راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ترندهای برتر انقلاب دیجیتالی چطور زندگی‌مان را تغییر خواهد داد

انقلاب یا تحول دیجیتالی از اصطلاحاتی است که این روزها بیشتر درباره‌اش می‌شنویم. بعضی‌ها پیش‌بینی می‌کنند این انقلابی باشد که روی همه جنبه‌های زندگی‌مان تأثیر بگذارد. با اینکه دیجیتالی شدن امروز در تار و پود زندگی‌مان دویده و چنان پیش رفته که شاید انتظارش را نداشتیم، اما هنوز تعریف جامع و کاملی راجع به این انقلاب و حوزه‌های آن نداریم. اینکه این انقلاب تا چه اندازه می‌تواند جنبه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و حوزه‌های فردی و اجتماعی را تغییر دهد و در چه قالبی قرار است منتج به چه نتایجی شود، هنوز به شکل دقیق مشخص نشده است، اما چیزی که واضح است این است که منظورمان از انقلاب دیجیتال سرگرم شدن با برخی از جنبه‌های دیجیتالی شدن نیست و ابعاد وسیع‌تری دارد.

 

اتفاقات جدید تحول دیجیتال

اتفاقات این حوزه با چنان سرعتی پیش می‌رود که هر سال منجر به تغییرات زیادی در حوزه‌های مختلف می‌شود و اتفاقاتی که هر سال در حوزه‌های مختلف روی می‌دهد با هم متفاوت است. سال گذشته بیشترین تغییرها مربوط به حوزه تجربه‌های کاربر،‌ کاربری آسان و دوستانه بود و تغییرات زیادی را در کسب و کارها به وجود آورد و توانست موفقیت‌های بزرگی را در این زمینه برای نوآوران رقم بزند.

همان‌طور که برهم‌کنش نسل چهارم اینترنت و تلفن‌های همراه هوشمند، انقلابی را در میزان نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی مردم به وجود آورد و به افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی منجر شد، برهم‌کنش اینترنت اشیا و 5G نیز در آینده نه‌چندان دور فضای کلی زندگی ما را تغییر می‌دهد و انقلابی جدید در حوزه فناوری تولید داده ایجاد می‌کند.

از برآیند اینترنت اشیا و 5G، حجم گسترده‌ای از اطلاعات به دست می‌آید که باید در فضای رایانش ابری مراکز داده ذخیره شود و چنین حجمی از داده قابل ذخیره شدن در گوشی‌های تلفن همراه و رایانه‌های شخصی نیست. از تجمیع این حجم عظیم داده و تحلیل آن فضای کاملاً جدیدی به وجود می‌آید که انقلابی در زندگی ما به وجود خواهد آورد و این همان پیش‌بینی است که می‌توان برای سال‌های آینده مطرح کرد

 

اینترنت اشیا

امرزه در حال ورود به دومین انقلاب دیجیتالی هستیم و اینترنت اشیا یا IoT یکی از بزرگ‌ترین تحولات در سیر فناوری است.

در کل، مفهوم اینترنت اشیا اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت است. به کمک اینترنت اشیا برنامه‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌توانند از طریق اتصال اینترنت با یکدیگر و حتی انسان تعامل و صحبت کنند. برای نمونه می‌توان به یخچال‌های هوشمند که به اینترنت متصلند و شما را از موجودی و تاریخ انقضا مواد خوراکی داخل یخچال با خبر می‌سازند اشاره کرد. در واقع، اینترنت اشیا شما را قادر می‌سازد تا اشیا مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت‌های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید.

اینترنت اشیا فرصت‌هایی برای ادغام مستقیم دنیای فیزیکی و سیستم‌های مبتنی بر کامپیوتر ایجاد می‌کند. سیستم‌هایی مانند؛ خودروهای هوشمند، یخچال‌های هوشمند و خانه‌های هوشمند. این مفهوم می‌تواند به‌سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد و یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک.

اینترنت اشیا از داغ‌ترین موضوعات دنیای فناوری است و در سال‌های گذشته نیز درباره معایب و مزایای آن بحث‌های زیادی شده است. از اصلی‌ترین چالش‌های این تکنولوژی، تأمین امنیت و عدم نفوذ هکرها به سنسورها و اشیا و مشخص نبودن مالکیت داده‌ها است.

