راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کاستاریکا / در جست‌وجوی فناوری

کاستاریکا سومین کشور پاک دنیا در سال 2016، در حال نزدیک شدن به جایگاه  نخست دنیاست. کاستاریکا که به‌خاطر طبیعت بکر و زیبایش بر سر زبان‌هاست، چند سالی است تمرکز خود را به حوزه فناوری معطوف کرده، البته یک امتیاز ویژه هم برای فعالان کسب‌وکار دارد و آن نزدیکی به آمریکا و کاناداست. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کاستاریکا و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به ۳۱ کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک اروگوئه» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره ۱۲ ماهنامه عصر تراکنش

 

کاستاریکا

نام کوستاریکا یا کاستاریکا یک نام اسپانیایی است و در زبان اسپانیایی یعنی «ساحل غنی». کاستاریکا را به‌دلیل ثبات این کشور در دموکراسی و در منطقه‌ای می‌شناسند که بی‌ثباتی‌های متعددی در آن وجود داشته است. کاستاریکا هرچند قسمتی از فدراسیون آمریکای مرکزی (۱۸۲۳ تا ۱۸۳۸) به‌شمار می‌آمد، ولی بیشتر در انزوا از همسایگانش توسعه یافت، با مزارع کوچک بسیار، رونق یافت و مهاجران اروپایی را جذب و دموکراسی باثباتی را ایجاد کرد.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کاستاریکا / در جست‌وجوی فناوری
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک کاستاریکا / در جست‌وجوی فناوری

از جنگ داخلی ۱۹۴۸، ارتش این کشور منحل شد و از آن زمان، کاستاریکا نقش برقرارکننده آشتی در آمریکای مرکزی را اتخاذ کرد. همین یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها یا می‌توان گفت دستاوردهای کاستاریکاست که هزینه امور نظامی را صرف حفظ منابع طبیعی کرد و هم‌اکنون این کشور بدون ارتش است. همچنین این کشور در حالی 6.9 درصد از بودجه خود در سال 2016 را صرف آموزش و پرورش کرد که این عدد در میانگین جهانی 4.4 است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

چهار زن تاریخ‌ساز کاستاریکا

چهار زن تاریخ کاستاریکا را تغییر دادند؛ اولین زن مارگارت برتئو ادیو است که او را به‌عنوان مادر نقاشی رنگ روغن در کاستاریکا معرفی می‌کنند. لولا فرناندز کابالرو دیگر هنرمند نقاش تاثیرگذار این کشور در سطح بین‌المللی است. سسی وارگاس آلوارادو دیگر زن تاثیرگذار کاستاریکایی است که در هنر و عکاسی ید طولایی داشته است و نفر چهارم کارلا سولانو، عکاس معاصر این کشور است که در آثار خود، هنر عکاسی را متحول کرده است.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد کاستاریکا

سیستم مالی کاستاریکا شامل بانک مرکزی، سه بانک دولتی تجاری، بانک خصوصی تجاری، یک بانک کارگری، یک بانک رهنی دولتی، دو شرکت ساختمانی، پنج شرکت غیربانکی مالی، 25 صندوق و تعاونی و سه نهاد درگیر در مبادله و انتقال پول است که همه تحت نظارت بانک مرکزی و مجلس ملی برای نظارت بر سیستم مالی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

اکوتوریسم یکی از موتورهای اصلی اقتصاد کاستاریکاست. این کشور در سال ۲۰۱۳ میزبان حدود دو میلیون و ۱۵۰ هزار گردشگر بود و دولت این کشور نیز قصد دارد تا سال ۲۰۱۵ تعداد گردشگران را که بخش قابل توجهی از آنها گردشگران درمانی هستند، به سه میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر برساند. کاستاریکا در سال ۲۰۱۱ میزبان کنفرانس جهانی گردشگری درمانی بود. این کشور با جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام به احداث کلینیک‌های مجهز، هتل‌ها و ویلاهای لوکس در قالب طرح «تعطیلات‌درمانی» کرده و به یکی از قطب‌های گردشگری درمانی جهان تبدیل شده‌ است.

