به درگیری با نیروی دریایی بریتانیا منجر شد. این درگیری‌ها را با نام جنگ‌های روغن‌ماهی می‌شناسند.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ایسلند / وایکینگ‌ها
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ایسلند / وایکینگ‌ها

مساحت این کشور تقریبا با کره جنوبی برابر است؛ در صورتی که جمعیت آن کمتر از یک درصد کره است. مردم ایسلند از نظر رفاهی و اقتصادی در دسته مرفه‌ترین مردم جهان قرار می‌گیرند و افرادی که به این کشور سفر کرده‌اند، از آرامش و امنیت مثال‌زدنی آن بسیار صحبت کرده‌اند. عده‌ای ایسلند را مسالمت‌آمیزترین کشور جهان نامیده‌اند. این کشور تنها عضو ناتو است که ارتش دائمی ندارد. آمار فساد و پولشویی در ایسلند به‌شدت پایین است و اکثر پلیس‌های ایسلندی غیرمسلح در خیابان می‌گردند! تشویق ایسلندی در مسابقات جام ملت‌های اروپا سال 2016 تا جایی محبوب شد که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران، این تشویق مرسوم شده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بابی فیشر و جنگ سرد

فینال جام جهانی شطرنج در سال 1972 در پایتخت ایسلند بین بابی فیشر و بوریس اسپاسکی برگزار شد. اسپاسکی مدافع عنوان قهرمانی جهان و اهل شوروی سابق بود. این فینال را «جنگ سرد»، نماد مبارزه آمریکا و شوروی و نماد جنگ کمونیسم و سرمایه‌داری نامیدند. نگاه تمام جهان به ایسلند بود؛ جایی که فیشر با برتری مقابل اسپاسکی، به تنها فرد آمریکایی در طول تاریخ تبدیل شد که موفق به کسب عنوان قهرمانی شطرنج در جهان شده است. آن سال‌ها شطرنج از داغ‌ترین و پرببینده‌ترین مسابقات ورزشی در جهان به حساب می‌آمد. سرنوشت این استاد بزرگ آمریکایی شطرنج 33 سال بعد از قهرمانی در ریکیاویک، به‌صورت عجیبی دوباره به ایسلند گره خورد. او پس از انجام مسابقه‌ای در سال ۱۹۹۲ در یوگسلاوی سابق، به‌دلیل تخطی از مقررات تحریم یوگسلاوی توسط آمریکا، بر اساس قوانین ایالات متحده تحت تعقیب قرار گرفت، اما در سال ۲۰۰۵ میلادی، دولت ایسلند به فیشر «شهروندی» آن کشور را اعطا کرد تا مانع از استرداد او به آمریکا شود.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد ایسلند

طبق قانون اداره کار ایسلند، اکثر مشاغل در این کشور هرگز تبلیغ نمی‌شوند. این بدان معنی است که شما باید برای کار در شرکت‌هایی که مایل به استخدام در آن هستید، رزومه ارسال کنید. برای این کار می‌توانید از رسانه‌های اجتماعی مانند لینکداین برای ساخت یک شبکه محلی استفاده کنید و با کارفرمای احتمالی تماس بگیرید؛ جایی که مشاغل ذکر شده است، به‌طور معمول شما نیاز دارید که یک فرم درخواست آنلاین را تکمیل کنید. به‌عنوان یک قاعده کلی، درخواست شما باید در صورت امکان به زبان یکسان با آگهی شغلی باشد.