 

تجزیه و تحلیل کلان داده

از زمانیکه اینترنت جای خود را در زندگی ما باز کرده است حجم عظیمی از اطلاعات را به وجود آورده که به هم متصل هستند. زمانی که اینترنت اشیا هم به این اطلاعات اضافه شود حجم قابل توجهی از اطلاعات و داده‌ها به وجود می‌آید. بی گمان ضبط و نگهداری این داده‌ها، یک دارایی ارزشمند برای سازمان‌ها به حساب می‌آید. کلان داده‌ها، موجب تغییر روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها از داده‌کاوی به تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته شده‌اند.

تحلیل داده روشی است که عملکرد گذشته یک شرکت، سازمان، بازار و حتی یک کشور را به اجزاء قابل فهم تر تجزیه می‌کند و نگرشی عمیق‌تر ارائه می‌دهد تا تصمیم گیری‌های بعدی برنامه ریزی شده و دقیق پیش رود.

 

فضای ابری

منظور از محاسبات ابری توانایی ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات از موقعیت‌های خارجی یا اصطلاحاً آف سایت است. همزمان با رونق یافتن بازار اینترنت اشیاء و اتصال هرچه بیشتر وسایل مختلف به اینترنت به صورت بی‌سیم و انتقال و دریافت داده از طریق آنها این مساله نمود بیشتری پیدا می‌کند.

داده‌هایی که در دیتا سنترهای سراسر دنیا ذخیره و نگهداری می‌شوند این امکان را فراهم می‌کنند که هر جایی بتوانید به داده‌های خود دسترسی پیدا کنید. این دیتا سنتر ها علاوه بر ذخیره و نگهداری داده‌ها، وظیفه پردازش آن‌ها را نیز بر عهده دارند و معمولاً اطلاعات با کمی تأخیر به دست کاربر می‌رسد.

 

محاسبات لبه

با حضور اینترنت اشیا و قدرتمندتر شدن گوشی‌های هوشمند محاسبات به جایی نقل مکان خواهند کرد که داده‌ها تولید می‌شوند، این همان لبه است.

تجارت جهانی و فناوری اطلاعات نقطه آغازین در اینترنت اشیا هستند. تعداد دستگاه‌ها و حجم اطلاعات تولید شده بسیار زیاد است. یکی از ابداعات اخیر استفاده از محاسبات لبه‌ای به جای محاسبات ابری است. بر اساس پیش‌بینی شرکت پژوهشی گارتنر، در سال 2020 بیشتر از 20 میلیارد دستگاه به اینترنت متصل خواهد شد. با در نظر گرفتن جمعیت جهان و اینکه سهم هر شخص تقریباً سه دستگاه است، نوع اطلاعاتی که این دستگاه‌ها در هر ثانیه تولید می‌کنند فراتر از تصور است. محاسبات لبه به‌طور قابل‌توجهی در کاهش حجم داده‌هایی که باید منتقل شوند، ترافیک ناشی از آن و فاصله‌ای که باید طی شود، تأثیر خواهد داشت. در نتیجه هزینه‌های انتقال و زمان تأخیر، کاهش و همچنین امنیت افزایش می‌یابد.

 

واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یک فن‌آوری است که با کمک نرم‌افزارهایی، تصاویر، صداها و در برخی موارد سایر حواس پنج‌گانه را از طریق سخت‌افزاری به کاربر منتقل می‌کند. به این ترتیب کاربر این دستگاه، حس حضور در مکانی را تجربه می‌کند که در واقعیت در آن‌جا حضور ندارد. بسیاری واقعیت مجازی را پدیده‌ای تازه در عرصه تکنولوژی، سرگرمی و علم می‌دانند؛ اما به دلایلی برای قضاوت کردن در این مورد بسیار زود است. هنوز نمی‌شود واقعیت مجازی را پدیده‌ای هم‌پای پدیده‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند یا اینترنت ارزیابی کرد. این تکنولوژی در حوزه‌های بسیاری کاربرد دارد و می‌تواند تحول بزرگی را در حوزه‌های مختلف به وجود آورد.

