راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازار سیاه اپلیکیشن‌های تقلبی

همیشه کاربـــران باید مواظب هرگونه سوءاستفاده در محیط اینترنت باشند، چراکه در دنیای مجازی برنامه‌های بسیاری وجود دارد که از اسم یک برنامه واقعی و معروف سوءاستفاده می‌کنند و ممکن است قصد تخریب فرهنگی یا دزدی و کلاه‌برداری داشته باشند.

به گزارش کسب و کار، متقلبان با ثبت غیررسمی و جعلی در مارکت‌های پربازدید ایرانی به انتشار برنامه‌های جعلی اقدام می‌کنند و پس از نصب آن‌ها از سوی کاربران، ابزار سوءاستفاده به دست آن‌ها می‌افتد.

گوگل و اپل فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های خودشان را مدیریت و کنترل می‌کنند، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان فریبکار وارد این فروشگاه‌ها می‌شوند و اپلیکیشن‌های تقلبی خود را ارائه می‌کنند. فروشگاه‌های متفرقه ارائه اپلیکیشن و پلتفرم‌های غیررسمی، آن‌هایی که توسط جایی به‌جز دو غول بزرگ تکنولوژی یعنی گوگل و اپل اداره می‌شوند، مشکلی به‌مراتب پیچیده‌تر هستند.

کاربران به دو شکل فریب می‌خورند. بعضی اپلیکیشن‌ها شکافی را در بازار پر می‌کنند. برای مثال فروشگاه‌های زنجیره‌ای بریتانیایی معروف ارائه محصولات مد روز Selfridges، یک اپلیکیشن قانونی برای دستگاه‌های اپل‌دارند و نه برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید.

توسعه‌دهندگان دیگری هم هستند که از یک اپلیکیشن موجود کپی‌برداری می‌کنند و امیدوارند که کاربران متوجه این کار نشوند. اکونومیست دریافته است که نیمی از ۵۰ اپلیکیشن برتر و پرفروش در فروشگاه گوگل پلی، تقلبی و جعلی هستند.

این اپلیکیشن‌های تقلبی شامل بعضی اپلیکیشن‌هایی بانام‌های تغییریافته مانند MyGoogleTranslate به‌جای Google Translate یا یک اپلیکیشن تقلبی Netflix با نشان‌واره‌ای مرموز با تم هالووین هستند. گوگل می‌گوید که این اپلیکیشن‌ها را بررسی می‌کند و در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

 

کلاه‌برداران این راه را به‌عنوان منبع درآمد خود انتخاب کرده‌اند

عماد افراسیابی، کارشناس نرم‌افزار

یکی از ضعف‌هایی که در ایران در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با آن روبه‌رو هستیم، استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تقلبی است که دلایل مختلفی برای رواج یافتن آن‌ها وجود دارد. در ایران ظرفیت‌های بسیاری برای طراحی و راه‌اندازی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد که به دلیل عدم‌حمایت مالی و نداشتن پشتوانه و تسهیلات بانکی نتوانسته‌اند آن‌طور که باید، در سطح داخلی و بین‌المللی توسعه پیدا کنند.

نرم‌افزار نویسان و برنامه‌نویسان متبحری در ایران وجود دارند که اگر امکانات خوب و کافی در اختیار داشته باشند، می‌توانند با برنامه‌نویسان مطرح دنیا رقابت کنند و مشکلاتی که در حال حاضر نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های بومی دارند را نداشته باشند.

به دلایل مختلف و به‌ویژه به دلیل نبود قانون کپی‌رایت در ایران و همچنین همان‌طور که اشاره شد نبود امکانات کافی، در کشور شاهد ایجاد بازار سیاه اپلیکیشن‌های تقلبی و بی‌کیفیت هستیم که کاربران به دلیل ناآگاهی از آن با دانلود و استفاده کردن از آن‌ها متحمل ضرر و زیان می‌شوند.

اپلیکیشن‌های موبایلی البته آن دسته که پولی بوده و رایگان نیستند، بیشتر ممکن است از سوی کاربران به‌اشتباه استفاده شوند و به‌جای نسخه اصلی آن‌که برای استفاده باید مبلغی پرداخت کنند، اقدام به استفاده از نسخه‌های جعلی و تقلبی آن کنند و با این حرکت به دستگاه موبایل و تبلت خود به شیوه‌های مختلف خسارت وارد کنند یا با استفاده از این نسخه‌ها هکرها به دستگاه موردنظر نفوذ کرده و با دزدی اطلاعات کاربران، خسارات دیگری به آن‌ها وارد کنند.

امروز و در تمام دنیا و البته بیشتر در کشورمان، شاهد گسترش برنامه‌های جعلی، چه در سیستم‌عامل اندروید و چه در پلی‌استور و اپ‌استور هستیم که به یک معضل تبدیل‌شده‌اند.

اپلیکیشن‌های تقلبی اغلب پر از کدهای مخرب هستند. افزایش اپلیکیشن‌های تقلبی به‌جایی رسیده است که تبلیغات روی مرورگرهای وب در موبایل‌های هوشمند کاملاً با تبلیغات مشابه انتخاب‌شده از سوی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های تقلبی، جایگزین شده است.

در برخی موارد دیگر، کاربران برنامه‌های محبوب و مشهور را جعل می‌کنند، به‌طوری‌که از همان نام و آیکون برای فریب شما استفاده می‌کنند. بعدازاینکه شما این برنامه‌های جعلی را درگوشی اندروید خود نصب می‌کنید، با تبلیغات یا حتی نرم‌افزارهای مخرب مواجه می‌شوید.

همچنین گسترش این نسخه‌ها و کلاه‌بردارانی که این راه را به‌عنوان منبع درآمد خود انتخاب کرده‌اند موجب شده بازار سیاهی دراین‌باره شکل بگیرد و کاربران را در انتخاب نسخه‌های جعلی نیز سردرگم کند.

امروز و در شرایط فعلی به دلایلی که ذکر شد، خسارات زیادی به کاربران بابت استفاده از برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و تقلبی وارد می‌شود که ناآگاهی و نداشتن اطلاعات کافی از فضای اینترنت و فضای مجازی هم می‌تواند در کنار دلایل بالا مؤثر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.