راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره برایان بهلندورف مدیر اجرایی هایپرلجر چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / برایان بهلندورف یک متخصص فناوری، اجرایی، برنامه‌نویس کامپیوتر 45ساله است و همچنین شخصیت برجسته‌ای در جنبش نرم‌افزاری منبع‌باز هم به‌شمار می‌آید. او توسعه‌دهنده اولیه وب‌سرور آپاچی بود که در واقع محبوب‌ترین نرم‌افزار وب‌سرور در اینترنت است.

او از بنیان‌گذاران گروه آپاچی هم هست که البته بعدا به بنیاد نرم‌افزار آپاچی تبدیل شد و به مدت سه سال هم به‌عنوان رئیس این بنیاد فعالیت کرد. از دیگر فعالیت‌های بهلندورف هم می‌توان به عضویت در هیات‌مدیره موزیلا در سال 2003، عضویت در هیات‌مدیره بنتک در سال 2009 و همچنین بنیاد الکترونیک فرانتیر در سال 2013 اشاره کرد.

از دیگر افتخارات بهلندورف، سابقه فعالیت در مجمع جهانی اقتصاد، به‌عنوان مدیر ارشد فناوری است. نام برایان بهلندورف در سال 2003 و در MIT Technology Review به‌عنوان یکی از یکصد نوآور برتر زیر 35 سال در دنیا معرفی شد. در سال 2016 هم او مدیر اجرایی پروژه منبع‌باز هایپرلجر در بنیاد لینوکس شد؛ هدف از این پروژه پیشبرد فناوری زنجیره بلوک است.

در واقع این پروژه به‌نوعی می‌خواهد مجموعه‌ای از دفاتر کل توزیع‌شده یا فناوری‌های زنجیره بلوک بسازد که بتوان از آنها برای اهداف متنوع و همچنین در نسل بعدی اینترنت استفاده کرد. در کنگره موبایل بارسلون که در اسفندماه سال گذشته برگزار شد، از بهلندورف درباره امکان استفاده از فناوری زنجیره بلوک در صنعت مخابرات پرسیده شد و او در پاسخ گفت که ایده ساخت چیزی مبتنی بر زنجیره بلوک توسط اپراتورهای مخابراتی، ایده عجیب و غریب و دور از ذهنی نیست و در همین صنعت می‌توان استفاده‌های بسیاری از فناوری زنجیره بلوک کرد.

به گفته بهلندورف ساده‌ترین مثالی که می‌توان برای استفاده از این فناوری در مخابرات زد، امکان انتقال شماره است. وقتی یک سیم‌کارت روشن است و یک شماره تلفن به شما اختصاص دارد، زمانی که شما بخواهید آن شماره تلفن را همراه با تمام سابقه تراکنش‌هایی که داشته‌اید منتقل کنید، مسلما می‌خواهید خیال‌تان از این بابت راحت باشد که این کار را به شیوه‌ای شفاف و توزیع‌شده انجام دهید. او به این نکته هم اشاره کرد که استفاده از زنجیره بلوک می‌تواند یک منبع درآمد جدید برای این صنعت باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.