راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۷ استارت‌آپ فین‌تک که سوخت لازم برای رشد کسب وکارهای کوچک را تامین می‌کنند

کسب وکارهای کوچک و متوسط (SMEs) برای‌ این‌که بتوانند روند رشد مناسبی را داشته باشند، به حمایت نیاز دارند. حال این حمایت می‌تواند مالی و یا ساده‌سازی روند فعالیت آن‌ها باشد. تکنولوژی تاکنون ثابت کرده است که می‌تواند مهم‌ترین نقش را در این زمینه ایفا کند. در ادامه با ۷ ایده‌ی فین‌تکی آشنا خواهید شد که در سال‌های گذشته توانستند راه‌گشای کسب‌وکارهای کوچک در اقصی نقاط جهان باشند.

کش‌پلاس (Cashplus)

کش‌پلاس یکی از ارائه‌کنندگان خدمات بانکی آنلاین انگلستان است که علاوه بر حساب‌های شخصی به استارت‌آپ‌ها و کسب وکارهای کوچک و متوسط نیز خدمات ارائه می‌کند. شما به عنوان یک کسب‌وکار تنها در عرض چند دقیقه قادر به راه‌اندازی حساب کسب وکاری خود در کش‌پلاس خواهید بود. در وب‌سایت این استارت‌آپ نوشته شده: «ما برای ایجاد حساب شما تنها به تائید نام و آدرس شرکت‌تان نیاز داریم.»

با استفاده از این حساب کاربری طیف وسیعی از ویژگی‌ها از جمله رابط برنامه‌نویسی کاربردی(API) و یک سیستم مدیریت متمرکز حساب‌ها ارائه می‌شود که با استفاده از آن‌ها کارفرمایان قادر به نظارت بر هزینه‌های کارکنان خود می‌باشند.

از زمان تاسیس کش‌پلاس در سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۱.۳ میلیون مشتری در انگلیس کسب کرده است که بیش از ۱۰۰۰۰۰ نفر از آن‌ها صاحبان کسب‌وکارها بوده‌اند.

نوامبر گذشته کش‌پلاس تلاش می‌کرد تا مجوز یک بانک کامل با خدمات جامع را دریافت کند، آن‌ها اعلام کردند که می‌توانند ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق مشتریان را به سپرده‌های بانکی تبدیل کنند. ریچ وگنر  موسس و مدیر اجرایی این استارت‌آپ اذعان کرد: «اکنون زمان هیجان‌انگیزی در تاریخچه‌ی شرکت ما محسوب می‌شود، چرا که به زودی به یک رقیب بزرگ برای بانک‌ها تبدیل خواهیم شد.»

کش‌پلاس در طی ۶ سال گذشته همواره سودآور بوده است. دلیل این موفقیت شفافیت مالی و حق عضویت سالانه پایین(69 پوند) در این سیستم است.

فاندینگ آپشن (Funding Options)

فاندینگ آپشن استارت‌آپی برای تامین مالی و وام به کسب‌وکارها است که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده است. این سرویس نیازهای شما را سنجیده و بهترین شرایط وام برای شما را پیشنهاد می‌کند، هم‌اکنون بیش از ۵۰ ارائه‌‌کننده‌ی وام در سرویس تحلیلی آن‌ها عضو هستند. فاندینگ آپشن از لحاظ فرآیندی غیربوروکراتیک، سریع، انعطاف‌پذیر و شفاف است. روند انجام کارها در فاندینگ آپشن به قدری سریع است که از تحقیق تا اعطای وام حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

استارت‌آپ فاندینگ آپشن

با توسعه‌ی بانکداری باز و شکل‌گیری قوانین جدید در رابطه با اشتراک‌گذاری داده‌ها، این مدت زمان در آینده‌ای نزدیک به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش پیدا خواهد کرد.

در نوامبر ۲۰۱۶ فاندینگ آپشن توانست سرمایه‌ای از دولت جذب کند. کنراد فورد، بنیانگذار و مدیر اجرایی فاندینگ آپشن می‌گوید: «ما بازار تامین مالی برای کسب وکارهای کوچک را متحول خواهیم کرد. ما جهانی را که در آن بانک‌ها به ناامید کردن کسب وکارهای کوچک می‌پردازند، نمی‌خواهیم. ما جهانی خواهیم ساخت که در آن تامین مالی برای کسب‌وکارها با تکنولوژی فوق‌العاده آسان شده باشد و در نهایت نتیجه‌بخش نیز باشد.»

