راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با حسام مقصودلو به بهانه جدی شدن کیف پول خرد الکترونیک بعد از کارمزد تراکنش

چند سالی هست که ایده کیف پول خرد الکترونیک و بلیت الکترونیک چه به صورت کارتی و چه به صورت استفاده از بستر تلفن همراه مطرح شده و فعالیت‌هایی برای توسعه آن صورت گرفته است. اما هنوز شاهد استفاده گسترده از این سرویس نیستیم. شما دلیل را در چه می‌دانید؟

از اواسط دهه هشتاد متولیان حمل‏ و نقل عمومی در شهرهای کشور ضرورت تغییر سیستم سنتی بلیت کاغذی به بلیت الکترونیک را احساس کردند و با همین نگاه بلیت الکترونیک را به صورت کاملا تک کاربردی توسعه دادند. در این بین در برخی از شهر‌ها، به دلیل اشکالات موجود در طراحی و شکل اجرا، پروژه با استقبال مواجه نشد و طبعاً استفاده از سرویس نیز گسترش نیافت. اما در عین حال در برخی دیگر از شهرهای کشور این دو پارامتر با دقت بیشتری همراه بود و در برخی از شهر‌ها کارت هوشمند شهروندی به عنوان مبنای طراحی سیستم در نظر گرفته شد که نشان از رویکرد درست به این مسئله بوده‏ است. لذا اگر شهرهای کشور را بررسی کنیم می‌‏بینیم که بلیت الکترونیک و کارت هوشمند شهروندی در برخی از آن‌ها به شدت فراگیر شده است.

گفت و گو با حسام مقصودلو به بهانه جدی شدن کیف پول خرد الکترونیک بعد از کارمزد تراکنش، درباره کیف پول خرد الکترونیک، بلیت الکترونیک، کیف پول موبایلی و … / امید به توسعه پرداخت خرد الکترونیکی

پارامترهایی مانند گستردگی مراکز ارائة خدمات کارت شهروندی به شهروندان، توسعة کاربرد‌ها و مراکز پذیرندگی کارت شهروندی، تسویه‏‏ حساب روزانه با پذیرندگان و… از جملة عوامل موفقیت این پروژه‏‌ها بوده‏اند.

.

اخیرا این بحث از طرف شاپرک و بانک مرکزی مطرح شده که باید از تراکنش‌های کارت‌خوان کارمزد ۱۱۰ تومانی گرفته شود. مدیر کل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی می‌گوید که ۲۵ درصد تراکنش‌هایی که از شاپرک می‌گذرد زیر ۱۰ هزار تومان است و این تراکنش‌ها باید کاهش یابد. از طرفی این تراکنش‌های خرد، مناسب انجام در بستر کیف پول خرد الکترونیک هستند. به نظر شما این روند استفاده از پول خرد الکترونیک را تسریع می‌کند؟

به نکته درستی اشاره کردید. قطعاً همین‌گونه خواهد بود. این مسئله نیازمند توضیح بیشتری است. همانطور که می‌‏دانید با توجه به ماهیت آنلاین تراکنش شاپرکی، موفقیت هر تراکنش نیازمند عملکرد صحیح و آنلاین پایانه فروش، سوییچ شرکت ارائه‏دهندة خدمات پرداخت، سوییچ شاپرک، سوییچ شتاب و سوییچ بانک صادرکنندة کارت است. این درحالیست که اکوسیستم کیف پول الکترونیک به‌‏گونه‌‏ای طراحی شده که عملکرد آفلاین آن موجب تحمیل سرانة کمتر هزینه‏‌های عملیاتی توسط سیستم‏‌های مرتبط می‌‏شود. بدین ترتیب کارمزد مورد نیاز تراکنش‌های کیف پول کمتر از کارمزد تراکنش شاپرکی خواهد بود و این امر موجب خواهد شد که تمایل پذیرندگان و مردم به استفاده از کیف پول الکترونیک برای تراکنش‌های ریز بیشتر شود.

البته باید به این نکته توجه کرد که حتی با عملیاتی شدن این کارمزد، همچنان یک مانع جدی دیگر در استفاده از کیف پول وجود دارد. از آنجا که برداشت وجه نقد از دستگاه‏‌های خود‌پرداز برای شهروندان بدون هزینه است، خود این مسئله نیز می‌‏تواند محدودکنندة استفادة مردم از کیف پول الکترونیک باشد. توسعة هرچه بیشتر استفاده از کیف پول الکترونیک نیازمند وضع کارمزد به برداشت وجه نقد از دستگاه‏‌های خود‌پرداز نیز خواهد بود، کما اینکه در بسیاری از کشور‌ها نیز این کارمزد وجود دارد.

