راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شی جین پینگ؛ رییس جمهور چین: بلاکچین در حال تغییر ساختار اقتصاد جهان است

شی جین پینگ؛ رییس جمهور کشور چین که به جرات می‌توان او را جزو قدرتمند‌ترین سیاست‌مداران جهان دانست در کنفراس سالانه آکادمی علوم چین اظهار داشت که تکنولوژی بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت چیزها (IoT) در حال تغییر ساختار اقتصاد جهانی هستند:

از اوایل قرن ۲۱، انقلاب صنعتی جدیدی به شکل مداوم و پایدار در حال تغییر ساختار اقتصاد جهان است. با ظهور هوش مصنوعی، اینترنت چیزها و بلاکچین اپلیکیشن‌های پیشرفته‌ای ظهور کرده‌اند.

ولی مگر چین دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده را ممنوع نکرده است؟

در ماه سپتامبر ۲۰۱۷، دولت چین و مقامات مالی محلی به هدایت بانک مردم چین (PBoC) بصورت قانونی دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده را ممنوع اعلام کرده، صرافی‌های ارزهای رمزنگاری‌شده را بستند و به بانک‌های خصوصی دستور دادند از تراکنش پول به دلالان این ارزها جلوگیری شود.

با این حال، حتی پس از ممنوعیت دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده، دولت چین و شرکت‌های بزرگ محلی همچون علی‌بابا (Alibaba) و تن‌سنت (Tencent) به تمرکز خود بر توسعه بسترهای مبتنی بر غیرمتمرکز و بلاکچین که پتانسیل توسعه اقتصاد و ساختار مالی جهانی را دارند، ادامه دادند.

به گزارش CNN در تاریخ ۲۶ می، شورای دولتی چین به شرکت‌های مالی و مراکز تحقیقاتی دولتی این کشور دستور داده است، منابع بیشتری را صرف توسعه، پیاده‌سازی و تجاری‌سازی بلاکچین کنند. به گفته سخنگوی شورای دولتی چین، این دولت باتوجه به باز شدن بازار سرمایه و حضور هنگ‌کنگ، ماکائو و موسسات سرمایه‌گذاری بین‌المللی در این عرصه بدنبال ایجاد سهم بازار مساوی در گوانگ‌دونگ (guangdong) است:

ما بشدت فناوری‌های مالی را توسعه خواهیم داد و با سرعت بیشتری به تحقیق در زمینه برنامه‌های کاربردی بلاکچین و بزرگ‌داده‌ها تحت نظر مراجع قانونی ادامه می‌دهیم.

پس از این اظهار نظر بود که دولت چین سرمایه‌گذاری ۱.۶ میلیارد دلاری را بر روی این تکنولوژی‌ها انجام داد.

همچنین اخیرا، جون‌آن (ZhongAn) غول بزرگ صنعت بیمه در چین که توسط بنیان‌گذاران علی‌بابا و تن‌سنت یعنی جک ما و پونی ما پدید آمده است با ۱۰۰ بیمارستان وارد مشارکت شده است تا ردیف‌های سلامت، اطلاعات مالی و پرداخت بیماران را توسط بلاکچین پردازش کند.

دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده در چین
دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده در چین

تحلیل‌گران محلی معتقدند ممانعت از دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده تناقضی بر اعتقاد دولت چین بر نوآوری موجود در این تکنولوژی‌ها ندارد. دولت چین دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده را به این جهت ممنون اعلام کرده است که باعث انتقال یوآن چین به دیگر اقتصادهای در حال رشد جهان می‌شود.

چین از سال ۲۰۰۰ به اعمال عوامل کنترلی سخت‌گیرانه پرداخته است و ممانعت از دادوستد ارزهای رمزنگاری‌شده بخشی از این سیاست است با این حال دولت چین و رییس جمهور این کشور درباره پیاده‌سازی بلاکچین و نقش‌ موثر آن در دراز مدت خوش‌بین هستند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده‌اند. پروژه‌های بلاکچین چینی همچون کیوتوم (Qtum) و وی‌چین (VeChain) شاهد موفقیت‌های بزرگی در عرصه بین‌المللی بوده‌اند و همواره از حمایت مقامات محلی و دولت بهره برده‌اند.

منبع: CNN

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.