راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یادداشت مهندس اسبق گوگل در ستایش بلاکچین: فعالیت در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده یعنی پرواز ایده‌های خلاق شما

یکی از مهندسین اسبق گوگل که اکنون در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده فعالیت می‌کند اخیراً در قالب یک یادداشت اینترنتی در خصوص مسائلی قابل‌توجه و تفاوت کار در یک اداره رسمی مثل گوگل و کار در عرصه ارزهای رمزنگاری‌شده سخن گفته است.

به گزارش انتخاب، مهندس اسبق گوگل که علی عایاش نام دارد، در بخش ابتدایی این یادداشت می‌گوید؛ هنگامی‌که من در ژوئن 2016 به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار به گوگل پیوستم بسیار هیجان‌زده بودم.من اعتقاد داشتم که گوگل به‌عنوان شرکتی فعالیت می‌کند که نوآوری را اولویت اصلی خود قرار داده و در تمامی موارد نیز خلاقیت شخصی را تشویق می‌کند؛ بنابراین هیجان‌زده شدم که درجایی کارکنم که بتوانم این روحیه تنوع‌طلب و هیجانات خود را اطفاء کنم.

من به تیم سلسله‌مراتب خدمات ابری گوگل پیوستم و اگرچه کار جالبی را پیدا کردم، تصور می‌کردم که می‌توانم خارج از تیمم نیز تأثیر بگذارم. این برای من یک ارزش بود، چراکه من فکر کردم گوگل بر تفکر خلاق و ایده‌های خوب بناشده و به این موارد بها می‌دهد.

او ادامه می‌دهد؛ اما به‌سرعت متوجه شدم که اشتباه کردم و در عرض شش ماه در مرز خفقان قرار گرفتم. گوگل یک شرکت بزرگ است و این برای من به این معنی بود که بسیاری از گویش‌های بوروکراتیک برای کارکنان گوگل استفاده می‌شد. در این میان اگرچه شغل من بسیار مهم بود، اما معلوم شد که این تنها یک کار مشخص است و من اجازه تنوع فعالیت خاصی ندارم.

پس‌ازآن من شروع به پژوهش در خصوص تکنولوژی بلاکچین کردم و ساختارهای اطلاعاتی که در آن وجود داشت را مرور کردم و سپس، برای سرگرمی بیشتر، اولین قرارداد هوشمندم را در این حوزه نوشتم قراردادهای هوشمند در Ethereum اجرا می‌شود.

تکنولوژی بلاکچین Ethereum تقریباً بلافاصله به من واکنش نشان داد. تا آن لحظه من کار خود را روی سیستم‌های توزیع‌شده و زیرساخت‌های مبتنی بر فضای ابری برای شرکت‌های متمرکزی مانند گوگل، آی‌بی‌ام و آمازون انجام می‌دادم. هر یک از این شرکت‌ها تمام داده‌های جمع‌آوری‌شده خود را کنترل می‌کنند؛ اما تکنولوژی بلاکچین توسط یک سیستم حکومت مرکزی محدود نمی‌شود؛ بنابراین این دروازه‌بان‌ها را از معادله حذف می‌کند و به‌نوبه خود داده‌ها را نیز آزاد می‌کند.

بلاکچین را می‌توان نمونه‌ای مدرنیزه و دموکراتیزه شده از توزیع داده‌ها دانست و من این را به‌عنوان یک نوآوری اجتماعی مهم دیدم. علاوه بر بهینه‌سازی سیستم‌های توزیع‌شده، بلاکچین اجازه می‌دهد تا توانایی‌های بیشتر و تأخیر کمتر در پردازش داده‌ها وجود داشته باشد و البته این تکنولوژی به مشتریان اجازه می‌دهد اطلاعات شخصی خود را رصد کنند و این داده‌ها را با فرم‌های قدرتمندتر رمزنگاری محافظت می‌کند.

بلاکچین برای من ترکیبی از احساس نوآوری هیجان‌انگیز و ارزشمند بود و من می‌خواستم بخشی از آن باشم. در آن زمان بود که جان‌چو، یکی از بنیان‌گذاران ارزهای رمزنگاری‌شده بی تو کن یک ایده جدید مطرح کرد. او چشم‌انداز جدیدی داشت. آنچه او توصیف می‌کرد، یک شبکه اشتراک‌گذاری خانگی غیرمتمرکز بود که بر اساس پروتکل Ethereum بازشده بود ولی مبنای آن توسط جعبه‌ابزار بی تو کن طراحی‌شده بود.

واضح بود که این شبکه مزایای متمایزتری نسبت به مدل تقسیم خانه‌های اصلی و متمرکز داشت و من از این دیدگاه بسیار هیجان‌زده شدم. من هم تا آن زمان برای حضور در چنین فضایی بسیار آماده بودم چراکه عدم مرزبندی را به‌شدت مهم می‌دیدم.با توجه به علاقه‌مندی من به بلاکچین و تجربه پیشین من با سیستم‌های توزیع داده، به‌سرعت جذب این ایده شدم و متوجه شدم ساختار بی توکن تا چه حد با استانداردهای گوگل متفاوت و به علایق من نزدیک است.

در بی توکن، من قادر به ساختن همه‌چیز از الف تا ی هستم. من توانایی خلاقیت و نوآوری رادارم. تغییرات در سیستم به‌سرعت اتفاق می‌افتد و تصمیم‌گیری‌ها نیز تسریع می‌شوند. هیچ خط قرمزی برای خلاقیت وجود ندارد.

اگر در مورد گوگل از من بپرسید من می‌گویم گوگل امن بود اما معتقدم شما واقعاً نمی‌توانید چیزهای جدیدی را بیاموزید یا تجربه واقعی و خلاقی پیدا کنید. شما موظفید همه‌چیز را در یک خط قرار دهید؛ اما اکنون من دیگر احساس نمی‌کنم محدود یا بسته هستم من احساس می‌کنم تأثیرگذارم.

درست مانند هر فضای جدید و به‌سرعت در حال رشد، بلاکچین دارای چالش‌های منحصربه‌فرد خود است. به‌خصوص با توجه به اینکه این قلمرو ناشناخته است، بسیاری از تازه‌واردان می‌توانند از این فضا درامد کسب کنند و ممکن است عده‌ای دیگر نیز تحت هجوم مهاجمان و هکرها در این آب‌های آزاد قرار گیرند. مهم این است که شما باید ملوانی بلد باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.