ماهی‌گیری و صنایع شیلات، کشاورزی، گردشگری و منابع انرژی تجدیدپذیر برق‌آبی و زمین‌گرمایی استوار، پایه‌های اقتصاد ایسلند هستند. سیب‌زمینی، مهم‌ترین فرآورده کشاورزی ایسلند است. صادرات ایسلند، بیشتر شامل ماهی، فلز آلومینیوم، فرآورده‌های حیوانی و کانی سیلیس است که بیشتر این فرآورده‌ها را به کشورهای هلند، بریتانیا، اسپانیا، ایالات متحده و آلمان صادر می‌کنند.  ایسلند از نظر تولید ناخالص داخلی سرانه رتبه سوم دنیا محسوب می‌شود و در هر سال 83,750 دلار سهم هر ایسلندی است. این کشور بالاترین تولید سرانه برق را در بین تمامی کشورهای دنیا دارد و نزدیک به صد درصد برق و ۸۵ درصد کل انرژی مصرفی خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر به دست می‌آورد. تقریبا تمام برق کشور در نیروگاه‌های برق‌آبی و زمین‌گرمایی تولید می‌شوند و ایسلند تنها کشور پیشرو دنیا در این زمینه است.

در سال 2008 نظام بانکی ایسلند به‌طور کلی تغییر کرد و مهم‌ترین بانک‌های این کشور یا از بین رفتند یا با بانک‌های خصوصی جدید، ادغام شدند. بانک مرکزی ایسلند یا بانک رزرو در سال‌ 1961 تاسیس شده است. بانک مرکزی ایسلند متعلق به دولت این کشور است و توسط یک فرماندار و یک هیات نظارت هفت‌نفره که توسط پارلمان انتخاب شده‌اند، اداره می‌شود. این بانک تنها حق انتشار اسناد و سکه‌های کرونای ایسلندی و مدیریت ذخایر ارزی دولت را بر عهده دارد. طبق قانون ایسلند، از سال 1986 توانایی بانک مرکزی برای تنظیم نرخ بهره بانک‌های تجاری و بانک‌های پس‌انداز حذف شد.

هرچند هنوز آثاری از بحران‌های مالی سال‌های گذشته بر پیکره اقتصاد ایسلند بر جای مانده است، اما عده‌ای ایسلند را نمونه‌ای خوب از اختلاف طبقاتی کم می‌دانند. رفاه نسبی اکثریت مردم ایسلند و درآمد بالای مردمان این کشور باعث شده تا قیمت‌های بعضی اجناس در این کشور بیش از حد معمول گران باشد. افراد پرشماری هشدارهای متعددی در خصوص قیمت‌های عجیب و غریب اجناس عادی داده‌اند. به‌عنوان مثال، قیمت بطری‌های آب‌ نوشیدنی بسیار بالاست و بسیاری از ایسلندی‌ها هم از این آب‌ها خریداری نمی‌کنند. آب شرب در ایسلند طعم خوبی دارد و اگر به آنجا سفر کردید، می‌توانید از فروشگاه‌ها و هتل‌ها درخواست آب لوله‌کشی‌شده کنید!

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بالتاسار کورماکور

بالتاسار؛ بازیگر تئاتر و سینما، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ایسلندی است. او را شناسنامه سینمای ایسلند می‌دانند و جوایز پرتعدادی را کسب کرده است.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت ایسلند

کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی در ایسلند رایج هستند. در واقع، استفاده از پول نقد در میان مردم مرسوم نیست. بیش از 95 درصد از معاملات پرداخت در ایسلند به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اکثر فروشگاه‌ها کارت‌های اعتباری و نقدی را حتی برای خریدهای کوچک می‌پذیرند. چک‌های مسافرتی، هرچند کمتر رایج هستند، اما در بانک‌ها و هتل‌های بزرگ یا مراکز توریستی پذیرفته می‌شوند.

استفاده از کارت‌های اعتباری و نقدی در ایسلند تا حدی رایج است که تقریبا تمام هتل‌ها و اکثر شرکت‌های تجاری در کشور کارت‌ها را قبول می‌کنند و شما حتی می‌توانید برای استفاده از تاکسی یا خرید قهوه و بستنی از این کارت‌ها استفاده کنید.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

موسیقی بی‌وقفه

ایسلندی‌ها به معنی واقعی کلمه عاشق موسیقی هستند. به‌غیر از خواننده‌های مشهور بین‌المللی‌شان، مردم این کشور به‌دنبال بهانه‌ای هستند که به موسیقی رو بیاورند و از خیابان گرفته تا در سالن‌های کنسرت، با شور و هیجان همیشگی‌شان سرمای شمالی‌ترین کشور اروپا را قابل تحمل کنند.