همچنین موج خصوصی‌سازی در سال ۱۹۸۳ به کاستاریکا رسید که رشد شتابان دهه ۱۹۷۰ را در مورد موسسات دولتی تجربه کرده بود. کاستاریکا از شکل یک دولت حمایت‌کننده از صنایع داخلی به سمت حمایت از یک الگوی اقتصاد آزاد حرکت کرد؛ بنابراین از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۸ تعداد ۳۲ موسسه دولتی خصوصی شدند. تورم این کشور در سال 2017، حدود 2.6 درصد تخمین زده شده است. تولید ناخالص داخلی این کشور نیز از 41.3 میلیارد دلار آمریکا در سال 2011 به 52.6 میلیارد دلار در سال 2015 افزایش یافته است. شایان ذکر است بدهی در حال رشد و کسری بودجه، نگرانی اصلی کشور است و در حال حاضر کشور در حال بحث در مورد اصلاحات مالی مهم برای کاهش کسری بودجه و جلوگیری از رشد بدهی‌هاست.

در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور باید گفت بسیاری از شرکت‌های خارجی در مناطق آزاد تجاری کاستاریکا فعالیت می‌کنند که از سرمایه‌گذاری و مشوق‌های مالیاتی سود می‌برند. بیش از نیمی از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها توسط ایالات متحده جذب شده است. به گفته دولت، این مناطق در سال 2015 بیش از 82 هزار شغل مستقیم و 43 هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد کردند.

به‌طور کلی 5.5 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در کشاورزی، 6.18 درصد در صنعت و 75.9 درصد در خدمات صرف می‌شود. با اینکه 20.5 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند، کاستاریکا یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در آمریکای مرکزی است. صندوق بین‌المللی پول در ماه ژوئن 2017 اعلام کرد رشد سالانه در اقتصاد بیش از چهار درصد بوده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

معمار بزرگ کاستاریکا

ایبو بانیلا آکانیتریلو؛ معمار، مجسمه‌ساز، ریاضیدان و معلم کاستاریکایی است. او ملیت کاستاریکایی و اسپانیایی دارد و شهرت او به‌خاطر معماری بناهایی نظیر مرکز علمی و فناوری آمریکای لاتین، ستاد مرکزی آمریکا، بیمارستان آمریکایی ایبرو، چندین کلینیک برای موسسه ملی بیمه و… است.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت کاستاریکا

در این کشور پول نقد همواره مطلوب‌تر و ویزا و مسترکارت هم از آمریکن‌اکسپرس بهتر هستند. البته دستگاه‌های خودپرداز در سراسر کاستاریکا وجود دارد. سیستم‌های پرداخت رایج در کاستاریکا نیز اعتبارنامه، پیش‌پرداخت پول یا کارت اعتباری هستند. اعتبارنامه‌های بانکی رایج‌ترین و مطمئن‌ترین روش پرداخت در این کشور است و معاملات کوچک اغلب از طریق پیش‌پرداخت با استفاده از انتقال بانکی صورت می‌گیرد.

این کشور از بهترین کشورهای آمریکا در زمینه کارآفرینی است و تجارت الکترونیکی در مقیاس کوچک در آن در حال رشد و توسعه است. علاوه بر اینها در کاستاریکا برنامه ارائه خدمات زیست‌محیطی وجود دارد. در این برنامه که «PESP» خوانده می‌شود، به زمینداران برای ارائه خدمات زیست‌محیطی پرداخت‌هایی صورت می‌گیرد. آنها این هزینه را برای تکنیک‌های حفاظت از جنگل که تاثیر مخربی بر محیط زیست و کیفیت زندگی مردم نداشته باشد، دریافت می‌کنند. ناگفته نماند یکی از طرح‌های اصلی کشور این است که پول را از راه‌های دور به کاستاریکا بیاورد.