ایوکا (lwoca)

این استارت‌آپ برای کسب‌وکارها سرمایه‌ی در گردش ارائه می‌کند. هدف‌ آن‌ها از بین بردن سختی‌ها، تاخیر و هزینه‌های نامعقولی است که کسب‌وکارها به هنگام مراجعه به بانک‌ها متحمل می‌شوند.

استارت‌آپ ایوکا

فرآیندی که ایوکا فراهم کرده سریع، آسان و عادلانه است. کریستوف ریچ یکی از بنیانگذاران و مدیران این شرکت می‌گوید: «مشتریان ما فرآیند ساده و کاربرپسند ما را دوست دارند که تقریبا می‌توانم بگویم، در صنعت ما بی‌نظیر است.»

ایوکا کار خود را در می سال ۲۰۱۲ با کسب‌وکارهای وابسته به آمازون و ای‌بی شروع کرد، اما با گذشت زمان فعالیت‌های خود را گسترش داد و همکاری با دیگر استارت‌آپ‌ها را آغاز کرد.

هم‌اکنون ایوکا در انگلیس، لهستان، اسپانیا و آلمان بیش از ۳۰۰میلیون پوند برای ۱۵۰۰۰ کسب‌وکار ارائه کرده است. آقای ریچ معتقد است که این تعداد در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به یک میلیون مشتری افزایش پیدا کند.

ریچ هم‌چنین معتقد است با توسعه‌ی بانکداری باز و دسترسی استارت‌آپ‌های فین‌تک به اطلاعات آنی مشتریان، خدمات آن‌ها می‌تواند بهتر و سریع‌تر شود.

ژانویه‌ی امسال ایوکا توانست جایزه‌ی ۱۰۰۰۰۰پوندی بنیاد نستا(Nesta) را به خود اختصاص دهد که مسلما تاثیر بسیار مثبتی بر کسب وکارهای کوچک در سال ۲۰۱۸ خواهد داشت.

کلارنا (Klarna)

ارزش‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلاری، کلارنا را به یکی از با ارزش‌ترین شرکت‌های پیشرو اروپا تبدیل کرده است. کلارنا توانسته فرآیند پرداخت آنلاین را در تجارت الکترونیک ساده‌تر سازد و  نه تنها مشتریان عام بلکه بازاریابان و خرده‌فروشان را مورد هدف قرار دهد.

استارت‌آپ کلارنا

دفتر اصلی این شرکت در استکهلم است و سعی دارد خدمات پرداخت انعطاف‌پذیر و متنوعی را ارائه‌ کند، از جمله پرداخت مستقیم، پرداخت پس از تحویل، پرداخت بعد از بررسی محصول و برنامه‌های متنوع خرید اقساطی. شعار آن‌ها بدین‌گونه است:

شما خرید می‌کنید، پس شما باید انتخاب کنید که چگونه می‌خواهید پرداخت کنید.

مسلما این فرآیند برای کسب‌وکارها و خرده‌فروشان بسیار ارزشمند است، چرا که همانند یک برنامه‌ی وفاداری مشتری عمل می‌کند. هدف کلارنا تبدیل شدن به یک درگاه پرداخت محبوب نیست، بلکه کلارنا می‌خواهد صنعت تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی آنلاین اروپا را متحول کند.

سباستین سمیاتوکوسکی یکی از بنیانگذاران کلارنا می‌گوید:«نوآوری مدت زیادی دوام نمی‌آورد.»

کلارنا سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و سال گذشته توانست ۱۸ میلیارد یورو به دست آورد که نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۴۲درصد رشد را شاهد بوده است. این استارت‌آپ در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیون مشتری و ۸۹ هزار خرده‌فروش دارد که از ۱۴ کشور دنیا در این بستر عضو شده‌اند.

رسیت بانک (Receipt Bank)

رسیت بانک که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شده است، اولین شرکت نرم‌افزاری جهان است که توانسته‌ به طور خودکار، اطلاعات را از تصاویر فاکتورها و رسیدها‌ی آپلود شده، پردازش کند. 

