راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک فرانسه / سرزمین عطر و دموکراسی

می‌توان فرانسه را مهد دموکراسی دنیا دانست؛ جایی که قرن هجدهم انقلاب کبیر فرانسه  در آن رقم خورد. فرانسه در طول تاریخ جزء تاثیرگذارترین کشورها در اروپا بوده است. در جنگ جهانی اول، جزء کشورهای متفقین بود و در مقابل آلمان صف‌آرایی کرد. نام این کشور با ناپلئون، عشق، برج ایفل، موزه لوور و کاخ الیزه گره خورده است. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک فرانسه و چند چیز کوچک دیگر.

این مطلب از مجموعه مطالب شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش است که به بهانه جام‌جهانی به صورت ویژه به اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک 32 کشور حاضر در جام‌جهانی پرداخته است. در صورت تمایل مطالب مربوط به 31 کشور دیگر را می‌توانید از بخش ویژه پرونده جام‌جهانی راه پرداخت ببینید.

دانلود کنید: فایل PDF پرونده ویژه «اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک فرانسه» در شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

دانلود کنید: فایل PDF شماره 12 ماهنامه عصر تراکنش

 

فرانسه

فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی است. برای سده‌های متوالی، این کشور از نظر فرهنگی، اقتصادی، ارتشی و سیاسی، در اروپا و جهان، قدرت مهمی به‌شمار می‌آمد. طی سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی، فرانسه بخش‌های بزرگی از آمریکای شمالی را به تصرف خود درآورد و در 200 سال بعدی، با حکومت بر بخش‌های بزرگی از شمال، غرب و مرکز آفریقا، آسیای جنوبی و تعداد زیادی از جزیره‌های اقیانوس آرام، دومین امپراتوری بزرگ جهان بود.

اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک فرانسه / سرزمین عطر و دموکراسی
اقتصاد، بانکداری، پرداخت و فین‌تک فرانسه / سرزمین عطر و دموکراسی

نیاکان فرانسوی‌‌ها گل‌ها بودند و تبار سلتی داشتند. آنها تا زمان ژولیوس سزار فرمانروای روم، فرمانروایی بومی خود را داشتند تا سرانجام به دست سزار سرنگون شدند و کشورشان بخشی از امپراتوری روم شد. انقلاب کبیر فرانسه عصر نوینی در تاریخ فرانسه و جهان به وجود آورد. دانتون و روبسپیر که از سران انقلاب بودند، به قلع و قمع شدید مخالفان داخلی پرداخته، عصر ترور یا وحشت را آغاز کردند. مخالفان، روبسپیر را برکنار کرده و اعدام کردند؛ اما در تامین امنیت و ثبات کشور ناکام ماندند. در این شرایط ناپلئون بناپارت کودتا کرد و خود را امپراتور خواند. در هر دو جنگ جهانی اول و دوم فرانسه بخش زیادی از ثروت و قدرتش را از دست داد. با این حال امروز فرانسه ششمین كشور صنعتی دنیاست.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

ناپلئون بناپارت

ناپلئون بناپارت (1821-1769) یکی از بزرگ‌ترین فرماندهان نظامی تاریخ و امپراتور فرانسه بود. او بیشتر اروپا را فتح کرد.

[/mks_pullquote]

 

اقتصاد فرانسه

فرانسه پنجمین اقتصاد دنیاست و تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 بیش از 2.829 میلیارد دلار بوده است. این کشور تاریخی، افزون بر جذابیت‌های ذکرشده، یکی از قطب‌های اقتصادی اروپاست؛ کشوری که نه‌تنها در عرصه منابع انسانی در شرایط ایده‌آل قرار دارد، بلکه از حیث زیرساخت‌های صنعت و معدن نیز در جایگاه بسیار مثبتی قرار گرفته است.  شرکت هواپیماسازی ایرباس، شرکت نفت و گاز توتال و خودروسازی پژو از مشهورترین برندهای صنعت و اقتصاد این کشور هستند.

