راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پررنگ‌تر شدن الکام استارز در الکامپ 97 / احتمال حضور 70 استارت‌آپ خارجی در الکام استارز

بیست‌وچهارمین دوره الکامپ، با شعار پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی، از ششم تا نهم مرداد ماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود و در نشست خبری رویداد که امروز، سه‌شنبه هشتم خرداد در دبیرخانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای برگزار شد، درباره برنامه‌ها و تفاوت‌ها و برخی آمار و ارقام مربوط به این دوره از رویداد صحبت شد.

این نشست خبری با حضور محمدباقر اثنی عشری رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی و رایانه‌ای، رضا حیدری، مسئول اجرای الکامپ و آرش برهمند، مسئول اجرایی الکام استارز برگزار شد. در ابتدای مراسم، اثنی عشری از چهار بخش استراتژیک امسال گفت که شامل دولت هوشمند، الکامپ، پاویون استان‌ها و الکام استارز می‌شود.

به گفته اثنی عشری شرکت‌های فناوری اطلاعات سراسر کشور می‌توانند در قالب پاویون در رویداد امسال شرکت کنند. در ادامه به الکام استارز اشاره شد که امسال چهارمین دوره آن برگزار می‌شود و به دو زیربخش الکام گیمز و الکام ترندز تقسیم می‌شود.

در بخش الکام ترندز، فناوری‌های ICT و رخدادهای آینده‌نگرانه بازار مانند زنجیره بلوک، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، کلودها و غیره، بررسی می‌شود و الکام گیمز امسال هم بدون شک تمرکزش را روی تولید بازی ایرانی و نشان دادن توان ایرانی در زمینه تولید محتوای سرگرمی خواهد بود.

در ادامه صحبت‌ها، حیدری از رشد قابل توجه کمی و کیفی شرکت‌هایی که برای رویداد امسال ثبت‌نام کرده‌اند گفت و اثنی عشری هم در تکمیل صحبت‌ها از وضعیت شرکت‌های PSP و شرکت‌های فین‌تک در این دوره از نمایشگاه گفت: «باتوجه به ثبت‌نام اولیه می‌شود گفت که شرکت‌های PSP و شرکت‌های فین‌تک حضور پررنگ‌تری خواهند داشت. احتمالا دو سه مورد رونمایی از محصول در شرکت‌های فین‌تک خواهیم داشت، البته منظورمان از شرکت‌های فین‌تک شامل تمامی شرکت‌هایی می‌شود که در حوزه فناوری‌های مالی فعالیت می‌کنند.»

او در ادامه گفت استارت‌آپ‌هایی که در زمینه فین‌تک کار می‌کنند هم در سالن استارت‌آپ‌ها خواهند بود و شرکت‌هایشان هم در سالن‌های رسمی الکامپ حضور خواهند داشت.

در رابطه با پراکندگی شرکت‌های PSP حیدری توضیح داد: «ما سالن‌ها را به‌صورت پیش‌فرض دسته‌بندی می‌کنیم. ولی اینکه یک شرکت تصمیم بگیرد که در چه سالنی باشد به اختیار و تصمیم خودش است. اما به طور معمول تجمع شرکت‌های PSP در یک سالن که معمولا سالن 38 خواهد بود، اتفاق می‌افتد.»

 

تفاوت‌های الکام استارز امسال با دوره قبل

سنگ بنایی که در رابطه با حمایت از استارت‌آپ ها سه سال پیش توسط سازمان نظام صنفی گذاشته شده، به نوعی مدیریت می‌شود که هر سال بهتر از سال قبل باشد. از تفاوت‌های فاحش این دوره نسبت به قبل می‌توان به این موضوع اشاره کرد که توجه سازمان نظام صنفی بیشتر روی این موضوع است که استارت‌آپ‌ها بتوانند مستقل باشند و در شرایط کسب‌وکار خودشان کمی عملیاتی‌تر فکر و برنامه‌ریزی کنند.

حیدری در ادامه به چهار مدل غرفه‌ای که امسال برای الکام استارز در نظر گرفته شده اشاره کرد و توضیح داد: «مدل اول غرفه‌های اکونومی است و در این مدل افرادی که صاحب ایده هستند می‌توانند از آنها و با پرداخت یک مبلغ حداقلی 250 هزار تومان استفاده کنند. مدل دوم، غرفه استاندارد و پایه با مبلغ 750 هزار تومان، مدل سوم غرفه‌های استاندارد نمایشگاهی 12 متری و مدل چهارم غرفه‌های بالای 12 متری خواهد بود.»

به گفته مسئول اجرایی الکامپ، مورد جالب توجه این است که تعداد غرفه‌های 12 متری یا بالای 12 متر، 4 یا 5 برابر غرفه‌های استاندارد و اکونومی شده است و این نشان‌دهنده سیر رشد استارت‌آپ‌هایی است که شاید حیات خودشان را از همین الکام استارز شروع کرده‌اند.

همچنین امسال سعی بر این بوده که در تمام عملیات مربوط به امور استارت‌آپ‌ها از خود اکوسیستم استارت‌آپی استفاده شود. امسال قرار است سالن‌های 8، 9، 10 و 11 متعلق به سالن استارت‌آپ‌ها باشد و باتوجه به استقبالی که از این دوره شده باید گفت که در کل یک فضای 4000 متری هم شاید پاسخگوی الکام استارز نباشد.

در پایان هم اثنی عشری گفت که با هفت کشور خارجی صحبت شده تا از استارت‌آپ‌هایشان برای حضور در الکامپ امسال دعوت شود و پیش‌بینی می‌شود که بین 50 تا 70 استارت‌آپ خارجی داشته باشیم تا آنها هم در کنار دیگر استارت‌آپ‌های داخلی در سالن الکام استارز حضور داشته باشند.

در همین رابطه موضوع اعزام استارت‌آپ‌های برتر به نمایشگاه سبیت هم مطرح شد که در این باره اثنی عشری توضیح داد: «امسال معاونت فناوری ریاست جمهوری برنامه داشتند که در سبیت شرکت کنند و بخشی از استارت‌آپ‌ها را به آن نمایشگاه اعزام کنند، در نتیجه سازمان تصمیم گرفت برای اینکه موازی کاری انجام نشود، غرفه خودمان در سبیت را با غرفه معاونت فناوری ادغام کنیم و تمامی کارها از سمت خود معاونت انجام شود. در نتیجه امسال برای نمایشگاه سبیت سازمان نظام صنفی حضور مستقیم نخواهد داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.