راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک دانمارک / پادشاهان دوچرخه‌سوار

دانمارک را بهترین کشور دنیا از نظر آمار فساد نامیده‌اند و این کشور در فهرست سالیانه راضی‌ترین  مردم دنیا، بارها رتبه اول را به خود اختصاص داده‌است. هرچند در حوزه فین‌تک در این کشور فعالیت‌های خوبی انجام شده، اما رتبه فین‌تک دانمارکی‌ها با رتبه رضایت شهروندان‌شان در دنیا اختلاف فاحشی دارد! در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک دانمارک و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک دانمارک» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

دانمارک

کشور دانمارک از نظر کم‌بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. در بررسی‌های سالانه، مردم این کشور مکررا به‌‌عنوان «راضی‌ترین» مردم جهان شناخته می‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه نخست شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. این کشور به‌عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به‌شمار می‌آید.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک دانمارک / پادشاهان دوچرخه‌سوار
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک دانمارک / پادشاهان دوچرخه‌سوار

تمام این آمارها حاکی از این است که جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی، یک سرزمین رویایی برای آنهایی است که به‌دنبال رفاه و آرامش هستند. دانمارک فقط با آلمان از جنوب مرز مشترک دارد و دورتادور آن آب است و از شمال با پل‌های دریایی به سوئد و نروژ متصل می‌شود. این کشور دو سرود ملی دارد؛ سرود شهروندان عادی با نام «سرزمینی دوست‌داشتنی» و سرود سلطنتی دانمارک این دو سرود هستند. دانمارکی‌ها از شوخ‌طبع‌ترین مردمان اروپا محسوب می‌شوند و اگر با فرهنگ آنها آشنا نباشید، ممکن است زبان آنها برای شما نیش‌دار به حساب بیاید!

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

هملت

هملت، نمایش‌نامه‌ای تراژیک اثر ویلیام شکسپیر است که یکی از مشهورترین نمایش‌نامه‌های تاریخ ادبیات جهان به‌شمار می‌آید. هملت نقش اصلی این نمایش‌نامه و شاهزاده دانمارک است.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد دانمارک

دانمارک یک کشور کوچک با صنایع و فناوری پیشرفته است. مهم‌ترین صنایع این کشور عبارتند از: کشتی‌سازی و حمل‌ونقل دریایی، داروسازی، نساجی و پوشاک، الکترونیک و صنایع غذایی. فناوری و فین‌تک دانمارک رو به پیشرفت هستند و کپنهاگ یکی از مراکز مهم فین‌تک در اروپا محسوب می‌شود و پایتخت دانمارک با طی‌ کردن یک روند صعودی، اوضاع خوبی در فین‌تک و استارت‌آپ‌های فناوری‌های مالی دارد.

در مجموع حدود 80 درصد درآمدهای دانمارک از صادرات محصولات کارخانه‌ای به دست می‌آید. بازار هدف اصلی دانمارکی‌ها، کشورهای اروپای غربی هستند و حجم صادرات به این منطقه بیش از 70 درصد از مجموع تجارت خارجی دانمارک است. در این میان آلمان با 6.15 درصد بزرگ‌ترین شریک تجاری دانمارک محسوب می‌شود. دانمارک از نظر منابع به هیچ عنوان در دسته کشورهای غنی قرار نمی‌گیرد. با این حال روزانه 342 هزار بشکه نفت تولید و 320 هزار بشکه آن را صادر می‌کند. فرآورده‌های لبنی دانمارک در کشورهای زیادی محبوب بوده و این کشور از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ گوشت، کره، پنیر و تخم‌مرغ در جهان است. ماشین‌آلات صنعتی، ماهی، دارو و مبلمان بخش‌های دیگری از صادرات دانمارک را تشکیل می‌دهد.

از دیگر اقلام صادراتی دانمارک می‌توان به توربین‌های بادی، پوست سمور و روباه، اسباب‌بازی، دارو و تجهیزات پزشکی هم اشاره کرد. بانک مرکزی دانمارک رگولاتور اصلی مبادلات پولی و تنظیم‌کننده مقررات بین موسسات مالی در این کشور است. در دانمارک، برای انتقال پول از سیستم‌های کروناس و تارگت 2 استفاده می‌شود. بانک ملی دانمارک که بانک مرکزی این کشور است، اعتبار وثیقه را بین موسسات مالی این کشور مشخص می‌کند تا همیشه بتوانند نقدینگی کافی در سیستم مالی را برای پرداخت صورت‌حساب فراهم کنند. سیستم‌های پرداخت و تسویه که برای ثبات مالی مهم هستند، با نظارت بانک ملی دانمارک انجام می‌پذیرد. این بانک استانداردهای بین‌المللی را دنبال می‌کند و نحوه تسویه در این کشور مطابق با دیگر کشورهای مدرن است. علاوه بر این، بانک ملی دانمارک تلاش می‌کند تا با بهره‌گیری از مشارکت در پروژه‌هایی که زیرساخت‌های پرداخت را بهبود می‌بخشند، نقش یک فعال تمام‌عیار اقتصادی را در این کشور بازی کند.

