راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌و‌گو با کریس اِسکینر، نویسنده کتاب بانک دیجیتال / به‌جای محصولات روی مشتریان تمرکز کنید!

گفت‌وگو با کریس اسکینر در حاشیه دومین همایش بین‌المللی ایکوبیگ ممکن شد. پیش از آمدن او به تهران، باخبر شدیم که مهرماه در تهران حضور خواهد داشت. بنابراین فرصت را غنیمت شمردیم و ارتباط با او را از طریق ایمیل شروع کردیم. او خودش را این‌گونه معرفی می‌کند: «من کریس اسکینر هستم و در زمینه تاثیر فناوری بر بانکداری در نقاط مختلف جهان سخنرانی کرده‌ام. من گروهی را در اروپا با نام Financial Services Club هدایت می‌کنم که در 8 کشور فعالیت دارد و در آن به بررسی آینده بانکداری و بیمه می‌پردازیم. اخیرا کتاب «بانک دیجیتال» را منتشر کردم که هنوز در ایران در دسترس نیست. اما شنیده‌ایم به‌زودی در ایران منتشر می‌شود.» او که برای کنفرانس صنعت بانکداری و اقتصاد جهانی به تهران آمده‌ بود از دوستان بِرت کینگ است که کتاب بانک 3.0 او در ایران منتشر و به‌خوبی شناخته‌شده است. او هم مانند کینگ در زمینه فناوری‌های نوین و تغییر در فضای بانکداری پژوهش می‌کند. او در ایکوبیگ دو سخنرانی درباره بانک دیجیتال و بانکداری بدون شعبه انجام داد. در حاشیه کنفرانس با او گفت‌و‌گوی مفصلی انجام دادیم. اما بعدا که صحبت‌هایش در ایکوبیگ را شنیدیم ترجیح دادیم متن صحبت‌هایش را پیاده و به مخاطبان ماه‌نامه بانکداری الکترونیکی عصر ارتباط تقدیم کنیم. در ادامه دو پرسشی که از او پرسیدیم و پاسخ‌های کریس اسکینر را آورده‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم متن کامل صحبت‌های او در کنفرانس را ببینید که بخش زیادی از گفت‌وگوی مفصل ما در آن سخنرانی‌ها قابل‌ردیابی است.

 .

آقای اسکینر! لطفا برای مخاطبان ما بگویید که چه شد کتاب بانکداری دیجیتال را نوشتید و این کتاب درباره چیست؟

کتاب بانکداری دیجیتال با دو هدف نوشته شده است. در قرن اخیر بانکداری مبتنی بر توسعه پول کاغذی و انتقال در شبکه‌های محلی بود؛ ولی در قرن جدید مبتنی بر توسعه دیجیتالی اطلاعات در شبکه‌های جهانی است. این یعنی بانک‌ها باید مدل کسب‌وکار، معماری و ساختار سازمانی خود را تغییر دهند. مدل‌های کسب‌وکار مطمئناً باید بر پایه سامانه‌های یکپارچه سرویس‌های مالی باشند. ما با صنعت جدید فنّاوری‌های مالی (Fintech) مواجه هستیم، یعنی گسترش داده در شبکه جهانی. ارزش در این شبکه تغییر کرده است. قبلاً پول به‌عنوان یک ارزش در شبکه مطرح بود، اما در حال حاضر ارائه سرویس به هر کاربری ارزش است، مانند بیت‌کوین.

Chris-Skinner-Index-way2pay-93-09-01

بنابراین معماری سامانه‌های یکپارچه جدید باید دیجیتالی باشد. متأسفانه، بیشتر سامانه‌های یکپارچه‌ای که مؤسسات تولید می‌کنند، برای زیرساخت‌های موجود در شعبه و رهبری شبکه‌های موجود تولید می‌شوند. یک سامانه یکپارچه دیجیتالی واحد جداگانه سازمانی است که از داخل و خارج سازمان به مشتریان دسترسی می‌دهد.

