راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مستند سوءاستفاده از جایگاه / چگونه تغییر در قوانین محیطی و فعالیت‌های بانکی، به ایجاد بحران مالی دامن زده است؟

ماهنامه عصر تراکنش / سوءاستفاده از جایگاه (Inside Job) یک فیلم مستند به کارگردانی چارلز فرگوسن است که در سال ۲۰۱۰ پخش شد. مت دیمون راوی گفتار متن این فیلم است. این فیلم در مورد بحران مالی اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی است. فرگوسن می‌گوید فیلم در مورد فساد سازمان‌یافته در ایالات ‌متحده آمریکا به دست صنعت خدمات مالی و نتایج این فساد سازمان‌یافته است.

در پنج بخش، فیلم نشان می‌دهد چگونه تغییر در قوانین محیطی و فعالیت‌های بانکی، به ایجاد بحران مالی دامن زده است. فیلم در هشتادوسومین دوره جوایز اسکار، برنده جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شده است. این مستندی است که حداقل باید پنج بار آن را دید. تصاویر فیلم از نظر بصری خارق‌العاده است و حتی اگر یک کلمه از حرف‌هایی را که در فیلم زده می‌شود، درک نکنیم، حتما تایید می‌کنیم که این مستندی فوق‌العاده است.

مطالبی که در فیلم بیان می‌شود پیچیده است و ریتم تند فیلم هم باعث می‌شود برخی موارد در مشاهده اول از چشم ما دور بماند. هزینه ساخت این فیلم نزدیک دو میلیون دلار شده و در گیشه هم نزدیک هشت میلیون دلار فروش داشته است. چارلز فرگوسن ۶۳ساله یک کارگردان، تهیه‌کننده، کارآفرین، نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس و بازرگان اهل ایالات‌ متحده آمریکاست و او را نباید با نیل فرگوسن، مورخ معروف و متخصص تاریخ اقتصاد اسکاتلندی و استاد دانشگاه هاروارد اشتباه گرفت.

این مستند دو ساعت و نیمه، پنج بخش دارد. شروع مستند از ایسلند است و اینکه چگونه مقررات‌زدایی در سال ۲۰۰۰ باعث شد ورشکستگی لمن برادرز و این جزیره کوچک اروپایی را دچار بحران کند. بخش اول فیلم با عنوان ما چگونه ما شدیم، به سیستم مالی آمریکا می‌پردازد و اینکه چگونه از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۸۱ قانون‌مند شد. دهه ۸۰ بحران وام‌های بانک‌های آمریکایی ۱۲۴ میلیارد دلار به مردم و مالیات‌دهنده‌های آمریکایی تحمیل کردند. در دهه ۹۰ غول‌های مالی شکل گرفتند و در مارس ۲۰۰۰ ورود دیوانه‌وار بانک‌های آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی حباب دات‌کام را شکل داد؛ حبابی که زیانی پنج هزار میلیارد تومانی روی دست مردم گذاشت.

در دهه ۹۰ مشتقات مالی راه خودش را پیدا کرد و در این فیلم می‌بینیم که چگونه بزرگ‌ترین موسسه‌های مالی آمریکا عرصه را بر قانون‌گذاری تنگ کرده‌اند. بخش دوم به سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ می‌پردازد و عنوانش هست حباب. عنوان بخش سوم بحران و عنوان بخش چهارم هم مسئولیت‌پذیری است. فیلم در بخش پنجم و با عنوان امروز کجا هستیم، به این می‌پردازد که چرا قانون‌گذاران نمی‌توانند در برابر موسسه‌های مالی بزرگ کاری انجام دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.