راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با فردوس باقری در حاشیه همایش چهارم؛ استفاده از زیرساخت‌های موجود، برای منافع ملی

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس فردوس باقری معاون توسعه بازار و امور مشتریان شرکت توسعه سامان‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین بزرگ‌ترین شرکت خصوصی فعال درزمینه فناوری‌های بانکی و ارائه راه‌حل‌های جامع بانکی در ایران است که امسال به همراه دیگر شرکت‌های گروه توسن در نمایشگاه حضور داشت. توسن، به‌تازگی دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده است و از بسترهای ایجادشده پس از 15 سال فعالیت در فضای بانکی برای اجرای پروژه‌های کلان ملی استفاده کرده است و چند پروژه ملی در کارنامه خود ثبت کرده است. لطفا کمی دراین‌باره برایمان توضیح دهید.

فردوس باقری: مجموعه توسن به دلیل سابقه حضور خود در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت، یک زیرساخت گسترده با قابلیت اطمینان بالا دارد که در سال‌های گذشته سعی کرده است این زیرساخت‌ها را در راستای گسترش خدمات دولت الکترونیک، در حوزه فناوری اطلاعات مورداستفاده قرار دهد. یکی از پروژه‌های اخیر، پروژه یارانه کالا بوده است که زیرساخت فنی و تکنولوژیک آن را توسن، با کمک بقیه ذی‌نفعان نظام‌های پرداخت در بانک مرکزی و شرکت‌های پرداخت الکترونیک فراهم کرده است. این پروژه به ما این امکان را داد که از زیرساخت‌های موجود در کشور، زیرساخت‌های ارزش‌افزوده استحصال کنیم و بتوانیم به‌نوعی عملیات مانیتورینگ و توزیع یارانه را انجام دهیم و آن را تسهیل کنیم.

مجموعه پروژه‌های گسترده، به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها، میزان دسترسی‌پذیری بالای موردنیاز، دقت و صحت اطلاعات موردنیاز، بسیار حساس هستند و باید از تجارب سیستم‌های مالی الکترونیکی در این پروژه‌ها به‌صورت وسیع استفاده شود؛ زیرا سیستم‌های مالی الکترونیکی در دنیا از دسترسی‌پذیری و قابلیت اعتماد بالایی برخوردار هستند و سطح دسترسی‌پذیری بالای 99.5 درصد در دنیا دارند.

مهندس فردوس باقری معاون توسعه بازار و امور مشتریان شرکت توسعه سامان‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)
مهندس فردوس باقری معاون توسعه بازار و امور مشتریان شرکت توسعه سامان‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)

این سامانه‌ها بیش از یک سال است که به‌صورت تمام‌وقت در حال سرویس‌دهی هستند. هسته این سامانه‌ها که اعتبارات و حساب اشخاص را مدیریت می‌کند، در سامانه‌های توسن با کمک سازمان فناوری اطلاعات و بخش‌های دیگر دولت این خدمات در حال عرضه است.

در این تجربه نو، از خدمات اپراتوری نیز استفاده‌شده است. پرحجم‌ترین استفاده از خدمات یواس‌اس‌دی در کشور در این سامانه مورد تست قرار گرفته است. مخاطب این پروژه‌ها بیش از بیست میلیون خانوار بوده است که توانسته است قله‌های خوبی از ظرفیت اپراتوری کشور نشان دهد و پایداری آن‌ها را به رخ بکشد.

یکی دیگر از این پروژه‌های دولت الکترونیک زیرساخت‌هایی برای مدیریت اطلاعات در بخش‌های دولت نظیر حوزه سلامت بوده است. آمادگی خود را به دستگاه‌های دولتی و نهادها و ارگان‌ها اعلام می‌کنیم تا این سرویس‌ها را با کمک ذی‌نفعان مختلف عرضه کنیم.

به نظر می‌رسد این فضا در حال تحول است. در این همایش نیز آقای جهانگرد از سمت دولت هم درباره چند سوییچ ملی برای ایجاد سامان در وضعیت خدمت‌رسانی بین دستگاه‌ها و نهادها و بانک‌های اطلاعاتی در ابعاد ملی صحبت کردند. طبق صحبت‌های ایشان بیش از 60 بانک اطلاعاتی منفرد و مجزا در کشور وجود دارد. بیش از 1400 نوع سرویس در این سامانه‌ها قابل‌تعریف است که از ارائه‌کنندگان خدمت دعوت شد تا از این زیرساخت‌ها استفاده کنند و عرصه را برای بهره‌مندی مردم فراهم کنند و به‌نوعی خدمات را به سطح مصرف‌کنندگان و مردم برسانند تا مجموعه این خدمات روی چند سوییچ بزرگ تجمیع شود. امیدواریم توسن هم بتواند به‌عنوان جزئی از این خانواده خدمت دهنده کشور وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و تجاربی که به دست آورده به اشتراک بگذارد.

 .

رضا قربانی: در یکی دو سال گذشته اقبال به بخش خصوصی ازجمله شرکت توسن بیشتر شده است. آیا رویکرد کلان و حاکمیتی واقعاً تغییر کرده است و بخش خصوصی فعالیت جدی‌تری دارد؟

فردوس باقری: در پروژه‌هایی در ابعاد بزرگ ‌نهادهای دولتی باید دخیل باشند؛ اما بخش خصوصی به‌عنوان رکنی که پایدار است و دچار نوسانات سریع نمی‌شود، باید به‌عنوان یک جزء جدایی‌ناپذیر در این چرخه به رسمیت شناخته شود. در یکی دو سال اخیر این وضعیت رو به بهبود گذاشته است امیدواریم با سعه‌صدری که دستگاه‌های دولتی و مقامات به خرج می‌دهند ظرفیت را برای توسعه بخش خصوصی و به کار گرفتن توانایی‌های بخش خصوصی به‌منظور پایدار شدن سرویس‌ها ایجاد کنیم.

بخش خصوصی در دنیا به‌عنوان لایه‌های مولد بوده‌ و توانسته ‌است ارزش‌افزوده خوبی ایجاد کند و به دلیل نداشتن برخی سربارها می‌تواند چابک باشد. این چابکی در شرایط فعلی برای کشور مهم است. سرعت ارائه خدمات و جلوگیری از هرز رفتن منابع بسیار مهم است. شاید پروژه‌ای را بتوان با ساختار سنگین طی چند سال اجرایی کرد اما کاهش این زمان مورد انتظار است تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و این به نفع دولت است. اکنون نیز دولت با مسائلی از جنس کسری بودجه، کاهش نرخ فراورده‌های نفتی و ارزش صادرات مواجه است. اگر از بخش خصوصی حمایت شود می‌تواند پروژه‌های بزرگ ملی را با هزینه‌های کمتر و ظرفیت‌های کاربردی مناسب‌تر به اجرا برساند.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با فردوس باقری در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با فردوس باقری در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.