راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگوی راه پرداخت با احمد مرآت‌نیا در حاشیه همایش چهارم؛ مفهوم بانک دیجیتال در دلِ اقیانوس آبی

گروه رسانه‌ای شفق در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با بیش از ۳۰ نفر از فعالان و متخصصان برجسته صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک ایران و دنیا مصاحبه ویدیویی کرد که مجموعه کامل این گفت‌وگوها را هم به‌صورت متنی و هم به‌صورت ویدیویی، می‌توانید در «مجموعه گفت‌وگوهای راه پرداخت» مشاهده کنید.

آنچه در ادامه آمده است گفت‌وگوی اختصاصی راه پرداخت با مهندس احمد مرآت‌نیا رئیس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا در حاشیه چهارمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است.

.

رضا قربانی: یکی از موضوعات مهمی که در این همایش مطرح شد، نوآوری در فضای بانکی بود. یکی از کلیدواژه‌هایی که در خصوص نوآوری مطرح می‌شود، کلیدواژه بانک دیجیتال است که در چند سال اخیر مطرح‌شده است. لطفا کمی دراین‌باره برای ما صحبت کنید.

مرآت‌نیا: شاید در این زمان کوتاه صحبت درباره بانک دیجیتال میسر نباشد. همانطور که می‌دانید کریس اسکینر کتابی 380 صفحه‌ای در این خصوص نوشته است به نام «بانک دیجیتال» و اینکه چگونه می‌توانیم یک بانک دیجیتال داشته باشیم. اما آنچه مهم است، تأکید بر این نکته است که برای رسیدن به بانکداری دیجیتال یا ایجاد بانک دیجیتال باید نگاهی نو نسبت به آن داشت. باید طرحی نو درانداخت و باید تلفیقی از فناوری و بانکداری در کنار هم و در رابطه‌ای تنگاتنگ باهم وجود داشته باشد. (+)

با توجه به اینکه ما در خصوص کربنکینگ نگاهی سنتی داریم که کربنک بر مبنای شعب بنا شده و بعد در طول زمان با مطرح شدن مرکز تماس یک کانالی را ایجاد می‌کنیم تا این مرکز تماس را به کربنک وصل کنیم؛ یا وقتی در دنیا اینترنت‌بانک مطرح می‌شود و ما کانال دیگری را ایجاد می‌کنیم و به کربنک وصلش می‌کنیم و اسم آن را اینترنت‌بانک می‌گذاریم؛ یا امروز که دنیا به سمت تلفن همراه حرکت می‌کند، ما دوباره یک کانال دیگر را ایجاد می‌کنیم و آن را به همان کربنکی که بر اساس شعب شکل گرفته وصل می‌کنیم. دیگر این یک ساختمانی می‌شود که از پایه و اساس دچار مشکل است. به همین دلیل است که با استقبال مواجه نمی‌شود و یا دچار مشکل می‌شود.

مهندس احمد مرآت‌نیا رئیس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا
مهندس احمد مرآت‌نیا رئیس هیات مدیره شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا

بحث بانک دیجیتال، آشنایی با فضای نوآورانه شبکه‌های اجتماعی، حجمِ قابل‌توجه اطلاعاتِ موجود در این شبکه‌ها، فناوریِ نوین و ابزاری که امروزه در اختیار کلیه مردم در هر سطح و سن و رده قرار دارد، است و در واقع نگاه مجددی است به شبکه بانکی، به مشتری و به فناوری‌ای که مشتری دارد استفاده می‌کند و باید بر اساس آن بانک جدیدی طراحی شود، بعد بنا شود و سپس معماری شود. به نظر من، بانک دیجیتال استفاده از همه قابلیت‌های وحشتناک اطلاعات و داده‌های بزرگِ در حال جریان در جامعه در کنار فنّاوری متداول بین همه مردم مانند گوشی‌های هوشمند است.

.

رضا قربانی: به کریس اسکینر اشاره کردید؛ برت کینگ یکی از دوستان اسکینر امروز در این همایش در تهران گفت: «بانک‌هایی که بنا را بر شعبه و استفاده از کاغذ گذاشته‌اند، در آینده جایگاهی نخواهند داشت. فکر می‌کنید با توجه به روند بانکداری ما در ایران، چقدر به مفهوم بانک دیجیتال نزدیک شده‌ایم؟

مرآت‌نیا: تصور من این است که این موجِ استفاده از فناوری جدید، فاصله گرفتن از شعب و رفتن به سمت بانک بدون کاغذ خود را به بانکداری ما هم تحمیل خواهد کرد؛ زیرا هزینه‌های نگهداری شعب بسیار سرسام‌آور شده است و رقابت سختی در اقیانوس قرمز بین بانک‌ها برای جذب مشتری در جریان است؛ حال‌آنکه اقیانوسی آبی نیز آن طرف وجود دارد که شامل ارائه خدمات و محصولات در فضای مجازی متناسب با نیاز مشتری است.

جالب است که همکاران من در یکی از مجموعه‌های بانکی وقتی نرم‌افزاری را تحت عنوان همراه کارت آماده و ارائه کردند، بدون هیچ تبلیغی برای آن و تنها در فضاهای دیجیتالی مانند کافه بازار و غیره عرضه شد، خودِ کاربران شبکه‌های اجتماعی شروع به توصیه این محصول به یکدیگر کردند و طی مدت کوتاهی چند ده هزار نسخه از آن دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت. به‌عبارت‌دیگر محصول، خود معرف خود خواهد بود و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کنیم. فضای بسیار بکر و آماده‌ای وجود دارد که بتوانیم محصولات جدید و خدمات متناسب با نیاز مشتری عرضه کنیم و باید روزبه‌روز از شعب فاصله بگیریم، هرچند که شعب درنهایت باید به‌عنوان نقاط ارتباط وجود داشته باشند اما در حد 3 یا 4 هزار شعبه.

بخش اول ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با احمد مرآت‌نیا در حاشیه همایش چهارم

بخش دوم ویدیو گفت‌وگوی راه پرداخت با احمد مرآت‌نیا در حاشیه همایش چهارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.