فرانسه در دهه‌های اخیر، بین 70 تا 80 درصد اشتغال‌زایی خود را مرهون برنامه‌ریزی دقیق در مورد صنایع کوچک و متوسط است. تا جایی که بالغ بر 65 درصد از اقتصاد این کشور به واسطه فعالیت‌های اقتصادی در بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط تامین می‌شود. حدود یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی حوزه اروپا متعلق به این کشور است. پس از آلمان، فرانسه دومین صادرکننده بزرگ اروپاست، عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) است و اقتصاد نسبتا بازی دارد. این کشور طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات را صادر می‌کند و نسبت صادرات به تولید ناخالص داخلی این کشور نزدیک به 30 درصد است. ماشین‌آلات، هواپیما و فضاپیما، خودرو، تجهیزات الکترونیک و فرآورده‌های دارویی از ارزآورترین کالاهای صادراتی این کشور هستند.

به‌علاوه فرانسه ششمین تولید‌کننده بزرگ محصولات کشاورزی جهان نیز هست و یک‌سوم زمین‌های کشاورزی اتحادیه اروپا در فرانسه واقع شده‌اند. این کشور پس از آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات کشاورزی است. نوشیدنی‌ها و پنیرهای فرانسوی در دنیا معروف‌اند و سهم نسبتا قابل توجهی در صادرات این کشور دارند.  شاخص بهره‌وری در فرانسه از سال 1950 تا سال 2015 تقریبا شش برابر شده است. این رشد خیره‌کننده نشان می‌دهد بهره‌وری نیروی کار در فرانسه از بسیاری از رقبای اروپایی بیشتر است و به الگویی برای کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است.

فرانسه از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری و سومین کشور پردرآمد دنیا در این صنعت است که حدود هفت درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه را به خود اختصاص داده است. هرچند اتفاقات تروریستی سال‌های گذشته رونق این بازار را با مشکل مواجه کرد، اما سال گذشته بیش از ۸۳ میلیون گردشگر وارد فرانسه شدند. پس از جنگ جهانی دوم فرانسه دوره‌ پرشتابی از رشد شاخص‌های اقتصادی را پشت سر گذاشت که در این کشور به 30ساله باشکوه شناخته می‌شود. این رشد اقتصادی در سایه سوسیالیسم اقتصادی شکل گرفت؛ اما در سال ۱۹۸۳ دولت فرانسه مجبور به خصوصی‌سازی شد و خصوصی ‌کردن برخی شرکت‌های دولتی و اتخاذ راهکارهای مبتنی بر بازار در دستور کار دولت قرار گرفت. رشد تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال ۲۰۱۷ حدود 1.6 درصد برآورد می‌شود که از رشد 1.1درصدی سال ۲۰۱۶ بیشتر است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

نخل طلای کن

جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد. جشنواره کن از  سال‌ ۱۹۶۰ به‌عنوان یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم شناخته می‌شود. جایزه اصلی این رویداد سینمایی نخل طلاست و برنامه‌های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده‌ است.

[/mks_pullquote]

 

سیستم‌های پرداخت فرانسه

استفاده از سیستم‌های نوین پرداخت در فرانسه بسیار رونق دارد، به عنوان مثال اپلیکیشن های پرداخت غیر تماسی توانسته اند به خوبی جای خود را در میان کاربران باز کنند. بانک ها نیز با حمایت از شیوه های نوین پرداخت به گسترش و تقویت این شیوه ها کمک کرده اند تا با این اقدام درخواست‌های مشتری ها و پاسخگویی به روش های نوین تجاری را تامین کنند.