ترویج کارایی و امنیت پرداخت‌های خرد هم از دیگر وظایف بانک مرکزی دانمارک است. درمان در دانمارک رایگان است و خدمات درمانی در این کشور با کیفیت بالایی ارائه می‌شود. فرقی نمی‌کند دانمارکی باشید یا خارجی، در صورتی که شهروند دانمارک به حساب بیایید، به‌عنوان یک حق شهروندی از مزایای خوب بهداشت و درمان در این کشور بهره خواهید برد. هر شهروند یک دکتر اختصاصی دارد و آن دکتر به‌صورت رایگان هوای بیمارش را دارد. سیستم بهداشتی این کشور بسیار محبوب است و از این نظر نیز دانمارک، از کشورهای پیشرو محسوب می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

بی‌آسانسوری

اکثر آپارتمان‌ها در کپنهاگ آسانسور ندارند. این آپارتمان‌ها با نمای رنگ‌های شاد که یکی از نمادهای پایتخت دانمارک به حساب می‌آیند، اکثرا سه یا چهارطبقه هستند. دانمارکی‌ها به استفاده از پله عادت دارند و در این کشور کسی به نبود آسانسور معترض نیست.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت دانمارک

کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی در دانمارک بسیار متداول هستند. پول نقد دیگر آنچنان در دست مردم دیده نمی‌شود و کمتر از پنج درصد از تراکنش‌های مالی دانمارک، با استفاده از پول نقد انجام می‌گیرد. فروشگاه‌های بزرگ، هتل‌ها، رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک همگی کارت اعتباری و کارت نقدی را قبول می‌کنند. در سال‌های اخیر اپلیکیشن‌های موبایلی با رشد زیادی در صنعت پرداخت دانمارک جای خود را باز کرده‌اند. این نرم‌افزارهای موبایلی، راه‌حل جدیدی هستند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا صورت‌حساب خود را به‌صورت خودکار از طریق موبایل پرداخت کنند. زیرساخت‌های پرداخت دانمارک شبکه‌ای از سیستم‌هایی است که به مشتریان و بانک‌ها امکان مبادله پرداخت‌ها را می‌دهد. کروناس در مرکز زیرساخت سیستم پرداخت بانک مرکزی دانمارک قرار دارد. کروناس سیستم پرداخت در کرون دانمارک است و در درجه اول برای تسویه تراکنش‌های بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

لارنس فون‌تریه

لارنس فون‌تریه، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سرشناس دانمارکی است. از فیلم‌های او می‌توان به سه‌گانه اروپا، سه‌گانه قلب طلایی، سه‌گانه آمریکا و سه‌گانه افسردگی اشاره کرد. او را به‌عنوان محرک اصلی و احیاکننده فیلمسازی در دانمارک می‌شناسند و معتقدند که تاثیر بسزایی در پیدایش نسل نوی کارگردانان دانمارک و سراسر جهان داشته است.

[/mks_pullquote]

 

مهم‌ترین بانک‌های دانمارک

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”دانسکه“]

مدیرعامل: توماس برگن

تعداد پرسنل: 19303 نفر

تعداد شعبه: 354

دانسکه بانک یک بانک دانمارکی است که نام آن به معنی بانک دانمارکی است و پنجم اکتبر 1871 به‌عنوان بانک کشاورزان، مسکن و اوراق بهادار کپنهاگ تاسیس شد. دانسکه بانک، بزرگ‌ترین بانک دانمارک است و یک بانک بزرگ خرده‌فروشی در منطقه شمال اروپا با بیش از پنج میلیون مشتری خرده‌فروشی است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”جوسکه“]

مدیرعامل: آندرس دم

تعداد پرسنل: 3850 نفر

تعداد شعبه: 124

جوسکه سومین بانک بزرگ دانمارکی از لحاظ سهم بازار است. این بانک دارای دفاتر، شعبه‌ها یا شرکت‌های تابعه در دانمارک، فرانسه، آلمان، جبل‌الطارق، هلند و سوئیس است. جوسکه سومین بانک بزرگ دانمارک است که در بورس اوراق بهادار کپنهاگ فهرست شده و بزرگ‌ترین بانک دانمارک است که مقر آن خارج از کپنهاگ قرار دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”سودبانک“]

