راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیک، مدل ها و راهکار ها

در کشور ما و با تلاش بسیاری از کسانی که عاشق این کشور و مردمش هستند، پیشرفتهای فراوانی در زمینه خدمات بانکداری الکترونیک انجام شده است. متاسفانه هنوز با استانداردهای کشورهای توسعه یافته فاصله داریم. اما این همه ماجرا نیست؛ از امکانات موجود هم درست استفاده نمیکنیم و این مشکلب است که گریبان صنعت بانکداری الکترونیک ما را گرفته است.

راهکارهای بانکداری متمرکز

صنعت بانکداری با مدلهای جدید کسب و کار، کانالهای جدید، سرویسها و محصولات متنوع روبروست. افزایش رقابت و توجه به مشتری مداری دربانکها از یک سو و سیاستهای بانک مرکزی ازسوی دیگر باعث شده است تا همه بانکهای کشور نیاز به راهکارهای بانکداری متمرکز و منعطف را بیش از پیش احساس کنند.

راهکارهای پرداخت

سنگ بنای بانکداری الکترونیک راهکارهای بانکداری متمرکز است. اما آن بخشی که مشتریان بانک ممکن است بیشتر با آن سرو کار داشته باشند پرداخت است. به همین دلیل بانکها علاوه بر سامانه بانکداری متمرکز از سامانه جامع پرداخت یا کارت هم استفاد میکنند. پیدایش ابزارهای نوین در صنعت بانکداری به همراه تقاضای روزافزون مشتریان برای دستیابی به خدمات آسانتر بانکی، این صنعت را دچار تحولی شگرف نموده است. حضور شعب مجازی در قالب بانکداری الکترونیکی، ارمغان جدید فناوری اطلاعات برای دنیای بانکداری و پاسخ به این تقاضای جدی است. در این میان خدمات کارت به عنوان پرطرفدارترین و کاربردیترین خدمت بانکداری مدرن شناخته شده است.

بانکداری مجازی

راهکارهای بانکداری مجازی شامل اینترنت بانک، تلفن بانک، موبایل بانک، ایمیل بانک، مدیریت کانال، درگاه پیام و … است. کاربرد فناوری اطلاعات در بانکداری نوین، ارائه خدمات شبانهروزی در دورترین نقاط را تبدیل به یکی از ابتداییترین خواستههای مشتریان نموده و نپرداختن به آن منجر به به حذف بانکها از عرصه رقابت خواهد شد. ارائه خدمات بانکداری مجازی، علاوه برافزایش خشنودی مشتریان در کاهش هزینهها و افزایش سود بانکها تاثیر مستقیم داشته و هزینههای اجتماعی ناشی از تخصیص نادرست منابع را به حداقل خواهد رساند. به این ترتیب مشتریان قادر خواهند بود تا در هر ساعت از شبانه روز، سبد کاملی از خدمات بانکی را در حداقل زمان ممکن و در بستری امن و سهلالوصول دریافت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.