[/mks_pullquote]

 

مهم‌ترین بانک‌های ایسلند

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”گلینتر“]

مدیرعامل: بیارنی برندیکسون

تعداد پرسنل: 1980 نفر

تعداد شعبه: 12

گلینتر؛ قدیمی‌ترین بانک ایسلندی است که در سال ۱۹۰۴ و قبل از استقلال از دانمارک تاسیس شد و در سال ۱۹۹۰ با بانک‌ اتحادیه، بانک تجارت، بانک صنعتی و بانک شیلات ادغام شد. در آغاز قرن ۲۱ و با بحران مالی ایسلند، نظام بانکی در این کشور به‌صورت کلی تغییر کرد. بانک گلینتر تا سال ۲۰۰۸ به حیات خود ادامه داد و بعد از آن در «ایسلند‌بانک» ادغام شد. ایسلندبانک بزرگ‌ترین بانک خصوصی در ایسلند است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ایسلند“]

مدیرعامل: برنا آینستدیر

تعداد پرسنل: 861 نفر

تعداد شعبه: 14

بعد از شکاف مالی ایسلند و فروپاشی قدیمی‌ترین بانک این کشور، مهم‌ترین بانکی که به وجود آمد و امروز لقب بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایسلند را به یدک می‌کشد، ایسلندبانک است. این بانک توسط وزارت خزانه‌داری ایسلند اداره می‌شود. در پایان سال 2017، مجموع دارایی‌های این بانک به ارزش 1.036 تریلیون ISK بود و عملیات آن به شش بخش تجاری خرده‌فروشی، بانکداری، بازار، مدیریت ثروت، خزانه‌داری و ادارات سرمایه‌گذاری سهام تقسیم شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کاپثینک“]

مدیرعامل: هریدر مارسیگرسن

تعداد پرسنل: 3330 نفر

تعداد شعبه: 36

کاپثینک‌بانک هم تا سال ۲۰۰۸ وجود خارجی داشت و بزرگ‌ترین بانک بین‌المللی ایسلند بود. شعبه مرکزی آن در ریکیاویک واقع در ایسلند بود. دولت ایسلند در طول بحران مالی ایسلند در سال 2011-2008 این بانک را به آریون‌بانک تغییر نام داد. این بانک پیش از فروپاشی به‌منظور خرید سهام به احزاب مختلف ایسلند پول قرض داد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ملی“]

مدیرعامل: هیریر بیانرسن

تعداد پرسنل: 997 نفر

تعداد شعبه: 37

مقر بانک ملی ایسلند در ریکیاویک است. «بانک ملی جدید» در سال 1885 تاسیس شد؛ اما پس از بحران مالی ایسلند، این بانک توسط دولت این کشور ملغی شد و به «بانک ملی ایسلند» تغییر نام داد. این بانک هم‌اکنون با بیش از 123 هزار مشتری خصوصی بزرگ‌ترین بانک ایسلند به حساب می‌آید.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”آریون“]

مدیرعامل: هوسکلدر اولافسن

تعداد پرسنل: 844 نفر

تعداد شعبه: 24

در سال 2008 و در بحران مالی ایسلند، کاپثینک بانک به‌طور کلی ملغی شد و بانک آریون به جای آن بانک ریشه‌دار آغاز به کار کرد. آریون بانک بیش از یکصد هزار مشتری در ایسلند دارد و به نسبت جمعیت ایسلند، این عدد کمی نیست. وزارت خزانه‌داری ایسلند 13 درصد از سهام این بانک را داراست.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

