راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پاسخ حکیمی به منتقدان اخذ کارمزد پایانه‌های فروش

انتقاد‌ها نسبت به تصمیم بانک مرکزی برای اخذ کارمزد از تراکنش‌های پایانه‌های فروش بالاگرفته است. ناصر حکیمی، مدیرکل نظام پرداخت‌های الکترونیک بانک مرکزی به انتقاد‌ها و واکنش‌ها پاسخ می‌دهد.

.

چرا می‌خواهید بر تراکنش پایانه‌های فروش کارمزد وضع کنید؟

ما حدود ۳.۲ میلیون پایانه فروش در کشور داریم که قیمت هر دستگاه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است که نشان از سرمایه‌گذاری بیش از ۲۳۰۰میلیارد تومانی است و عمر این پایانه‌های فروش ۵ ‌سال بیشتر نخواهد بود. برآورد‌ها نشان می‌دهد که سالانه برای جایگزینی این دستگاه‌ها حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیارد تومان باید هزینه شود؛ از سوی دیگر هزینه نگهداری شبکه پایانه فروش بالغ بر ۱۰۰۰میلیارد تومان خواهد شد. تا پیش از این یارانه‌ای که از سوی شبکه بانکی برای این نظام پرداخت الکترونیک به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت می‌شد، جوابگوی هزینه‌ها بود و از ابتدای امسال، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات به مشکلات زیادی برخورد کردند.

نباید تصور کرد که دستگاه‌های پایانه فروش مال بانک‌هاست و کارمزد دریافتی به جیب بانک‌ها نمی‌رود و این شرکت‌ها اعلام کردند که در حال ورشکسته شدن هستند و یارانه پرداختی بانک‌ها جوابگوی هزینه‌ها نیست و شبکه به‌شدت مستهلک شده و نیازمند سرمایه‌گذاری جدید است. به همین دلیل ما چاره‌ای نداریم که مبلغی به‌عنوان کارمزد وضع کنیم تا با اضافه شدن آن به یارانه پرداختی بانک‌ها بتوانیم شبکه را سرپا نگه‌داریم، در غیراین صورت به‌تدریج شاهد اختلالات زیاد و از کار افتادن پایانه‌های فروش خواهیم بود.

.

تعیین کارمزد پایانه‌های فروش چگونه خواهد بود؟

برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها، اصلا کارمزد به‌صورت درصدی از مبلغ تراکنش نخواهد بود و به ازای هر تراکنش بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ تومان بسته به تصویب شورای پول و اعتبار از دارندگان پایانه‌های فروش دریافت خواهد شد و رقم پیشنهادی بانک مرکزی تقریبا‌‌ همان رقم تعیین شده برای مانده‌گیری از حساب‌هاست. قیمت تمام‌شده تراکنش بین ۲۰۰‌ تا‌ ۲۵۰ تومان است که نصف آن را فروشگاه‌ها پرداخت خواهند کرد و نصف آن را بانک‌ها می‌دهند.

.

اما برخی بر این باورند که در خیلی از کشورهای دنیا، خدمات پرداخت روی پایانه‌های فروش رایگان است؟

کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، خیلی از کشورهای دنیا را نرفته‌اند، در بسیاری از کشورهای دنیا بین ۱.۵ تا ۲ درصد مبلغ تراکنش از پذیرندگان پایانه‌های فروش کارمزد می‌گیرند و حتی در برخی کشورهای دنیا علاوه بر کارمزد، هزینه دستگاه پایانه فروش و کاغذ و خدمات نگهداری از پذیرندگان گرفته می‌شود، در حالی‌ که در ایران، دستگاه به‌صورت مجانی در اختیار پذیرندگان قرار می‌گیرد و تأمین مواد مصرفی، نگهداری و به‌روزرسانی هم رایگان است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.