راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک گزارش جمع‌و‌جور از روز اول چهارمین همایش بانکداری الکترونیک

حالا می‌توانیم سرمان را بالا بگیریم و ببینیم که چه آرا داریم وارد دوران جدید می‌شویم؛ به نظر می‌رسد رسم اشتباهِ حضور مقامات و مدیران ارشد نظام در هر همایش مرتبط و نامرتبطی با توان و تخصص و مهارتشان در حال ور‌افتادن است. بار دیگر بانکداری ایران پیشروی دوران جدید شده است. حالا دیگر قرار نیست مدیران ارشد سیاسی، هی بیایند برای متخصص‌ها از هر دری سخن‌سُرایی کنند و آن‌ها هم گوش کنند و وقتی متخصص‌ها بالا رفتند با صحنه زشتِ ترکِ سالن توسط مدیران ارشد سیاسی روبه‌رو گردیم. قبول دارم که راه زیادی پیشِ رو داریم اما بگذارید دلمان به همین اندک‌ها هم خوش باشد و از همین خوشحالی کوچکمان راضی باشیم. بالاخره رویدادی در این مملکت برگزار شد که شروع‌کننده‌هایش به ترتیب قد و قامت سیاسی بالا نیامدند؛ بلکه ترتیب و چینش آنها بر مبنای جذابیت بود؛ البته تا حدودی. بگذار آن رسانه هم که نوشته بود رییس‌کل نیامده بود و وزیر و سخنگوی دولت و نتیجه گرفته بود که این‌یک پیام دارد و بعدش هم بعدالتحریر رفته بود که دوستان آمدند به حال خودش باشد؛ هرچند که آخرش معلوم نشد تکلیف پیامی آمدن چه شد. بالاخره برخی هم ناراحت از پایان دوران نظمِ قدیم هستند. به‌هرحال دوستان رسانه‌ای ما عادتِ اشتباه و غلطی دارند که همایش‌ها جایی است برای بیان آخرین دیدگاه‌های مدیران ارشد نظام درباره مسائل مختلف. تا همین جای کار باید دست‌مریزاد بگویم به همه آن‌هایی که این همایش را برگزار کردند.

حرفِ حساب سیف را حتما باید شنید؛ بالاخره مدیران ما دارند یاد می‌گیرند که توجیه‌گر نباشند: «طبیعی است که مشکلاتی در اجرای چکاوک وجود داشته باشد، اما من به همکاران خودم انتقاد دارم که انعکاس مناسبی در مورد چگونگی اجرایی شدن و این‌که چکاوک هنوز کامل نشده و آزمایشی است ارائه نکردند.»

سیف آماری هم از نسبت میزان سکه و اسکناس به حجم کل تراکنش‌های مالی داد که جالب است. رییس گفت که پارسال این نسبت 13 درصد بوده و امسال 4.5 درصد. اگر واقعاً این‌طور باشد فوق‌العاده است. این رقم در آمریکا چیزی حدود 50 درصد است؛ اما حرف مهم دیگر رییس درباره دو شیوه کسب درآمد بانک‌ها بود؛ واسطه‌گری و ارائه خدمات. واسطه‌گری پول، یعنی جمع‌آوری سپرده‌های مردم و ارائه تسهیلات و کسب درآمد از اختلاف سود این دو، فعالیت عمده درآمدهای بانک‌های ما را شکل می‌دهد و کسب درآمد از طریق خدمات، در بین بانک‌های ما فراموش‌شده است. تأکید بانک مرکزی بر این‌که خدمات باید جدی گرفته شود چیز عجیب و البته جدیدی نیست؛ اما این‌که به این نتیجه رسیده‌ایم باید از طریق خدمات، درآمد کسب کنیم یعنی این‌که کارمزدها باید جدی گرفته شود. انتقادی هم که سیف به همکارانش کرده در کنار این حرف یعنی این‌که بانک مرکزی چاره‌ای ندارد جز درک دنیای جدید. بانک مرکزی نمی‌تواند برج عاج نشین باشد و این واقعیت مهمی است که به نظر می‌رسد لایه ارشد در حال درکِ آن است. احمدی دبیر کل هم گفت که دوره حضور مشتری در شعبه به پایان رسیده؛ بانک باید بر اساس شناخت از مشتری به دنبال ارائه خدمات برود و موضوع پرداخت‌های سیار در این راستا است. فرهاد نیلی هم حرف مهمی زد: «دوران سکون مشتری به پایان رسیده و در ادامه راه بانکداری کشور ارائه کارت اعتباری مهم‌ترین قدم نظام بانکداری نوین در این راه است.» در سال‌های گذشته افراد زیادی مانند دکتر سید ولی‌الله فاطمی هرجایی نشستند از لزوم توسعه کارت اعتباری گفتند و اکنون این جملات را از زبان مدیران ارشد می‌شنویم. در همین همایش هم مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از ابلاغ دستورالعمل جدید کارت مرابحه به نظام بانکی خبر داد. این یعنی یک خبر خوب. او همچنین گفته که بانک مرکزی سیاست دستوری در خصوص کارت اعتباری نخواهد داشت و قرار است بانک و مشتری ترغیب به ارائه این کارت شوند.

