راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با جعفر پشامی در حاشیه همایش چهارم؛ بلاتکلیفی کیف پول الکترونیکی به خاطر نبود مدل کسب‌وکار

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس جعفر پشامی مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: با توجه به اینکه شما به‌طور تخصصی در حوزه ارائه راه‌کارهای کیف پول الکترونیک فعالیت می‌کنید، به نظر شما در فضای فناوری اطلاعات بانکداری الکترونیکی ایران به‌خصوص در زمینه کیف پول خرد الکترونیکی چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

پشامی: قبل از هر چیز، من فکر می‌کنم گردهمایی‌های این‌چنین باعث می‌شود که برخی از دوستی‌ها تازه شود و خیلی مشکلاتی که در صنعت وجود دارد با همین ارتباطات نزدیک حل شود. خوشبختانه در کشور ما داریم به ارزش این پی می‌بریم که آدم‌ها و مخصوصاً آدم‌های صاحب‌نظر و صاحب ایده مهم‌تر از شرکت‌ها هستند. افرادی که صاحب‌فکر و اندیشه هستند و برای توسعه این سامانه‌ها و این کسب‌وکارها و خدمت به مردم تلاش می‌کنند، محرک اصلی توسعه به‌حساب می‌آیند.

جعفر پشامی مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت
جعفر پشامی مدیرعامل شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت

اما برگردیم به سوال شما. ما حدود دو سالی است که در شرکت سیمرغ تجارت که روی فناوری کیف پول الکترونیکی کار می‌کنیم که از دو جنبه قابل‌بررسی است، یکی جنبه‌های الکترونیکی آن و دیگری جنبه‌های بازاریابی کیف پول الکترونیکی است. بانک مرکزی هم واردشده و سعی می‌کند که سیاست‌گذاری‌ها و تنظیماتی را در این حوزه انجام دهد. خوب یا بد، نشان از این است که این بحث کم‌کم در حال جدی شدن است و در این همایش هم دیدیم که شرکت‌های مختلفی روی این قضیه کار کرده‌اند. این کسب‌وکار و حواشی آن کارهایی است که همکاران ما در شرکت‌های مختلف روی آن کار می‌کنند؛ مانند خود کسب‌وکار کیف پول الکترونیکی، پیاده‌سازی آن روی فناوری‌های مختلف، بحث استفاده از تلفن همراه برای این پرداخت‌ها، موارد مربوط به کیف پول الکترونیکی در حالت‌های آنلاین و حالت‌های مبتنی بر تراشه. ما هم به‌عنوان شرکت سیمرغ تجارت سعی داریم با تمرکزی که روی بحث پرداخت‌های مبتنی بر تراشه و در مرحله‌های بعدی روی پرداخت‌های کیف پول آنلاین داریم در جهت توسعه این بازار حرکت کنیم.

چیزی که می‌خواهم راجع به آن صحبت کنم این است که وقتی ما راجع به یک کسب‌وکار صحبت می‌کنیم، طبیعتاً اول مدل کسب‌وکار ما آن چیزی است که باید ساخته و تعریف شود و قدم بعدی توسعه فناوری است. متأسفانه ما هم در لایه سیاست‌گذار و هم در لایه‌های شرکت‌های فعال، وقتی از کیف پول الکترونیکی یا کیف پول همراه صحبت می‌کنیم عمدتاً از فنّاوری صحبت می‌کنیم. باید به این نکته توجه کنیم که فناوری چیزی نیست که روی آن متوقف شویم و فنّاوری دائماً در حال تغییر است و ممکن است سال بعد همه این فناوری‌ها را دور بریزیم و سراغ فناوری جدید برویم. به نظر من آن چیزی که مهم‌تر است، خلق ارزشی است که برای مشتری انجام می‌شود و مدل کسب‌وکاری که از ارائه این ارزش به مشتری ارائه می‌شود؛ متأسفانه این چیزی است که در مستندات سپاس همچنان مغفول مانده و بانک مرکزی به آن نپرداخته است. وقتی ما به مدل کسب‌وکار یک محصول نمی‌پردازیم، چگونه نقش رگولاتوری و تنظیم‌کنندگی مقررات را برای آن ایفا می‌کنیم و بیت‌به‌بیت تراکنش‌هایش را سیاست‌گذاری می‌کنیم!

به نظر من شناخت این بازار، توسعه آن و شناخت راه‌های توسعه آن و استراتژی‌هایی که باید اتخاذ شود تا بتوانیم یک ابزار به ابزارهای پرداخت خرد در ایران اضافه کنیم مسئله مهم‌تری است. دوست داشتم به‌عنوان موضوعی که بانک مرکزی دو سال است راجع به آن صحبت می‌کند، پنلی در سالن اصلی این همایش داشت و راجع به این موضوع صحبت می‌شد.

مطلب دیگری که وجود دارد این است که من در این همایش به همه دوستان و همکارانی که در توسعه پرداخت خرد الکترونیکی فعالیت می‌کنند، گفتم که هنوز این کسب‌وکار و این فناوری در هر دو جنبه در حال تولد است و در این وضعیت رقابت کردن آن‌هم به شکلی ناجوانمردانه خوب نیست. چیزی که به نظر من خیلی مهم است این است که ما بتوانیم این کسب‌وکار را با همکاری‌های مشترکی توسعه دهیم و بعداً به رقابت بپردازیم؛ به عبارتی اول آن کیک را گسترش دهیم.

بهتر است افرادی که در این حوزه زحمت‌کشیده‌اند، دورهم جمع شوند و اول به این فکر کنند که چگونه این کسب‌وکار را بزرگ کنند و آن را به‌جایی برسانند که بتوانند بگویند یک ابزار کاربردی به ابزارهای بانکی و پرداخت الکترونیک کشور اضافه شده است و عملاً در بین مردم استفاده می‌شود. می‌توانم بگویم که حدود 20 درصد گردش مالی که روی پرداخت‌های شاپرک انجام می‌شود به‌راحتی قابل‌انتقال روی پرداخت‌های خرد الکترونیکی است. ولی متأسفانه چیزی که در صحبت‌ها می‌شنویم این است که تمرکز، روی پرداخت‌های حوزه حمل‌ونقل شهری است. در گزارش‌های جهانی هم ذکرشده که حوزه حمل‌ونقل شهری عامل مهمی برای توسعه پرداخت‌های خرد است؛ اما مهم‌تر این است که برنامه‌های ما فراتر از این باشد و ما بتوانیم با ایجاد بسترهای پذیرش متقابل بین شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، از تمام توان سرمایه‌گذاری بانک‌ها، شبکه‌های بانکی و شبکه غیر بانکی خود استفاده کنیم و نقاط پذیرندگی پرداخت‌های خرد الکترونیکی را به‌قدری گسترش دهیم که مردم بتوانند به‌راحتی با این فناوری آشنا شوند و آن را بکار بگیرند. این‌ها چیزی است که من آرزو دارم در سال آینده شاهد آن باشم و اینکه ما بتوانیم حرکت‌های بزرگی در این زمینه انجام دهیم.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با جعفر پشامی در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با جعفر پشامی در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.