 

مهم‌ترین بانک‌های کاستاریکا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”بنکودی“]

مدیرعامل: ادوارد رامیرز کاسترو

تعداد پرسنل: 9000 نفر

تعداد شعبه: –

بنکو دی کاستاریکا یک بانک تجاری دولتی است که در کاستاریکا فعالیت می‌کند. این بانک با در اختیار داشتن ارزشی معادل 806،606،710 دلار و دارایی 7،607،483،881 دلار، خود را به‌عنوان یکی از قوی‌ترین شرکت‌های بانکی در کاستاریکا و آمریکای مرکزی معرفی می‌کند. این بانک در ابتدا به‌عنوان یک بانک تجاری خصوصی آغاز به کار کرد تا زمانی که در دهه پایانی قرن 19 به‌عنوان تامین‌کننده ارز و درآمد عمومی انتخاب شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”نشنال“]

مدیرعامل: ماریوریوراتورسیاس

تعداد پرسنل: 8000 نفر

تعداد شعبه: 230

بنکو نشنال دی کاستاریکا که با عنوان BNCR شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین بانک تجاری در کاستاریکا و دومین بانک بزرگ آمریکای مرکزی به لحاظ دارایی است. در ژانویه 2013، فیچ ریتینگز، شرکت خدمات مالی آمریکایی این بانک را با کلاس+ AA طبقه‌بندی کرد. این بانک طیف گسترده‌ای از خدمات را به افراد و کسب‌وکارها ارائه می‌دهد؛ از جمله این خدمات می‌توان به افتتاح حساب‌های جاری و پس‌انداز، اعطای وام، ارائه کارت‌های اعتباری، بانکداری اینترنتی، طرح‌های بازنشستگی، کارگزاری بیمه و سهامداری اشاره کرد. در نیمه دوم سال 2017، این بانک در اعطای وام به یک شرکت وارداتی سیمان، متخلف شناخته شد و موجی از عدم اعتماد را در میان مردم و مسئولان این کشور به وجود آورد. پرونده این رسوایی به قوه مقننه این کشور فرستاده شده که هنوز در حال بررسی است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بانکردیتو“]

مدیرعامل: رونالد روجاس اسکویول

تعداد پرسنل: 694  نفر

تعداد شعبه:-

بانکردیتو بانک دولتی و تجاری در کشور کاستاریکاست که 99 سال از تاسیس آن می‌گذرد. این بانک، جوان‌تر از دو بانک دیگر کاستاریکاست. ایده اولیه تاسیس این بانک، توسعه شهر کارتاگو در کاستاریکا و از طریق ارتقای کشاورزی بوده است چراکه سایر بانک‌های کاستاریکایی در این منطقه شعبه‌ای نداشتند و اقتصاد این منطقه در شرایط مطلوبی نبود. پس از تاسیس، بانکردیتو درهای خود را به سوی عموم باز کرد و هدف آن چیزی جز ارتقای صنعت کشاورزی و توسعه منطقه نبود. در سال 1948 هیات دولت کاستاریکا بانکداری خصوصی را ملی کرد؛ به این ترتیب بانکردیتو از حالت محلی خارج شد و فعالیت خود را در سطح ملی آغاز کرد. با این وجود، سقوط بانکردیتو در سال 2012 آغاز شد، زمانی که مدیریت سیستم بانکداری برای توسعه را از دست داد و وام‌هایی را با شرایط آسان برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم کرد. در آن زمان، این بانک به بنکو دی کاستاریکا منتقل شد و 88 هزار و 371 میلیون کولون برای این بانک ضرر در پی داشت.

تحقیقات روزنامه‌نگاران از گزارش‌های مالی بانکردیتو نشان می‌دهد که در سال 2016، اعتبارات بد این بانک به طور موثری افزایش یافته است. در حالی که در سال 2015، سود آن میلیون 1457.5 میلیون کولون بود، در سال 2016 با 81 درصد افت 282.7 میلیون کولون رسید.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

موزه هنر کاستاریکا

در موزه هنر کاستاریکا، 3200 اثر هنری مربوط به دو قرن اخیر به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در این موزه، باغی وجود دارد که مجسمه‌های افراد مشهوری چون فرانسیسکو زونیگا، جورج جیمنز و دیگر هنرمندان مشهور را در خود جای داده است.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک کاستاریکا

