راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش مصرف انرژی و آلودگی با بانکداری الکترونیک؛ یادداشتی از دکتر بیات

واقعیت این است که در بانکداری الکترونیک سرعت و دقت در انجام مراودات مالی حرف اول را می‌زند و دیگر نمی‌توان با درنظر گرفتن پیچیدگی‌های تجاری و مالی و دشواری‌های زندگی شهری، شبکه بانکی را به‌صورت سنتی و با مراجعه فیزیکی اداره کرد.

البته کشورهای پیشرفته گام‌های استوار و بلندی در مسیر ارائه خدمات بانکداری الکترونیک برای کاهش هزینه مراودات مالی و پولی و تجاری و البته کم‌کردن هزینه‌های مدیریت شهری برداشته‌اند و شبکه بانکی ایران هم به خوبی از تجربه این کشورها بهره برده‌اند.

افزون بر سرعت، شفافیت و دقت بالا در خدمات بانکداری الکترونیک نباید از اثرات مثبت زیست‌محیطی آن غافل شد و با کاهش مراجعات فیزیکی به بانک‌ها شاهد حمل‌ونقل راحت‌تر شهری و کاهش سطح آلاینده‌ها خواهیم بود و به‌شدت مصرف انرژی را در حمل‌ونقل عمومی و ترافیک شهری کاهش خواهد داد. بنابراین شهروندان به‌ویژه شهروندان کلانشهرها درصورت استفاده هرچه بیشتر و بهتر از خدمات متنوع بانکداری الکترونیک هم می‌توانند به سلامت جسمی و روانی خود کمک کنند و هم یاری‌رسان دولت و مدیریت شهری باشند تا هزینه خدمات شهری که از جیب شهروندان پرداخت می‌شود، افزایش نیابد.

به واقع امروزه شهرهای بزرگ دنیا به واسطه گسترش خدمات مبتنی بر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، موفق شده‌اند تا از رفت‌وآمدهای غیرضرور شهروندان برای دریافت خدمات گسترده جلوگیری کنند و منابع صرفه‌جویی شده ناشی از آن را صرف بهبود کیفیت زندگی شهروندان کنند و این راهی است که مدیریت شهری کلانشهرهای ایران هم باید با هماهنگی مسئولان دولتی طی کنند.

یکی دیگر از مسائل مهم درخصوص گسترش و ترویج خدمات بانکداری الکترونیک، ارتقای سطح بهداشت و سلامت عمومی جامعه است و همین که نقل و انتقال فیزیکی پول به‌عنوان یکی از آلاینده‌ترین کالاها و تشدید‌کننده بیماری‌های مختلف کمتر شود، به‌خودی خود باعث کاهش هزینه‌های بهداشت و سلامت جامعه خواهد شد. برخی بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که حمل‌ونقل فیزیکی اسکناس می‌تواند حامل بیش از 700 نوع بیماری باشد و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک شهروندان را از خطرات بیماری‌ها مصون می‌دارد.

کاهش میزان سرقت ناشی از نقل و انتقال یا استفاده فیزیکی از پول هم یکی از دستاوردهای بهره‌مندی جامعه از خدمات بانکداری الکترونیک است که افت میزان جرایم ازجمله کیف‌قاپی هم در نهایت کاهش هزینه‌های انتظامی و قضایی را به همراه دارد، هرچند در فضای خدمات بانکداری الکترونیک هم امکان سوءاستفاده وجود دارد، ولیکن خسارت‌های وارده احتمالی در این فرایند کمتر متوجه شهروندان بوده و هزینه‌های آن را شبکه بانکی پرداخت می‌کند.

نکته مهم دیگر تأثیر خدمات بانکداری الکترونیک به واسطه شتاب و شفافیت اقتصادی بر رشد اقتصادی کشورهاست و افزون بر سرعت بخشیدن به مراودات مالی و پولی، امکان مراودات و معاملات تجاری را بیشتر خواهد کرد که این اثر هم ملی و هم فراملی است. از سوی دیگر امکان فساد مالی و تبانی در شبکه بانکی با گسترش خدمات بانکداری الکترونیک و نظارت بر فرایندها و تراکنش‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد و در بستر مبتنی بر E-Banking به راحتی می‌توان فعالیت‌های بانکی را مانیتور و رصد کرد و مانع شکل‌گیری فسادهای احتمالی شد و نظارت آنلاین و مبتنی بر خدمات الکترونیک بانک‌ها گسترش می‌یابد.

منبع: همشهری آنلاین / دکتر محمد مراد بیات

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.