راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ایجاد اختلال در سیستم پرداخت ویزا / هرج و مرج پس از قطع شبکه پرداخت ویزا

پس از یک اتفاق بی‌سابقه در سیستم پرداخت ویزا، میلیون‌ها نفر نتوانستند با کارت‌های ویزا خود برای دریافت کالا و خدمات در فروشگاه‌ها، پمپ بنزین‌ها و ایستگاه‌های قطار و مترو پرداخت انجام دهند. درواقع خریداران و مسافران قادر نبودند از کارت‌های اعتباری و نقدی خودشان از حوالی ساعت 2:30 بعدازظهر روز جمعه در سراسر اروپا استفاده کنند.

هرچند که به نظر می‌رسد مشکلات به‌وجودآمده مربوط به تراکنش‌های پین و چیپ بوده و به برداشت پول از دستگاه‌های خودپرداز و همینطور کارت‌های مسترکارت و آمریکن اکسپرس خللی وارد نشده است.

ویزا درباره مشکل پیش‌آمده از تمام پذیرندگان و دارندگان کارت‌ها عذرخواهی کرده است و آن را مربوط به مشکلات سخت‌افزاری می‌داند و اعلام کرد که تمام تحقیقات و بررسی‌هایش را آغاز کرده و در اسرع وقت مردم را از وضعیت جدید آگاه می‌کند.

سخنگوی ویزا در این باره گفت: «مشکل پیش آمده سیستم ویزا در سراسر اروپا را مختل کرده است. هدف ما این است که مطمئن شویم کارت‌های ویزا 24 ساعت شبانه‌روز و 365 روز سال به خوبی کار می‌کنند. اما امروز برای رسیدن به این هدف کوتاهی کردیم و به همین خاطر هم از تمام شرکایمان، به ویژه دارندگان کارت‌های ویزا عذرخواهی می‌کنیم.»

به نظر می‌رسد که این مشکل در سراسر اروپا و بریتانیا وجود داشته و شرکت‌های بسیاری در بریتانیا این مشکل را گزارش کرده‌اند.

سخنگوی فروشگاه زنجیره‌ای آسدا اعلام کرد که مشکل پیش‌آمده به خاطر مجوزی است که وقتی شما تراکنشی انجام می‌دهید، به چیپ و دستگاه پین ارسال می‌شود.

این سخنگو در ادامه گفت: «زمانی که شما می‌خواهید پرداختی انجام دهید، پیامی برای ویزا ارسال می‌شود و ویزا هم آن پیام را به چیپ و دستگاه پین می‌فرستد تا اعلام کند که تراکنش مجاز است. به نظر می‌رسد که مشکل در ارسال مجدد پیام از طرف ویزا به دستگاه پین باشد.»

فروشگاه مارک اند اسپنسر هم گفته است که قادر به پذیرش پرداخت‌های ویزا نیست. همانطور که در خبر گفته شد، ویزا تمام تلاشش را می‌کند تا در اسرع وقت بتواند مشکلات پیش‌آمده را برطرف کند اما اعلام نکرده که برطرف شدن، چه مدت زمان می‌برد.

ساعت 6 بعدازظهر روز جمعه، که حدودا چهار ساعتی از زمان بروز مشکلات می‌گذشت، بانک HSBC در توئیتر گفت که هنوز یک سری مشکلات وجود دارد اما سرویس‌ها به‌آرامی در حال بهبودی هستند.

 

توئیت‌های گلایه‌آمیز کاربران

بسیاری از کاربران هم به‌دلیل مشکلات پیش‌آمده گله و شکایت کردند. بسیاری از این افراد در حال سفر بودند و به دلیل از کار افتادگی این کارت‌ها دچار مشکل شده‌اند و امکان خرید از فروشگاه و مغازه را ندارند و یا اینکه با صف‌های طولانی جلوی دستگاه‌های خودپرداز مواجه شده‌اند.

برای مثال لیزا ایگلتون 44 ساله برای شرکت در برنامه‌ای به لندن آمده بود اما نمی‌توانست از کارتش برای خرید غذا استفاده کند. او می‌گوید که دو کارت ویزا در دست داشت و می‌خواست با آنها یک فنجان چایی بخرد اما هر دوی کارت‌ها در دستگاه ریجکت می‌شد.

فرد دیگری هم در توئیتر نوشته است که مجبور شده بعد از پر کردن باک بنزینش، پمپ بنزین را بدون پرداخت پول بنزین ترک کند. یا فرد دیگری نوشته است که 4 دقیقه در ترافیک پل سورن گیر افتاده چراکه رانندگان نمی‌توانستند عوارضشان را با کارت پرداخت کنند.

توئیت‌های بسیاری از کاربران دیده می‌شد که ناراحتی و عصبانیت خودشان را بابت این مشکل نشان می‌دادند. بانک انگلستان بلافاصله دست به کار شد و با ویزا تماس گرفت تا بداند که سیستمش چه زمانی به حالت اولیه خودش برمی‌گردد. یکی از افراد صنعت بانکی گفته است که هیچ وقت زمان مناسبی برای ایجاد اختلال در سیستم پرداخت نیست اما بعدازظهر روز جمعه که بسیاری افراد از سرکارشان تعطیل می‌شوند و به خانه‌هایشان برمی‌گردند، جزو بدترین زمان‌های ممکن برای بروز چنین مشکلاتی است.

البته آخرین اخبار حاکی از آن است که سیستم پرداخت اروپای ویزا در حال حاضر به طور کامل فعالیت می‌کند و دارندگان حساب و کارت‌های ویزا می‌توانند از کارت‌هایشان برای انجام هر نوع خرید و در دستگاه‌های خودپرداز استفاده کنند

منبع: BBC و The Guardian

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.