کشورهای در حال توسعه مانند کاستاریکا و همسایه‌های آن با استارت‌آپ‌های فین‌تک موفق ظاهر شده‌اند. آنها بر ابزارهای مالی در حال توسعه‌ای مانند پرداخت، مدیریت داده، بانکداری دیجیتال، مدیریت مالی شخصی و… سرویس‌های متنوع و قابل دسترسی را برای بازارهای مختلف ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذاری‌ها این امکان را فراهم می‌کند تا کانال‌های متعددی برای غیربانک‌ها ایجاد شود تا خدمات مالی را دریافت کنند.

در سطح ابتدایی، برای مردم این امکان فراهم می‌شود تا از امکانات غیرقابل دسترس و زمانبر بانک‌ها به سرویس‌های نوآورانه و محصولات رقابت‌پذیر رو آورند. در واقع گوشی‌های هوشمند این امکان را برای کاربران فراهم می‌کنند تا از راه‌های ساده‌تری به سرویس‌های بانکی دست پیدا کنند.

البته در بسیاری موارد، این نوآوری‌ها با چالش رگولاتوری مواجه می‌شوند. البته کارشناسان فین‌تک در این کشور اعتقاد دارند کاستاریکا برای اینکه از امکانات این نوآوری‌ها استفاده کند باید بر این چالش‌ها فائق آید و رگولاتورها باید تلاش خود را به سازگاری این قوانین با فناوری‌های جدید معطوف کنند. این اقدامات قانونی شامل رصد پیشرفته و تجزیه‌و‌تحلیل پلتفرم‌های فناوری در بازار است. مورد دیگر تشویق سندباکس‌های قانون‌گذاری به‌منظور تست محصولات جدید فناوری و سرویس‌های مبتنی بر فناوری‌های جدید است.

مورد دیگر ایجاد انگیزه کافی توسط قانون‌گذاران برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر زنجیره بلوک مانند قراردادهای هوشمند، مدیریت قرارداد و سیستم‌های سوابق شخصی است. مساله دیگر ایجاد سیاست عمومی است تا ابزارهای ضروری به‌منظور توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم شود. مورد دیگر تغییر در رژیم مالیاتی جاری است تا انگیزه کافی برای کارآفرینی در حوزه فین‌تک فراهم شود.

موضوع دیگر ایجاد مکانیسم‌های قانونمند چابک است تا درگیری‌های موجود از بین برود. فراتر از تمام این مسائل، بانک‌های این کشور باید از حالت سنتی خارج شده و به این فناوری‌ها خوشامد بگویند تا با ایجاد رقبای جدیدی مانند استارت‌آپ‌های فین‌تک، همکاری بین این دو بخش فراهم شود.

ناگفته نماند برای بسیاری از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه، کاستاریکا کشوری بسیار مطلوب است. برای این موضوع هم چند دلیل وجود دارد؛ اول اینکه کاستاریکا به ایالات متحده نزدیک است و سال‌هاست به‌عنوان متحد آن شناخته می‌شود. این موقعیت به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در اولین تماس با شرکت‌های آمریکایی و کانادایی ارتباط برقرار کنند و به این ترتیب در صنعت ثابت‌قدم بمانند.

همچنین کاستاریکا به لحاظ استراتژیک، موقعیت خوبی برای صادرات به دو کشور توسعه‌یافته ایالات متحده و کاناداست. علاوه بر این، این کشور بین دو اقیانوس واقع شده است و این امکان فراهم می‌شود تا به‌وسیله اقیانوس آرام محصولات وارداتی از آسیا دریافت شود.

همچنین کاستاریکا توافق‌نامه‌ای با ایالات متحده دارد که به آموزش زبان انگلیسی در این کشور کمک می‌کند. ایالات متحده امکاناتی را در این کشور ایجاد کرده تا زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان دوم به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان این کشور آموزش دهد.