.

هزینه انجام تراکنش از طریق کیف پول خرد الکترونیک چقدر است؟

مشابه با تراکنش‏‌های شاپرکی، تراکنش‏‌های کیف پول الکترونیک نیز نیازمند سرمایه‏‌گذاری برای تأمین، راه‌‏اندازی و پشتیبانی پایانه‏‌های کارتخوان، زیرساخت‌های جمع‏‌آوری و پردازش تراکنش‏‌ها است. لذا در نگاه اول به‏‌نظر می‌‏رسد تفاوت چندانی بین عملیات سیستم کیف پول الکترونیک و تراکنش‏‌های شاپرکی وجود ندارد. اما به قطع می‌‏توان گفت که این هزینه از هزینة انجام یک تراکنش شاپرکی به مراتب پایین‏‌تر است. در توضیح این مطلب باید گفت که اولاً حجم بالای تراکنش‏‌های کیف پول و ثانیاً آفلاین بودن عملیات پردازش عوامل تأثیر گذار بر کاهش هزینه هستند.

در مورد حجم بالای تراکنش جالب است بدانید که تعداد تراکنش‌‏های روزانة خرد تنها در حوزة حمل‏ و نقل عمومی شهر مشهد که توسط شرکت اتیک اجرا شده و درحال بهره‏‌برداری است، بیش از تراکنش‏های روزانة هریک از بانک‏های خصوصی در کل کشور است. درصورتی که نحوة برخورد ما با این تراکنش‏‌ها مشابه تراکنش‏‌های شاپرکی باشد، این حجم می‌‏تواند یک تهدید محسوب شود. اما به دلیل اینکه عملیات پردازش به‏صورت آفلاین انجام می‌‏پذیرد، برای انجام هر تراکنش نیاز به ارتباط با سوییچ‌‏های مرتبط وجود ندارد، و لذا هزینه‏‌های زیرساختی شبکه و بالا بودن سرویس‏‌ها کاهش می‌‏یابند.

در مورد کیف پول مبتنی بر بستر موبایل که هزینه‏‌ها از حالت کارتی هم کمتر است. چرا که نیازی به سرمایه‌‏گذاری و تأمین کارتخوان نیز وجود ندارد و طبعاً هزینة کارمزد بیش از پیش کاهش می‌‏یابد.

.

مدل کسب وکار این روش از پرداخت چگونه تعریف شده است؟

البته مدل‌‏های متفاوتی به‏‌کارگرفته شده است. اما مدلی که در حال حاضر به‏‌صورت غالب در کشور اجرا می‌‏شود، مدل پرداخت کارمزد توسط پذیرنده از هر تراکنش کیف پول است. همانطور که در ابتدا نیز بیان شد عمدتاً اینگونه پرداخت‏‌ها جایگزین بلیت‏‌های کاغذی شده‏‌اند. از آنجایی که سیستم سنتی تأمین، توزیع و فروش بلیت تا ۲۰% درآمد پذیرندگان را به خود اختصاص می‌‏داد، پرداخت کارمزد از تراکنش برای اینگونه پذیرندگان کاملاً توجیه‌‏پذیر است.

در کنار این با یک مطالعة ساده روی سیستم‌‏های مشابه پیاده‌‏سازی شده در دنیا می‌‏توان دید که تمام آن‌ها اعم از سیستم‏‌های موجود در کشورهای شرق آسیا مانند کرة جنوبی، هنگ‌‏کنگ و سنگاپور و کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند هلند، آمریکا، کانادا و… همگی از سیستم کارمزد به عنوان مدل کسب‏ و کار استفاده می‌‏کنند که در بسیاری از موارد این کارمزد از پذیرنده دریافت می‌‏شود و در برخی موارد نیز از دارندة کارت. لذا در یک مقیاس بزرگ‌تر می‌‏توان گفت مدل کسب‏ و کار این روش پرداخت در دنیا، اخذ کارمزد از پذیرنده است.

.