۵۹ درصد از پرداخت‌ها برای انجام معاملات در فرانسه به صورت غیر نقدی صورت می‌گیرد. در پنج سال گذشته پرداخت‌های غیر نقدی ۱۴ درصد افزایش داشته است و ۳۸ درصد از مردم فرانسه از روش های پرداختی با موبایل آگاه هستند. در حال حاضر ۳۱ درصد کارت‌های بانکی در فرانسه امکان پرداخت غیر تماسی دارند و تقریبا ۱۲ درصد دستگاه های کارت‌خوان پرداخت های غیر تماسی را می پذیرند؛ همچنین فروشگاه های بزرگ در حال آماده کردن خود برای قبول این گزینه پرداخت الکترونیکی هستند.

 

مهم‌ترین بانک‌های فرانسه

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”پاریباس“]

مدیرعامل: ژان لورن بونافه

تعداد پرسنل: 200000 نفر

تعداد شعبه: 7000

بی‌ان‌پی پاریبا گروه بانکداری فرانسوی است که در سال 1848 نزدیک به 170 پیش سال با نام بی‌ان‌پی فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1872 با نام پاریباس کار خود را ادامه داد و در سال ۲۰۰۰ با ادغام بانک ملی پاریس (بی‌ان‌پی) و بانک پاریبا تشکیل شد. شعبه مرکزی آن در پاریس و شعبه دوم آن در لندن مستقر است. این بانک در سال ۲۰۱۲، به عنوان چهارمین بانک بزرگ جهان، بر پایه میزان دارایی شناخته شد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”اگریکول“]

مدیرعامل: ژان-پل شیفله

تعداد پرسنل: 150000 نفر

تعداد شعبه: 7200

کردیت اگریکول بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات بانکداری خرد در فرانسه است. با توجه به فهرست منتشر شده در مجله بانکر در زمینه بانکداری خرد، رتبه دوم در اروپا و رتبه هشتم در جهان را داراست. این بانک در زمینه ارائه خدمات بیمه‌ای، بانکداری خرد، بانکداری شرکتی، بانکداری اختصاصی، مدیریت سرمایه‌گذاری و بانکداری سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ژنرال“]

مدیرعامل: فردریک اودی

تعداد پرسنل: 146000 نفر

تعداد شعبه: 2800

سوسیته ژنرال شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا است که حضور قابل‌توجهی در تجارت بین‌المللی دارد.

فعالیت‌های اصلی بانک سوسیته ژنرال در بخش‌های خدمات بانکداری خرده‌فروشی و خدمات تخصصی مالی، خدمات سرمایه‌گذاری و بانکداری کلان، مدیریت سرمایه‌گذاری جهانی و خدمات مربوط به آن است. این بانک پس از بی‌ان‌پی پاریبا، دومین بانک بزرگ فرانسه و هشتمین بانک، در منطقه اروپاست. بانک سوسیته ژنرال یکی از  قدیمی‌ترین بانک‌های کشور فرانسه شناخته می‌شود.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”ایپارنو“]

مدیرعامل: فرانسیس پرول

تعداد پرسنل: 52000 نفر

تعداد شعبه: 4700

کاسیه د ایپارنو این بانک در سال 1818 حدود 200 سال پیش کار خود را آغاز کرد. فعالیت این بانک در زمینه های بانکداری خرد شخصی است. در کنار لا بانک پستال و کردیت موچوال، این بانک حقوق خود را با حمایت دولت فرانسه برای ارائه حساب‌های پس‌انداز محبوب لیورت ای تا 2009 به اشتراک گذاشت.

علاوه بر این، این بانک همچنین صاحب بانک کردیت فانشیر و فایننشیال اوشر، یک شرکت بازرگانی، مدیریت دارایی خصوصی و بانک سرمایه‌گذاری ویژه‌ای است که در خارج از کشور اداره می‌شود.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

ویکتور هوگو

ویکتور هوگو یکی از شاعران، داستان‌نویسان و نمایشنامه نویسان بزرگ پیرو سبک رمانتیسم فرانسوی است. هوگو نویسنده گوژپشت نوتردام و بینوایان است.

 

[/mks_pullquote]

 

فین‌تک فرانسه

بزرگ‌ترین بخش بازار فین‌تک در فرانسه به پرداخت دیجیتال اختصاص دارد که توانسته است در مجموع 87 میلیون دلار از کل تراکنش‌های این کشور را به خود اختصاص دهد. ارزش این تراکنش‌ها در بازار فین‌تک به 91 میلیون دلار در سال 2018 رسید.

