راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه انرژی‌های سبز می‌توانند بلاکچین را به ناجی زمین تبدیل کنند

بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده در سال‌های اخیر به محبوبیت بالایی دست‌یافته‌اند؛ اما آن‌ها همان‌قدر که موجب راحتی انسان شده‌اند، به محیط‌زیست آسیب وارد کرده‌اند.

به گزارش زومیت، تصور دنیایی بدون دستگاه‌های تهویه، وسایل نقلیه یا اینترنت تقریباً غیرممکن است. فناوری در دهه‌های اخیر تأثیر بسیار گسترده‌ای بر دنیای ما و ساکنان امروزی کرهٔ خاکی بر جای گذاشته است. امروزه مردم بیشتر عمر می‌کنند؛ زیرا فناوری موجب پیشرفت و توسعهٔ پژوهش‌های پزشکی شده است.

در حال حاضر ساکنان زمین در هرکجای این کرهٔ خاکی می‌توانند زندگی کنند، در هر نوع خانه‌ای ساکن شوند و کارهایی را انجام دهند که تا همین ۳۰ سال پیش تصور آن‌ها غیرممکن به نظر می‌رسید. علاوه بر این، ظاهراً سیر تکامل فناوری به این زودی‌ها قصد توقف در هیچ نقطه‌ای را ندارد. هرچند فناوری توانایی‌های ما را توسعه داده و به ما امکان داده است تازندگی‌های کامل‌تری داشته باشیم؛ اما تحقق این پیشرفت هزینه‌هایی را برای ما به دنبال داشته است.

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های فناورانهٔ شناخته‌شده برای انسان، اختراع الکتریسیته بود. هم‌اکنون باگذشت بیش از ۱۰۰ سال، تقریباً هر آنچه ما انجام می‌دهیم نیازمند برق است و به‌تدریج هرچه به‌پیش می‌رویم محتاج برق بیشتری می‌شویم. متأسفانه، تولید این برق که به زندگی بهتر ما کمک می‌کند برای محیط‌زیست تا حد زیادی زیان‌آور است.

بخش اعظم برقی که در حال حاضر مصرف می‌کنیم توسط منابع تجدید ناپذیری تولید می‌شود که هوا و آب ما را آلوده کرده است.

هرچه تقاضا برای برق افزایش می‌یابد، آسیب بیشتری نیز به محیط‌زیست ما وارد می‌شود و اگرچه ما عاشق دنیای خود هستیم؛ اما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم از مصرف وسایل برقی دست بکشیم، بنابراین اگر تقاضای فعلی و پیش‌بینی‌شدهٔ انرژی برای محیط‌زیست قابل‌تحمل نیست، چه‌کاری از دست ما ساخته است؟ اکنون با ورود به عصر بلاکچین، دیگر فناوری در حال ظهوری که مصرف برق به‌شدت بالایی دارد، وضعیت به‌مراتب بدتر خواهد شد.

بااین‌حال، وقتی فناوری جدیدی به قدرتمندی بلاکچین با استارت‌آپ‌های هوادار محیط‌زیست همچون گیر (GEAR) همراه شود، شکل‌گیری چرخه‌ای پایدارتر از انرژی و دنیایی سبزتر امکان‌پذیر خواهد شد. در ادامه به شرح این موضوع می‌پردازیم که چگونه بلاکچین می‌تواند به همان نجات‌دهنده‌ای تبدیل شود که از مدت‌ها پیش در انتظار آن بودیم.

 

پاک‌سازی عرصه استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده

بلاکچین ستون فقرات دنیای پررونق ارزهای رمزنگاری‌شده محسوب می‌شود که به‌تدریج در حال گرفتن جای پول‌های سنتی کاغذی هستند.

انرژی موردنیاز برای استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده به‌شدت قابل‌توجه است و در حال حاضر بخش اعظم مزارع استخراج فعلی در حال مصرف برقی هستند که از منابع تجدید ناپذیر و منتشرکنندهٔ گازهای گلخانه‌ای نظیر زغال‌سنگ، سوخت‌های مبتنی بر نفت خام و دیگر سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید؛ اما چه می‌شد اگر این مزارع استخراج به حلقه‌ای از انرژی‌های سبز و شبکه‌ای تجدید پذیر روی می‌آوردند که به‌منظور تأمین انرژی پاک موردنیاز برای تأسیسات استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در مزارع انرژی سبز سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ درواقع، رشد بلاکچین بدون تأثیرگذاری منفی بر محیط‌زیست ما امکان‌پذیر است.

دنیای ما می‌تواند بدون وارد آوردن آسیب به آب‌وهوا به نوآوری و خلاقیت خود ادامه دهد. این موضوع نه‌تنها خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود؛ بلکه درنهایت باید جوابگوی ساخت ارزهای رمزنگاری‌شده و پروژه‌های بلاکچین باشد.

این مسئله که ما با تداوم پیشرفت فناوری نیازمند انرژی بیشتر برای سوخت‌رسانی به زندگی‌های خود هستیم، حقیقتی غیرقابل تغییر است. علاوه بر این، استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده به برق بسیار زیادی نیاز دارد و درحالی‌که هیچ‌کس نمی‌خواهد سرعت نوآوری پایین بیاید، برای حفظ محیط‌زیست باید به هر صورت کاری انجام شود.