مدیرعامل: کارن فرویسی

تعداد پرسنل: 2280 نفر

تعداد شعبه: 115

سودبانک یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دانمارکی است که در آبنرا مستقر است. سودبانک در سال 1970 با ادغام چهار بانک محلی در جنوب جوتلند تاسیس شد. از سال 2000، سودبانک به یک بانک پررونق، با رشد زیاد و درآمد بالا تبدیل شده که تقریبا در تمام شهرهای دانمارک شعبه دارد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”نوکردیت“]

مدیرعامل: میشائیل راسموسن

تعداد پرسنل: 4100 نفر

تعداد شعبه: 227

از سال 1851، نوکردیت یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه خدمات مالی دانمارک است که فعالیت‌هایی از قبیل وام، خرده‌فروشی بانکی، سرمایه‌گذاری، بیمه، اجاره و تجارت ثابت و مدیریت دارایی ارائه می‌کند. گروه نوکردیت بزرگ‌ترین شرکت قرض‌دهنده در دانمارک و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اوراق قرضه خصوصی در اروپاست که از سال 1985 بانک تاسیس کرده است. واژه نوکردیت معادل دانمارکی «کارت اعتباری» است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”نوردا“]

مدیرعامل: کسپر ون‌کاسکال

تعداد پرسنل: 3080 نفر

تعداد شعبه: 113

این بانک دانمارکی بخشی از شرکت بزرگ نورداست. نوردا، بزرگ‌ترین گروه مالی اسکاندیناوی است و در سال 1997 با یونی بانک و اسپارکاسن بانک دانمارک ادغام شد. ادغام نوردا به‌عنوان غول مالی اسکاندیناوی با یونی و اسپارکاسن که از قدیمی‌ترین بانک‌های دانمارک بودند، از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ بانکداری دانمارک به حساب می‌آید.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

دکتر اختصاصی

در دانمارک شهروندان پزشک اختصاصی دارند و هر زمانی که احساس مریضی داشته باشند، می‌توانند به این دکتر زنگ بزنند. گفتنی است هنگامی که محل زندگی دانمارکی‌ها عوض می‌شود، می‌توانند پزشک جدیدی انتخاب کنند. چک کردن وضعیت سلامت کاملا رایگان است. در مقابل، قیمت دارو بسیار گران است و سیستم مراقبت بهداشتی در این کشور هزینه‌های دندان‌پزشکی شهروندان را پوشش نمی‌دهد.

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک دانمارک

در سال‌های اخیر، فین‌تک در دانمارک پیشرفت چشمگیری داشته است. یک جمعیت با متوسط تحصیلات بالا، دیجیتالی کردن سیستم‌های بخش عمومی، حمایت از سیاست‌های دولتی خاص با هدف ارتقای نوآوری در فناوری‌های مالی و توسعه کپنهاگ به‌عنوان مرکز بین‌المللی فین‌تک دلایل این رشد سریع بوده‌اند.

در سال 2016 یک آزمایشگاه فناوری اختصاصی در کپنهاگ افتتاح شد و این روزها این مرکز به مرکز اصلی فعالیت فین‌تک در دانمارک تبدیل شده است. طی چند سال گذشته، مشارکت‌های پرتعدادی میان شرکت‌ها و بانک‌ها برقرار شده است که نشان‌دهنده روند روبه‌رشد فعالان فین‌تک در دانمارک است. شرکت‌های حوزه فین‌تک در این کشور به‌دنبال همکاری با موسسات مالی و بانک‌ها هستند، نه تلاش برای رقابت و مخالفت با آنها. در تحقق و رسیدن به هدف تعامل با بانک‌ها و غول‌های مالی دانمارک، تا این لحظه استارت‌آپ‌های دانمارکی موفق عمل کرده‌اند. در حالی که فعالیت‌های قابل توجهی در زمینه‌های خدمات پرداخت و خدمات سرمایه‌گذاری در دانمارک انجام گرفته است، اینشورتک و رگ‌تک در دانمارک هنوز کمتر توسعه ‌یافته‌اند و انتظار می‌رود که در آینده رشد کنند.