فین‌تک ایسلند

بسیاری از استارت‌آپ‌ها تمام کشورهای اسکاندیناوی را یک اکوسیستم واحد به حساب می‌آورند. با توجه به جمعیت کم کشور ایسلند و فعالیت استارت‌آپ‌های سوئد، دانمارک، فنلاند و نروژ با ایسلند، استارت‌آپ‌های اسکاندیناوی را معمولا در یک دسته یکسان قرار می‌دهند. در بین استارت‌‌آپ‌های فین‌تک سرشناس شمال اروپا، دو استارت‌‌آپ منیگا و ممنتو ایسلندی هستند. بیش از هر چیز دیگری، موبایل پل ایسلندی‌ها به فناوری و فین‌تک است. نرم‌افزار مدیریت مالی شخصی (PFM) منیگا یک ارائه‌دهنده  خدمات مالی ایسلندی نوآورانه است که از ایسلندبانک استفاده می‌کند. منیگا نه‌تنها به ایسلندبانک متصل است، بلکه هم‌اکنون در 16 کشور به بیش از 50 میلیون کاربر خدمات ارائه می‌دهد.

اخیرا پژوهشی در خصوص استفاده ایسلندی‌ها از نرم‌افزار مدیریت مالی شخصی نشان می‌دهد که بیش از 25 درصد از کاربران آنلاین که نرم‌افزار مدیریت مالی شخصی نصب کرده‌ بودند، به مدت شش ماه از این سرویس استفاده کرده‌اند. طبق این پژوهش، بیش از  75 درصد از کاربران جدید نرم‌افزار مدیریت مالی شخصی، از این نرم‌افزار به مدت دو هفته استفاده می‌کنند. همچنین این پژوهش می‌گوید که بیش از 25 درصد از کاربران جدید  PFM در ماه اول از این نرم‌افزار مدیریت مالی شخصی پنج بار یا بیشتر استفاده می‌کنند و در مقایسه با بانکداری آنلاین، از PFM بیش از دو برابر استفاده و هزینه می‌کنند.

طبق این تحقیق، بیش از نیمی از کاربران نرم‌افزار مدیریت مالی شخصی هنوز یک سال پس از ثبت‌نام فعالیت می‌کنند. طبیعی است که برای استمرار استفاده از نرم‌افزار مدیریت مالی، هیچ تضمینی وجود ندارد و بسیاری از کاربران بعد از مدت کوتاهی دیگر از این نرم‌افزارها استفاده نمی‌کنند. منیگا در تلاش است تا با طراحی و گرافیک جذاب و تجربه کاربری متفاوت، کاربران خود را وفادار نگه دارد. در نظرسنجی اخیر ایسلندبانک بیش از 80 درصد از کاربران پس از استفاده از  PFM «خوشحال» یا «بسیار خوشحال» بودند و 90درصد می‌گویند که PFM را به دیگران توصیه می کنند. 66 درصد می‌گویند  PFM به آنها کمک کرده است تا ببینند که چگونه می‌توانند مدیریت مالی را بهبود ببخشند و 41 درصد گفته‌اند که پس از شروع استفاده از  PFM، رفتار مالی‌شان بهبود یافته است.

سیستم بانکی خرده‌فروشی ایسلند از لحاظ تاریخی از تمامی پیشرفت‌های فناورانه اروپا برخوردار است. همانند بسیاری از کشورهای اسکاندیناوی، در ایسلند تقریبا پول نقد استفاده نمی‌شود. حدود 96 درصد پرداخت‌ها به‌صورت الکترونیکی هستند و همه امور آنلاین است. در چند سال گذشته، 30 درصد از شعب بانک‌های ایسلند از بین رفته‌اند و در چند سال آینده انتظار می‌رود 30 درصد دیگر به کار خود پایان دهند.

در ریکیاویک پایتخت ایسلند وای‌فای عمومی رایگان تقریبا همه جا در دسترس است و هر فروشگاه، کافی‌نت، هتل و رستورانی به‌راحتی به شما اجازه می‌دهد به اینترنت متصل شوید.