این موضوع برای تمام شرکت‌های این کشور سودمند است؛ چراکه تقاضای مردم دوزبانه بدون توقف در حال افزایش است. کاستاریکا به‌عنوان یک جمهوری دموکراتیک، تمام حقوق کمپانی‌های خارجی و سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند و آنها مانند برخی کشورهای کمونیستی با سوءاستفاده‌های ناعادلانه مواجه نمی‌شوند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

فرانسیسکو زونیگا

جوزه جیزز فرانسیسکو زونیگا یک هنرمند مکزیکی متولد کاستاریکاست. شهرت او بیشتر به‌خاطر هنر نقاشی و مجسمه‌سازی‌اش است. او را به‌عنوان یکی از یکصد مکزیکی برجسته در قرن بیستم می‌شناسند. البته دایره‌المعارف برتانیکا، او را به‌عنوان بهترین مجسمه‌ساز در سبک جدید مکزیک معرفی می‌کند.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف کاستاریکا

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”ناین کلودز“]
استارت‌آپ ناین کلودز روی توسعه وب‌سایت و مشاوره برای کسب‌وکارهای کوچک منطقه‌ای متمرکز شده است. تیم این استارت‌آپ که مقر آن در شهر سن‌خوزه است، به فعالیت‌هایی نظیر توسعه وب، طراحی محصول اطلاعات محور، بهینه‌سازی موتور جست‌وجو و بازاریابی ایمیلی می‌پردازند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”چک‌ان‌دی“]
استارت‌آپ چک‌ان‌دی شبکه ارائه خدمات مالی است و برای کسب‌وکارها این امکان را فراهم می‌کند تا چک‌های خود را در یک مرکز داده ثبت کنند. این کار امکان تقلب را کاهش می‌دهد، از تکرار جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تامین مالی به‌صورت پویا انجام شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بی‌استو“]
استارت‌آپ بی‌استو با ایجاد فناوری جدید اقدام به جذب سرمایه برای موسسات غیرانتفاعی و کلیساها می‌کند. این استارت‌آپ یک برنامه کاربردی در تلفن همراه است و بهتر از هر وب‌سایت دیگری این امکان را فراهم می‌کند تا جذب سرمایه صورت گیرد. بی‌استو به حدود هزار سازمان، از جمله سازمان‌های غیرانتفاعی، کلیسا و بانک خدمات خود را ارائه می‌دهد. این استارت‌آپ که حدود 50کارمند دارد در شهر نیویورک واقع شده، اما در کاستاریکا و آرژانتین هم فعالیت دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کارااو ونچرز“]
استارت‌آپ کارااو ونچرز یک شتاب‌دهنده و سرمایه‌گذار فرشته در سن‌خوزه است. این استارت‌آپ در مراحل ابتدایی سرمایه‌گذاری می‌کند، منابع پشتیبانی را به‌طور عملی ادغام می‌کند، ارزش‌گذاری را از طریق مدیریت استراتژیک و مالی افزایش می‌دهد و امکان اتصال کارآفرینان با اولین فرصت‌های بزرگ در بازار را فراهم می‌کند. این تیم، کارآفرینان را در زمینه تولید راه‌حل‌های جدید و ایجاد شرکت‌هایی با پتانسیل همراهی می‌کند تا به صنایعی در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شوند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

جایگاه فناوری در کاستاریکا

وزارت علوم و فناوری کاستاریکا سال 1990 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون ارتقای علم، فناوری و نوآوری در دستور کار دولت قرار گرفته است. از سال 2000 تا 2002 دولت مطابق با برنامه‌ای که داشت، طرحی را با عنوان ایمپالسو اجرا کرد. دولت در این طرح از نوآوری در بنگاه‌های کوچک و بزرگ، حمایت و امتیازهایی را برای تامین مالی بخش تحقیق و توسعه این مراکز فراهم کرد و مدیریت رقابت‌پذیری را افزایش داد.