هم‌اکنون بلاک‌چین و ارزهای رمزنگاری‌شده در دانمارک مورد توجه سیاست‌گذاران قرار گرفته و دولتمردان این کشور به اهمیت این موضوع و تاثیر آن در آینده فناوری پی برده‌اند. بانک‌های بزرگ دانمارک در پروژه‌های تحقیقاتی بلاک‌چین مشارکت کرده‌اند و با این قضیه جدید نه‌تنها بسته عمل نکرده‌اند، بلکه سعی بر این دارند که خودشان قسمتی از این اتفاق جدید باشند و به قولی بلاک‌چین را در دست بگیرند. ارزهای رمزنگاری‌شده هم موضوع پروژه‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در دانمارک هستند. به خصوص شرکت‌هایی که در شهرک‌سازی، حمل‌ونقل و بانکداری الکترونیکی مشغول به کار هستند، توجه ویژه‌ای به این حوزه دارند؛ با این وجود، شرکت‌های بزرگ و بانک‌های سرشناس دانمارکی تحت تاثیر رویکرد نسبتا محافظه‌کارانه در برابر ارزهای رمزنگاری‌شده قرار گرفته‌اند و آنچنان که فعالان فین‌تک در دانمارک انتظار دارند، این غول‌های مالی در این قضیه پیشرو نیستند.

البته بانک مرکزی دانمارک همواره به ارزهای رمزنگاری‌شده توجه زیادی داشته و در خصوص این ارزها، زودتر از اکثر فعالان و شرکت‌های فناوری صحبت و آگاهی‌سازی کرده است. دولت دانمارک دارای سیاست‌های خاصی است که با هدف ارتقای تجارت الکترونیکی، سرمایه‌گذاری‌های فناوری و حمایت از کپنهاک به‌عنوان مرکز بین‌المللی فین‌تک در تلاش است تا این شهر را به هاب فین‌تک شمال اروپا تبدیل کند.

به‌تازگی، این امر به افزایش بودجه برای موسسه نظارتی بانک مرکزی منجر شده که به آن امکان می‌دهد منابع را به یک دفتر تخصصی اختصاص داده و همچنین یک صندوق مستحکم نظارتی ایجاد کند و از طریق آن، رگولاتوری فین‌تک را به‌طور منظم و یکپارچه انجام دهد و از روندهای فناوری روز جهان عقب نماند. این موسسه نظارتی بانک ملی دانمارک مطابق با مقررات مبارزه با پولشویی، می‌تواند بااطمینان از ارائه مشاوره قانونی و انطباق در مرحله طراحی محصول یا خدمات، اکوسیستم فین‌تک کپنهاگ را تا حد زیادی به‌صورت منظم اداره کند. حفاظت اولیه در برابر هر نوع جرم مالی، ایجاد و اجرای یک برنامه انعطاف‌پذیر و اطمینان از اینکه کسب‌وکار قادر به پشتیبانی کارآمد و قدرتمند است، نیازمند یک برنامه‌ریزی مستحکم و به‌روز توسط رگولاتور مالی است.

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف دانمارک

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”لوناروی“]

لوناروی در تلاش برای ساخت یک بانک بدون شعبه است. گرچه از راه‌اندازی این استارت‌آپ دو سال می‌گذرد، اما در حال حاضر نسخه بتا از محصول این اپلیکیشن سروصدای زیادی به راه انداخته و مشتریانش می‌توانند از طریق کارت بدهی پرداخت انجام دهند. مشتریان می‌توانند مانده‌گیری و پول جابه‌جا کنند و همچنین پرداخت‌های متنوع انجام دهند. لوناروی تا اواسط سال 2018 نزدیک به 10 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کوینیفای“]
کوینیفای یک کسب‌وکار ارائه‌دهنده خدمات بلاک‌چین است که به پذیرندگان اجازه می‌دهد تا ارزهای رمزنگاری‌شده را بپذیرند و با بیت‌کوین و سایر ارزها به‌راحتی پرداخت خود را انجام دهند. این استارت‌آپ با حدود 9 میلیون دلار جذب سرمایه، هم‌اکنون یک کسب‌وکار بزرگ بیت‌کوین در جهان محسوب می‌شود. بیش از 15،000 تاجر در سراسر جهان هر روز مشغول فعالیت روی بستر کوینیفای هستند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”بانکور“]
بانکور یک بانک امن و نوآور است که هر مشتری را قادر می‌سازد تا در اقتصاد جهانی شرکت کند. خدمات بانکی این کسب‌وکار از طریق معاملات منصفانه و شفاف، ارائه می‌شود. کاربران بانکور با دسترسی آسان به خدمات مالی ضروری از طریق ویزا و مسترکارت مجازی، امکان سپرده و اخراج وجوه و معاملاتی مانند پرداخت صورت‌حساب و خرید الکترونیکی را در دسترس دارند. این استارت‌آپ حدود هشت میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”لندینو“]
لندینو یک پلتفرم وام تجاری در بازار دانمارک است که نهادها و افراد با استفاده از آن می‌توانند وام بگیرند. تمرکز لندینو بر وام دادن به مردم یا کسب‌وکارها در مناطق محلی است. این استارت‌آپ در شمال اروپا با استقبال خوبی مواجه شده و توانسته با سرعت زیادی بین مردم اسکاندیناوی اعتماد ایجاد کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”موبایل‌پی“]
موبایل‌پی یک راه‌حل پرداخت تلفن همراه به مالکیت دانسکه بانک است. این اپلیکیشن اجازه پرداخت P2P از طریق شماره تلفن و پرداخت آنلاین را می‌دهد. موبایل‌پی هم‌اکنون بیش از دو میلیون کاربر فعال دارد و محبوبیتش از مرزهای دانمارک هم فراتر رفته است.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