اشتغال بسیاری از ایسلندی‌ها در سال‌های اخیر به علت رشد دیجیتالی شدن اقتصاد این کشور، کاهش یافته است و بعضی از کسب‌وکارهای سنتی ایسلندی، به استارت‌آپ منیگا اعتراض کردند و آن را موجب از بین بردن کسب‌وکار خود دانستند. هرچند از بین رفتن مشاغل قدیمی یک امر اجتناب‌ناپذیر است، اما در تمام کشورها چنین کشمکشی بین سنتی‌ها و استارت‌آپ‌ها وجود دارد. دولت ایسلند اما بعد از اتفاقات مالی سال ۲۰۰۸ در این کشور، ثابت کرده که می‌تواند با موج جهانی شدن اقتصاد وفق پیدا کرده و مسیر خود را پیدا کند.

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف ایسلند

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”منیگا“]
منیگا ابزار شخصی مدیریت امور مالی را ایجاد می‌کند و به بانک‌ها می‌فروشد و بانک‌ها این ابزار را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. هم‌اکنون این استارت‌آپ به بیش از 50 میلیون کاربر بانکداری دیجیتال در 16 کشور سرویس می‌دهد. منیگا آمادگی دارد که با 10 بانک برتر اروپایی همکاری داشته باشد. منیگا در حال تغییر نحوه استفاده از بانک‌ها و تبلیغ‌کنندگان از اطلاعات تراکنش است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ممنتو“]
ممنتو یک کیف پول دیجیتال است. این استارت‌آپ به موسسات مالی کمک می‌کند تا زندگی روزمره مشتری خود را با ارائه یک کیف پول دیجیتال مدرن، بهبود ببخشند. ممنتو در تلاش است تا شکاف بین رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های بانکی را پر کند. نوآوری در پرداخت‌های P2P گروهی، به اشتراک‌گذاری پول اجتماعی و همچنین استفاده‌های معمول کیف پول الکترونیکی از ویژگی‌های ممنتو هستند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ایزبت“]
ایزبت یک استارت‌آپ در حوزه بلاک‌چین است. این استارت‌آپ در حال حاضر در حال توسعه ویژگی‌های قراردادهای هوشمند است. ایزبت یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های بیت‌کوین است. کار با این اپلیکیشن ساده است و جابه‌جایی بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری‌شده با ایزبت به‌راحتی انجام می‌گیرد. تجربه کاربری روان از مهم‌ترین ویژگی‌های ایزبت است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ولیتر“]
ولیتر یک راه‌حل برای پرداخت‌های بین‌المللی و آنلاین است. این کسب‌وکار فعال در حوزه رمیتنس بیش از 34 سال سابقه فعالیت دارد و با کمک به تجار و افرادی که نیاز به پرداخت بین‌المللی دارند، این بستر را به‌خوبی برای آنها فراهم کرده است. ولیتر خدمات صدور و خرید را به‌واسطه درگاه‌های پرداخت مطمئن، به افراد در سراسر اروپا ارائه می‌دهد.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

عبور از بحران

در پی بحران مالی سال 2008 در ایسلند، تظاهرات گسترده‌ای در ریکیاویک برگزار شد و از اکتبر 2008، علیه دولت ایسلند اعتراضات منظم و روزافزونی صورت گرفت. این تظاهرات با هزاران نفر از مردم در اعتراض به پارلمان در ریکیاویک تشدید شد تا جایی که بیستم ژانویه 2009، بزرگ‌ترین اعتراضات در تاریخ ایسلندی نام گرفته است.

معترضان خواستار استعفای مقامات دولتی و انتخابات مجدد شدند. اعتراضات با استعفای حزب استقلال از دولت و جایگزین شدن جناح چپ ایسلند همراه شد. پس از انتخابات در اواخر آوریل 2009، روند اصلاحات بلافاصله آغاز شد و یک مجمع متشکل از 25 نفر که عضو هیچ حزب سیاسی نبودند، قانون اساسی جدید ایسلند را تدوین کردند.