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی پیشرو در نوآوری است؛ کشوری که به‌خاطر نیروی کار خلاق و بااستعداد در زمینه‌های مالی و مهندسی، زمینه‌های پیشرفت در صنعت فین‌تک را پیدا کرده است. بزرگ‌ترین قسمت صنعت فین‌تک در فرانسه مربوط به پرداخت دیجیتال است که در سال 2016 ارزش آن به 88 میلیارد دلار رسید.

فرانسه از اکوسیستم استارت‌آپی خوبی برخوردار است و پاریس یکی از هاب‌های استارت‌آپ اروپاست. بسیاری از استارت‌آپ‌های فرانسوی هنوز به‌جای ساختن شرکت‌های بین‌المللی، محصولات و خدمات را برای بازار داخلی ایجاد می‌کنند. با این وجود فرانسه در حال حاضر توانسته است به موفقیت‌های قابل توجهی در زمینه فناوری دست یابد. آلمان و انگلیس دو رقیب بزرگ فرانسه در صنعت فین‌تک اروپا هستند. با اینکه فرانسه در سال 2015 توانست به جذب سرمایه 71 میلیون دلاری دست پیدا کند، اما هنوز موفق نشده این دو رقیب بزرگ را پشت سر بگذارد.

با این وجود تنها کشوری که در اروپا ظهور استارت‌آپ‌های فین‌تک را تهدید می‌پندارد، کشور فرانسه است. ۴۰ درصد بانک‌های فرانسوی تصور می‌کنند که نباید اجازه بدهند استارت‌آپ‌های فین‌تک رشد کنند.

با اینکه شهروندان شهرهای مختلف فرانسه در حال افزایش استفاده از کارت‌های شهروندی ـ کارت‌هایی که دارای ابزار NFC است و برای کاربردهایی مانند خدمات حمل‌ونقل، کتاب‌خانه‌ها، وسایل ورزشی و پارک خودرو استفاده می‌شود ـ برای دسترسی به خدماتی متنوع هستند، ولی دولت فرانسه قوانین سختگیرانه‌ای برای استفاده از این کارت‌ها گذاشته است. کمیسیون ملی اینترنت و آزادی فرانسه گفته یک شهر تنها باید اطلاعات مفید برای ارائه خدمات را جمع‌آوری کند و نه اطلاعات اضافی که شاید روزی به آنها نیاز داشت. این کارت‌ها باید مقدار محدودی اطلاعات را در زمان معین در خود جای دهند و این نیز باید با کاربر توافق شود. اینکه این اطلاعات به‌صورت کارت هوشمند یا در تلفن همراه شخص باشند، البته موارد امنیتی در این سیستم با جدیت پیگیری می‌شود؛ به این صورت که اطلاعات شخصی روی این ابزار NFC، توسط عنصر امنیتی آن محافظت می‌شود.

البته طرفداران و سرمایه‌گذاران فین‌تک در فرانسه برای رشد این صنعت در فرانسه تلاش می‌کنند. شاید یکی از منحصربه‌فردترین رویدادها در حوزه سرمایه‌گذاری دیجیتال و فین‌تک در اروپا، رویداد مجمع فین‌تک پاریس باشد که در ژانویه در شهر پاریس برگزار می‌شود. در این رویداد بیش از ۶۰ حامی بین‌المللی میزبان بیش از دو هزار شرکت‌کننده با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد صنعت بانک، بیمه، مخابرات، قانون‌گذاران از سراسر دنیا هستند.