نقش بانک مرکزی در این مدل چیست؟

شما شاهد هستید که در حال حاضر همین مدل بدون حضور بانک مرکزی خصوصاً در حوزه‏‌های خدمات شهری در حال اجرا است و متولیان این حوزه با ارائه‌‏دهندة خدمات کیف ‏پول الکترونیک به‏صورت توافقی عمل می‌‏کنند. البته این مسئلة عجیبی نیست و در بسیاری از سیستم‏‌های مشابه موجود در دنیا نیز قانون‌گذار نقش عمده‏ای در تعیین مدل کسب‏ و کار ندارد. اما از یک منظر دیگر، بانک مرکزی به‏‌عنوان متولی نظام پرداخت در کشور نقش مهمی در این زمینه دارد.

بگذارید برای شما مثالی بزنم. من قصد خرید از یک سوپرمارکت را دارم و پول نقد نیز همراه خود ندارم. برای تأمین وجه پرداختی یا می‌‏بایست به یک دستگاه خود‌پرداز مراجعه کنم و با دریافت پول نقد عملیات پرداخت را انجام دهم یا با انجام یک تراکنش شاپرکی بر روی پایانة فروش وجه را پرداخت کنم و یا اینکه از طریق کیف پول خرد الکترونیک پول خود را بپردازم. واقعیت آن است که به دلیل قوانین حمایتی بانک مرکزی از تراکنش‌‏های شاپرکی و همچنین تراکنش‌های‏ خودپرداز‌ها، هزینه‏‌ای به دارنده کارت یا پذیرنده تحمیل نمی‌‏شود. اما عدم حمایت از ارائه دهندگان خدمات کیف پول الکترونیک اعم از کارتی و موبایلی موجب می‌‏‌شود، این کسب و کار متکی به دریافت کارمزد از پذیرنده یا دارندة کیف باشد.

این مسئله باعث می‌‏شود در مواردی که وجه پرداختی خرد محسوب شود اما پرداخت وجه از طریق تراکنش شاپرکی یا وجه نقد به‏‌عنوان جایگزین قابل تصور باشد، شهروند و پذیرنده ترجیح دهند از بستر جایگزین استفاده کنند. بدین‏‌تریب توسعة کاربرد کیف پول به شدت محدود خواهد شد.

این درحالیست که عملیاتی شدن سیستم کیف پول الکترونیک منافع کوتاه‏‌مدت و بلندمدت مشخصی را برای بانک مرکزی نیز به‏‌همراه دارد. یکی از این منافع کمتر شدن تقاضای جامعه به اسکناس و مسکوک و درنتیجه کاهش هزینه‏‌های مرتبط با انتشار آن‌ها خواهد بود. علاوه براین بار تحمیلی به شبکه‏‌های شتاب و شاپرک نیز به واسطه ظهور این سیستم کاهش می‌یابد که خود باعث کاهش هزینه‌‏های مربوطه خواهد بود و بانک مرکزی می‌‏تواند از محل ذخیرة این هزینه‏‌ها به عملیاتی شدن سیستم کیف پول الکترونیک کمک کند.

.

اپراتورهای تلفن همراه چه نقشی دارند؟

همانطور که می‌‏دانید اپراتورهای تلفن همراه سرمایه‏‌گذاری هنگفتی برای ایجاد زیرساخت مورد نیاز خود انجام داده‏اند. در سال‏ه‌ای اخیر اپراتور‌ها حرکت عظیمی را برای ارائة خدمات ارزش افزوده انجام داده‏اند. بحث پرداخت الکترونیک نیز به‏‌عنوان یکی از مهم‌ترین خدمات ارزش افزوده، جذابیت ویژه‏ای نزد اپراتور‌ها دارد. بدین‌‏ترتیب اپراتور‌ها می‌‏بایست از چند منظر به ایفای نقش بپردازند.

اولاً از منظر فنی، با توجه به اینکه اصولاً انتقال الکترونیک وجه، نیازمند بستر ارتباطی با رعایت استانداردهای امنیتی است، لزوم استفاده از بستر تأمین‏شده توسط اپراتور در این بین نقشی غیرقابل انکار دارد. علاوه‏براین و جهت تأمین امنیت تراکنش، لازم است ملاحظات امنیتی از محل انجام تراکنش یعنی گوشی تلفن همراه و نیز پروتکل‏‌های ارتباطی آن با سوییچ پرداخت لحاظ شود که همة این‌ها نیازمند عملکرد فعالانة اپراتورهاست.

علاوه بر این شما می‌‏بینید که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور در حال حاضر از ۱۰۰ درصد عبور کرده است و این نشان دهنده فراگیر شدن تلفن همراه است. لذا در لایة کانال‌‏های توزیع نیز اپراتور از طریق شبکة مشترکین خود به‌‏راحتی می‌‏تواند خدمت کیف پول الکترونیک را در بین آن‌ها نهادینه کند.

