راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با مهران افسری در حاشیه همایش چهارم؛ بانکداری باز یک اختیار نیست، یک الزام است!

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از 30 نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: همان‌طور که مستحضرید شرکت خدمات انفورماتیک مجری پروژه‌های کلان و حاکمیتی بانکداری الکترونیکی در کشور مانند شتاب، شاپرک، ساتنا و پایا  است. یکی از موضوعاتی که در این دو روز همایش موردبررسی قرار گرفت، نوآوری و فضای جدید فناوری‌های مالی بود. از شما می‌خواهم درباره فضای جدید و تحلیلی که از این فضا دارید برایمان صحبت کنید.

افسری: شما مفهوم فضای جدید را مطرح کردید. من از این مفهوم استقبال می‌کنم چون بدان معنی است که ما فضای قدیمی و یا کنونی داریم. فضا تاکنون طوری بوده و هست که بانک‌ها برای نیازهای مالی مشتریانشان شروع به تولید برنامه‌های کاربردی کرده‌اند که توسط خودشان و پیمانکارانشان توسعه داده شده و در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. کانال‌های مختلفی در این چند سال ایجادشده و سعی شده است که از طریق سیستم‌های همراه بانک، تلفن‌بانک، اینترنت بانک و کارتخوان سامانه‌هایی تولید و در اختیار مشتری قرار گیرد. این فضای فعلی است.

مهندس مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک
مهندس مهران افسری مدیر سیستم‌های نوین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک

وقتی از فضای جدید صحبت می‌کنیم این بحث مطرح می‌شود که آیا فضای فعلی پاسخگوی نیاز مشتریان بوده است؟ آیا مشتریان را راضی کرده است؟ آیا به همه اهدافشان در سیستم‌های مالی رسیده‌اند؟ جواب مسلما «نه» است. یعنی فکر می‌کنیم که خیلی از کاربردها و نیازها را مشتریانِ خرد و کلان بانک‌ها داشته‌اند که نتوانسته‌اند در قالب سیستم‌های موجود ارائه‌شده توسط بانک‌ها به آن برسند. این خودش فضایی را باز می‌کند و بحثی را مطرح می‌کند که می‌گوید آقای بانک چرا خود شما برنامه را تولید می‌کنید؟ شما سرویس بانکی را ایجاد کنید، توسعه دهید و مدیریتش کنید. اما تولید و توسعه برنامه‌های کاربردی را به بازار بسپارید. با این کار بانک از چرخه تولید نرم‌افزار بانکی خارج می‌شود و به امور اصلی خود مانند بانکداری است می‌پردازد.

سود این مسئله در چیست؟ در وحله اول مشتریان بانک‌ها می‌توانند به درخواست‌های بانکی خود خیلی سریع‌تر برسند؛ زیرا همواره منتظر ارائه سامانه‌های جدید از طرف بانک بوده‌اند و همیشه نیاز، بیشتر از عرضه در عرصه سیستم‌های بانکی بوده است. حالا اگر خود بانک بخواهد فقط سرویس بدهد، تِردپارتی‌ها، برنامه‌نویس‌های بازار و شرکت‌های نرم‌افزار شروع به تولید برنامه‌های مختلف متناسب با درخواست کاربران با زیبایی و کیفیت بیشتر و بهتر برای سیستم‌های بانکی می‌کنند و با تعدد سامانه‌ها روبرو خواهیم شد. به‌این‌ترتیب بانک تنها این سامانه‌ها را با نظارت به core خود متصل می‌کند؛

بنابراین از فضای تک‌بعدی بانکی فاصله می‌گیریم و به فضای چندبعدی خواهیم رسید که در آن شرکت‌ها برنامه‌های مورد نیاز بانک‌ها را تولید می‌کنند و به نیاز بانکی مردم سریع‌تر پاسخ داده می‌شود. این مسئله موجب ایجاد خلاقیت‌های بیشتر و نوآوری می‌شود. در حوزه سیستم‌های B2C خیلی از شرکت‌های بزرگ به خیلی از نیازهایی که در سیستم‌هایشان از بانک انتظار داشتند، نمی‌رسیدند؛ اما در این فضای جدید کسانی که توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای ERP و بیزینسی بوده‌اند این امکان را پیدا می‌کنند که بتوانند به سامانه‌های بانکی متصل شوند و کیفیت و قابلیت‌های آن سیستم‌ها را بالا ببرند.

.

رضا قربانی: شما وضعیت فضای بانکداری را در شرایط امروز ایران چگونه می‌بینید؟

افسری: وضعیت طوری است که هیچ راهی جز حرکت در مسیر بانکداری باز وجود ندارد. بانکداری باز یک اختیار نیست یک الزام است. اگر بانک‌ها این کار را نکنند با نارضایتی مشتریان و فرار مشتریان و کسب‌وکارهای پرپول روبرو خواهند شد. این فضا در ابتدا برای بانک‌ها مقاومتی و ترسناک به نظر می‌رسد، اما روندها و رویکردهای بانک‌های دیگر در سایر کشورها نشان می‌دهد که باید این کار را بکنند.

.

رضا قربانی: آیا مدیران بانکی کشور به این باور رسیده‌اند که بانکداری باز یک الزام است؟

افسری: سعی می‌کنیم در این‌گونه همایش‌ها مدیران را به این باور می‌رسانیم. سعی می‌کنیم متقاعدشان کنیم و مزایا و سود این روند را برای آن‌ها مشخص کنیم تا منافع آن را دریابند. هیچ‌گونه منعی هم وجود ندارد چون هدفِ بانک، بانکداری است و نه تولید برنامه بانکی و فکر می‌کنیم از این مسئله استقبال کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این فضایی است که در کشور ایجاد خواهد شد و شاید باعث از بین رفتن برخی کسب‌وکارها شود و تولید برخی کسب‌وکارهای جدید را نیز به دنبال خواهد داشت. این بحثی است که خیلی بیشتر از یک همایش زمان نیاز دارد تا ببینیم جزییات این کار در آینده چه خواهد شد. کسب‌وکار بانک‌ها شیوه جدیدی به خود خواهد گرفت و فکر می‌کنم بانک‌ها بهتر است باهم قبل از اینکه اتفاقی بیفتد و در کسب‌وکارها به چالش کشیده شوند و رقابت‌های ناسالم و نابرابر شکل بگیرد، در آغاز شکل‌گیری این فضا درباره حوزه کسب‌وکاری به یک استاندارد و توافق برسند. طوری که در آینده هرکدام جداگانه به دنبال راهکار خاص خود نباشند؛ اگر از همین الان سیاست‌های کسب‌وکاری و مالی‌اش شکل بگیرد شاید خیلی بهتر باشد. مانند سیستم‌های فروشگاهی که وقتی شکل گرفتند، هر یک از بانک‌ها به طریق خاص خود سرویس می‌دادند؛ یکی کارمزد می‌گرفت و دیگری نه؛ یکی از فروشنده می‌گرفت و یکی از خریدار؛ که بعدها با ظهور شاپرک نظم و استانداردی در این مدل کارمزد به وجود آمد. حال نیز اگر واقعاً به این قضیه اعتقاد داریم و می‌دانیم که به این سمت پیش می‌رویم چه‌بهتر که از همین‌الان این همکاری‌ها و نهادها شکل بگیرد که کسب‌وکارها از همین‌الان استاندارد باشد.

.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس مهران افسری در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس مهران افسری در حاشیه همایش چهارم

بخش سوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با مهندس مهران افسری در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.