همچنین فرانسه با برپایی نمایشگاه کارت و پرداخت فرانسه (کارتس)که از بزرگترین رویدادهای جهانی است می کوشد تا با ایجاد قطبی به توسعه راه ها و فناوری هایی که به فرصت های تجاری منجر می شود، کمک کند. این نمایشگاه همگام با شعار خود نوآوری نامحدود، جدیدترین و بهترین نوآوری های سراسر جهان را به نمایش می گذارد و به توسعه فناوری‌های کاربردی کمک می کند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”16″ bg_color=”#2c3e50″ txt_color=”#ffffff”]

سلطان پاریس

الکساندر دوما (پدر)؛ رمان‌نویس و نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی بود که به او لقب «سلطان پاریس» را داده بودند.

[/mks_pullquote]

 

استارت‌آپ‌های فین‌تک معروف فرانسه

[mks_tabs nav=”vertical”]
[mks_tab_item title=”کردیت“]
یونیت کردیت یکی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های فین‌تک در فرانسه است که فعالیت خود را از طریق پلتفرم وام دهی P2P که توسط بانک مرکزی فرانسه به رسمیت شناخته شده، آغاز کرده است. این شرکت به سرمایه گذاران سازمانی و افراد اجازه می دهد تا به طور مستقیم از طریق بازار اوراق قرضه اقدام به پرداخت وام کنند. تا کنون، این شرکت بیش از 347 میلیون یورو را در این زمینه مدیریت کرده است. این شرکت در سال 2009 تأسیس شده و در حال حاضر مشغول توسعه فعالیت خود در اروپاست.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”پی‌اینگ“]
پی‌اینگ‌تک یک استارت‌آپ پرداخت است که با تمرکز بر بخش گردشگری و اوقات فراغت سرمایه خود را به 2.5 میلیون یورو رسانده است. پی اینگ تک با یک تراشه بدون تماس به کاربران اجازه می دهد به طور مستقیم در کنسرت یا رخدادها با ارائه یک دستبند یا کارت پرداخت خود را انجام دهند. این استارت آپ در حال حاضر به بیش از 3.2 کاربر در فرانسه و خارج از کشور خدمات ارائه می کند.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”کوآنتو“]
استارت‌آپ پاریسی کوآنتو سرویس بانکی آنلاینی را فراهم می کند که به کارآفرینان، استارت‌آپ‌ها و کسب‌و کارها اجازه ایجاد یک حساب بانکی را در کمتر از 5 دقیقه می دهد. این اپلیکیشن بلافاصله IBAN حساب بانکی را ارائه می‌دهد که به این طریق می‌توان تمام فعالیت‌های بانکی مربوط به کسب‌و‌کار فیزیکی و دیجیتال شرکت و عملیات روزانه بانکی را انجام داد.
[/mks_tab_item]
[mks_tab_item title=”مانگوپی“]

مانگوپی یک فناوری پرداخت آنلاین است که برای بازارها، پلتفرم، کرادفاندینگ و به اشتراک‌گذاری کسب‌وکارهای اقتصادی طراحی شده است. این اپلیکیشن فناوری یکپارچه‌ای را برای ایجاد کیف پول الکترونیکی شخصی برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند که سرمایه هر فرد می‌تواند در آن به‌طور امن تا زمانی که مورد نیاز است، ذخیره شود.

مانگوپی مشکلات پرداخت را در کسب‌وکارها حل کرده است؛ چراکه راه‌حل منحصربه‌فرد end-to-end ارائه می‌دهد که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا  بتوانند پرداخت‌های مشتریان را قبول کنند، در صورت نیاز پول مشتری را تا زمان تکمیل خرید نگه دارند و پرداخت نهایی را به‌آسانی باسرعت و به شکل قابل قبول انجام دهند.
[/mks_tab_item]
[/mks_tabs]

 

نمایشگاه تراستک

تراستک نام بزرگ‌ترین رویداد کارت و پرداخت جهان است. سال ۱۹۸۵ که هنوز جلوه فناوری به وضوح در سیستم‌های پرداخت و ارتباطات جمعی نمایان نشده بود، کشور فرانسه رویداد بزرگی به نام تراستک: ارتباطات امن را بنیان‌گذاری کرد؛ رویدادی که با تداوم حضور غول‌های بانک‌داری جهان، حال تبدیل به یکی از معتبرترین رویدادهای حوزه پرداخت الکترونیک در جهان شده و شاخه‌های آمریکایی و آسیایی خود را ایجاد کرده است. درواقع تراستک بزرگ‌ترین رویداد در حوزه پرداخت الکترونیکی در دنیا به شمار می‌آید. البته نسخه‌های آسیایی و آمریکایی تراستک هم هرساله در هنگ‌کنگ و لاس‌وگاس برگزار می‌شود.