.

بانک‌ها چه نقشی دارند؟ آیا اصولا بانک‌ها نقش جدی در اکوسیستم کیف پول الکترونیک دارند؟

شاید با مشاهده وضعیت فعلی به نظر برسد که بانک‌ها نقش چندانی در اکوسیستم کیف پول نداشته باشند. اما واقعیاتی وجود دارد که نشان از حضور زودهنگام بانک‏‌ها در این عرصه است. اولاً نظام پرداخت در کشور ما یک نظام بانک محور است و تقریباً هیچ سیستم پولی بدون نقش‌‏آفرینی حداقل یک بانک در کشور وجود ندارد. به این امر اضافه کنید که در بیست سال گذشته این بانک‌ها بوده‌اند که سیستم‏‌های پرداخت الکترونیک را توسعه داده‌‏اند و در حال حاضر نیز کیف پول الکترونیک به‏‌عنوان یک محصول تکمیلی در سبد محصولات بانکی مورد توجه آن‌ها قرار دارد.

لذا بانک‏‌ها نیز هم از نظر فنی و زیرساختی و هم از منظر کانال ارائة خدمت نقش مهمی در این اکوسیستم ایفا می‌‏کنند. حتی در حال حاضر هم زیرساخت بانک‏‌ها به سیستم‏‌های کارت شهروندی متصل هستند و به آن‌ها سرویس می‌‏دهند. به‌‏عنوان نمونه در شهرهایی که اتیک در حال ارائة خدمت کیف پول الکترونیک است، تسویه‌‏حساب با پذیرندگان، یکی از ارکان مهم این سیستم، به‏‌صورت روزانه و از طریق اتصال به سوییچ بانک صورت می‌‏پذیرد.

Etick-Hesam-Maghsodlo-Index-way2pay-93-04-30

در تکمیل این توضیحات، باید به اهمیت نقش شرکت‏‌های PSP نیز اشاره کرد. ‏ خدمت کیف پول الکترونیک به نوعی مکمل خدمات قابل ارائه در شرکت‏‌های PSP است و بخش عظیمی از زیرساخت‏‌های شرکت‏‌های PSP در خدمت کیف پول الکترونیک نیز قابل استفاده است.

برای مثال در اکوسیستم توسعه داده شده توسط شرکت اتیک شارژ کارت شهروندی از طریق پایانه‏‌های فروش مجهز به کارت‏خوان غیرتماسی صورت می‌‏پذیرد و چرخة عملیاتی آن از طریق تراکنش شاپرکی کامل می‌‏شود. این مسئله باعث شده‏ است که شبکة شارژ کارت شهروندی در شهرهایی که شرکت اتیک این خدمت را ارائه نموده است، با کمترین هزینه به فروشگاه‏‌هایی که علاقمند به انجام عملیات شارژ کارت شهروندی نیز بوده‏‌اند گسترش یابد و به باجه‏‌های شهری محدود نگردد.

بانک مرکزی تلاش می‌کند از طریق قوانین کیف پول الکترونیک (کیپا) و ایجاد زیرساخت سامانه پرداخت سیار (سپاس) به این حوزه سروسامان بدهد و بستر استفاده از آن را قانونمند کند. این تلاش‌های بانک مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کند و تحلیل شما از استانداردهای وضع شده بانک مرکزی چیست؟

این کار قطعاً ضرورت دارد. همانطور که پیش از این نیز توضیح دادم حمل و نقل عمومی در شهرهای مختلف کشور سیستم پرداخت الکترونیک کرایه را بر بستر کیف پول پیاده سازی کرده‌اند. اما با یک بررسی ساده خواهیم دید که بسیاری از این سیستم‏‌ها در عمل با موفقیت همراه نبودند که عمده آن‌ها به دلیل اجرای پروژه توسط شرکت‌‏های فاقد توانمندی‏های لازم اعم از فنی، عملیاتی و مالی بوده‌‏است. کمترین اثر حضور بانک مرکزی در این حوزه، بررسی صلاحیت بازیگران آن و اعطای مجوز فعالیت به آنهاست که باعث خواهد شد شاهد تکرار اشتباهات گذشته نباشیم.

در این بین مجموعة بانک مرکزی در اقدامی مثبت با شرکت‎‏های فعال در این زمینه و از جمله شرکت اتیک به گفت‏وگو نشسته تا از تجارب آن‌ها در این حوزه استفاده کند. خود این مسئله کمک می‌‏کند تا قوانین و استانداردهایی مبتنی بر وضع موجود تدوین گردند.