وی در ارتباط با سامانه چکاوک گفت: «این سامانه دارای بخش تکمیلی به نام «صیاد» (صدور یکپارچه الکترونیکی دسته‌چک) است که با صدور آن روی هر چک کدی لحاظ می‌شود که می‌توان سابقه چک برگشتی هر فرد را از این طریق پیگیری کرد.» به گفته مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، از طریق این کد، می‌توان استعلام گرفت که آخرین اطلاعات فردی که چک را صادر کرده است، شامل چه مواردی است. حکیمی با بیان اینکه چکاوک تنها روند فعلی پردازش چک را تغییر می‌دهد، تصریح کرد: اما اصل قضیه که در مورد روند چک‌های برگشتی است از طریق صیاد انجام می‌شود. وی همچنین از رفع مشکل سامانه چکاوک در تهران خبر داد و گفت: «مراکز امداد بانک مرکزی معیار سنجش این سامانه است که تماس‌ها برای رفع مشکل چکاوک به این مرکز کاهش‌یافته است.»

و بِرت کینگ

سخنرانِ کلیدی همایش امسال بِرت کینگ بود و تا جایی که من می‌دانم بسیاری با ارائه حرفه‌ای او ارتباط برقرار کردند؛ بخشی از صحبت‌های او را مرور کنیم: «مشکل بانک‌ها این است که چگونه باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. استفاده از تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های کوچک می‌تواند اطلاعات را به‌طور صحیح در اختیار قرار داده و افرادی که بتوانند از این اطلاعات بهترین استفاده را انجام دهند از مراجعه حضوری به بانک استقبال نمی‌کنند. بانکداری آینده به معنای ارائه بهترین خدمات به فرد است صرف‌نظر از اینکه این فرد در چه مکانی قرار دارد. هر عملیات بانکی که مبتنی بر ثبت کاغذی باشد، دیگر آینده‌ای ندارد».

بِرت کینگ توضیح داد: «مفهوم محتوایی خدمات مالی تغییر کرده و از ارائه محصول به ارائه خدمات تبدیل‌شده است. در ده سال آینده بانکداران خوب افرادی هستند که دارای تخصص تحلیل داده‌اند، آن‌ها طراحانی مجرب هستند مسلط به روانشناسی رفتار، متخصص الگوریتم ریسک و شناخت هویت».

نمایشگاه امسال هم در گفت‌وگوهایی که با مدیران شرکت‌های فعال صنعت داشتم، بهتر و باکیفیت‌تر از سال‌های گذشته بوده و ارسال بانک‌ها به طبقه دوم هم از نظر شرکت‌های فعال اقدام مناسبی بوده است.

فیلم کوتاهی از روز اول همایش را در ادامه مشاهده کنید و به‌مرور فیلم‌ها بیشتری منتشر خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.