راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رامبد جوان از اسپانسرهای مالی خندوانه می‌گوید

خندوانه بدون شک یکی از موفق‌ترین برنامه‌های این چند سال صداوسیما بوده است. عواملی مانند تداوم در ساخت این برنامه، بیننده‌های میلیونی به اضافه توجه به ذائقه مخاطب ایرانی کمک کرده‌اند تا خندوانه برای چند سال در اوج بماند.

بسیاری از افراد درخصوص سازوکار اسپانسرهای مالی خندوانه کنجکاو هستند و رامبد جوان در مصاحبه با همشهری، توضیحاتی در این خصوص ارائه داده است. جوان اظهار کرد که تلویزیون از اسپانسرها پول می‌گیرد و او و عواملش، فقط دستمزدشان را از شبکه می‌گیرند.

رامبد جوان تصریح کرد: «وقتی هم که خودمان اسپانسر جذب می‌کنیم، باز هم وضعیت همین است و این بدبختی ماست! خیلی جالب است. وقتی کسی برای تلویزیون اسپانسر جذب می‌کند، تلویزیون 10 درصد آورده می‌دهد ولی همین را هم به خندوانه نمی‌دهند؛ چون معتقد هستند که این برنامه نیازی ندارد و اسپانسر برایش فراوان است. اگر از بیرون هم کسی به‌عنوان رابط برای خندوانه اسپانسر بیاورد، باز هم 10 درصد را نمی‌دهند. ما فقط برآوردمان را ارائه می‌دهیم و آنها هم مانند همه برنامه‌های تلویزیونی همین مبلغ را تکه‌تکه می‌کنند و با زور و یقه‌گیری پرداخت می‌کنند؛ درحالی‌که اسپانسر پول زیادی به تلویزیون می‌دهد. ما فقط بودجه کارمان را می‌گیریم؛ همین! هیچ پول اضافه‌تری وجود ندارد.»

مجری و کارگردان خندوانه در ادامه بیان کرد: «اجازه نمی‌دهند از اینستاگرام یا کانال‌های تلگرام درآمد جذب کنیم. قبلاً که شروع به درآمدزایی نکرده بودیم اما 3 ماه اولی که این کار را انجام دادیم، یقه‌مان را گرفتند و آن را ممنوع کردند. برند خندوانه متعلق به تلویزیون است؛ یعنی حتی من نمی‌توانم با آن تی‌شرت بزنم و بفروشم یا کافه‌ای به نام خندوانه بزنم. جالب است که تعداد زیادی کافه، سوپرمارکت و میوه‌فروشی به نام خندوانه وجود دارد که کارشان را انجام می‌دهند و تلویزیون یقه آنها را نمی‌گیرد چون وقتی برای این کارها ندارد ولی ما طبق قوانین تلویزیون چنین اجازه‌ای نداریم. شبکه، پول را از اسپانسر می‌گیرد و برآوردمان را پرداخت می‌کند. رقم ما هم شاید کمی گران‌تر از برنامه‌های متداول این‌چنینی باشد؛ چون برنامه ما ترکیبی ‌است. البته سریال‌ها چندین برابر ما دریافت می‌کنند.»

جوان اضافه کرد: «هیچ برآورد ویژه‌ای هم برای ما در نظر نمی‌گیرند و تازه باید در جلسه برآورد چانه هم بزنیم. تا به‌حال در این برنامه مقدار زیادی از جیب خودمان هم خرج کرده‌ایم؛ مثلاً اگر هفت‌هشتاد (780) نبود باید یک‌سری از جوایز را از جیب خودمان می‌دادیم! باور می‌کنید جایزه مسابقه پرتاب صدمیلیونی را که ایرانسل باید می‌داد، به دلیل دعوای آقای… از تلویزیون با ایرانسل و خروج ایرانسل از کل برنامه‌های تلویزیون، خودمان دادیم؟ حتی تلویزیون هم متقبل نشد! خیلی جاها از جیبمان خرج کرده‌ایم فقط به این دلیل که برنامه سرپا باشد.»

او درخصوص برنامه خندوانه توضیح داد: «خندوانه پولساز هست ولی برای تلویزیون، نه ما. ما دستمزدمان را می‌گیریم. بدیهی است کسی مثل من بعد از 27 سال کار به‌عنوان طراح، کارگردان، مجری، سرپرست تیم ایده‌پردازی و… نباید دستمزدش کم باشد. خندوانه برنامه موفقی هم هست؛ پس باید از برنامه و این تیم مراقبت کرد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.