گرچه نظام بانکی ایسلند در طول بحران مالی سال 2008 به‌شدت تحت تاثیر قرار گرفت، اما تحول و بازسازی بانک‌ها پایه‌های خدمات بانکی را توسعه داد. بخش بانکی و تجاری اکنون شامل سه بانک جهانی، یک بانک سرمایه‌گذاری و چهار صندوق پس‌انداز کوچک است که در مناطق روستایی کار می‌کنند. مجموع دارایی‌های ایسلند به 33.334 میلیارد ISK، معادل 140 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2016 می‌رسد. بانک‌ها در این کشور عمدتا با سپرده‌های داخلی که حدود 1.800 میلیارد ISK یا کمتر از 75 درصد تولید ناخالص داخلی هستند، تامین می‌شوند. صدور اوراق قرضه نیز در چند سال گذشته افزایش یافته است، همچنین مجموع وام‌ها در بخش بانکی به 3.110 میلیارد ISK می‌رسد. تمام بانک‌های بزرگ ایسلند طی شش سال گذشته با عوامل نامنظم مانند فروش دارایی‌ها و ارزش‌گذاری مجدد وام که به بازپرداخت حقوق صاحبان سهام کمک می‌کنند، سودآور بوده‌اند.

نرخ بهره به‌طور متوسط از زمان بحران اقتصادی ایسلند افزایش یافته که تا حدودی به افزایش سهم سپرده‌های خرده‌فروشی در بودجه بانکی منجر شده است. نسبت کفایت سرمایه (CAR) به‌مراتب بالاتر از نیاز 16 درصد افزایش یافته است و در حال حاضر به‌طور کلی در محدوده 25-20 درصد از دارایی‌های با ریسک باارزش است. تمام بانک‌های بزرگ این کشور دوران افزایش سرمایه خود را در بازارهای اوراق قرضه اروپا سپری می‌کنند و این روند با بهبود قابل توجهی در رتبه‌بندی اعتباری در سال 2016 همراه شده است. از ماه مارس 2017 مقامات تصمیمی جدی گرفتند و آن لغو کنترل سرمایه افراد، بنگاه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی بود و این اقدام دولت برداشتن آخرین مانع باقی‌مانده از مسیر کنترل کامل سرمایه در سال 2008 بود.

این تصمیم دولت ایسلند در جهت تثبیت ارز در طول بازه زمانی بحران مالی است و می‌توان آن را نشان‌دهنده بازگشت ایسلند به بازارهای مالی بین‌المللی دانست. از اکتبر 2015، مالکیت دو بانک از سه بانک بزرگ در اختیار دولت ایسلند بوده است. اکثر سهام در بزرگ‌ترین بانک خصوصی ایسلند در دست صندوق‌های خصوصی بین‌المللی است. صاحبان قصد دارند لیست بانک‌های حاضر در بورس اوراق بهادار در ریکیاویک و استکهلم را تا ماه‌های آتی اعلام کنند. اگر این برنامه‌ها به اجرا درآید، «ایسلندبانک» اولین بانک ایسلندی خواهد بود که از سال 2008  فهرست سهام خود را عرضه کرده است. شرکت های مالی ایسلندی دو نوع مالیات پرداخت می‌کنند؛ مالیات بانکی و مالیات فعالیت‌های مالی این دو دسته را تشکیل می‌دهند.

بخش بانکی در حال حاضر حدود سه هزار کارمند در 87 شعبه دارد که در سراسر این کشور مشغول به کار هستند. بزرگ‌ترین وظیفه مالی دولت ایسلند بعد از بحران عظیم مالی، تنظیم درست مالیات و هزینه‌های متنوع است. بسیاری معتقدند پس از بحرانی که ایسلند تجربه کرد و هنوز یک دهه از آن نگذشته است، ایسلندی‌ها بازگشت خوبی به ریل اقتصاد داشته‌اند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.