راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در پی لغو مجوز: ۵ سوال سهامداران بانک آرین از مسئولان بورس

به گزارش راه پرداخت به نقل از خبرگزاری فارس، در پی لغو مجوز فعالیت بانک آرین، جمعی از سهامداران این بانک از مسئولان سازمان بورس و شرکت فرابورس ۵ سئوال را مطرح کردند.

با انتشار خبر روز گذشته لغو مجوز بانک الکترونیکی آرین دومین بانک لغو مجوز شده توسط بانک مرکزی (بعد از بانک آریا)، سهامداران این بانک که از ۱۱ آبان شاهد توقف نماد معاملاتی در فرابورس بودند با چالش جدیدی روبرو شدند.

این گروه که حدود سه هزار نفر را شامل می‌شوند منتظر رفع مشکل بازگشایی نماد بعد از دریافت مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی بودند اما به جای تحقق این انتظار طولانی مدت (که در چند وقت گذشته با حمایت حرفی برخی مسئولان هم همراه بودند)، شاهد لغو مجوز نخستین بانک الکترونیکی شده و این بار منتظر تعیین تکلیف آینده این بانک و شاید انحلال و چگونگی دریافت پول خود شدند.

با این رویداد – که کسی به هنگام پذیره نویسی ۵ تا ۱۷ دی سال پیش سهام بانک آرین به آن فکر نمی‌کرد -گروهی از سهامداران حقیقی بانک با اعلام گلایه‌های خود، ۵ سئوال را از مسئولان سازمان بورس و فرابورس را مطرح کردند.

 

این سهامداران به فارس گفتند: شاید برای افرادی که برای اولین بار موردی را تجربه می‌کنند شکست واژه‌ای آشنا باشد اما برای یک سیستم متشکل و تشکیلات سازمانی شکست در اولین گام و استمرار آن به منزله از دست دادن اعتبار سازمانی و تشکیلاتی است.

وقتی ۵ دی ماه ۸۹ بانک آرین به عنوان اولین شرکت تازه تاسیس کشور پیوندی بین بازار اولیه و ثانویه در کشور زد و به عنوان اولین شرکت کشور در بازار سهام فرابورس اقدام به پذیره نویسی نمود، آنقدر حجم استقبال بالا بود که لحظاتی بعداز گشایش نماد شرکت، دیگر سهمی بر‌ای خرید نمانده بود. در آنروز تمام مسئولین سازمان بورس کشور از آغاز مسیری تازه در تشکیل سرمایه در کشور و رونق بازار اولیه در سایه تاسیس فرابورس ایران خبر دادند؛

 

همه خوشحال بودند و به درایت خود و آنچه آنرا گشایش فصلی نو در بازار سرمایه کشور می‌خواندند بر خود می‌بالیدند. حدود ۵ ماه بعد‌‌ همان سهم ۱۰۰ تومانی، ۱۵۰ تومان به بازار فرابورس بازگشت. یعنی ۵۰ درصد سود در طول کمتر از ۵ ماه و بعد افزایش سرمایه بانک و گشایش بالا و بالا‌تر سهم. بازدهی سهم آنقدر بالا رفت که همه موسسین شرکت‌های تازه تاسیس را ترغیب به پذیره نویسی از طریق بازار فرابورس کشور کرد و حالا دیگر در ایام پذیره نویسی همه از صبح سفارشات را وارد سیستم معاملات می‌کردند. آنقدر استقبال شدید بود که بعضی‌ها هم جا می‌ماندند. اما سرانجام اولین پذیره نویسی چه شد؟

 

روزهای خوش هنوز به یکسال نرسیده پایان یافت. به نظر می‌رسید این پیوند بازارهای مالی ایران سرانجام شومی را برای سهامداران خود به همراه خواهد داشت. چون هر روز که از اعلام رسمی آغاز به کار فعالیت بانک آرین می‌گذشت، نه خبری از فعالیت می‌شد و نه پوشش سود اعلامی. خیلی‌ها که از پذیره نویسی اولیه انتفاع زیاد برده بودند شروع به عرضه سهام کردند و قیمت هر روز بیشتر افت کرد. سرانجام در آبان۹۰ مدیریت فرابورس ایران نماد سهام را برای ارائه اطلاعات متوقف کرد و این یعنی محبوس شدن سرمایه ۳۰۰۰ سهامداری که با اعتماد به بازار سرمایه کشور و فرابورس ایران اقدام به خرید سهام بانک آرین کرده بودند.

 

حالا بعد از گذشت ۵ ماه از توقف نماد شرکت و عدم حصول نتیجه و پاسخ قطعی بانک مرکزی برای فعالیت رسمی بانک، نه مسئولین سازمان بورس پاسخگو هستند، نه مسئولین فرابورس و نه مسئولین بانک. همگان سهامداران را به صبر دعوت می‌کنند. سهامدارانی که با اعتماد به سیستم بازار سرمایه کشور اقدام به خرید سهام شرکتی کرده‌اند که حالا بانک مرکزی شاید ادامه فعالیت آن را متوقف کند.

فارغ از زیان تحمیل شده به سهامداران خرد بانک آرین با توجه به توقف نماد شرکت آنچه بیش از هر چیز خودنمایی می‌کند، عدم به سرانجام رسیدن اولین پذیره نویسی انجام گرفته در فرابورس کشور و عدم پاسخگویی مسئولین سازمان بورس و فرابورس ایران است.

 

 

در این میان ما سهامداران انتظار داریم مسئولین سازمان بورس کشور و فرابورس ایران جوابی برای سوالات زیر ارائه کنند:

 

  1. چگونه سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران اجازه بازگشایی پس از پذیره نویسی و پذیرش بانک آرین و انجام معاملات ثانویه بر روی سهام آن را صادر کردند. درحالی که هیچ مدرک مستدلی دال بر اخذ مجوز فعالیت رسمی بانک از سوی بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی نهادهای مالی و پولی کشور صادر نشده بود؟
  2. چگونه سازمان محترم بورس اجازه افزایش سرمایه شرکتی را صادر کرد که فعالیت رسمی آن در هاله‌ای از ابهام قرار داشت؟
  3. آیا توقف ۵ ماهه سهام بانک به دلیل عدم ارائه اطلاعات توجیهی مناسب بر‌ای سهامداران خردی است که با اعتماد به سیستم فرابورس کشور اقدام به خرید سهام بانک آرین کرده‌اند؟
  4. با توجه به احتمال عدم صدور مجوز فعالیت بانک توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و انحلال شرکت، توجیه سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران برای سهامدارانی که در معاملات ثانویه سهام بانک آرین را به نرخ‌های بالا‌تر از ۱۰۰۰ ریال خریده‌اند و یا حتی با خرید تقدم‌های شرکت در افزایش سرمایه مورد تایید سازمان بورس شرکت کرده‌اند چیست؟
  5. آیا عدم پیگیری و پاسخگویی سازمان بورس و شرکت فرابورس ایران در موارد مشابه چون پذیره نویسی بانک آریا، توقف طولانی مدت نمادهای بانک گردشگری و سرمایه گذاری میراث فرهنگی سبب سلب اعتماد عمومی و کاهش مشارکت مردمی در پذیره نویسی‌های آینده از طریق سیستم فرابورس کشور نخواهد شد؟

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.