راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارمزدی شدن خدمات بانکی فرهنگ‌سازی می‌خواهد

عبدالرضا شریفی معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده با تأکید بر اهمیت دریافت کارمزد توسط بانک‌های کشور گفت: مبالغی که به‌عنوان کارمزد در قبال ارائه خدمات بانکی دریافت می‌شود، می‌تواند به اجرای بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای بانک‌ها کمک کند. وی خاطرنشان کرد: مبلغ کارمزدها بسیار جزئی است و مشکلی برای پرداخت‌کنندگان ایجاد نمی‌کند؛ اما همان مبالغ می‌تواند برای یک بانک به‌عنوان یک منبع تأمین مالی بهینه به کار گرفته شود. معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده با اشاره به این‌که مردم باید بدانند که ارائه خدمات توسط بانک‌ها مستلزم صرف هزینه است، افزود: اگر فرهنگ‌سازی مناسبی صورت گیرد، مردم درک می‌کنند که بانک‌ها برای تأمین مالی خود باید کارمزد دریافت کنند و اگر کارمزد دریافت نشود، بانک‌ها ناچارند از منابع دیگری هزینه‌ها را جبران کنند. وی افزود: در سال‌های گذشته، به علت نبود سیستم کارمزد گیری، بانک‌ها برای تأمین مالی به درآمد ناشی از تسهیلات متمرکز شدند که سیستم مطمئن و قابل‌اعتمادی نیست.

این کارشناس بانکداری الکترونیک با اشاره به تحقیقات صورت گرفته درباره دریافت کارمزد خدمات بانکی گفت: متوسط سهم کارمزد دریافتی به درآمدهای عملیاتی در بانک‌های داخلی معادل ۲۸.۷ درصد است. درحالی‌که متوسط سهم بانک‌های خارجی برابر با ۳۳ درصد است. شریفی تصریح کرد: جالب‌توجه این است که مشتریان بانک‌های خارجی بدون هیچ اعتراضی نسبت به پرداخت کارمزد خدمات اقدام می‌کنند؛ اما در کشور ما مشتریان بانک‌ها پرداخت همان مبلغ جزئی به بانک‌ها را با اکراه می‌پذیرند.

.

تعیین سقف برای کارمزدها

معاون بانکداری الکترونیکی بانک آینده با بیان این‌که بانک‌ها می‌توانند تعرفه‌ای برای ارائه خدمات خود در نظر بگیرند، گفت: برای دریافت کارمزد، بانک‌ها می‌توانند لیست خدمات خود را با نرخ کارمزد ارائه کنند و به مشتریان اجازه دهند تا خدمات موردنیاز خود را با توجه به تعرفه مشخص‌شده انتخاب کنند. وی افزود: بانک‌ها همچنین می‌توانند این کارمزد را به‌صورت دوره‌ای و سالانه دریافت کنند تا پذیرش آن برای مشتریان راحت‌تر باشد و به‌طورکلی همه در جریان این امر قرار بگیرند که برای دریافت چه نوع خدماتی چه میزان کارمزد و هرچند وقت یک‌بار پرداخت می‌کنند.

.

رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی کمک کنند

شریفی با تأکید به این مطلب که مردم عادت کرده‌اند که خدمات بانکی را به‌صورت رایگان دریافت کنند، گفت: این‌گونه مسائل نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و رسانه‌ها باید در این زمینه به‌نظام بانکی کشور کمک کنند. وی به جریانی که پس از اخذ کارمزد توسط بانک ملی ایران اتفاق افتاد، اشاره کرد و اظهار داشت: در آن جریان بعضی از رسانه‌ها به قضیه دامن زدند و به نحوی موضوع را مطرح ساختند که شبکه بانکی مقصر جلوه کند؛ اما حقیقت این است که بانک ملی پیش از دریافت کارمزد این قضیه را اطلاع‌رسانی کرده بود و کارمزد از کسانی که از دریافت خدمات انصراف داده بودند، کسر نشد. شریفی خاطرنشان کرد: اگر این موضوع به شکل مناسب اطلاع‌رسانی شود، مردم با رغبت بیشتری برای پرداخت کارمزد اقدام می‌کنند و دیگر آن را پولی اضافه نمی‌دانند که بانک به‌اجبار از آن‌ها دریافت کرده است.

منبع: اخبار پول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.