راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تعلیق بررسی کارمزد کارت‌خوان‌ها در شورای پول و اعتبار

با گذشت یک ماه از زمان قابل پیش‌بینی برای اجرای طرح دریافت کارمزد از صاحبان کارت‌خوان‌ها، این طرح همچنان روی میز شورای پول و اعتبار مانده و بررسی نشده است.

با وجود تمامی واکنش‌هایی که از سوی اصناف و کارشناسان نسبت به خبر اعلامی مدیرعامل شاپرک مبنی بر هدفمند شدن یارانه کارمزدها و دریافت این هزینه از صاحبان کارت‌خوان‌ها از آبان ماه انجام شد بازهم مدیران بانک مرکزی تأکید داشتند که اجرای این طرح به نفع شبکه بانکی و درنهایت خود مردم بوده و باید هر کسی هزینه خدمات دریافتی خود را بپردازد.

این درحالی است که در مقابل انتقادات مطرحه، مدیرکل فناوری بانک مرکزی اعلام کرد که دریافت کارمزد اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین اگر مجبور نبودیم و احساس خطر نمی‌کردیم این کار انجام نمی‌شد. حکیمی، مجموع هزینه تحمیلی کارت‌خوان‌ها در طول یک سال را 800 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت که با دریافت کارمزد از پایانه‌های فروش سرعت گردش پول بالا رفته و به‌طورقطع کارایی نیز افزایش می‌یابد.

درعین‌حال احمدی -دبیر کل بانک مرکزی- هم در مقابل انتقاداتی مبنی بر اینکه ممکن است دریافت کارمزد موجب عقب‌نشینی اصناف از استفاده کارت‌خوان‌ها و عدم ارائه خدمات شود عنوان کرد که با توجه به تراکنش بالای شاپرک حذف یارانه کارمزد در استفاده از کارت‌خوان‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند و جای نگرانی نیست. اما اصناف معتقد بودند که کارمزد باید دریافت شود ولی پرداخت‌کننده صاحبان آن‌ها نباشند. همچنین عنوان می‌کردند که این موضوع برخلاف قانون بوده و بانک‌ها در حال سود بردن از رسوب میلیاردها پول آن‌ها هستند؛ بنابراین نباید در قبال پرداخت کارمزد اعتراضی داشته باشند. از سویی دیگر آنان تأکید داشتند که حتی اگر قرار بر پرداخت کارمزد است، نباید دولت در امر قیمت‌گذاری دخالت داشته باشد بلکه این موضوع باید با توافق بین اصناف و شرکت‌های تجارت الکترونیک حل شود.

در پی بحث‌های مطرح‌شده و هیجان ایجادشده ناشی از احتمال دریافت کارمزد کارت‌خوان‌ها و همچنین مواضع مخالفی که در این رابطه وجود داشت، هیئت‌وزیران هم به این مسئله ورود کرد و اجرای این طرح را برای بررسی بیشتر به شورای پول و اعتبار سپرد. بااین‌وجود درحالی‌که هفته‌ها از محول شدن بررسی موضوع کارمزد کارت‌خوان‌ها در شورای پول و اعتبار می‌گذرد و بنا بر اظهارات مقامات بانک مرکزی مبنی بر این‌که قرار هم نیست این بانک دراین‌باره کوتاه بیاید، هنوز جلسه شورا در این مورد تشکیل نشده است.این در حالی است که با اتمام آبان ماه و گذشت یک ماه از زمانی که قرار بود این طرح اجرا شود، مشخص نیست بحث اصلی پیرامون بررسی آن در شورای پول و اعتبار چیست.

 منبع: ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.