پس از انتخابات سال 2010، دولت، شورای ریاست‌جمهوری را برای ایجاد رقابت و نوآوری تشکیل داد. این مرکز قصد دارد سرمایه انسانی کشور کاستاریکا برای نوآوری را افزایش دهد. کاستاریکا همچنین یک طرح ملی برای علوم، فناوری و نوآوری را از سال 2011 تا 2015 اجرا کرد. این طرح که یک گروه یکصد نفره آن را طراحی کرده بودند، هفت حوزه استراتژیک را برای تاکید مطرح کردند؛ علوم هوا و زمین، مواد جدید، بیوتکنولوژی، سرمایه طبیعی، سلامت (بیماری‌های جدید)، انرژی جایگزین و فناوری‌های دیجیتالی از جمله این حوزه‌ها بود.

از جمله تلاش‌های دولت کاستاریکا در راستای ارتقای فناوری می‌توان به تصویب نخستین مشوق‌ها برای خرید خودروهای الکتریکی در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۷ در این کشور اشاره کرد. بر اساس گزارش‌ها این مشوق‌ها قیمت نهایی خودروهای پلاگین الکتریکی را تا حدود ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. کاستاریکا از نظر برخی خودروسازان، بازار چندان ایده‌آلی برای خودروهای پلاگین الکتریکی نیست؛ چراکه سرانه درآمد ناخالص ملی در این کشور (بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۵) ۱۰ هزار دلار است، در حالی ‌که اکثر خودروهای پلاگین الکتریکی بیش‌ از ۴۰ هزار دلار قیمت دارند و طبیعی است که این خودروها فراتر از توان خرید اکثر مردم کاستاریکا باشند.

از سوی دیگر بازار خودرو در این کشور، با فروش سالانه ۱۵۴ هزار دستگاه بازار کوچکی به‌شمار می‌رود و در نتیجه نمی‌تواند برای تولیدکنندگان خودروهای پلاگین الکتریکی چندان جدی قلمداد شود.

با این حال با توجه به اینکه صنعت گردشگری و بازدید توریست‌ها در کاستاریکا، پنج درصد از درآمد ناخالص این کشور را تشکیل می‌دهد، دولت قصد دارد تصویری طرفدار محیط زیست از خود ارائه دهد و در تلاش است برای مهار تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی نقش مثبتی داشته باشد. در همین راستا دولت کاستاریکا هدفی را تعیین کرده که بر اساس آن تا سال ۲۰۲۲، ۳۷ هزار دستگاه خودروی پلاگین الکتریکی در جاده‌های این کشور در تردد خواهند بود.

سازمان‌های فدرال در کاستاریکا نیز درحال برنامه‌ریزی برای حمایت از خودروهای الکتریکی هستند. موسسه دولتی گروپو آیس و وزارت انرژی و محیط زیست کاستاریکا در سومین نشست سالانه حمل‌ونقل پاک در آمریکای لاتین که در سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار شد، برنامه‌های مشترک خود برای ترویج خودروهای الکتریکی را معرفی کردند. از آنجا که ۹۲ درصد شهروندان کاستاریکا دارای منازل شخصی هستند، دسترسی آنها به شارژ الکتریکی می‌تواند به ترویج و استقبال از خودروهای پلاگین کمک شایانی کند. همچنین آب‌وهوای معتدل این کشور با متوسط دمای ۲۵ درجه سانتیگراد به باتری‌های خودروهای الکتریکی این امکان را می‌دهد که گستره مسافتی و دوام بیشتری نسبت به مکان‌هایی با آب‌وهوای سخت‌تر داشته باشند. بر اساس گزارش‌های وزارت انرژی و محیط زیست، کاستاریکا در حال توسعه یک سیاست ملی برای الکتریکی‌سازی حمل‌ونقل است که به‌زودی به‌عنوان بخشی از برنامه سالانه ملی این وزارتخانه منتشر خواهد شد.

سیاست ملی خودروهای الکتریکی اهداف قابل ‌دسترسی را برای کاهش آلایندگی‌های ناشی ‌از حمل‌ونقل، شامل خودروهای سواری و تجاری و حمل‌ونقل عمومی دربر می‌گیرد. این اهداف همسو با سیاست‌های کلی این کشور در جهت مقابله با تغییرات اقلیمی خواهند بود.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.