استارت‌آپ رسیت بانک

رسیت بانک که کاغذبازی در کسب‌وکارها را به حداقل میزان ممکن می‌رساند، با شعار جالبی فعالیت‌های خود را شروع کرده است:

«هوشمندانه کار کنید، سریع باشید و راحت‌تر جلو بروید.»

این شرکت لندنی تاکنون با بیش از ۵۰۰۰ کسب وکار کوچک و متوسط و شرکت‌های حسابداری همکاری می‌کند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بتوانند از حسابداری ابری به صورت کامل بهره بگیرند.

مایکل وود مدیرعامل این شرکت می‌گوید:«ما به طور مداوم در حال تغییر و تکامل هستیم، ما مزایای حسابداری آنی و سریع را به خوبی درک می‌کنیم و برای بهتر شدن صنعت و کاهش هزینه‌ها تلاش می‌کنیم.»

وود افزود:«رسیت بانک بیش از ۲۰۰ کارمند در کشورهای مختلف دنیا از جمله انگلیس، فرانسه، استرالیا دارد و این نفرات جزو برترین توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی جهان محسوب می‌شوند.» این شرکت در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌ی سری B خود دریافت کرد.

مارکت اینویس (MarketInvoice)

این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۱ تاسیس شده و به عنوان ارائه‌دهنده‌ی وام به کسب وکارهای کوچک فعالیت می‌کند. آن‌ها از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای ارزیابی ریسک و تصمیم‌گیری‌ برای وام‌دهی استفاده می‌کنند. میزان وام‌های اعطا شده توسط مارکت اینویس در ماه مارس از ۲ میلیارد پوند گذشت و  آن‌ها معتقدند تا پایان سال می‌توانند این میزان را به ۳ میلیارد پوند برسانند.

استارت‌آپ مارکت اینویس

آنیل استاکر یکی از مدیران ارشد این استارت‌آپ می‌گوید: «برنامه‌ی بلندمدت ما بسیار بلندپروازانه است. ما تلاش می‌کنیم تا میزان دارایی‌های خود را بالا ببریم و بتوانیم به کسب‌وکارهای بیشتری کمک کنیم. ما با توسعه‌ی بانکداری باز به دنبال توسعه‌ی همکاری‌های خود و رشد بیشتری خواهیم بود.»

این شرکت در ماه نوامبر دوباره شروع به اعطای وام کرد و به کسب‌وکارهایی که گردش‌ مالی سالانه‌ی آن‌ها بیشتر از ۷۰۰۰۰ پوند بود مبلغ ۱۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ پوند برای حداکثر ۱۲ ماه وام اعطا می‌کرد.

فرآیند اعطای وام مارکت اینویس حدود ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد، آقای استوکر معتقد است که این مدت زمان با بانکداری باز می‌تواند به کمتر از ۲ ساعت کاهش پیدا کند.

زیرو (Xero)

زیرو یکی از نرم‌افزارهای حسابداری مبتنی بر ابر(cloud-based) است که در نیوزلند تاسیس شده است، این استارت‌آپ‌ کسب وکارهای کوچک را قادر می‌سازد تا هزینه‌ها و صورتحساب‌های خود را به صورت آنی ردیابی و پرداخت کنند.

زیرو تراکنش‌های بانکی را به صورت خودکار انجام می‌دهد و با ارائه‌ی بررسی‌های کامل، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را به صورت دقیق مدیریت کنند. 

گری ترنر مدیر عامل این شرکت می‌گوید:«ما هم‌اکنون در مقیاس بزرگی رشد کرده‌ایم و دیگر یک برنامه‌ی حسابداری ساده محسوب نمی‌شویم. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ برنامه می‌توانند به زیرو متصل شوند و هر یک ویژگی‌ خاصی را به سرویس ما اضافه می‌کند.»

در سال ۲۰۰۶ زیرو بیش از ۱.۲ میلیون مشترک داشت که ۲۵۰ هزار مورد از آن‌ها از انگلیس بودند. هم‌اکنون تمرکز زیرو بر روی ۲۰۰۰۰ حسابدار انگلیسی است که می‌توانند این استارت‌آپ را به ۵ میلیون شرکت کوچک و متوسط در انگلستان متصل کنند. زیرو در بورس نیوزلند و استرالیا فهرست شده و دارای ارزش بازار ۴.۷ میلیارد دلاری است.

منبع: raconteur.net

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.