.

استفاده از کیف پول خرد الکترونیک نیاز به اکوسیستم کاملی دارد که کاربر نهایی تجربه کاربری بالایی در استفاده از آن داشته باشد. به عنوان نمونه می‌توان به کارت‌های سوخت و کیف پول الکترونیکی که برای آن طراحی شده بود اشاره کرد که با استقبال سرد مردم روبه‌رو شد. چه باید کرد که تجربه‌های این چنینی تکرار نشود؟

این مسئله که اکوسیستم کیف پول خرد الکترونیک پیچیده‏ است کاملا درست است. اما با طراحی صحیح می‌‏توان کاری کرد که این پیچیدگی به هیچ وجه به کاربر نهایی منتقل نشود و این ابزار به سرعت به یکی از عناصر زندگی شهروندی تبدیل گردد. مطالعة نمونه‌های مشابه خارجی و نیز نمونه‌های موفق داخلی شاهدی بر این ادعاست که وقتی شما طراحی مناسبی را برای سیستم خود در نظر می‌گیرید و دسترسی شهروندان را به مراکز ارائة خدمت گسترش می‌‏دهید، شهروندان راحت‏‌تر از این ابزار استفاده می‌‏کنند.

برای مثال یکی از گلوگاه‌‏های فعلی استفاده از کیف پول الکترونیک، فرآیند شارژ آن است که شرکت اتیک توانسته با اقدامات خود در شهرهای تحت پوشش آن را تسهیل نماید. وقتی شما مجبور باشید برای تهیه و شارژ کیف پول الکترونیک خود به یکی از باجه‏‌های سطح شهر مراجعه کنید که به احتمال زیاد در نزدیکی محل سکونت یا کار شما هم وجود ندارد، طبعاً در استفاده از آن تردید می‌‏کنید. اما وقتی این روش‏‌ها توسعه یابند و از طریق پایانه‏‌های فروش منصوب در فروشگاه‏‌ها، دستگاه‏‌های خود‌پرداز، دستگاه‏‌های خودکار فروش، کیوسک‏های بانکی، گوشی‏های تلفن همراه مجهز به فناوری NFC و مشابه آن نیز قابل دسترسی باشند، قطعاً نظر شما تغییر خواهد کرد و با مواجهه با اولین نیاز، به‏راحتی نسبت به تأمین آن اقدام می‌‏کنید.

.

آیا فناوری‌های مختلف این حوزه مانند NFC در ایران از بسترهای لازم برای استفاده برخوردارند؟ اکوسیستم مناسب برای استفاده از ابزار تلفن همراه چقدر فراهم شده است؟

فناوری‏هایی مانند NFCمبتنی بر زیرساخت‏های پایه‏ای مانند شبکة تلفن همراه بنا می‌‏شوند. لذا می‌‏توان گفت عمدة زیرساخت مورد نیاز وجود دارد. اما ارائة خدمت مبتنی بر NFC نیازمند بستر اختصاصی است که طی ده سال گذشته مدل فنی آن به بلوغ رسیده است و در حال حاضر چندین مورد موفق در دنیا عملیاتی شده است. اما در کشور ما علیرغم جذابیت این حوزه برای اپراتور‌ها، به دلیل نبود مدل کسب‏وکار مشخص و ممانعت بانک مرکزی از ورود اپراتور‌ها بدون اخذ مجوز، آن‌ها هنوز به شکل جدی به آن ورود نکرده‏اند.

نشانة علاقمندی اپراتور‌ها به این حوزه اقدامات عملی آن‌ها در مقیاس تحقیق و توسعه بوده که با همکاری شرکت اتیک صورت پذیرفته و با بازخورد مثبت فعالان این حوزه نیز همراه بوده است. اما نمی‌‏توان ادعا کرد گامی جدی در راستای شکل‏‌گیری اکوسیستم مربوطه به استفاده از این فناوری برداشته شده است.

.

فرهنگ‌سازی برای استفاده از کیف پول خرد الکترونیک چگونه باید صورت بگیرد؟

اصولاً وقتی یک محصول یا خدمت جدید و نوآورانه به بازار عرضه می‌‏شود، در گام اول مخاطبانی از آن استفاده می‌‏کنند که اصطلاحاً پیشرو باشند. این قشر که مشخصاً می‌‏توان از دانشجویان و فارغ‏التحصیلان به عنوان بخشی از آن‌ها نام برد، خود می‌‏توانند بار ترویج و فرهنگ سازی استفاده از کیف پول الکترونیک را برای عموم جامعه به دوش بکشند. لذا می‌‏توان با هدف‏گذاری این گروه و ارائه خدمات خاص به آن‌ها گام مهمی در این راستا برداشت.