 

تکنولوژی 5G

برای کنار آمدن با هجوم این همه دستگاه جدیدی که از اینترنت استفاده می‌کنند به سطح جدیدی از ارتباطات بی‌سیم نیاز خواهد بود و تمام این دستگاه‌ها برای ارتباط مؤثر و سریع به تکنولوژی ارتباطی 5G نیاز خواهند داشت.

این روزها دستگاه‌ها متعددی برای برقراری اینترنت نیاز است و درنتیجه سرعت کاهش می‌یابد، اما اینترنت 5 جی پهنای باند بسیار سریع‌تری را ارائه می‌دهد، بنابراین دنیای مجازی تکمیل‌تر از گذشته خواهد شد.

بدون 5G، اینترنت اشیا وجود نخواهد داشت. شاید این ادعا در سال ۲۰۱۷ بعید به نظر برسد؛ اما در سال ۲۰۲۰ که ۲۰ میلیارد دستگاه متصل به هم وجود دارند، چندان بعید نخواهد بود؛ به عبارت دیگر، تعداد زیادی کاربر و تعداد زیادی دستگاه می‌خواهند به‌طور هم‌زمان،‌ فضای یکسانی (اینترنت) را اشغال کنند.

 

بلاک‌چین

امروزه فناوری بلاک‌چین تنها یک مفهوم نیست، بلکه در بسیاری از کاربردهای فناوری‌های مالی مبتنی بر اینترنت اشیا به کار می‌رود. بلاک‌چین یک فناوری برای برنامه‌های معامله‌های نسل جدید است که اعتماد، پاسخگویی و شفافیت در فرآیندهای کسب و کار را فراهم می‌کند. با بلاک‌چین می‌توان زمینه را برای ابداع سبک جدیدی از تعاملات دیجیتال فراهم کرد. این فناوری، پتانسیل کاهش هزینه و پیچیدگی پردازش‌های متقابل بازرگانی را دارد.

امنیت دیجیتالی یکی از بزرگترین مسائل امروزه است و هم اکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار گردش مالی دارد. تکنولوژی بلاک چین ردیابی و مدیریت هویت دیجیتال را ایمن و کارامد می‌کند مثلاً در بانکداری و امنیت ملی و اطلاعات شهروندی یا خریدهای اینترنتی احراز هویت و ثبت نام در اقتصاد و فرهنگ جهانی تنیده شده است و از بلاکچین می‌توان استفاده کرد.

فناوری بلاک چین برای بسیاری از مسائل احراز هویت راه‌حل ارائه می‌دهد و در صورتی که می‌تواند ثبت نام غیر قابل انکار و ایمن باشد. روش‌هایی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد بر پایه پسورد است و این اطلاعات نیز در یک سیستم غیر ایمیلی ذخیره می‌شود. بلاک چین می‌تواند برای ردیابی میلیاردها دستگاه متصل استفاده شود، معاملات را پردازش کرده و هماهنگی بین دستگاه‌ها را ممکن کند. این رویکرد غیرمتمرکز، احتمال از کار افتادن شبکه را از بین می‌برد و یک اکوسیستم مقاوم‌تر برای دستگاه‌ها ایجاد می‌کند. همچنین الگوریتم رمزنگاری استفاده شده توسط بلاک‌چین، داده‌های مشتریان را خصوصی‌تر می‌کند.

 

هوش مصنوعی

در اینترنت اشیا، هوش مصنوعی می‌تواند در پردازش حجم عظیمی از داده‌های دستگاه‌های IoT به شرکت‌ها کمک کند. هدف کلی بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده برای یافتن الگویی است که بتواند هرچه بهتر در تصمیم‌گیری کمک کند. هوش مصنوعی نقش مهمی در ردیابی و جستجو در انبوهی از داده‌های اینترنت اشیا و تبدیل آن‌ها به مواردی کاربردی بر عهده دارد. هوش مصنوعی قادر است به اینترنت اشیا در دو حوزه طراحی سیستم و امنیت نیز کمک کند. هوش مصنوعی می‌تواند با دانستن اینکه در کجا داده‌های بیشتر منجر به پیامدهای بهتر نمی‌شود از ساخت بیش‌ازحد سیستم جلوگیری کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.