راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با وحید صیامی در حاشیه همایش چهارم؛ اولین دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران به روایت مولف

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس وحید صیامی مولف اولین دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شما به‌تازگی کتابی را تحت عنوان «دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران» تألیف کرده‌اید و این کتاب ارزشمند در چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با حمایت گروه توسن رونمایی و منتشر شد و تقریباً به 2000 نفر از بازدیدکنندگان از همایش هدیه داده شد. دوست داریم بدانیم که چه چیز باعث تألیف دانشنامه پرداخت بانکداری الکترونیکی شد و این‌قدر برای این کار انرژی بگذارید؟

صیامی: بیشترین عاملی که من را دنبال این قضیه کشاند، شور و ذوق و علاقه‌ای بود که در وجود من بابت کار معلمی وجود دارد. تمام خواهر برادران من معلم هستند و من خیلی وقت‌ها پشیمانم که چرا مهندس هستم. تاریخ ورود من به این صنعت معادل بود با روزهای اول این صنعت. به همین خاطر آن روزها تقریباً ما هر کاری که می‌کردیم، معادل بود با اولین بار در ایران. بعد از من خب کارکنانی جذب می‌شدند که نیاز به آموزش داشتند. روحیه معلمی من در آن زمان باعث شد که به‌صورت خودجوش بحث آموزش را پی بگیرم و این کتاب حاصل دغدغه‌های آموزشی من در ارتباط با علم و دانش است که از آن روز تاکنون داشته‌ام.

از طرف دیگر می‌توان ازنظر جمع‌آوری مطالب به کتاب نگاه کرد که در این سال‌ها دقت نظری در من شکل‌گرفته که راجع به هر موضوعی که می‌بینم کنکاش کنم و به عمق و بطن ماجرا پی ببرم. کتاب امسال فرصتی بود که با توصیف کاملی تمام حواشی و اصل مطلب را داخلش بنویسیم و چیزی که بسیار وقت‌گیر بود اصرار به نوشتن به زبان ساده بود. همچنین کتاب حجم زیادی از لغات و اصطلاحات انگلیسی داشت که متأسفانه نشان از ضعف ما در فارسی‌سازی یا معادل‌سازی اصطلاحات این حوزه دارد. من اگر در آینده بخواهم ویرایشی روی این کتاب ارائه کنم مطمئناً به سمت تولید لغت در فضای بانکداری الکترونیک خواهم رفت.

مهندس وحید صیامی مولف اولین دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران
مهندس وحید صیامی مولف اولین دانشنامه پرداخت و بانکداری الکترونیکی ایران

.

رضا قربانی: در این کتاب حتی کلماتی که به زبان انگلیسی هم در بین مردم رواج پیداکرده را با الفبای فارسی نوشتید، دلیل این کار چیست؟

صیامی: دراین‌باره بین من و عوامل تدوین کتاب اختلاف‌نظرهایی بود؛ اما وقتی در یک پاراگراف تعداد لغات انگلیسی بکار رفته زیاد شود، دیگر نمی‌شود آن را روان خواند. برای همین ترجیح ما بر این بود حتی همان کلمات انگلیسی را با الفبای فارسی بنویسیم و در پایین به‌صورت پاورقی به آن اشاره‌کنیم. به نظر من ما باید به سمت ایجاد معادل‌های زیبا برویم؛ مثلاً کارهای زیبایی مثل کلمه تراکنش برویم! از طرفی تهدیدی هم وجود دارد، اینکه هرسال که می‌گذرد فضا برای فارسی سازی دیرتر می‌شود. اگر در چند سال آینده برای برخی کلمات جدید واژه‌سازی درست انجام نشود، مجبوریم این واقعیت تلخ را بپذیریم که انگلیسی تلفظ کنیم.

.

رضا قربانی: چه خلعی در این فضای معادل‌سازی وجود دارد؟

صیامی: این کتاب فرصتی بود که هم خودم و هم خواننده با مطالعه‌اش، با یک سری تعاریف آشنا شوند، مخصوصاً اینکه در این کتاب از سازمان‌های مهم این حوزه نام برده شده و اطلاعات لازم ارائه‌شده است. اگر مردم ما با خیلی از این اصطلاحات آشنا نیستند این کوتاهی ما است. طی صحبتی که با آقای دکتر نیما امیر شکاری داشتم، یک اقدام حمایت‌کننده از این کتاب می‌تواند این باشد که در پژوهشکده پولی و بانکی کشور، بنیانی تأسیس شود و این راه ادامه پیدا کند. شاید یک فضای خیلی خوب برای این کار بردن آن صورت ویکی‌پدیا تخصصی در محیط اینترنت باشد.

.

رضا قربانی: اگر موضوع دیگری برای گفتن دارید بفرمایید.

صیامی: بد نیست که به بحث کارمزدها اشاره‌کنم که این روزها موضوع داغی است. این موضوع در دنیا هم موضوع مهم، پیچیده‌ای و مفصلی است که برای متخصصان حوزه پرداخت هم می‌تواند پول‌ساز باشد؛ اما متأسفانه در ایران آسیب‌های بسیاری متوجه این قضیه است که به عدم درک صحیح برمی‌گردد که باعث می‌شود نتوانیم از آن دفاع کنیم. به همین خاطر در این کتاب دودسته از مباحث کتاب جدید هستند، یکی راجع به کارت اعتباری و مقولات مرتبط با آن و دیگری مقولات مربوط به کارمزد هم روی شبکه‌های کارت اعتباری و هم شبکه‌های کارت نقدی که دو شبکه متفاوت در غرب هستند و در این زمینه اطلاعات کافی گردآوری‌شده تا بتوانیم از بحث کارمزد به‌خوبی دفاع کنیم. با توجه به موضوع این روزهای صنعت پرداخت الکترونیک کشور، به همه متخصصان و علاقه‌مندان توصیه می‌کنم حداقل این بخش از کتاب را مطالعه کنند.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با وحید صیامی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با وحید صیامی در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با وحید صیامی در حاشیه همایش چهارم

بخش چهارم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با وحید صیامی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.