درعین حال نباید از عموم مردم غافل شد. مهم‏‌ترین گام در راستای فرهنگ‏سازی عمومی، انتشار مزایای قابل حصول درنتیجة استفاده از کیف پول الکترونیک است. اصولا مردم ما مردم حسابگری هستند و در جایی که با یک محاسبة ساده بفمهند درصورت استفاده از یک کالا یا خدمت منفعت بیشتری می‌‏برند، برای تهیه آن اقدام می‌‏کنند. برای مثال بانک‏‌ها تبلیغات گسترده‏ای را برای تهیة کارت‏‌های بانکی انجام دادند. اما شاهد بودیم از زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‏‌ها و واریز آن به حساب سرپرستان خانوار‌ها، فارغ از هرگونه تبلیغاتی، افرادی که کارت نداشتند نسبت به تهیه آن اقدام کردند.

یا مثال دیگر بلیت الکترونیک بوده است که در شهرهایی که بلیت الکترونیک و کارت شهروندی به شکلی درست عرضه شد، مردم به سرعت نسبت به تهیه آن اقدام کردند. لذا برای فرهنگ‏سازی پس از اطمینان از ارائه خدمت مناسب و گستردة کیف پول الکترونیک به شهروندان و ایجاد مزیت محسوس برای آنان می‌‏بایست این مزایا را در مقایسه با روش‌‏های سنتی منتشر نمود تا ذهن حسابگر مردم را به این نتیجه برساند که باید از آن استفاده کنند.

.

شرکت شما چه پروژه‌هایی در زمینه کیف پول خرد الکترونیک انجام داده یا در حال انجام دارد؟

شرکت اتیک به عنوان متولی ارائه خدمات کارت هوشمند شهروندی و کیف پول الکترونیک در هلدینگ فناپ فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ شروع کرد. این شرکت با رویکرد متفاوتی به بازار بلیت الکترونیک ورود کرد و از‌‌ همان ابتدا کارت هوشمند شهروندی را در دستور کار خود قرار داد. توزیع و شارژ بیش از ۴، ۶۰۰، ۰۰۰ عدد کارت هوشمند شهروندی در نزدیک به ۱۳۰۰ مرکز در بین شهروندان و پردازش روزانه ۱، ۳۰۰، ۰۰۰ تراکنش خرد در بیش از ۷۹۰۰ پایانه پذیرنده حمل‏ونقل عمومی شامل اتوبوس، تاکسی و قطار شهری و نیز دستگاه‏‌های خودکار فروش در شهرهای مشهد، اصفهان، اهواز و قزوین تصویری کلی از خدمات در حال ارائه توسط شرکت اتیک در کشور است.

این شرکت برای اولین بار در کشور پرداخت الکترونیک کرایه توسط کارت‌های شهروندی را در ناوگان تاکسی شهر اصفهان اجرا کرده که تاکنون نزدیک به نیمی از تاکسی‏های این شهر (معادل ۵۰۰۰ تاکسی) به این سامانه تجهیز شده‏اند. دقت کنید که در یک سامانة هوشمند تاکسی علاوه بر مسئلة پول خرد به‏عنوان یک معضل اساسی، مسائلی مانند محاسبة عادلانة کرایه و توزیع بهینة تاکسی‏‌ها در سطح شهر نیز بسیار اساسی است که نمی‌‏توان از آن‌ها غفلت نمود. لذا ارائة یک خدمت کامل در این حوزه اهمیت فراوانی دارد و شرکت اتیک با همکاری مجموعة شهرداری اصفهان توانسته بیش از ده خدمت را در قالب سامانة هوشمند تاکسی به شهروندان و رانندگان تاکسی در این شهر ارائه نماید.

هم‌‏اکنون نیز شرکت اتیک اجرای پروژة کارت هوشمند شهروندی و پرداخت خرد الکترونیک را در ناوگان حمل‏ونقل عمومی جزیرة کیش در حال اجرا دارد.

همچنین شرکت اتیک پایلوت فناوری NFC را با اپراتورهای ایرانسل و رایتل به انجام رسانیده است که امید می‌‏رود با تبیین سازوکارهای مورد نیاز، این سرویس را به‏صورت گسترده در بین شهروندان ارائه کند.

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط، شماره 13

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.