با سپردن مسئولیت نوآوری در دنیا به بلاکچین، شرکت‌های فعال در حوزهٔ این فناوری باید متعهد شوند که فعالیت‌های خود را به شیوه‌ای سبز انجام می‌دهند. تولید انرژی سبز به یکی از مأموریت‌های شرکت گیر تبدیل‌شده است و بنیان‌گذاران آن کسب‌وکار خود را وقف رشد تولید جهانی انرژی سبز و سلامت محیط‌زیست کرده‌اند.

ویک پاتاک، نائب رئیس گیر دراین‌باره می‌گوید:«درون‌مایهٔ فعالیت ما در طول سال‌های اخیر حرکت از منابع به بازیابی بوده است؛ بدین معنی که ما خواستار آن هستیم که صنایع آلوده به‌جای استخراج منابع از زمین و تبدیل آن‌ها به محصولی قابل‌استفاده، منابع را به زمین بازگردانند.»

همچنین ارزهای استخراج‌شده در پروژهٔ گیر مجدداً در ایجاد منابع انرژی سبز نظیر انرژی خورشیدی، بادی، جزر و مد و زیست‌توده سرمایه‌گذاری خواهد شد.

 

پژوهش و توسعهٔ انرژی‌های سبز

ساخت پروژه‌ای خودنگهدارنده در حوزهٔ ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاکچین اولین قدم در حمایت از نوآوری و خلاقیت بیشتر در بخش انرژی‌های تجدید پذیر محسوب می‌شود.

برای برداشتن قدم بعدی، چه می‌شد اگر این پروژه‌ها بخشی از درآمد خود را درزمینهٔ پژوهش و توسعهٔ انرژی‌های سبز و ابتکارات تجدید پذیر نظیر منابع انرژی سبز با بهره‌وری بالاتر، فناوری‌های تجدید پذیر جدید و اشکال جدید قابل بازیافت سرمایه‌گذاری می‌کردند؟ این دقیقاً همان کاری است که پروژهٔ بلاکچین گیر قصد انجام آن را دارد و به همین منظور، در حال جلب‌توجه نام‌های بزرگی همچون لری کینگ است. در همین راستا، این مجری پر سابقه به هیئت مشاورهٔ گیر محلق شده است.

او دراین‌باره می‌گوید: «سوخت‌های فسیلی دوران شکوفایی خود را سپری کرده‌اند. آن‌ها امکان پخت غذا، قدرتمند سازی خانه‌ها و سفر در دنیا را در اختیار ما قراردادند. ما از زمین گرفتیم تا موجب پیشرفت بشریت شویم؛ اکنون پیشرفت تنها در صورتی محقق می‌شود که بشریت آنچه را که گرفته به زمین باز پس دهد. گیر توکن با حذف نیاز به سوخت‌های فسیلی متداول، بازار ارزهای رمزنگاری‌شده را پرورش و تکامل می‌دهد و علاوه بر آن با به‌کارگیری این بازار به‌سرعت در حال ظهور به سرمایه‌گذاری در استفاده از انرژی‌های سبز و تجدید پذیر می‌پردازد تا درنهایت از فعالیت‌های بزرگ‌مقیاس انرژی‌های پاک حمایت مالی به عمل آورد.»

ما تنها یک سیاره برای زندگی داریم و هرچند بدون شک باید به پیشرفت و نوآوری بپردازیم، درعین‌حال باید به خاطر خودمان و نسل‌های آینده از محیط‌زیست مراقبت کنیم. ارزهای رمزنگاری‌شده که از سوی بلاکچین پشتیبانی می‌شوند، یکی از بزرگ‌ترین نوآوری‌ها در تاریخ ما به‌حساب می‌آیند و هنوز در ابتدای مسیر تکامل قرار دارند.

رشد ارزهای رمزنگاری‌شده دنیا را غافلگیر کرده است و در حال حاضر قدرت به‌کاررفته در اکوسیستم استخراج این ارزها از سوی منابع تجدید ناپذیری تأمین می‌شود که اقلیم ما را آلوده می‌کنند. این مشکل که به‌تدریج بدتر می‌شود تنها یکی از مثال‌های افزایش تقاضای انرژی توسط جمعیت ما به‌حساب می‌آید.

بااین‌حال، کسب‌وکار نوپایی به نام گیر به دنبال آن است که وضعیت را به‌کلی تغییر دهد. درواقع آن‌ها قصد اثبات این موضوع رادارند که بلاکچین نه‌تنها قدرت بهبود زندگی‌ها ما را از طریق روش‌های مختلف در اختیار دارد؛ بلکه بدون آلوده کردن بیشتر زمین قادر به انجام این کار است. ما تنها می‌توانیم امید داشته باشیم که پیشروی آن‌ها از آسیب بیشتر به محیط‌زیست جلوگیری و مسیر را برای بهره‌گیری از انرژی‌های سبزتر در تمام صنایع هموار کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.