نهایتاً بانک باید به‌جای محصولات بر روی مشتریان تمرکز کند، چراکه اکثر بانک‌ها بر روی محصولات جزیره‌ای خودشان متمرکز هستند. چیزی که من در کنفرانس ایکوبیگ در تهران روی آن تأکید کردم، سازمان‌دهی مجدد بانک‌ها است. بانک‌ها باید ساختار خود و مدل کسب‌وکار خود را در جهت توسعه داده‌های دیجیتالی به‌جای گسترش استفاده از کاغذ، در شبکه جهانی تغییر دهند.

 .

به نظر شما شعبه‌های بانکداری در آینده چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

درزمینه مفهوم شعبه و نقش آن‌ها در آینده، فقط باید به‌عنوان یک نقطه دسترسی نگاه کرد که ممکن است مشتریان به‌عنوان یک نقطه دسترسی از آن هم استفاده کنند. مشتریان ممکن است اپلیکیشن‌های تلفن همراه را انتخاب کنند، یا ممکن است تبلت یا مراکز تماس را انتخاب کنند. این‌ها همه نقاط ارائه سرویس‌های مالی هستند. بنابراین شعبه‌ها در آینده ممکن است به‌عنوان یک نقطه دسترسی در ارائه خدمات مالی بانک توسط مشتریان انتخاب شوند. اما این استفاده از شعبه امروز خیلی محدودشده است و در آینده کمتر هم خواهد شد. شعبه‌ها برای ارائه سرویس‌های تراکنشی به وجود آمدن،د اما امروزه مشتریان می‌توانند سرویس‌های تراکنشی را از کانال‌های دیگر دریافت کنند. شعبه‌ها در آینده ممکن بعضی از سرویس‌ها را برای بانک‌ها انجام می‌دهند نه برای مشتریان.

.

کریس اسکینر را بیشتر بشناسید

کریس اسکینر (Chris Skinner) شناخته‌شده‌ترین چهره مفسر مستقل در بازارهای مالی در فاینَنسِر و رئیس انجمن شبکه مالی اروپایی‌ها با نام باشگاه خدمات مالی است که در سال 2004 تاسیس شد. او همچنین مدیرعامل و موسس شرکت بالاترو است. بالاترو یک شرکت تحقیقاتی است که وب‌سایت shaping tomorrow نیز به آن تعلق دارد. او در حوزه‌هایی همچون مشاوره در زمینه آینده بانکداری و مشاوره استراتژیک بانکی برای بانک‌های بزرگی نظیر اِچ‌اِس‌بی‌سی در انگلستان، سی‌تی بانک در آمریکا و بانک رویال اسکاتلند به فعالیت پرداخته است.

قبل از تاسیس بالاترو، اسکینر معاون بازاریابی و استراتژی موسسه خدمات مالی یونیسیس گلوبال و مدیر استراتژی خدمات مالی اِن‌سی‌آر بوده است.

اسکینر بیش از ده کتاب در زمینه خدمات مالی تالیف کرده است که از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین آن‌ها می‌توان به «آینده بانکداری» و «بانک دیجیتال» اشاره کرد. اسکینر به مدت ۱۰ سال رئیس هیئت داوران جایزه «تعالی بانکداری در آسیا» بوده است. از فعالیت‌های رسانه‌ای اسکینر می‌توان به تفسیرگری اخبار حوزه بانکی در شبکه‌هایی نظیر اِسکای نیوز آمریکا، بی‌بی‌سی و بلومبرگ اشاره کرد.

او همچنین مدیرعامل باشگاه خدمات مالی اروپا است. این باشگاه معتبر به ارائه بیش از ۵۰ رویداد و میزگرد تخصصی در طول سال و در زمینه‌های بانکداری، سرویس‌های مالی، صنعت بیمه، و … در کشورهای متعدد اروپایی نظیر اسکاتلند، انگلستان و ایرلند می‌پردازد.

کریس اسکینر برای شرکت در دومین کنفرانس بانکداری و اقتصاد جهانی به تهران آمد. او دو سخنرانی درباره «بانکداری بدون شعبه و جامعه بدون پول نقد» و «بانک دیجیتال» در این کنفرانس ارائه کرد.

اسکینر مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه Loughborough بریتانیا در رشته مدیریت دانش گرفته است؛ همچنین او دیپلمه مطالعات صنعتی و یکی از اعضای جامعه کامپیوتر بریتانیا نیز هست.

منبع: ماهنامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 14

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.