تراستک را می‌توان تنها رویداد تخصصی صنعت پرداخت الکترونیک نامید که در آن راهکارهای جامع در زمینه‌ پرداخت، تشخیص و تایید هویت و فناوری‌های همراه ارائه می‌شود. در کنار نمایشگاه، کنفرانسی نیز برگزار می‌شود که در آن صاحبان ایده و کسب‌وکارها درباره تجربیات‌شان می‌گویند.

با توجه به اقتضای زمان، همه ساله تراستک موضوعی را به‌عنوان محور اصلی رویداد خود انتخاب می‌کند. سال 2014 کاربرانی که همواره در حال حرکت هستند، به‌عنوان محور اصلی رویداد در نظر گرفته شدند.

کنفرانس‌ها یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های تراستک هستند که با حضور رهبران صنعت پرداخت جهان برگزار می‌شوند و جدیدترین تحولات این صنعت در آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بستر پرداخت جهان با پررنگ‌تر شدن نقش شرکت‌های غیربانکی در حال تغییراتی بزرگ است و اخیرا با معرفی اپل‌پی گام بلندی در جهت گسترش هرچه بیشتر پرداخت موبایل برداشته شده است. مقیاس پرداخت‌های همراه به شکل باورنکردنی در حال گسترش است و با ورود اپل به این عرصه، انتظار می‌رود که رشد بیشتر و سریع‌تری از قبل در آن مشاهده شود. با وجود اینکه نوآوری‌های جدید در این صنعت موقعیت‌های بسیاری را ایجاد کرده است ولی منجر به تهدیدات بزرگی نیز شده است. تهدیداتی که امنیت تراکنش‌ها را به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان، سازمان‌ها و دولت‌ها تبدیل می‌کند.

سیسامس جایزه‌ای است در رویداد تراستک که به نوآوری‌‌های صنعت پرداخت در جهان اهدا می‌شود. شرکت‌های مختلف برای کسب این جایزه در بخش‌های مختلف از جمله نوآوری‌های سخت‌افزاری، نو‌آوری‌های نرم‌افزاری، برنامه‌های احراز هویت، امنیت فناوری‌ اطلاعات، حمل و نقل، بانکداری، پرداخت، تراکنش‌های الکترونیک، ارتباطات موبایل، وفاداری و خرده‌فروشی رقابت می‌کنند.

چالش استارت‌آپ‌ها نیز یکی دیگر از بخش‌های این رویداد است. هدف تراستک در این حوزه حمایت از کارآفرین‌هایی است که به کار کردن در این حوزه علاقه‌مند هستند. با این اقدام استارت‌آپ‌ها می‌توانند جذب سرمایه کنند و مخاطبان خود را بیابند. از سال2016 و بعد از تغییر نام این رویداد از تراستک به تراستک، محل برگزاری این برنامه سه‌روزه از پاریس به کن تغییر کرد و از این تاریخ به بعد به‌مدت پنج سال در این شهر توریستی برگزار می‌شود. تراستک سه حوزه اصلی پرداخت، احراز هویت و اتصال و امنیت را دنبال می کند و کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها و پنل‌ها تمرکز خودشان را روی این سه حوزه قرار داده‌اند.

مجموعه گزارش‌های شماره ویژه جام‌جهانی ماهنامه عصر تراکنش با حمایت مجموعه‌ای از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت تولید و منتشر شده است. فهرست این شرکت‌ها به ترتیب حروف الفبا در ادامه آمده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.