دوچرخه‌سواری به سبک دانمارکی

دانمارک به معنی واقعی کلمه یک مکان ایده‌آل برای دوچرخه‌سواری است. مردم کپنهاگ در همه جا و در هر نوع آب‌وهوایی مشغول دوچرخه‌سواری هستند. باران، باد یا برف نمی‌تواند مانع دوچرخه‌سواری دانمارکی‌ها شود. در اکثر شهرهای این کشور، خطوط دوچرخه و همچنین چراغ‌های راهنمایی و رانندگی برای دوچرخه وجود دارد. دانمارک با بیش از 12 هزار کیلومتر از مسیرهای دوچرخه و با وجود جاده‌های صاف، طبیعت زیبا و فاصله کوتاه بین امکانات متنوع شهری، برای دوچرخه‌سواران و دوچرخه‌سواری بسیار خوشایند است.

32 درصد از حجم معاملات مالی در کپنهاگ مربوط به خریدوفروش دوچرخه و متعلقات این وسیله است. در پایتخت دانمارک کمتر از ۵۰ درصد مردم صاحب ماشین شخصی هستند، در صورتی که بیش از ۹۰ درصد از آنها دوچرخه شخصی خود را می‌رانند. بیش از یک‌سوم مردم کپنهاگ، با دوچرخه به محل کارشان می‌روند.

زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در این کشور به‌صورت ویژه‌ای مهیاست. برای آنهایی که می‌خواهند شهرهای مختلف و اماکن متنوع دانمارک را ببینند و وقت خوبی در اختیار دارند، 11 مسیر گردشگری دانمارک در سراسر این کشور با دوچرخه قابل پیمودن است و این مسیرها جوری طراحی شده که در صورت خستگی دوچرخه‌سواران، در مدت‌زمان کمی آنها به مکان زیبای بعدی می‌رسند. سطح صاف خیابان‌ها و مسیرهای اختصاصی دوچرخه‌ها در دانمارک و همچنین گوناگونی اماکن و فروشگاه‌های بین‌راهی، به این قضیه کمک می‌کند که جست‌وجوگران با امنیت و راحتی در دانمارک به دوچرخه‌سواری خود بپردازند.

قوانین دوچرخه‌سواری

اهمیت دوچرخه‌سواری در دانمارک تا جایی است که برای آن به‌طور جدی قانون‌گذاری می‌شود. از ماه مارس 2014، دوچرخه‌سواران در دانمارک در صورت عدم استفاده از چراغ در ساعات تاریک، جریمه می‌شوند. استفاده از تلفن همراه حین دوچرخه‌سواری جریمه سنگین دارد و در صورت رفتن به دانمارک، برای صحبت تلفنی باید کنار خیابان بایستید! داشتن ترمزهای معیوب، رد کردن چراغ قرمز، دوچرخه‌سواری مخالف مسیر ترافیکی مشخص‌شده، دوچرخه‌سواری در پیاده‌رو، عدم احترام به نشانه‌های ترافیکی و دوچرخه‌سواری بدون دست بر روی فرمان چند موردی هستند که در صورت عدم توجه به آنها جریمه‌های سنگینی در انتظار دوچرخه‌سواران خواهد بود. دوچرخه‌سواری دو نفر در یک دوچرخه که فقط یک صندلی دارد، برای هر دو نفر جریمه یکسانی دارد. تمام دوچرخه‌های فروخته‌شده از سال 1988، باید در هر دو چرخ جلو و عقب ترمز داشته باشند. در حقیقت دوچرخه‌سواری در دانمارک تا این حد آداب دارد و فرهنگ راندن دوچرخه در جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی به همین مقدار جدی است. بعضی از کارهایی که دوچرخه‌سواران در بسیاری از کشورها به‌عنوان مهارت از آن یاد می‌برند، انجام دادن‌شان در دانمارک جرم است و شما بابت آنها جریمه می‌شوید!

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.